Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kollegan epäasiallinen käytös vapaa-ajalla, vaikuttaako työyhteisön?

Vierailija
04.02.2026 |

Olen kokenut kollegan epäasiallisen käytöksen vapaa-ajallani. Keskusteltiin asiasta kyllä, mutta ei myöntänyt käytöstään vaan laitoi humalan piikkiin. Sovittiin asia, mutta mitä enemmän asiaa ajattelen, sitä hankalampi on työskennellä kyseisen henkilön kanssa. Hän on hyvä työntekijä, jonka kanssa muuten työt sujuu.. Mutta. Olen yrittänyt puoli vuotta ja tämä asia vaan niin paljon että harkitsen työpaikan vaihtoa vaikka rakastan työtäni. En vaan yksinkertaisesti pysty enää ajattelemaan hyviä ajatuksia kyseisestä henkilöstä. Onko muilla samoja kokemuksia, miten ratkaisitte asian? 

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskityt työpaikalla ja työajalla siihen työhösi ja teet sen ammattitaidolla. Kollegan "epäasiallisuus" työajan ulkopuolella ei liity siihen mitenkään, koska työajan ulkopuolella on tosiaankin työajan ulkopuolella. Riittää, että työajalla ja työpaikalla käyttäytyy asiallisesti ja on kunnolla. 

Vierailija
2/24 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta. Ihan rehellisesti, pystyisikö itse toimimaan näin? Että on kiva olla töissä kyseisen henkilön kanssa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hengailet työkavereittesi kanssa vapaa-ajalla? 

Vierailija
4/24 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Ihan rehellisesti, pystyisikö itse toimimaan näin? Että on kiva olla töissä kyseisen henkilön kanssa?

Pystyisin helpostikin, sillä en ole mitenkään helposti traumatisoituvaa sorttia, vaikka elämä onkin heitellyt melkoisesti enkä näin ollen myöskään mikään herkkähipiäinen uniikki lumihiutale, joka jää itkemään särkynyttä mieltään vielä senkin jälkeen, kun asia on ehkä sovittu ja pitäisi olla unohdettukin. 

Vierailija
5/24 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pystyy. Tv. Monissa liemissä keitetty yli 50v.

Vierailija
6/24 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, et ole Uniikki vaan vahva ja kestät lähes kaiken. Uskomatonta Vahvuutta. Ei voi kun ihailla. 

Vierailija
7/24 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska useimmat heistä on hupputyyppejä joiden kanssa on kivaa muuallakin kun töissä.

Vierailija
8/24 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, et ole Uniikki vaan vahva ja kestät lähes kaiken. Uskomatonta Vahvuutta. Ei voi kun ihailla. 

Hoidata ne mt-ongelmas ammattiauttajalla ja kasvata kovempi nahka sekä kasva itse riittävän aikuiseksi erottamaan työaika/työpaikka ja vapaa-aika/vapaa-ajan viettopaikka toisistaan. 

Vierailija
9/24 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovitte asian, kuten itse mainitsit jos se ei sinulle riitä niin työpaikkaa voit vaihtaa.. Olettaen ettei kyseessä ollut mikään rikos niin vapaa-aika on kirjaimellisesti vapaata, joten älä hengaa enää hänen kanssaan vapaalla.

Vierailija
10/24 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä teki. Jos kyse oli seksuaalisesta.ahdistelusta niin ymmärrän että saattaa jälkeenpäin ahdistaa. Mutta jos kännissä haukkui pomon niin anna olla... 

Vierailija
11/24 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmasta osasta kollegoja ei kai tiedä kaikkea.

Vierailija
12/24 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa lähinnä siltä, että oikeastaan haluat piehtaroida tässä traumassasi siitä ylipääsyn ja eteenpäinpääsyn sijaan.

Ehkä kannattaa puhua terapeutille jos olet tosissasi tai lopettaa ketjussa trollaaminen jos et ole. 

Vierailija
13/24 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa lähinnä siltä, että oikeastaan haluat piehtaroida tässä traumassasi siitä ylipääsyn ja eteenpäinpääsyn sijaan.

Ehkä kannattaa puhua terapeutille jos olet tosissasi tai lopettaa ketjussa trollaaminen jos et ole. 

Siltähän se nimenomaan vaikuttaa ja siltä, että nyt suorastaan edellytetään, että pomo puuttuu asiaan ja antaa tälle "ilkimykselle" kenkää, joskaan tuon prinsessa herneprseen traumat tuskin vielä siitäkään helpottaisi, vaan sama lapsellinen kermaprseily jatkuisi, ehkä muiden työkavereidensa kohdalla kynnys samaan madaltuisi, jos joku heistä julkeaa vapaa-ajalla sanoa mielestään rumasti ymv. 
Trolli tai ei, tuollaisia on, ja heille elämä sekä muiden kanssa toimiminen tulee olemaan jossain vaiheessa aivan hlvetin hankalaa, varsinkaan, kun kukaan ei loputtomiin jaksa noin lapsellista yksilöä. 

Vierailija
14/24 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa, vaikka mitä muut sanoisivat.

Teen töitä kollegani kanssa samassa pienehkössä tilassa 8 tuntia päivässä. Kyseessä äärimmäisen katkera ja kaikesta kaikille kateellinen alkoholisoitunut perheenäiti. Jostain syystä minä olen se, johon tämä raivokas kateus eniten purkautuu, jonkin verran selvinpäin mutta vielä enemmän humalassa.

Tiedän mitä kollega minusta puhuu (enimmäkseen täysin keksittyjä juttuja), sillä toinen kollegani kertoo ne minulle melkein reaaliajassa.

Kesällä tilanne kärjistyi sillä tavalla, että kesken hauskimman festari-illan sain yhtäkkiä tältä kollegalta useamman tosi törkeän solvausviestin somessa. Samanlaisia viestejä tuli samalla myös miehelleni ja yhdelle työkaverilleni. Parin päivän päästä lähetti melkein samat setit esimiehellemme.

Kesästä on jo aikaa, mutta huomaan edelleen aggression ottavan valtaa kun näen työkaverin naaman. Ja onhan se hankalaa että näen sitä useamman tunnin ajan viitenä päivänä viikossa. 

Asiaa ei tietenkään mitenkään käsitelty, kollega ei ole ikinä pyytänyt mitään anteeksi keneltäkään (vaikka syitä on todellakin ollut). Töissä on oltu kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

Täällä olisi niin kivaa olla ilman tuota yhtä. Kyllä se tunnelmaa vaan syö, ei auta mikään. I feel you, ap.

Vierailija
15/24 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä, että älä ap kuuntele näitä kiukkuisia mt-potilaita jotka ketjuun kirjoittavat. He eivät käy töissä tai harrasta muutakaan sosiaalista kanssakäymistä.

14

Vierailija
16/24 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kuitenkin varoa, ettei se, mikä työyhteisöön vaikuttaa olekin työkaverin vapaa-ajan asiattoman käytöksen sijasta oma asiaton käytös työajalla.

Siitä voi tulla isompia ongelmia.

Vierailija
17/24 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä joku ihan minimaalisen pieni työyhteisö vai miksi yhden henkilön asiaton käytös (kerran?) vapaa-ajalla vielä puolen vuodenkin jälkeen on syy sille, että harkitset työpaikan vaihtamista? Kuulostaa enemmän siltä, että et vaan osaa mennä asiassa eteenpäin.

Vierailija
18/24 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska useimmat heistä on hupputyyppejä joiden kanssa on kivaa muuallakin kun töissä.

Silloin valitset itse ottaa tietoisen riskin, että jonkun kanssa tuleekin jotain erimielisyyttä tai riitaa. Get over it!

Vierailija
19/24 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin, että oli väärä palsta avautua. Enkä voi taustoja kirjoittaa. AP.

Vierailija
20/24 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas, lumihiutaleet saapuneet työelämään, jippii. Töissä käydään, että saadaan palkkapäivänä rahaa tilille, jotta voi vapaa-ajalla tehdä, mitä haluaa. Kaverisuhteet on sitten erikseen. Töissä on kestettävä elämän erilaisuutta. Helpottaa, kun ottaa jokaisen ihmisen sellaisena kuin ovat, mutta ei minun tarvitse kenenkään tekemisistä tai sanomisista omaa päivääni pilata. T:Paksunahkainen dinosaurus viime vuosituhannelta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän