Parhaat vinkit lähes jatkuvaan ummetukseen?
Mielellään ns. luonnolliset keinot, eli ei mitään kalliita apteekin juttuja, koska ummetus on luonteeltaan kroonista (laiska suoli). Kaurahiutaleita käytän päivittäin eri tavoin, mutta kannattaisiko ne vaihtaa kauraleseisiin? Veden juomista yritän lisätä, mutta sitten saa rampata pissalla koko ajan....
Käyn päivittäin kävelemässä eli en ole täysin liikkumaton.
Kommentit (50)
Kylmä kahvi. Keitä illalla kahvit ja laita yöksi lasiin jääkasppiin. Aamulla juot tuon kahvin ja lasin kylmää vettä. En tiedä mikä siinä on, mutta kahvi kylmänä on tehokas.
Minkälainen kova vatsa? Onko pieniä kovia papanoita? Pyydä lähete lantiopohjahoitajalle joka järjestää sinulle vatsahuuhtelun jokapäiväiseksi osaksi elämääsi. Naisilla on rakenteellinen ongelma 'alavatsassa' minkä vuoksi papanoita syntyy ja tämän saa pois ulostamisen jälkeen tehtävällä pienellä huuhtelulla. Minulle tämä ei sopinut kuitenkaan koska minulla tuki- ja liikuntaelinongelmaa enkä saa 'laitetta' oikein asennettua peräsuoleen.
Minkälainen asento sinulla on pöntöllä? Osta pieni koroke sellainen 'lasten palli' ja laita se jalkojen alle kun menet pöntölle. Ulostusasento on suurimmalla osalla väärä ja tämä palli korjaa sellaisen. Minä ostin pallin IKEA.sta kylpyhuoneosastolta se matalampi pallimalli ja maksoi noin 4 euroa.
Pegorion auttoi, myös laitan avokadoöljyä jogurttiin aamuisin. Tietty liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Pellavansiemenet
Olin aikoinaan vuodeosastolla töissä ja vanhuksille, joiden suoli ei toiminut annettiin lusikallinen pellavansiemeniä illalla veden kanssa. Auttoi mutta en tiedä tehoavatko rouhitut huonommin tai paremmin. Me käytettiin rouhimattomia.
Googleta Pellavansiementen liotus. Illalla vesilasiin, aamulla juot sen. Edullinen ja hyvä konsti. Liikuntaa sovi unohtaa, kävely riittää.
Ruishiutalepuuro on parempi vatsan toiminnalle kuin kaurapuuro, jos vain pystyy ruista syömään. Rukiissa on vielä enemmän kuitua. Kunnon lautasellinen veteen tehtyä ruishiutalepuuroa joka ilta. Siihen mieluusti mustikoita ja muutama saksanpähkinä.
Lisäksi päivittäistä liikuntaa, esim. reipasta kävelyä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Pystyisitkö ottamaan erilaiset pavut ja linssit ruokavalioosi? Olet jo huomannut, että herneillä oli hyvä vaikutus. Pavut toimivat samoin. Olen korvannut kokonaan jauhelihan keitoissa erilaisilla pavuilla ja linsseillä. Vatsa kiittää. Hyvää kakkaa tulee, vessapaperiin ei pyyhkiessä jää mitään.
Syön myös aamulla 2-3 dl marjoja rahkan kanssa, ruisleivän runsain kasvispäällisin ja muutaman taatelin, päivällä kasviksia reilusti aterialla, jälkkäriksi appelsiini tai kaksi. Illalla omena, päärynä tai avokado, rahkaa tai kaura- tai riisipuuroa tai ruisleipä.
Laskeskelen suurpiirteisesti, että vähintään 500 g kasviksia ja hedelmiä tulee syödyksi päivässä, mutta kilokin voi mennä.
Vettä pitää juoda tarpeeksi ja liikkua, edes kävellä, joka päivä.
Laita illalla ruokalusikallinen pellavansiemeniä lasilliseen vettä, ja anna olla jääkaapissa yön yli. Tai laita aamulla ja anna olla jääkapissa päivän. Illalla, tai aamulla, vetäiset sen lasillisen ääntä kohti. Muutaman tunnin kuluttua pääset vessaan tyhjennykselle. Toimii, ja helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Laita illalla ruokalusikallinen pellavansiemeniä lasilliseen vettä, ja anna olla jääkaapissa yön yli. Tai laita aamulla ja anna olla jääkapissa päivän. Illalla, tai aamulla, vetäiset sen lasillisen ääntä kohti. Muutaman tunnin kuluttua pääset vessaan tyhjennykselle. Toimii, ja helpottaa.
Ja näitä pellavansiemeniä saa ____ ? Marketista, "terveyskaupasta"?
