Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oon mennyt entistä huonompaan kuntoon "työttömyyden" aikana

Vierailija
05.02.2026 |

Kun on jatkuva huoli toimeentulosta eikä mulla ole varaa hoidattaa itseäni missään yksityisissä palveluissa eikä maksaa liikunnanohjauksesta, ostaa riittävän ravitsevaa ruokaa, vitamiineja ja lisäravinteita.

Työeläkeyhtiön mielestä mulla on työkykyä jäljellä (ja se on ihan totta), mutta ei tällaista rampaa oikeasti kukaan palkkaa ja sekä fyysisten että psyykkisten ongelmien määrä vaan lisääntyy. Ja olen alkanut kyseenalaistaa koko ammattitaitoni. Ehkä en oikeastikaan osaa mitään?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla se menee päinvastoin. Kun olen töissä niin en saa liikuttua niin paljon kuin työttömyysjaksojen aikana. Ei se liikkuminen mitään saleja kaipaa vaan raikasta ulkoilmaa ja lenkkipolkuja. 

Olisko tässä erona se, että sä olet fyysisesti terve? Mä en ole ja siksi kaikki on vähintään kymmenen kertaa haastavampaa. Ei voi vaan lähteä lenkille ja vähän heilua kahvakuulan kanssa.

Ap

Vierailija
42/63 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo on kyllä jo itsensä huijaamista, ettei ole varaa terveelliseen ja ravitsevaan ruokaan. Perusruoka itse tehtynä ei paljoa maksa. Kaikki vitamiinit ja ravintolisät ovat täysin turhia, niihin ei kannata köyhän rahojaan tuhlata. Eikä muidenkaan. 

Myös liikunta ilmaista, ainakin kävely ja kotijumppa. Mutta ainahan sitä voi keksiä tekosyitä, miksi ei voi syödä terveellisesti ja miksi ei voi liikkua. Myönnän kyllä itsekin, että liikun liian vähän, mutta kyllä se ihan laiskuudesta johtuu, eikä rahan puutteesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia vuodessa. Eläkkeisiin menee iso osa valtion budjetista joka vuosi."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011794786.html

Vierailija
44/63 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hiivatin vitamiineja ja lisäravinteita tarvitset? Ostat terveellistä ruokaa niilläkin rahoilla. Hyvin on lisäravinteiden mainostus onnistunut. 

D-vitamiinia, rautalisää, rasvahappoja ja kollageenia. Halvempia nuo on kuin kala.

Ap

D-vitamiini maksaa alle 3 euroa S-ryhmä Coop-tuotteena. Rauta on vähän kalliimpaa, mutta voisit varmaan myös harkita rautapitoisten ruokien lisäämistä, maksaa saa halvalla. Rasvahappoja ja kollageenia ei tarvita.

Vierailija
45/63 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuo on kyllä jo itsensä huijaamista, ettei ole varaa terveelliseen ja ravitsevaan ruokaan. Perusruoka itse tehtynä ei paljoa maksa. Kaikki vitamiinit ja ravintolisät ovat täysin turhia, niihin ei kannata köyhän rahojaan tuhlata. Eikä muidenkaan. 

Myös liikunta ilmaista, ainakin kävely ja kotijumppa. Mutta ainahan sitä voi keksiä tekosyitä, miksi ei voi syödä terveellisesti ja miksi ei voi liikkua. Myönnän kyllä itsekin, että liikun liian vähän, mutta kyllä se ihan laiskuudesta johtuu, eikä rahan puutteesta. 

Ei ole riittävän terveellistä, kun tämä jää puuttumaan.

- Kalaa noin 300-450 grammaa viikossa, ja tästä vähintään 200 grammaa rasvaista kalaa (esim. muikku tai Suomessa kasvatettu kirjolohi).

Ja haluaisin muutenkin syödä monipuolisemmin erilaisia marjoja eikä pelkkiä halvimpia mustaherukoita.

Ap

Vierailija
46/63 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hiivatin vitamiineja ja lisäravinteita tarvitset? Ostat terveellistä ruokaa niilläkin rahoilla. Hyvin on lisäravinteiden mainostus onnistunut. 

