Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hymistelyketju, tavallisia juttuja

Vierailija
04.02.2026 |

Räväkät älkööt vaivautuko. Täällä ei saa ilkeillä. Liian pitkästyttäviä kommentteja ei olekaan täyttämään tätä ketjua.

Kaikki mukaan, ketkä ikäviin ketjuihin olette kyllästyneet

Kommentit (13222)

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nyt on kuulkaas Lammas ällistynyt, vähän järkyttynyt ja hieman surullinenkin. Kaivelin parin vuoden takaisia äidin perinnönjakoon liittyviä papereita. Eli mitä kaikkea nyt tähän liittyy. Mä halusin silloinkin kaiken vaan hoidettua asap pois alta. Pärjään omillani - olen aina pärjännyt - eikä mua silloinkaan raha kiinnostanut. Kunhan vaan sai paperisodan nopeasti ohi ja perintöverot maksettua. Nyt kuitenkin huomasin niistä vanhoista papereista, että isä olikin testamentannut mulle koko osuutensa niistä metsistä ja mökistä. Ei siis niin, että menee siskoni kanssa se puoliksi vaan mä saan siitä osasta isän omaisuutta kaiken. Isä ei koskaan pyytänyt multa anteeksi yhtään mitään. Ei heittämistä rahattomana yönselkään eikä mitään muutakaan. Mutta isäni tuntien...tuo testamentti taisi olla hänen anteeksipyyntönsä <3 Mieluummin olisin kuullut sen yhden sanan. 

Olipa yllätys. Pitääkö perehtyä metsänhoitoon, hakkuisiin, harvennukseen, istutukseen?

Ei tarvitse, koska siskoni haluaa pitää sen kaiken itse. Muutenhan mä ilmoittaisin, että no tämä mun osuuteni nyt pistetään myyntiin. Eli siskoni joutuu ostamaan mut siitäkin ulos. 

Vierailija
13202/13223 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä juttu ei koske uskontoa, vaan historiaa. Luin äsken Jeesuksen, sen oikean historiallisen henkilön,  tutkimisesta. Hän oli siis juutalainen. Sen aikaiset juutalaiset olivat tummaihoisia, tummahiuksisia, leveänenäisiä ja leveäkasvoisia. Tällainen Jeesuskin on hyvin todennäköisesti ollut. 

Ei kuulosta siltä kauniilta, vaalealta kiiltokuvapojalta, jonka näköisenä hänet on meille esitelty. Hänestä kuulemma muokattiin tarkoituksella antiikin roomalaisten näköinen, meihin vetoava uskonnollinen johtaja. Imagomarkkinointia jo silloin. Hyvin toimikin, jos kristinuskon levinneisyyttä miettii. Taitavat taustajoukot on olleet. Muokattiinkohan hänen sanomaansakin paremmin sopivaksi. Sitä emme koskaan saa tietää. Historia on niin valaisevaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13203/13223 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisipa perinnön, helpottaisi kyllä elämää. Isää ei minulla ole koskaan ollut, mutta se ihminen jota siskoni kutsui isäkseen oli testamentannut pikkusiskolleni kaiken. Suomen lakihan ei tällaista edes mahsollistaisi, mutta kyseisen maan laki kyllä.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisipa perinnön, helpottaisi kyllä elämää. Isää ei minulla ole koskaan ollut, mutta se ihminen jota siskoni kutsui isäkseen oli testamentannut pikkusiskolleni kaiken. Suomen lakihan ei tällaista edes mahsollistaisi, mutta kyseisen maan laki kyllä.

Monissa maissa tuo on tosiaan mahdollista. Suomessa vain poikkeustapauksissa voi ohittaa perillisen kokonaan. Vähintään siihen lakiosaan on oikeus. 

Vierailija
13205/13223 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki ei auta mikäli mitään perintöä ei ole. Pikkuveljen isä oli just sellainen, valehteli että hänellä on muka säästöjä, todellisuudessa tilillä oli muutama satanen, ei mitään omaisuutta ja oli jättänyt osuutensa velastakin maksamatta. Kurja homma läheisille, varsinkin kun sukulaiset ja tuttavat ei tienneet tästä mitään, ihmettelivät vaan että miksi ei pidetty sellaisia avoimia hautajaisia mihin olisi kaikki tervetulleita.

Vierailija
13206/13223 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä juttu ei koske uskontoa, vaan historiaa. Luin äsken Jeesuksen, sen oikean historiallisen henkilön,  tutkimisesta. Hän oli siis juutalainen. Sen aikaiset juutalaiset olivat tummaihoisia, tummahiuksisia, leveänenäisiä ja leveäkasvoisia. Tällainen Jeesuskin on hyvin todennäköisesti ollut. 

