Järkyttävän kallista on ruoka nykyään. Ja kaikki muukin.
Pikkuhiljaa ollaan kauppalistalta pudotettu pois.. öö, kohta kaikki? Ei osteta enää (täys)mehuja, ei leikkeleitä, ei juustoja, ei marjoja, ei herkkuja, ei puolivalmiita tai valmiita juttuja (tyyliin mitään), lihoista on jäänyt pois muut kuin halvin kanasuikale tai jauheliha ja niitäkin pitää säännöstellä. Maitotuotteita on jäänyt tosi paljon pois, koska kalliita nekin.
Ostan kasviksia ja hedelmiä, nekin tosin aina sitä halvinta mahdollista porkkana peruna banaani linjaa. Riisiä ja makaronia. Kananmunia. Ei todellakaan mitään monipuolista ruokailua. Halpaa leipää.
Ja käyn sentään kuitenkin (kokoaika)töissä, työmatkat taittuu bussilla, kun ei ole enää varaa autoakaan pitää. Ei riitä aika eikä jaksaminen siihen että hirveen monipuolisesti alkaisi tässä vielä kokkailemaan ja leipomaan kaikenlaista. Mitään punalappusia tuotteita on aivan toivotonta metsästää, en pääse kauppaan heti aamusta enkä iltamyöhäänkään.
Nyt vaan huomannut että kaikki aika menee töissä, vapaa-ajalla on aivan loppu. Kaikki rahat menee vuokraan ja normilaskuihin, minulla ei ole velkaa. Ja loput ruokaan ja taloustavaroihin (pesuaineet, veskipaperit ym). Vähän laitan säästöön eläkettä ja lasten opiskeluita varten, tai sitä pahaa päivää, jos tulee potkut. Ja nyt huomannut että itsellä on usein NÄLKÄ, koska ei se ravinto kovin kummoista tässä ole. Oma työkin on kuitenkin melko fyysinen, eli polttoainetta tarvis saada.
En todellakaan tiedä miten työttömät, etenkään perheelliset pärjää. Ja nyt vielä jos kaupan halpismerkit viedään pois niin huh. Sit alkaa olla nälkä tässä jo lapsillakin.
T. Kahden teinin yh
Kommentit (130)
Kiitos persut. Kiitos oman kansan kurittamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa kun AP listasi juuri niitä mitä en itse koskaan osta.
Ruoka ei ole kallista kun viitsii tehdä sitä itse.
Ei niitä eineksiä kannata ostaa edes punalaputettuna.
Juustot, leivät, levitteet, ym, maitotuotteet on usein laputettuina.
Hae niitä elämyksiä muualta kuin syömisestä.
Itse tekeminenhän se vasta kallista onkin. Kuluu sähköä tuplasti enemmän, samoin vettä kun tarvitsee enemmän työvälineitä pestä.
Lisäksi kaikkea pikku hilpettä pitää ostaa älyttömästi. Lopputulos on kalliimpi kuin eines.
Tietysti jos pelkkiä perunoita tai kaalia keittää niin halpaa on.
Olen minä näiden kokkailevien mammojen ostoksia seurannut. Aina paukahtaa vähintään satanen kaupan kassaan. Ei ole moneksi päiväksi siinäkään. Älytön määrä pientä
Lisäksi vielä tulee muita kuluja: biojätepusseja kuluu moninkertainen määrä, kun itse kuorii ainekset ruokaan ja salaattiin. Tiskiainetta tarvitsee enemmän. Omat kauppalaskuni on 50-100€/kk suuremmat nyt kuin aikaisemmin kun söin lähinnä eineksiä ja leipää. Eikä tarvinnut päivittäin tiskata kun astian sai nopeasti huuhdella ja heittää kierrätykseen.
vaikka olen pitkäaikaistyötön! ja tuo ruuan hinta on kallista niin silti olen enemmän huolestunut työssäkäyvillä kun teet koko päivän töitä ja koko kuukauden ja sitten aletaan 2 viikkoa ennen seuraavaa tiliä laskemaan rahoja! siis mitä hemmetin järkeä missään työnteossa on enää sen jälkeen!
On ollut mielenkiintoista seurata Suomen hintojen nousua. Muutimme 15 vuotta sitten Norjaan töiden perässä. Siihen aikaan oli aina mukava käydä lomilla Suomessa, kun sai hyvän palkan Norjasta ja pääsi nauttimaan suomalaisista siihen aikaan edullisista hinnoista. Viimeksi kävimme Suomessa kesällä/alkusyksystä -25, ja huomasimme, että hinnat olivat kutakuinkin nousseet jo Norjan tasolle. Suomen palkat toki eivät ole pysyneet kehityksessä mukana. Norjassa keskimääräinen tulotaso on kaksinkertainen Suomeen verrattuna, ja verotus huomattavasti huokeampi, ja sosiaaliturvasta nyt ei kannata edes puhua. Päiväkotimaksut ovat samaa tasoa, terveydenhuolto Norjassa ylivoimainen Suomeen verrattuna, ja se on myös täysin ilmaista n. 300e/v hintakaton jäljeen. Joo, eipä ole tullut Suomea ikävä. Minulta usein sukulaiset kysyvät, että milloin palaamme Suomeen. Miksi ihmeessä palaisin ikinä Suomeen? En näe yhtäkään hyvää syytä miksi palaisin Suomeen vapaaehtoisesti. Jotta pääsisi kärvistelemään köyhyydessä? Ei kiitos. Täällä Norjassa saisin työttömänäkin reilusti enemmän rahaa, kuin Suomessa saa keskivertopalkkaa saava.
Minulla menee ruokaan noin 250 euroa kuukaudessa. Ihan sopivan hintaista on edelleen. Suklaa ja jäätelö voisi olla halvempaa. Ne on minulle tärkeimmät elintarvikkeet!
Vierailija kirjoitti:
On ollut mielenkiintoista seurata Suomen hintojen nousua. Muutimme 15 vuotta sitten Norjaan töiden perässä. Siihen aikaan oli aina mukava käydä lomilla Suomessa, kun sai hyvän palkan Norjasta ja pääsi nauttimaan suomalaisista siihen aikaan edullisista hinnoista. Viimeksi kävimme Suomessa kesällä/alkusyksystä -25, ja huomasimme, että hinnat olivat kutakuinkin nousseet jo Norjan tasolle. Suomen palkat toki eivät ole pysyneet kehityksessä mukana. Norjassa keskimääräinen tulotaso on kaksinkertainen Suomeen verrattuna, ja verotus huomattavasti huokeampi, ja sosiaaliturvasta nyt ei kannata edes puhua. Päiväkotimaksut ovat samaa tasoa, terveydenhuolto Norjassa ylivoimainen Suomeen verrattuna, ja se on myös täysin ilmaista n. 300e/v hintakaton jäljeen. Joo, eipä ole tullut Suomea ikävä. Minulta usein sukulaiset kysyvät, että milloin palaamme Suomeen. Miksi ihmeessä palaisin ikinä Suomeen? En näe yhtäkään hyvää syytä miksi palaisin Suomeen vapaaehto
Norjalla on tainnut aina mennä hyvin, kiitos öljyn. Ja varmaan on myös tervepäisemmät päättäjät jotka osaavat talousasioita hoitaa ja vielä sekin että oletettavasti ihmiset haluavat pitää kaikista huolta, myös niistä heikoimmista?
Onneksi itse voin ostaa mitä haluan, kun en ole yh enkä teinien äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli eilen kauppakäynnin jälkeen itku. Kaikki maksaa niin paljon, ja sillä rahalla ei edes saa mitään järkevää. Ansiosidonnainen on ihan naurettavan pieni, säästöt hupeni muutamassa kuukaudessa ja töitä ei yksinkertaisesti ole.
Tiedän tunteen, olen itse ansiosidonnaisella ja hakenut töitä jatkuvasti! ja työpaikka olisi pian saatava koska ansiosidonnainen loppuu 2kk jälkeen se vasta ongelmia tuokin! kyllä minun mielestä ruuan pitää olla sen hintaista että ihmisillä on varaa sitä ostaa. yhden neuvon voin antaa ja se on älä tue K-kauppoja, yhtään K-kauppiasta en tässä maassa enää itse tue muutoinkin pakko tilanteessa jotka on kerta käyntejä ei säännöllistä
Minä elän työmarkkinatuella ja kävin just eilen k kaupasta ostamassa pakastimeen lihaa. Jauheliha 7,99€/kg
Lisää alennuksia k kaupassa. Lohi 7,99€/kg ja sain reilun kilon painoisen lohen filerattua pakastimeen ja uuniin. Ruokaostot tässä kuussa noin 100€ ja riittää ainakin sen neljä viikkoa. Joulukuulta on pakastimessa vielä kilo jauhelihaa ja karjalanpaistia 500-700g. Pakastevihanneksia pussitolkulla jemmassa myös joten maaliskuussa seuraavan kerran isompi satsi ruokaa. Toki vielä seuraan viikottaiset tarjoukset tässä kuussa ja ostan pois jemmaan. Painokin tippunut pari kiloa tänä vuonna kun syö paljon proteiinia ja vihanneksia eikä mussuta leipää ja puuroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta se on vielä kalliimpaa kun hallitus kieltää kauppojen omat merkit muutaman maatalousruikuttajan takia
Suomalaisen maatalousyrittäjän kustannuksella tänne ei tarvitse tuoda muualta yhtään mitään.
Itse käytän oikein mielelläni Suomessa valmistettua leipää tai maitotuotteita ja tuen kotimaista tuottajaa ja kotimaan taloutta. Kumma, ettei ole kaikille itsestään selvää.
Juuri näin. Ihmisten lyhytnäköisyys jaksaa ihmetyttää. Ruuan korkea hinta ei johdu tuottajista, vaan ahneesta väliportaasta ja ankarasta verotuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tupakkaan kaljaan ja rakenne kynsiin sekä tatskoihin riittää rahat sekä tukka väreihin ap
Hyvä sinulle kun voit poltella ja juoda, sekä "koristella" itseäsi. Muut ostaa ruokaa ja muuta mukavaa.
Tuskin oli oikea ap
Vierailija kirjoitti:
Hienointa tässä on se, että aina joku vanhus ehtii muistuttamaan, miten 60-luvullakin niin ja näin. Joo, nyt ollaan 2020-luvun Suomessa. Ei ole ollut sotaa, vapaakauppakin löytyy jne. mutta kansa on köyhää eikä meinaa selvitä edes perustarpeiden ostamisesta. Lehdessä on juttuja miten osa ei viitsi edes pesulla käydä ennätyskalliin sähkön takia.
Kauanko menee, että mm. lasten aliravitsemus alkaa näkymään terveydenhuollossa? Kouluruoankin trendi on aina vain kasvisvoittoisempi, mutta kun punainen liha jää vähemmälle, niin jää myös mm. rauta (kasvilähteistä tuleva rauta imeytyy vain n. 50%) sekä lukuisat B-ryhmän vitamiinit ym.
Niin kauan kun lapsilla on varaa olla syömättä kouluruokaa ja lihottaa itsensä paistopisteen leivonnaisilla, EI OLE
HÄTÄÄ
Kiitos persut, kiitos kun kurmuutatte omaa kansaa, että rikkaimmat saavat aina vain enemmän.
Vierailija kirjoitti:
On ollut mielenkiintoista seurata Suomen hintojen nousua. Muutimme 15 vuotta sitten Norjaan töiden perässä. Siihen aikaan oli aina mukava käydä lomilla Suomessa, kun sai hyvän palkan Norjasta ja pääsi nauttimaan suomalaisista siihen aikaan edullisista hinnoista. Viimeksi kävimme Suomessa kesällä/alkusyksystä -25, ja huomasimme, että hinnat olivat kutakuinkin nousseet jo Norjan tasolle. Suomen palkat toki eivät ole pysyneet kehityksessä mukana. Norjassa keskimääräinen tulotaso on kaksinkertainen Suomeen verrattuna, ja verotus huomattavasti huokeampi, ja sosiaaliturvasta nyt ei kannata edes puhua. Päiväkotimaksut ovat samaa tasoa, terveydenhuolto Norjassa ylivoimainen Suomeen verrattuna, ja se on myös täysin ilmaista n. 300e/v hintakaton jäljeen. Joo, eipä ole tullut Suomea ikävä. Minulta usein sukulaiset kysyvät, että milloin palaamme Suomeen. Miksi ihmeessä palaisin ikinä Suomeen? En näe yhtäkään hyvää syytä miksi palaisin Suomeen vapaaehto
Kaupat nosti täysin mielivaltaisesti hintojaan koronan, sodan, tähtien asennon, sähköpulan jne. perusteella 2020-2023 ja tekivät aina vaan isompia ennätystuloksia. Mitään tästä ei jaettu pienipalkkaisille työntekijöilleen, joiden palkat jäi tosiaan laahaamaan vanhalle hintatasolle.
Paikallisen leipomon runebergin torttu S-Marketissa tänään 5,63€! Siis maksaako joku oikeesti tuollaisen sikahinnan?! Tokmannilla oli alle 3€ 2kpl. Ei mitään, ensi vuonna sitten varmaan kympin näillä Suomen jatkuvilla korotuksilla? Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljon siitä, mitä syö. Jos elää eineksillä, se on kallista. Erittäin kallista, epäterveellistä ja lihottavaa.
Jauheliha nauta 10% 400g jo 8 euroa! Muistan kun hetki sitten kauhisteltiin miten voi jauheliha maksaa 5 euroa. Nyt sillä ei meinaa saada halvinta sikanautaakaan. Toki puuro peruna soijarouhe kynnet ruokavalio on halpa, mutta terveys menee liian yksipuolisen ravinnon takia.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään punalappuja kannata edes metsästää, niillä ei säästä yhtään mitään. Punalappuja on vain kalleimmissa eineksissä ja muussa roskaruoassa. Maksavat laputettuinakin enemmän kuin kunnollinen perusruoka
Ei niin. Ennen oli enemmän punalaputettuja, mutta nykyään osaavat laskea tarkemmin paljonko tilaavat (tekoäly?), ruokajakeluunkaan ei mene juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne siitä yhtään halpene, vaikka kuinka ruikuttaisi. Eikä ne halpene siitäkään, vaikka niistä ruikutettaisiin tälle hallitukselle. Joten miksi ruikuttaa? Eikö ole kannattavampaa muuttaa omia kulutustottumuksiaan, ruveta säästämään ja pihistämän tai hankkia lisätuloja tms., koska fakta on, että ne hinnat nousevat, ruikuttipa siitä tai ei ruikuttanut. Sille ei mahda mitään, mutta itselleen mahtaa.
Kohta ei ole mitään muuta kannattavaa vaihtoehtoa kuin nostaa kytkintä ja jättää Suomi niminen uppoava laiva.
Niitä täytyy leikata. Laitetaan alkuun -50%