Faith kirjoitti:
Ruishiutalepuuro on parempi vatsan toiminnalle kuin kaurapuuro, jos vain pystyy ruista syömään. Rukiissa on vielä enemmän kuitua. Kunnon lautasellinen veteen tehtyä ruishiutalepuuroa joka ilta. Siihen mieluusti mustikoita ja muutama saksanpähkinä.
Lisäksi päivittäistä liikuntaa, esim. reipasta kävelyä.
Kauran ja rukiin vaikutus ummetukseen eroaa kuitulaadun vuoksi. Kaurassa oleva beetaglukaani muodostaa suolistossa geelimäistä kauralimaa, joka sitoo vettä, pehmentää ulostetta ja tekee suolen sisällöstä liukkaampaa. Tämä auttaa erityisesti silloin, kun ummetus on kuivaa ja kovaa. Rukiissa kuitua on yleensä enemmän, mutta se on pääosin erilaista: se lisää ulostemassaa ja aktivoi suolen liikkeitä, eikä muodosta samanlaista limaa kuin kaura.
Suurempi kuitumäärä ei silti automaattisesti ole parempi, koska kaikki kuidut eivät toimi samalla tavalla eikä herkkä suolisto aina siedä suuria määriä. Liika tai vääränlainen kuitu etenkin ilman riittävää nestettä voi aiheuttaa turvotusta ja jopa pahentaa ummetusta. Siksi kuitulaatu ja yksilöllinen sietokyky ovat usein tärkeämpiä kuin pelkkä kuitumäärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja näitä pellavansiemeniä saa ____ ? Marketista, "terveyskaupasta"?
K-marketista, Salesta, S-marketista, Tokmannilta, K-Supermarketista, Citymarketista ja Prismasta nyt ainakin.
Kuivaluumut toimii, ja aamukahvi usein tuottaa "ankkalinnan pamauksen"
Myös olut, mutta kuka sitäkin aina jaksaisi/maksaisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo lisännyt ruokavalioon kuitupitoisia hedelmiä, kuten päärynää. Lisäksi syön päivittäin taateleita. Tuntuu, ettei oikein mikään auta.
ap
Liiallinen kuitu aiheuttaa monilla juurikin ummetusta.
Jos ei juo riittävästi.
Kävin kolonoskopiassa, eikä löytynyt mitään syytä. Lääkäri arveli oireiden sopivan ärtyvään suoleen. Mulla oireet ovat pääosin ummetusta, joka kääntyy pitkityttyään ripuliksi. Sain lääkkeeksi visiblinin, joka on täysin luontaistuote. Se on auttanut selvästi. Leseistä kannattaa valita vehnälese kauraleseen sijasta, koska vehnäleseessä on huomattavasti enemmän kuitua.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo lisännyt ruokavalioon kuitupitoisia hedelmiä, kuten päärynää. Lisäksi syön päivittäin taateleita. Tuntuu, ettei oikein mikään auta.
ap
Syö iltaisin 6 kuivattua luumua vaikka silppuna jugurtin päällä. Lisää siihen 2 lusikallista pellavansiemeniä. Vaihda kaurahiutaleet kauraleseisiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse otan iltaisin pari magnesiumia laittaa hitaaseen suoleen vauhtia ja aamulla vessaaaaaaawwh
Kannattaa ostaa oikeanlaista magnesiumia. Käsittääkseni magnesiumsitraatti illalla löysyttää mahaa? Apteekista voi ostaa parafiiniliuosta. Sitä annetaan hoivakodeissakin ummetuksesta kärsiville 30ml iltaisin.
Vierailija kirjoitti:
Syön kyllä riittävästi eli massaa on. Kesällä huomasin, että runsas herneiden syönti laittoi suolen toimimaan. Pitääkö tässä nyt alkaa syödä pussillinen pakasteherneitä joka päivä???
Se on terveellistä. Papuja, herneitä tai linssejä suositellaan syötäväksi muutenkin vähintään 100 grammaa vuorokaudessa. Vihreistä herneistä tehty pesto, jossa parmesaani on korvattu oluthiivahiutaleilla, on hyvääkin. Itse laitan sitä leivän päälle.
Itselläni kuidun ylimääräinen lisääminen on huono juttu esim. juuri Vi-Siblin. Se vaan lisää massan määrää eikä oikeastaan paranna tilannetta. Myös lääkäri (gastro) käski välttämään ko. tuotetta. Parempia tuotteita minusta on luumut, marjat, kasvikset jne. Toki hankala vaivahan tämä on ja varmaan hyvin yksilöllistä mikä toimii vai mikä ei. Juominen ainakin on todella tärkeää, vaikka vesassa käyntejä lisää.