Mitä sairaanhoitajat ja lääkärit tekevät terveyskeskuksissa?
Tänään olin potilaana odotustilassa 2 tuntia ja pistin merkille että joku kahvitauko kun heille tuli ennen kello 14 niin lähes jokaisesta huoneesta poistui henkilökuntaa samaan suuntaan.
Mutta potilaita ei täälä laitakylän sotekeskuksessa ollut sinä aikana kuin pari minun lisäkseni.
Ihmettelin että istuskelevatko nuo vain tietsikoillaan/puhelimillaan vähän hiljaisempina päivinä? Kuulostaa melkoiselta suojatyöpaikalta nuo kunnan hommat.
Kommentit (46)
E-e-ei saa olla terveyskeskuksissa kahvitaukoa/palaveria eikä vuoronvaihtoraporttia ei!!111
Vierailija kirjoitti:
olen myös ihmetellyt hoitajien jatkuvaa valitusta työn raskaudesta.
kannattaisi varmaan vähentää somettamista, ettei sormi väsy ja niska tule kipeäksi
Millaista yksiköistä sinulla on hoitajana kokemusta?
Valmistuin sairaanhoitajaksi 26 vuotta sitten. Ensimmäiset vuodet osastotyössä olivat hyvinkin rentoja. Koulutettua työvoimaa oli ja hoitoajat oli pidempiä eli osa potilaista oli jo hyväkuntoisia.
Vuodet on muuttaneet hoitotyötä. Kielitaitoisia/lääkeluvallisia hoitajia on vuorossa vähemmän. Hoidettavat on paljon huonokuntoisempia. Kirjaaminen vie tuhottomasti aikaa. Siinä missä ennen merkittiin muutama asia kuumekurvaan ja annetut lääkkeet punakynällä papereihin niin nyt pitää kirjata rakenteellisesti kaikki koneelle ja se on hidasta.
Terveyskeskustyökin on tuttua. Se oli todella raskasta! Huonokuntoisia päivystyspotilaita, jotka yritti saada osastolle ennen kuin terkkari menee kiinni. Tilaa ei ole, kelataksit ei tulleet ja omaisia ei saanut kiinni. Älyttömästi ylitöitä ja riittämätömyyden tunnetta.
Nyt olen sisätaudeilla ja yritän jaksaa 13 vuotta eläkkeeseen.
Tervetuloa hoitoalalle. Hyville hoitajille on kyllä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin omassa terveyskeskuksessa iso osa työstä tehdään puhelimessa tai sähköisesti. Konsultaatio, verikokeiden katsomiset ja uusien kontrollien sopimiset, sovitut vointisoitot. Mulla on omat asiakkaat, joiden asiat huolehdin. Käymässä voi olla muutama päivystyskävijä, lisäksi sovitut haavanhoidot ja esim injektiot.
Helsingin terveysasemilla on yhteensä 450 lääkäriä ja asukkaita n. 700 000. Eipä siinä lääkäri paljon potilaita ehdi tavata, eikä se näytä heitä kiinnostavankaan. Pääasia, että hyvä palkkaa juoksee eikä tarvitse sairaita kohdata. Kevyttä toimistohommaa näppäimistön takana omassa huoneessa ja omassa rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Koronastahan se näymmä alkoi tämä tällainen etähoito, kun ilmeisesti havaittiin miten kätevää ja mukavaa se on kun ei tarvitse potilaita ottaa vastaan.
Näin pystyy hoitamaan monta asiaa. Itse tarvitsin nuorelle lähetteen ihopolille. Laitoin sähköisesti kuvat ihosta terkkariin omahoitajalle, joka kysyi taustat ja konsultoi lääkäriä. Lääkäri soitti seuraavana päivänä ja sanoi tehneensä lähetteen ihopolille, koska tapaus selkeä.