Ei kuulosta siltä kauniilta, vaalealta kiiltokuvapojalta, jonka näköisenä hänet on meille esitelty. Hänestä kuulemma muokattiin tarkoituksella antiikin roomalaisten näköinen, meihin vetoava uskonnollinen johtaja. Imagomarkkinointia jo silloin. Hyvin toimikin, jos kristinuskon levinneisyyttä miettii. Taitavat taustajoukot on olleet. Muokattiinkohan hänen sanomaansakin paremmin sopivaksi. Sitä emme koskaan saa tietää. Historia on niin valaisevaa.

Jeesus ei tarvitse imagomarkkinointia. Hänen sanomansa ei tarvitse imagomarkkinointia. Totuus ei tarvitse, se riittää. "Taustajoukot" ovat siis kunnossa. 

Vierailija
13207/13223 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee, muutamia viikkoja halloweeniin, tänä vuonna sattuukin sopivasti lauantaille, samaksi päiväksi kuin pyhäinpäivä. Kestän syksyä ihan hyvin koska on ollut ihania aurinkoisia ja värikkäitä syyspäiviä, lauantaina ajattelin lähteä kameran kanssa.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki ei auta mikäli mitään perintöä ei ole. Pikkuveljen isä oli just sellainen, valehteli että hänellä on muka säästöjä, todellisuudessa tilillä oli muutama satanen, ei mitään omaisuutta ja oli jättänyt osuutensa velastakin maksamatta. Kurja homma läheisille, varsinkin kun sukulaiset ja tuttavat ei tienneet tästä mitään, ihmettelivät vaan että miksi ei pidetty sellaisia avoimia hautajaisia mihin olisi kaikki tervetulleita.

Toi on kurjaa. Mun lapseni tietävät, että mulla ei ole muuta kiinteää omaisuutta kuin tämä asuntoni. Tai no ehkä sitten se isän sijoitusasunto, jos sitäkin ei nyt laiteta myyntiin. Mun säästöilläni ja sijoituksillani ei pitäisi olla heille mitään merkitystä. Joko niitä on tai ei ole. Enhän mä itsekään vielä tiedä, paljonko mulla tulevaisuudessa menee erilaisten palveluiden ostamiseen. Yhteiskunta tarjoaa yhä vähemmän mitään vahuspalveluita, joten yksityiseltähän niitä joudun sitten aikanaan ostamaan. 

Vierailija
13209/13223 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jee, muutamia viikkoja halloweeniin, tänä vuonna sattuukin sopivasti lauantaille, samaksi päiväksi kuin pyhäinpäivä. Kestän syksyä ihan hyvin koska on ollut ihania aurinkoisia ja värikkäitä syyspäiviä, lauantaina ajattelin lähteä kameran kanssa.

Halloweenille tekemistä, ehkä kauhuleffa, tai itse kyllä pidän enemmän psykologisista trillereistä. Pyhäinpäivän ideaa en ole koskaan suoraan sanoen ihan ymmärtänyt, tai oikeastaan sen viettämistä. Omassa lapsuudessa vuosituhannen vaihteessa joidenkin kavereiden perheissä oli tapana käydä hautausmaalla, jotkut taas eivät saaneet viettää aikaa kavereiden kanssa vaan heillä oli pakko olla päivä perheen kanssa kotona.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halloweenille tekemistä, ehkä kauhuleffa, tai itse kyllä pidän enemmän psykologisista trillereistä. Pyhäinpäivän ideaa en ole koskaan suoraan sanoen ihan ymmärtänyt, tai oikeastaan sen viettämistä. Omassa lapsuudessa vuosituhannen vaihteessa joidenkin kavereiden perheissä oli tapana käydä hautausmaalla, jotkut taas eivät saaneet viettää aikaa kavereiden kanssa vaan heillä oli pakko olla päivä perheen kanssa kotona.

Mä vietän silloin kekriä.

Vierailija
13211/13223 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta että kaikki on hautajaisten järjestämisestä alkaen helpompaa silloin kun ei tarvitse huolehtia taloudellisista asioista. Läheisten tukikin on tärkeää.

Vierailija
13212/13223 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä vietän silloin kekriä.

Kekri täälläkin 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On totta että kaikki on hautajaisten järjestämisestä alkaen helpompaa silloin kun ei tarvitse huolehtia taloudellisista asioista. Läheisten tukikin on tärkeää.

Tämä on totta. Mulle ei edes mitän hautajaisia tule. Joku puulaatikko pitää kuitenkin hankkia. Ruumishuoneelta puulaatikossa suoraan krematorioon ja sieltä sitten uurnassa tuhkat muksuille mukaan. Uurna mulla jo onkin odottamassa olohuoneen kirjahyllyn päällä. Tuhkat käyvät ripottelemassa mereen. Helsingissä on parikin paikkaa, missä ne saa ripotella. Jotkut luvat varmaan maksaa jonkun verran,  Hankkisin valmiiksi sen puulaatikonkin, mutta ei ole oikein tilaa säilyttää sellaista. Jos lapseni haluavat jonkun muistotilaisuuden järjestää, niin ei todellakaan mitään koko suvun pönötysjuhlia. Vain muutama mun ystäväni ja ihan lähin sukuni. Mieluiten vielä tossa mun lähikuppilassa ja sinne voi pistää muistokseni vaikka tonnin piikin baaritiskille auki. 

