Miten jotkut kehtaa valittaa julkisen terveydenhuollon hinnoista?
Joku muutama kymppi ja jollekin se on ihan ylitsepääsemätöntä! Samoin vaikka päivähoitomaksutkin... Minun mielestä saisi hinnat olla vielä korkeammat, jopa tuplata! Ei tarvitsisi palveluita vähentää...
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
71e on monelle viikon ruokaraha!
Niin? Mieluummin karsitaan sitten palveluista?
Mee yksityiselle jos sulla on ylimääräistä. En käy palvelun vuoksi vaan koska olen sairas. Vai annetaanko meidän köyhien kärsiä ja kuolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskusmaksut (tk-maksu) ovat vuonna 2026 enimmillään 30,20 €/käynti.
Helsingissä maksuton.
Päivystyuskäynti terkkarissa 71€. Terveiset Varhan alueelta
Hyväpalkkaisilla on lähestulkoon aina kattavat työterveyspalvelut, mutta pienipalkkaisille työnantaja maksaa vain lakisääteiset. Heidän on pakko käyttää terveyskeskusta, jonka maksut nousivat taas kohisten viime vuoteen verrattuna. Myös erikoissairaanhoidon käynnit kallistuivat parilla kympillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä maksuton.
Jos Helsingissä joutuu käymään päivystyksessä, se maksaa. maksu oli noin 38 €, kun viimeksi kävin päivystyksessä. Terveysasemat usein käskevät kaupunkilaisten mennä sinne eivätkä päästä sairastuneita lääkärin vastaanotolle päiväsaikaan. Päivystyksessä moititaan potilasta ilmoittautumisluukulla, että miksi tulit tänne. Eli ihminen ei saisi olla olemassa. Äsken luin nettiuutisen, että Helsingin terveydenhoidosta aiotaan tulevina vuosina leikata valtavia summia. Se on aivan hirveää, kun tämä ei nytkään ole toiminut kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa verrata Jenkkeihin tai johonkin muuhun maahan ja valittaa sen jälkeen näistä halvoista hinnoista! Kuitenkin julkisen terveydenhuollon palkkoihin menee vuosittain 15,4 miljardia euroa, joten jos kaikki vaan maksetaan veroista, niin sittenhän kukaan ei joudu ottamaan henkilökohtaista vastuuta mistään ja kaikki työtä tekevät maksavat kaiken, eikä kukaan muu mitään! Jo nyt terkkarissa ja sairaaloissa käy paljon työttömiä, vanhuksia ja maahanmuuttajia tylsyyteensä tai ajan kuluksi heti, jos tulee vaikka pieni haava peukaloon keittiössä tms., naarmu tai mitä lie. Menevät sinne vain kun on tylsää eikä mitään oikeaa vaivaa. Minä menin aikoinaan sairaalaan sen jälkeen kun minut oli p4h...oin_pidelty ja silloinkin kesti tunteja ennen kuin pääsin hoitoon. Ilmeisesti ne työttömät naarmuja saaneet ovat etusijalla. Joskus ollut veritulppakin ja siellä vaan odotellaan kun joku jolla "hampi pipi" pääsee ekana tutkimuksiin.
Vertaa jenkkien verotukseen myös.
Sote-ministeri Sinikka Mönkäre (SDP) aikoinaan ehdotti, että sote-alan laskuihin merkittäisiin laskun summan viereen se hinta, jonka palvelu oikeasti veronmaksajille maksoi. Idea oli loistava, mutta tietenkin se puoluetoverien toimesta tyrmättiin. Tuostahan olisi monessa kohdassa selvinnyt, paljonko yksityistä kalliimpi meidän julkinen sektori on. Eli siis, että minne ne verorahat menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä maksuton.
No just maksoin 71,30e, viimevuoden puolella joku 66e. Julkisen kautta sairaalan polilla kun tk ei päässyt
Jatka vielä - eniten tässä v.tuttaa se että mua on juoksutettu nyt 2v terkkarin ja eri lekurien välillä kun olen kiireellisessä leikkausjonossa (15. kk alkoi just...) ja olen maksanut n tonnin käynneistä.
Tuon leikkauksen olisi varmaan saanut viikossa yksityisellä helvempaan hintaan... Mutta mites tätä pompottelua ja viivyttelyä pystyi ennakoimaan!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä maksuton.
Jos Helsingissä joutuu käymään päivystyksessä, se maksaa. maksu oli noin 38 €, kun viimeksi kävin päivystyksessä. Terveysasemat usein käskevät kaupunkilaisten mennä sinne eivätkä päästä sairastuneita lääkärin vastaanotolle päiväsaikaan. Päivystyksessä moititaan potilasta ilmoittautumisluukulla, että miksi tulit tänne. Eli ihminen ei saisi olla olemassa. Äsken luin nettiuutisen, että Helsingin terveydenhoidosta aiotaan tulevina vuosina leikata valtavia summia. Se on aivan hirveää, kun tämä ei nytkään ole toiminut kunnolla.
Helsinki on saanut aivan liikaa valtiolta rahaa. Varakkaat käyttää yksityisen ja työterveyden palveluita enemmän kuin muualla maassa. Sieltä saa diagnoosin ja tämän sairastavuuden perusteella on jaettu valtion rahaa. Jatkossa hyväksytään vain julkisella puolella asetetut diagnoosit ja näin ollen valtionrahoitus putoaa selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Ai parempi olisi 500e - 2000e käynnit sitten
Lääkärinä olen asiaa vähän miettinyt ja jatkossa on selvää että ketään ei voida hoitaa rajattomasti. Kertahoito voi olla kallis jos se johtaa sairaudesta paranemiseen. Tehottomia hoitoja ei pitäisi antaa ja rajoittaa hoitoja jos joka vuosi sairaus maksaa yhteiskunnalle enemmän kuin 100 000 euroa. Ainakin osa kalliista entsyymihoidosta jäisi pois kuten myös osa huippukalliista syöpähoidoista.
Hallitus kaavailee ensi vuodeksi kovia säästöjä joillekin hyvinvointialueille ja nimenomaan niille jotka ovat asiansa hoitaneet kunnolla joten sekö on palkinto säästämisestä ja toimintojen tehostamisesta. HUS:in kohdalla säästötarve on 70 miljoona euroa mikä tarkoittaa irtisanomisia ja hoitojonojen kasvua kun säästöjä on tehty jo monen vuoden ajan. Seuraavaksi liipasimella ovat todennäköisesti Porvoon ja Lohjan sairaalan toiminta eli niitten alasajo tai ainakin leikkaustoiminnan lopettaminen.
Asiakasamaksut tulevat nousemaan ensi vuonnakin. Köyhälle nekin alkavat olla jo niin korkeita että poliklinikkakäyntejä jätetään väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Mieluummin karsitaan sitten palveluista?
Mee yksityiselle jos sulla on ylimääräistä. En käy palvelun vuoksi vaan koska olen sairas. Vai annetaanko meidän köyhien kärsiä ja kuolla?
Se on päättäjien eli valtion tarkoitus.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärinä olen asiaa vähän miettinyt ja jatkossa on selvää että ketään ei voida hoitaa rajattomasti. Kertahoito voi olla kallis jos se johtaa sairaudesta paranemiseen. Tehottomia hoitoja ei pitäisi antaa ja rajoittaa hoitoja jos joka vuosi sairaus maksaa yhteiskunnalle enemmän kuin 100 000 euroa. Ainakin osa kalliista entsyymihoidosta jäisi pois kuten myös osa huippukalliista syöpähoidoista.
Hallitus kaavailee ensi vuodeksi kovia säästöjä joillekin hyvinvointialueille ja nimenomaan niille jotka ovat asiansa hoitaneet kunnolla joten sekö on palkinto säästämisestä ja toimintojen tehostamisesta. HUS:in kohdalla säästötarve on 70 miljoona euroa mikä tarkoittaa irtisanomisia ja hoitojonojen kasvua kun säästöjä on tehty jo monen vuoden ajan. Seuraavaksi liipasimella ovat todennäköisesti Porvoon ja Lohjan sairaalan toiminta eli niitten alasajo tai ainakin leikkaustoiminnan lopettaminen.
Asiakasamaksut tulevat nousemaan ensi vuonnakin. K
Entä HIV- ja Aids-potilaat? Jätetäänkö heidät ilman hoitoa? Olen ymmärtänyt, että heidän lääkkeensä ovat kalliita yhteiskunalle. Jos on kysymyksessä nuori ihminen, hoito voio kestää seuraavat 30 tai 50 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä maksuton.