D-vitamiinia, rautalisää, rasvahappoja ja kollageenia. Halvempia nuo on kuin kala.

Ap

D-vitamiini maksaa alle 3 euroa S-ryhmä Coop-tuotteena. Rauta on vähän kalliimpaa, mutta voisit varmaan myös harkita rautapitoisten ruokien lisäämistä, maksaa saa halvalla. Rasvahappoja ja kollageenia ei tarvita.

Rasvahappoja ja kollageenia todellakin tarvitsen, kun näiden avulla voin jättää kaikki vartalovoiteet pois. Kokeilin yhden talven olla ilman ja olin tulla hulluksi ihon kuivuudesta ja kutinasta.

Ap

Vierailija
47/63 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten minulla on varaa käydä salilla ja liikkua jos ei muilla työttömillä ole. Tuloni on sentään vain 900 euroa kk.

Taidatte juopotella ja polttaa tupakkia kelarahoilla joten ei ole vaa hoitaa omaa kuntoaan. Olen aika hyvässä kunnossa ja jaksan kaikkea.

Ai vain 900e/kk. Kuule kun osa työttömistä saa vain 595e. Ja ihan oikeastiko kuvittelet olevasi ainoa raitis ja savuton työtön maailmassa? 

Hienoa, että olet hyvässä kunnossa, mutta yritä ymmärtää, että monilla ihmisillä on ihan oikeasti sairauksia. Voi joku päivä tulla sinullekin, vaikka luuletkin olevasi voittamaton. 

Vierailija
48/63 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten minulla on varaa käydä salilla ja liikkua jos ei muilla työttömillä ole. Tuloni on sentään vain 900 euroa kk.

Taidatte juopotella ja polttaa tupakkia kelarahoilla joten ei ole vaa hoitaa omaa kuntoaan. Olen aika hyvässä kunnossa ja jaksan kaikkea.

Ai vain 900e/kk. Kuule kun osa työttömistä saa vain 595e. Ja ihan oikeastiko kuvittelet olevasi ainoa raitis ja savuton työtön maailmassa? 

Hienoa, että olet hyvässä kunnossa, mutta yritä ymmärtää, että monilla ihmisillä on ihan oikeasti sairauksia. Voi joku päivä tulla sinullekin, vaikka luuletkin olevasi voittamaton. 

Juu. En mä ainakaan edes pysty juomaan alkoholia, kun jo yksikin annos vaikuttaa mun vointiin eikä muutenkaan tunnu hyvältä ajatukselta rasittaa maksaa lääkkeiden lisäksi vielä alkoholilla.

Tupakkaa pidän vain rikkaiden "ylellisyytenä", sehän maksaa aivan järkyttävän paljon nykyään? Tällä viikolla joku muori tuli taksilla(!) lähikauppaan ja osti pienten ruokaostosten lisäksi 5 askia röökiä ja loppusumma oli lähemmäs 100 euroa.

Ap

Vierailija
49/63 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen. Itse olen aina nimenomaan työttömyysjaksoilla erityisen hyvässä kunnossa, koska silloin jaksaa harrastaa kotona kahvakuulailua ja painojen nostelua ja käydä ihanilla pitkillä virkistävillä kävelylenkeillä (lämpimällä kelillä toki juosta tai pyöräillä) ja on aikaa toteuttaa itseään harrastusten parissa. Ja terveellistä ruokaa saa valmistettua hedelmistä, juureksista, vihanneksista ja rasvattomista maitotuotteista. Myös marjoihin on sen verran varaa, että saa nauttia kaurapuuron kanssa. Kaurapuuroakin saa tuunattua moneen muotoon esim. tuorepuurona ja mausteilla. Hyväntuulisuuteeni saattaa toki vaikuttaa sekin, että olen aina pitänyt itselläni reilua puskurirahastoa, koska olen osannut arvata pitkien työttömyysjaksojen osuvan kohdalleni.