Aivan parasta asiakkaan näkökulmastakin. Asia hoituu äkkiä. Ei tarvitse jonottaa eikä olla pois työstä ja koulusta. Säästää paljon myös asiakkaana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin omassa terveyskeskuksessa iso osa työstä tehdään puhelimessa tai sähköisesti. Konsultaatio, verikokeiden katsomiset ja uusien kontrollien sopimiset, sovitut vointisoitot. Mulla on omat asiakkaat, joiden asiat huolehdin. Käymässä voi olla muutama päivystyskävijä, lisäksi sovitut haavanhoidot ja esim injektiot.
Helsingin terveysasemilla on yhteensä 450 lääkäriä ja asukkaita n. 700 000. Eipä siinä lääkäri paljon potilaita ehdi tavata, eikä se näytä heitä kiinnostavankaan. Pääasia, että hyvä palkkaa juoksee eikä tarvitse sairaita kohdata. Kevyttä toimistohommaa näppäimistön takana omassa huoneessa ja omassa rauhassa.
Ei niitä yhtä terveysasemaa kohden ole sen enempää kuin muuallakaan. Itse olen kyllä päässyt lääkärille jos on oikeasti tarvinnut. Onneksi monta asiaa voi hoitaa etänä.
Vierailija kirjoitti:
E-e-ei saa olla terveyskeskuksissa kahvitaukoa/palaveria eikä vuoronvaihtoraporttia ei!!111
Tuskinpa sielä tauolla tuntitolkulla
Niin, mitäköhän siellä voitaisiinkaan tehdä sillä aikaa kun potilaita ei oteta vastaan?
-Kirjoitetaan lausuntoja
-Tehdään lähetteitä
-Tehdään konsultaatioita
-Luetaan lähetteiden palautteita, konsultaatiovastauksia, hoidetaan näistä jatkot
-Vastataan konsultaatioihin
-Vastataan sekä potilaiden että kollegoiden sähköisiin viesteihin
-Kuitataan valtava määrä labratuloksia, näiden osalta tarv. lisää lähetteitä tai jatkoja, informoidaan potilasta esim. sähköisellä yhteydellä, tekstiviestillä tai soitolla
-Tehdään reseptejä, kirjoitetaan tarv hoitosuunnitelmaan mikäli reseptiä ei voida uusia (esim labroissa jätetty käymättä, ei voimassa olevaa hoitosuhdetta tms)
-Tehdään kirjauksia, valmistaudutaan seuraavan päivän vastaanottoihin
-Pidetään etävastaanottoa tai hoitopuheluita
-Kouluttaudutaan
-Osallistutaan kokoukseen
-Säädetään tietotekniikan kanssa, esim istutaan käyttötuen kanssa puhelimessa selvittämässä miksi ohjelma X ei toimi
Valitse tuosta listasta sopiva. Voin taata että pasianssia siellä huoneessa ei pelata.
Olisko ihan niin, että jos niillä kerran oli joku vakio taukoaika, kuten voi päätellä kirjoituksestasi, niin ei ole siihen ajankohtaan sitten annettu vastaanottoaikoja? Tai oli juuri alkamassa joku henkilökunnan koulutus, tai muu palaveri. Onhan se ollut tiedossa, joten tietenkään ei silloin voi olla potilasaikoja.
Vierailija kirjoitti:
Koronastahan se näymmä alkoi tämä tällainen etähoito, kun ilmeisesti havaittiin miten kätevää ja mukavaa se on kun ei tarvitse potilaita ottaa vastaan.
Voit osoittaa syyttävän sormesi hallitukselle ja terveydenhuollon rahoituksesta määrääville tahoille. Etävastaanotot on kyllä nimenomaan työnantajan toive koska tulevat aika paljon halvemmiksi kuin lähivastaanotot.
Se on kuule VUORONVAIHTO eli edellinen vuoro antaa raportin seuraavalle vuorolle. Kato ei se niin helppoa hommaa ole kun ei sote puolella työskentelevät kuvittelee...
Ääliöt...
Siellä kahvihuoneessa voi olla tosiaan mm. viikkopalaveri tai koulutus. Voi olla myös lääke-esittely jotka perinteisesti pidetään kahvihuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Eli haluat ap vähentää työvoimaa ja kenties vielä lopettaa terveyskeskuksia? Edustatko perussuomalaisten kantaa asiaan? Vai haluatko ne sairaanhoitajat ja lääkärit sinne odotushuoneseen sinun silmiesi eteen tekemään töitä jotta sinä olet tyytyväinen kun näet?
Oma kokemus. Minulta mitattiin verenpaine ja kuunneltiin sydänäänet. Tähän tarvittiin neljän ihmisen työpanos.
Ilmoittautuminen tiskillä jollekin, sairaanhoitaja joka päätti mitataanko vai ei, mittauksen tekijä ja toinen mittauksen tekijä toisessa huoneessa. Tämän jälkeen vasta lääkärin puheille. Miksi? Voisiko joku selittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin pystyy hoitamaan monta asiaa. Itse tarvitsin nuorelle lähetteen ihopolille. Laitoin sähköisesti kuvat ihosta terkkariin omahoitajalle, joka kysyi taustat ja konsultoi lääkäriä. Lääkäri soitti seuraavana päivänä ja sanoi tehneensä lähetteen ihopolille, koska tapaus selkeä.
Aivan parasta asiakkaan näkökulmastakin. Asia hoituu äkkiä. Ei tarvitse jonottaa eikä olla pois työstä ja koulusta. Säästää paljon myös asiakkaana
Mitä nyt virhediagnoositkin lisääntyvät. Tankki Täyteen sarjaa mukaillakseni. On siinä lääkäri. Ei erota ampumahaavaa ihottumasta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen haavoja ihmisillä sitten on, mistä ne on tulleet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painehaavojen, leikkaushaavoja, näihin liittyen erilaisia infektioita... nämä on pitkäaikaisia hoitoja. Vievät paljon aikaa ja ovat yhteiskunnalle valtavan kalliita. Hoitamattomana esim diabeetikolla usein johtaa amputaatioon ja voi johtaa hoidettunakin.
Vierailija kirjoitti:
Eli haluat ap vähentää työvoimaa ja kenties vielä lopettaa terveyskeskuksia? Edustatko perussuomalaisten kantaa asiaan? Vai haluatko ne sairaanhoitajat ja lääkärit sinne odotushuoneseen sinun silmiesi eteen tekemään töitä jotta sinä olet tyytyväinen kun näet?
Kyllä se parempi olisi niin. Ja ei sitten tee siinä mitään sellaista mistä en ymmärrä kun olen Persu. Jos vaikka rautalapioilla kaivavat ojaa niin on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi äitini käy useamman kerran viikossa haavahoitajalls hoidattamadsa avohaavaansa. Hänen diagnoosinsa on osteomyeliitti, ja sitä hoidetaan parhaimmassa tapauksessa kuukausia. Esimerkiksi kaikki leikkaushaavat eivät umpeudu normaalisti. Ei niitä toki montaa ole, mutta sellainen potilas saattaa tarvita 12 haavahoitajakäyntiä kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Se on kuule VUORONVAIHTO eli edellinen vuoro antaa raportin seuraavalle vuorolle. Kato ei se niin helppoa hommaa ole kun ei sote puolella työskentelevät kuvittelee...
Ääliöt...
Ainakin täällä terkkari on auki 8-16. Ei siellä vuoroja vaihdella
Vierailija kirjoitti:
Ja myös kirjaamista paljon. Kun niitä ei kukaan tes, jos lääkärit ja hoitajat ei niitä tee, ja kyse on potilaan turvallisuudesta.
Niin simppeliä ja mukavaa tuo lääkärin työ nykyään, kun ei tarvitse sairaita ihmisiä kohdata.