No just maksoin 71,30e, viimevuoden puolella joku 66e. Julkisen kautta sairaalan polilla kun tk ei päässyt
Jatka vielä - eniten tässä v.tuttaa se että mua on juoksutettu nyt 2v terkkarin ja eri lekurien välillä kun olen kiireellisessä leikkausjonossa (15. kk alkoi just...) ja olen maksanut n tonnin käynneistä.
Tuon leikkauksen olisi varmaan saanut viikossa yksityisellä helvempaan hintaan... Mutta mites tätä pompottelua ja viivyttelyä pystyi ennakoimaan!?
Ei ole kiireellinen leikkaus jos pitää jonottaa 15 kuukautta. Kiireellisen leikkauksen tavoiteaika päivystysasioita lukuunottamatta voisi olla 1-2 viikkoa enintään.
Kaikenlaista pompottelua on ja tiedonkulku tökkii yksityisen ja julkisen puolen välillä. Sukulainen mursi kätensä melko pahasti ja eipä tuntunut lähete löytyvän julkiselta puolelta eikä sukulainen viitsinyt mennä päivystykseen vaivaamaan. Kyllästyi sitten tilanteeseen ja leikkautti yksityisellä puolella hintaan 10 000 euroa käden kuntoon ja eipä tainnut mennä vakuutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Hyväpalkkaisilla on lähestulkoon aina kattavat työterveyspalvelut, mutta pienipalkkaisille työnantaja maksaa vain lakisääteiset. Heidän on pakko käyttää terveyskeskusta, jonka maksut nousivat taas kohisten viime vuoteen verrattuna. Myös erikoissairaanhoidon käynnit kallistuivat parilla kympillä.
Yli 65-vuotiaat pääsevät nyt edullisesti yksityispuolen vastaanotoille kun valtio maksaa erotuksen.
Ei ole kiireellinen leikkaus jos pitää jonottaa 15 kuukautta. Kiireellisen leikkauksen tavoiteaika päivystysasioita lukuunottamatta voisi olla 1-2 viikkoa enintään.
Kaikenlaista pompottelua on ja tiedonkulku tökkii yksityisen ja julkisen puolen välillä. Sukulainen mursi kätensä melko pahasti ja eipä tuntunut lähete löytyvän julkiselta puolelta eikä sukulainen viitsinyt mennä päivystykseen vaivaamaan. Kyllästyi sitten tilanteeseen ja leikkautti yksityisellä puolella hintaan 10 000 euroa käden kuntoon ja eipä tainnut mennä vakuutuksesta
Lähetteessä lukee "kuukauden sisällä kiireellinen leikkaus käden toimintakyvyn palauttamiseksi"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä maksuton.
Hel
Helsinki hoitaa potilaansa paljon halvemmalla kuin suurin osa muista hyvinvointialueista. Se tarkoittaa pikemmin että muut alueet hoitavat potilaita tehottomasti jos rahat ei kerran riitä.
Rikkaat tuo tänne vieraskielisiä ja sitten jouduttiin laittamaan terveyskeskuksetkin maksullisiksi, eikö köyhillä ole enää varaa käydä niissä, törkeetä.
Lisäksi 2 tunnin jono on muuttunut 5 päivän jonoksi jollain "soitellaan takaisin jos soitellaan".
Miksi näitä jonojen pidentäjiä ja hintojen nostajia pitää tänne tuoda, haluaako kaikki, että hinnat nousee lisää ja jonot pitenee entisestään?
Vierailija kirjoitti:
Asiakasamaksut tulevat nousemaan ensi vuonnakin. K
Ensimmäinen paradoksi on säästöjen ja hintojen korotuksen takia tutkimuksiin pääsyn vaikeutuminen ja viivästyminen kohtalokkaasti.
Viime vuonna minulla tuli täyteen hintakatto, olisiko ollut vähän alle 800€. Pääsin laajoihin allergiatesteihin, kävin useita kertoja ihotautilääkärillä, tulin raskaaksi ja ramppasin äitiysneuvolassa, jouduin kahdesti päivystykseen ja sain verenpainelääkityksen. Lisäksi jouduin äkilliseen leikkaukseen ja olin sairaalassa kymmenen yötä tämän sekä raskauskomplikaatioiden takia.
Oli kyllä surkea vuosi mutta olen kiittänyt onneani siitä, että synnyin Suomeen. Sairaalassa olo oli tilanteessani kuin miniloma, jollaista muuten ei tuohon rahaan saisi.
Ihan kuka vain kehtaa valittaa, ap. Ihan niin kuin sinä, jonninjoutavasta.