Et ymmärtänyt avauksesta, että hän on "työtön" eli sairas, jolta on evätty kuntoutustuki, joten joutuu työkkäriin. Usein hellä ei ole edes työnhakuvelvoitetta tai se on madallettu. 

Vierailija
50/63 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Omega3 on virallisesti katsottu masennus"lääkkeeksi", siksi jopa lääkärit saavat suositella sitä ja omassa b-lausunnossakin mainitaan erikseen, että käytän niitä. 

Vierailija
51/63 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkuminen ei maksa yhtään mitään. Ei ole mikään pakko käydä kuntosalilla pitääkseen itsensä kunnossa. Youtube on täynnä erilaisia jumppavideoita kehonpainotreenejä aloittelijalle ja konkarille, tanssia, joogaa, ihan kaikkea löytyy. Ulkona kävely on myös ilmaista. Liikkumattomuus ja sisälle jämähtämänin vaikuttaa tosi vahvasti mielialaan, joten kun vaan alat liikkua niin se näkyy ensimmäisenä mielialassa sitten alkaa kunto kohota joka taas suoraan vaikuttaa terveyteen.   Ruoka on kallisa ja kallistuu vielä entisestään, mutta kyllä silti pystyy syödä terveellisesti. Pakastevihannekset on ihan yhtä terveellinen vaihtoehto kuin tuoreet ja usein halvempia. Tee ruoka aina itse äläkä osta eineksiä. Sillon tiedät mitä syöt ja säästät myös ihan huomattavasti rahaa. Terveydenhuollon osalta taas käytä julkista. Nyt vaan sitten youtuben ihmeelliseen maailmaan etsimään itsellesi sopivia jumppa videoita ja siitä se elämänmuutos alkaa. 

Vierailija
52/63 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve ei tarvitse lisävitamiineja, senhän todistaa jo se, että on terve. Sen sijaan sairaat tarvitsevat ollakseen terveempiä. Toki voi sitten olla vielä sairaampi ja kärsiä enemmän ja olla vielä kalliimpi yhteiskunnalle. Sain pitkitettyä omaa työkyvyttömyyseläkettäni 10 vuotta lisäravintein ja lisäksi kipuni ovat vähäisemmät. 

Vierailija
53/63 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terve ei tarvitse lisävitamiineja, senhän todistaa jo se, että on terve. Sen sijaan sairaat tarvitsevat ollakseen terveempiä. Toki voi sitten olla vielä sairaampi ja kärsiä enemmän ja olla vielä kalliimpi yhteiskunnalle. Sain pitkitettyä omaa työkyvyttömyyseläkettäni 10 vuotta lisäravintein ja lisäksi kipuni ovat vähäisemmät. 

En mäkään tarvinnut terveenä mitään lisäravinteita, mutta kun sairastuin, niin keho meni jotenkin totaalisen epäkuntoon.

Ap

Vierailija
54/63 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkillä käynti ei maksa, appelsiinit olleet alle euron kilo jo kuukauden päivät ei tartte mitään purkkivitamiineja kun ostaa appelsiinia. Se vitamiinia saa ihan maidosta ja margariinista jne. Joten älä kitise. 

Vierailija
55/63 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lenkillä käynti ei maksa, appelsiinit olleet alle euron kilo jo kuukauden päivät ei tartte mitään purkkivitamiineja kun ostaa appelsiinia. Se vitamiinia saa ihan maidosta ja margariinista jne. Joten älä kitise. 

Yksi 50 mikrogramman d-vitamiinitabletti on huomattavasti halvempi ostos kuin 5 litraa maitoa.

