Vauva 11kk ei nouse seisomaan
Neuvolan 10kk tarkastuksessa terveydenhoitaja oli hieman ihmeissään kun kerroin, ettei vauva noussut vielä seisomaan. Oletti hoitaja siis että vauva sen osaisi, kunnes kerroin ettei nouse kuin polviseisontaan. Hoitaja "antoi kuitenkin hieman lisäaikaa" taidon oppimiseksi kuukauden verran ja nyt tuo kuukausi on mennyt, eikä meillä vieläkään osata nousta tukea vasten seisomaan. Pitäisi nyt sitten siis laittaa hoitajalle viestiä asiasta. Osaavatko kaikki muut vauvat oikeasti tämän ikäisenä jo nousta tukea vasten seisomaan?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän poika nousi tukea vasten seisomaan hieman ennen 1-vuotissynttäreitä. Ilman tukea käveli 15 kuukauden iässä. Ihan normaali 5-vuotias hänestä on kasvanut, jolta sujuu jumppatemppuilut, hiihto, luistelu jne. Kaikki oppii omaan tahtiin.
Kiitos kokemuksesi jakamisesta! Itse olen halunnut ajatella, että eihän tässä vielä kiire mutta kun ammattilainen asiaa niin kovin hämmästeli niin toki pistää mietityttämään.
Minun lapseni oli melkein kaksivuotias ennen kuin alkoi kävellä ilman tukea. Hän käveli kyllä aikaisemmin tukea pitkin eli piti kiinni sohvanreunasta tai aikuisen kädestä. Hänellä tuntui olevan huono tasapaino, mutta myöhemmin elämässä on harrastanut liikuntaa monipuolisesti. Hän nousi omin avuin seisomaan vähän yli vuoden vanhana. Muuten hän oli reippaan olo
Kiitos kokemuksestasi! Normaalin raja on selvästi hyvin laaja
Nousee seisomaan ja kävelemään kun polvet ovat tarpeeksi kehittyneet. On haitallista opettaa väkisin seisomaan ja kävelemään liian aikaisin. Tulee virheasentoja polviin ja niveliin.
Minulla on keskivaikeasti liikuntavammainen lapsi, sai fysioterapiaa 4kk iästä saakka mutta istuminen ja seisominen ei sujunut normaalin kehityksen tahdissa (muut taidot kuten ryömiminen ja konttaus sujuivat normaalisti, koska eivät vaadi tasapainoa). Lapseni hienomotoriikka ja älyllinen kehitys on normaalia.
On hyvä että kehitysviiveet tutkitaan, vaikka ap:n tapauksessa lapsi voi olla vaan temperamentiltaan varovainen. Varhainen kuntoutus voi parhaimmillaan jopa poistaa orastavan vamman, aivojen neuroplastisuuden ansiosta. Aloittaja voisi kyllä pyytää lähetteen fysioterapeutille, joka osaa suoraan arvioida lapsen tilanteen ja kehitystason.
Vierailija kirjoitti:
Ei huolta. Omat lapseni kampesivat ylös yksivuotiaina ja kävelivät pari kuukautta myöhemmin. Sanoja alkoivat sanoa puolivuotiaina ja yksivuotiaina jo lyhyitä lauseita. Eri tahtiin kehitys kulkee. Sanooko lapsi sanoja ap?
Mun esikoinen oli myös kielellisesti edellä ikäisiään, mutta ensiaskeleet tuli n 1v. Hänen piti pohtia kaikki hyvin tarkkaan, ennen kuin lähti tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Onko kielijänne leikattu?
Hmm ei ole
Heillä on usean vuoden koulutus.