Vierailija
13214/13223 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa perheessä tai suvussa ei ole ollut ketään uskonnollisia ihmisiä, ehkä siksi ei pyhäinpäivä ole meillä ollut mikään juttu. Loka-marraskuun vaihteen tunnelma on se mikä kiinnostaa, pitkät ja hämärät iltapäivät, katuvalot ja sumuinen tai sateinen sää. 

Vierailija
13215/13223 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeesus ei tarvitse imagomarkkinointia. Hänen sanomansa ei tarvitse imagomarkkinointia. Totuus ei tarvitse, se riittää. "Taustajoukot" ovat siis kunnossa. 

Tarkoitus ei ollut arvostella uskonnollisia näkökohtia, vaan kertoa historian tutkimuksesta. Jeesuksesta historiallisena henkilönä ei ole maalattu kuvaa. Länsimaissa hänet kuvataan eri näköisenä kuin joissain muissa kulttuureissa. Länsimaissa tutuksi tullut ulkonäkö pohjautuu lähinmä keskiaikaisesta kardinaalista tehtyyn maalaukseen.  Tämä ei mitenkään liity vakaumuksellisiin asioihin. Ikonitaide on myös kiinnostavaa.

Vierailija
13216/13223 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas haluan tietynlaisen arkun, samanlaisen puunvärisen kuin toisillakin on ollut. Uurna voi olla valkoinen tai puunvärinen, mutta puuta kuitenkin, omaiset saa valita sen. Saavat päättää senkin, että lasketaanko uurna toisten kanssa samaan hautaan, toiselle paikkakunnalle isovanhempien kanssa vai sirotellaanko tuhkat mereen. Tosin itse ehkä toivoisin tuota merivaihtoehtoa. 

Vierailija
13217/13223 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Marraskuu, eilen torin laitaan kasvoi mandoliinipuu." lauloi Miljoonasade.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas haluan tietynlaisen arkun, samanlaisen puunvärisen kuin toisillakin on ollut. Uurna voi olla valkoinen tai puunvärinen, mutta puuta kuitenkin, omaiset saa valita sen. Saavat päättää senkin, että lasketaanko uurna toisten kanssa samaan hautaan, toiselle paikkakunnalle isovanhempien kanssa vai sirotellaanko tuhkat mereen. Tosin itse ehkä toivoisin tuota merivaihtoehtoa. 

Meillä on sukuhauta 300 km päässä pienellä paikkakunnalla ja sinne ei oikein ilman autoa pääse. Kummallakaan lapsistani ei ole edes ajokorttia, kuten ei minullakaan. Meren rantaan he pääsevät julkisilla vaikka joka päivä, mutta sinne sukuhaudalle eivät sitten koskaan. Joten miksi haluaisivat, että mun uurani sinne laitettaisiin? Omat vanhempani ovat siellä sukuhaudassa nyt ihan arkuissa, mutta äidin hautaanlaskussa olin, isän hautaanlaskussa en. Koskaan en tule siellä käymään,  mutta hautapaikka oli vanhempieni oma toive ja sitä kunnioitettiin. Mun toiveeni on meri enkä keksi yhtäkään syytä, miksi lapseni haluaisivat mut sinne sukuhautaan. 

Vierailija
13219/13223 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolleiden kuljettaminen arkussa on kallista, uurnan taas voi kuljettaa itse jopa maasta toiseen. Arkun kohdalla taas kuljetukset lentorahtina ei ole mitään halpaa hommaa ja tarvitsee sinkkiarkun.

Vierailija
13220/13223 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitus ei ollut arvostella uskonnollisia näkökohtia, vaan kertoa historian tutkimuksesta. Jeesuksesta historiallisena henkilönä ei ole maalattu kuvaa. Länsimaissa hänet kuvataan eri näköisenä kuin joissain muissa kulttuureissa. Länsimaissa tutuksi tullut ulkonäkö pohjautuu lähinmä keskiaikaisesta kardinaalista tehtyyn maalaukseen.  Tämä ei mitenkään liity vakaumuksellisiin asioihin. Ikonitaide on myös kiinnostavaa.

Ymmärrän tuon pointin ja se ulkoinen siloiteltu kuva Jeesuksesta ei ole Raamatusta peräisin. Sanomasta mainitsit myös, sen historiallinen totuudellisuus tulee sitten jokaiselle avautumaan, ajallaan.