Vierailija
56/63 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ykköstyö (oli sitten työtön tai töissä) on pitää sun kroppa-mieli AB OY.sta parasta huolta mitä voit. Olet itsesi toimitusjohtaja. Tähän voit täysin vaikuttaa itse, vaikka muuten tuntuu että et voi vaikuttaa työtilanteeseesi. Koska jos sun kroppa-mieli AB OY ei ole loistavassa kunnossa niin vaikka saisit sun unelmatyösi niin et pysty siihen täydellä teholla jos kroppa-mieli prakaa. Lisäksi jos kroppa-mieli AB OYn antaa mennä huonoon kuntoon (vertaa esim saneeraus tai konkurssiin) niin sen takaisin jaloille saanti on iso urakka. Lopeta työtilanteesi pahoittelu ja suuntaa energia itsesi huolenpitoon. Kirjastosta voi lainata kirjojen lisäksi mitä vaan, esim kuntoilulaitteita kotiin. Ulkona voi kävellä kunhan pakkaset menevät. Ruokavalio kuntoon. Ei nämä paljoa vaadi.

Vierailija
57/63 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vika. Jos joku asia ihan oikeasti tarttisi tehdä, niin olisi hoidettava viat ja vammat ensin pois. Mutta kaikkeen tarvittavaan ei ole rahaa. Sitten on koitettava vaan sinnitellä vajavaisena ja muilla konsteilla saada lisää kykyä, vireyttä ym. Ainakin sen olen huomannut työttömänä, että tarpeeksi monta viikkoa kun käy vaan pakollisissa menoissa, kuten ruokakaupassa, niin vireys, jaksaminen ja viitseliäisyys alkavat tippua.

Vierailija
58/63 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama vika. Jos joku asia ihan oikeasti tarttisi tehdä, niin olisi hoidettava viat ja vammat ensin pois. Mutta kaikkeen tarvittavaan ei ole rahaa. Sitten on koitettava vaan sinnitellä vajavaisena ja muilla konsteilla saada lisää kykyä, vireyttä ym. Ainakin sen olen huomannut työttömänä, että tarpeeksi monta viikkoa kun käy vaan pakollisissa menoissa, kuten ruokakaupassa, niin vireys, jaksaminen ja viitseliäisyys alkavat tippua.

Näinhän se valitettavasti menee :( Julkisessa terveydenhuollossakin hoidetaan ihminen ainoastaan siihen kuntoon, että hän selviää hengissä, mutta ei työkykyiseksi saakka. Silloin kun olin vielä työelämässä, niin todellakin sain työterveydessä paljon parempaa ja monipuolisempaa hoitoa, ja esim. fysioterapiassa myös hoidettiin eikä vaan annettu jumppaliikkeitä kotona tehtäväksi (nämä jumppaohjeet olisin saanut tilattua ihan chatgpt:ltäkin).

Ap

Vierailija
59/63 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos liikunta ei auta vaan väsyttää tai aiheuttaa pahaa oloa, se tulee lopettaa! 

Olen nyt vain 10 % normaalista toimintakyvystä. Liikunnallinen ja ulkoileva ihminen. Mutta kun uupumus ei olekaan mentaali vaan ME/CFS, kaikki lisää tekeminen pahentaa vointia ja terveys voi lopulta romahtaa kokonaan. 

Masennus = enemmän tekeminen auttaa

CFS uupumus = enemmän tekeminen pahentaa

Vierailija
60/63 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei esim. selkä, lonkka, polvi ym vaivojen vuoksi julkiselle pääse. Yritetty on. Kun tekee pätkittyjä määräaikaisuuksia, ei voida työterveyshuoltokaan. Eikä löydy muutamaa tonnia, että menisi yksityiselle.

Vesijuoksemaan. 

Haista nyt 💩, kun kotonakaan ei pääse liikkumaan kuin tukia pitkin. Töita -niitä pätkiä- olen kyllä tehnyt, koska pää toimii vielä ja pidän palkasta. Töitä olen tehnyt tosin etänä, tyynyillä tuettuna, puolimakuulla. Istumaan pystyn noin 20 min ja kävelemään sauvojen kanssa horjahdellen noin 50m. En selviäisi uimahalliin, pukuhuoneessa ja sieltä altaaseen ilman avustajaa. Kaikki turvalliset jumpat, joogat ja kuminauhat on kokeiltu sinnikkäästi. Mutta lääkäriin ei pääse. Ehkä pitäisi osata tirauttaa itku.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi