Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkyttävän kallista on ruoka nykyään. Ja kaikki muukin.

Vierailija
04.02.2026 |

Pikkuhiljaa ollaan kauppalistalta pudotettu pois.. öö, kohta kaikki? Ei osteta enää (täys)mehuja, ei leikkeleitä, ei juustoja, ei marjoja, ei herkkuja, ei puolivalmiita tai valmiita juttuja (tyyliin mitään), lihoista on jäänyt pois muut kuin halvin kanasuikale tai jauheliha ja niitäkin pitää säännöstellä. Maitotuotteita on jäänyt tosi paljon pois, koska kalliita nekin. 

Ostan kasviksia ja hedelmiä, nekin tosin aina sitä halvinta mahdollista porkkana peruna banaani linjaa. Riisiä ja makaronia. Kananmunia. Ei todellakaan mitään monipuolista ruokailua. Halpaa leipää. 

Ja käyn sentään kuitenkin (kokoaika)töissä, työmatkat taittuu bussilla, kun ei ole enää varaa autoakaan pitää. Ei riitä aika eikä jaksaminen siihen että hirveen monipuolisesti alkaisi tässä vielä kokkailemaan ja leipomaan kaikenlaista. Mitään punalappusia tuotteita on aivan toivotonta metsästää, en pääse kauppaan heti aamusta enkä iltamyöhäänkään. 

Nyt vaan huomannut että kaikki aika menee töissä, vapaa-ajalla on aivan loppu. Kaikki rahat menee vuokraan ja normilaskuihin, minulla ei ole velkaa. Ja loput ruokaan ja taloustavaroihin (pesuaineet, veskipaperit ym). Vähän laitan säästöön eläkettä ja lasten opiskeluita varten, tai sitä pahaa päivää, jos tulee potkut. Ja nyt huomannut että itsellä on usein NÄLKÄ, koska ei se ravinto kovin kummoista tässä ole. Oma työkin on kuitenkin melko fyysinen, eli polttoainetta tarvis saada. 

En todellakaan tiedä miten työttömät, etenkään perheelliset pärjää. Ja nyt vielä jos kaupan halpismerkit viedään pois niin huh. Sit alkaa olla nälkä tässä jo lapsillakin. 

T. Kahden teinin yh 

Kommentit (130)

Vierailija
61/130 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuli eilen kauppakäynnin jälkeen itku. Kaikki maksaa niin paljon, ja sillä rahalla ei edes saa mitään järkevää. Ansiosidonnainen on ihan naurettavan pieni, säästöt hupeni muutamassa kuukaudessa ja töitä ei yksinkertaisesti ole.

Tiedän tunteen, olen itse ansiosidonnaisella ja hakenut töitä jatkuvasti! ja työpaikka olisi pian saatava koska ansiosidonnainen loppuu 2kk jälkeen se vasta ongelmia tuokin! kyllä minun mielestä ruuan pitää olla sen hintaista että ihmisillä on varaa sitä ostaa. yhden neuvon voin antaa ja se on älä tue K-kauppoja, yhtään K-kauppiasta en tässä maassa enää itse tue muutoinkin pakko tilanteessa jotka on kerta käyntejä ei säännöllistä

Vierailija
62/130 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan sen ajan kun tonnikalaa sai halvalla kutsuttiin ns opiskelija ruoaksi tonnikalaa ja makaronia, nykyään tonnikala on tosi kallista. Makaroni se halvin 0,34 cnt 

k - superissa, eli halpaa ainakin toistaiseksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/130 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eduskunta hyväksyi potkulain."

https://yle.fi/a/74-20200730

Vierailija
64/130 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011756086.html

Vierailija
65/130 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Margariini ja juusto on ainoat normaalihintaiset tuotteet, joita ostan kaupoista. Kaikki muu on -60% tai hävikkinä euron kilo. Alepat rules. Kaappi ja pakastin on aina hyvin täytettynä.

Vierailija
66/130 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuli eilen kauppakäynnin jälkeen itku. Kaikki maksaa niin paljon, ja sillä rahalla ei edes saa mitään järkevää. Ansiosidonnainen on ihan naurettavan pieni, säästöt hupeni muutamassa kuukaudessa ja töitä ei yksinkertaisesti ole.

Tiedän tunteen, olen itse ansiosidonnaisella ja hakenut töitä jatkuvasti! ja työpaikka olisi pian saatava koska ansiosidonnainen loppuu 2kk jälkeen se vasta ongelmia tuokin! kyllä minun mielestä ruuan pitää olla sen hintaista että ihmisillä on varaa sitä ostaa. yhden neuvon voin antaa ja se on älä tue K-kauppoja, yhtään K-kauppiasta en tässä maassa enää itse tue muutoinkin pakko tilanteessa jotka on kerta käyntejä ei säännöllistä

Minä elän työmarkkinatuella ja kävin just eilen k kaupasta ostamassa pakastimeen lihaa. Jauheliha 7,99€/kg ja broilerileikkeitä 6,95€/kg.  Ei kaikki ole k kaupoissa kallista, kunhan vaan lataa sovelluksen ja seuraa tarjouksia. Jogurttiakin sai nyt 1€/kg ja seitiä alle 3€ pkt. Perunoita 0,49€/kg lanttua 1€/kg ja keräkaalia 0,89€/kg. Tänään saa Oltermannia 4,99€/kg. Noista syö pitkään. Saa joka viikko myös omalle plussakortille ladattuja tarjouksia, joskus jopa ilmaisia tuotteita. Nytkin sain vielä lisäksi 7% alennusta kun ostokset oli yli 50€.  Jouluna sain 8€ kalan ilmaiseksi jollakin alekoodilla. Ja on tuoretta ruokaa.

Vierailija
67/130 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienointa tässä on se, että aina joku vanhus ehtii muistuttamaan, miten 60-luvullakin niin ja näin. Joo, nyt ollaan 2020-luvun Suomessa. Ei ole ollut sotaa, vapaakauppakin löytyy jne. mutta kansa on köyhää eikä meinaa selvitä edes perustarpeiden ostamisesta. Lehdessä on juttuja miten osa ei viitsi edes pesulla käydä ennätyskalliin sähkön takia. 

Kauanko menee, että mm. lasten aliravitsemus alkaa näkymään terveydenhuollossa? Kouluruoankin trendi on aina vain kasvisvoittoisempi, mutta kun punainen liha jää vähemmälle, niin jää myös mm. rauta (kasvilähteistä tuleva rauta imeytyy vain n. 50%) sekä lukuisat B-ryhmän vitamiinit ym. 

Vierailija
68/130 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienointa tässä on se, että aina joku vanhus ehtii muistuttamaan, miten 60-luvullakin niin ja näin. Joo, nyt ollaan 2020-luvun Suomessa. Ei ole ollut sotaa, vapaakauppakin löytyy jne. mutta kansa on köyhää eikä meinaa selvitä edes perustarpeiden ostamisesta. Lehdessä on juttuja miten osa ei viitsi edes pesulla käydä ennätyskalliin sähkön takia. 

Kauanko menee, että mm. lasten aliravitsemus alkaa näkymään terveydenhuollossa? Kouluruoankin trendi on aina vain kasvisvoittoisempi, mutta kun punainen liha jää vähemmälle, niin jää myös mm. rauta (kasvilähteistä tuleva rauta imeytyy vain n. 50%) sekä lukuisat B-ryhmän vitamiinit ym. 

Oli kyllä karmeaa luettavaa kun eräs somettaja kysyi muiden sähkölämmittäjien tammikuun laskun summaa. Satasesta yli tuhanteen euroon!!! Minä asun kaukolämpötalossa ja silti olen lähes pimeässä ollut nämä hurjimmat päivät. Olisin ulosotossa jos pitäisi sähköllä lämmittää. Käyttösähkökin jää käyttämättä päivällä. Kokkaan ja pyykkään yöllä, nukun päivät.

Vierailija
69/130 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just toi ankeus on hyvä sana kuvaamaan Suomea juuri nyt. 

Raadat töissä, joista ei jää käteen tarpeeksi siihen nähden, että se vie kaikki voimat. 

Maksat itse kaiken, ei tule helpotuksia tai alennuksia matkustamiseen tai harrastuksiin. Ei sillä, etpä mitään jaksaisikaan tehdä työpäivän päätteeksi...

Kilpailutat kaiken puolen vuoden-vuoden välein, usein turhaan. Se kivi on jo käännetty, moneen kertaan. Silti pakolliset laskut vievät tililtä ihan liikaa suhteessa tuloihin. 

Asut ahtaasti (meillä 3 henkilöä 54 neliössä), mutta kun jopa se halvin kunnan kämppä alkaa olemaan liian kallis. Etsit epätoivoisesti uutta työtä halvemmilta alueilta, mutta niin etsii noin 100,000 muutakin. Lisäksi on asia erikseen, millä sen muuton edes rahoittaa...

Kaupassa tekisi mieli lähinnä kävellä ulos. Tarjolla on kallista, mutta korkeintaan tyydyttävän laatuista, tavaraa. Vaikka kuinka ostat listan mukaan ja syöt itse valmistamiasi, lapsuutesi lamavuosilta tuttuja ruokia ("taasko meil on pinaattikeittoo??"), kauppaan menee silti tietty summa joka viikko. 

Illalla kysyt Chatgpt:ltä, oletko oikeasti muka niin älytön tuhlaaja, kun tilille jäi vuokran, laskujen sekä ruokakaupan jälkeen 350€? Tekoäly ilmoittaa sinulle, että käytät keskimäärin 40% vähemmän rahaa ruokaan kuin muut kokoisesi taloudet Suomessa. 

Vierailija
70/130 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä elän työmarkkinatuella ja kävin just eilen k kaupasta ostamassa pakastimeen lihaa. Jauheliha 7,99€/kg

Noi jatkuvat äpit ja sovellukset saa tunkea prseeseen, aivan järjetöntä että vaaditaan kommervenkkeja jotta saa muutaman sentin tarjouksen:D eikä kaikilla ole älylaitteita. Eli tuossakin epäreilu jako, pitäis saada takaisin lehdistä leikatut tarjouskupongit. Sähköisiin järjestelmiin ei voi muutenkaan luottaa. 

Vierailija
71/130 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuloihin nähden on liikaa elätettäviä ahnehdittu jos ei rahat riitä. Se on omista valinnoista kiinni mitenkä elää. 

Perseaukisella ei voi olla liian kalliita harrastuksia. Kyllä meillä riittää rahat kaikkeen ruokaan mitä ollaan ennenkin syöty vaikka hinnat nousseet kun harrastuksista pystyy karsimaan pois. Elätettäviähän ei sitten karsita pois ja joillain unohtuu että niiden kulut nousee koko ajan kunnes pääsee niistä eroon. 

Toisekseen perheessä pitäisi olle kahden tulot. Kuinka kehtaa valittaa joe ei ole onnistunut suhdettakaan hoitamaan jotta se olisi pysynyt. Kaikessa syytetään vain yhteiskuntaa ja hintoja kun omien korvienvälissä on se suurin syy. Tyhmästä ja ahneesta päästä kärsii koko ruumis. Tietenkin kaikki hinnat koko ajan nousee kun vaaditaan lisää palkkaa koko ajan. 

Oletpa vttumainen ihminen. Tuliko sulle nyt hyvä mieli ja päivä pelastettu kun sait olla ilkeä?

Vierailija
72/130 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se on.. Itsekin käyn töissä ja ostan usein coop ja xtra-tuotteita. Nyt päätin panostaa enemmän ruokaan ja karsin muusta pois eli ei vaatteita osteta suunnilleen yhtään jos ei ole pakko, ei pahemmin mitään extraa. Tämä siksi että voi ostaa marjoja ja 4 euron juustopaketin sekä täysmehua ja kahvia. Hassua kyllä se 4 euron juustopaketti ja 7 euron kahvipaketti on alkaneet tuntua luksukselta. Joskus repäsen ja ostan marjamix-rasian, joka maksaa 6 euroa. Kuulostaa todella naurettavalta kun kuitenkin käy töissä ja palkka on keskitasoa. 

T.  Yksi yh 

Niinpä. Mun puoliso juo mielellään vissyä töiden päätteeksi (fyysinen työ). Alkoi epäröimään pitäisikö siitä luopua, itseltäni meni kuppi nurin: jossei 2900€/kk brutolla kehtaa edes vissyä itselleen ostaa, mitä vtun järkeä käydä kokopäivätöissä?? 

Ketju täynnä äo80-boomereita jauhamassa tupakoista ja kaljoista. Työikäiset polttaa ja juo aina vaan vähemmän, ja monet meistä ei tee kumpaakaan. Hv.

73/130 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy aivan kuten Karl Marx ennusti kritiikissään yli-teollistumisesta ja ihmisen asemasta lopun ajan kapitalismissa ennen siirtymistä sosialismiin ja kommunismiin. "Liian monen hyödyllisen asian tuottaminen johtaa liian moneen hyödyttömään ihmiseen." Kapitalismin lopullinen muoto eli rahanmyyminen rahaa vastaan on se hetki, kun korkein tuotantoaste on saavutettu. Kommunismin aave kummittelee.

Vierailija
74/130 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa kun AP listasi juuri niitä mitä en itse koskaan osta.

Ruoka ei ole kallista kun viitsii tehdä sitä itse.

Ei niitä eineksiä kannata ostaa edes punalaputettuna.

Juustot, leivät, levitteet, ym, maitotuotteet on usein laputettuina.

Hae niitä elämyksiä muualta kuin syömisestä.

Vierailija
75/130 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tekeminenhän se vasta kallista onkin. Kuluu sähköä tuplasti enemmän, samoin vettä kun tarvitsee enemmän työvälineitä pestä.

Vierailija
76/130 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tekeminenhän se vasta kallista onkin. Kuluu sähköä tuplasti enemmän, samoin vettä kun tarvitsee enemmän työvälineitä pestä.

Tutkiskele hiukan kuinka sähköä kuluu ruoanlaitossa, samoin vesi on halpaa, limsapäkillä saat 1000 litraa vettä.

Vierailija
77/130 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älypuhelin säästää rahaa ja aikaa. Kannattaa niitä kanta-asiakkuuksia ja sovelluksia ladata niin säästää satoja euroja vuodessa.

Vierailija
78/130 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkiskele hiukan kuinka sähköä kuluu ruoanlaitossa, samoin vesi on halpaa, limsapäkillä saat 1000 litraa vettä.

On tutkittu. Einesmaksalaatikko tai pizza lämpenee mikrossa 2 minuutissa. Itsetehty pizza uunissa 30 minuuttia. Keitto kattilassa puoli tuntia, valmis keitto mikrossa 2 minuuttia. Ja joo ymmärrän että kattilassa tekee useamman annoksen kerralla mutta joka päivä sekin pitää lämmittää, se päivän annos.

Vettä kuluu mikroruoan syömisessä käytettäviin veitseen ja haarukkaan tai lusikkaan ehkä pari desiä mutta itse tehdyn keiton välineiden pesemiseen meneekin jo litra tai useampi (kattila, lautanen, veitset, lusikka, kauha).

Vierailija
79/130 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi kaikkea pikku hilpettä pitää ostaa älyttömästi. Lopputulos on kalliimpi kuin eines.

Tietysti jos pelkkiä perunoita tai kaalia keittää niin halpaa on.

Olen minä näiden kokkailevien mammojen ostoksia seurannut. Aina paukahtaa vähintään satanen kaupan kassaan. Ei ole moneksi päiväksi siinäkään. Älytön määrä pientä euron ja kahden juttua. Mausteetkin maksaa älyttömästi.

Vierailija
80/130 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia vuodessa. Eläkkeisiin menee iso osa valtion budjetista joka vuosi."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011794786.html

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi