Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kollegan epäasiallinen käytös vapaa-ajalla, vaikuttaako työyhteisön?

Vierailija
04.02.2026 |

Olen kokenut kollegan epäasiallisen käytöksen vapaa-ajallani. Keskusteltiin asiasta kyllä, mutta ei myöntänyt käytöstään vaan laitoi humalan piikkiin. Sovittiin asia, mutta mitä enemmän asiaa ajattelen, sitä hankalampi on työskennellä kyseisen henkilön kanssa. Hän on hyvä työntekijä, jonka kanssa muuten työt sujuu.. Mutta. Olen yrittänyt puoli vuotta ja tämä asia vaan niin paljon että harkitsen työpaikan vaihtoa vaikka rakastan työtäni. En vaan yksinkertaisesti pysty enää ajattelemaan hyviä ajatuksia kyseisestä henkilöstä. Onko muilla samoja kokemuksia, miten ratkaisitte asian? 

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Ihan rehellisesti, pystyisikö itse toimimaan näin? Että on kiva olla töissä kyseisen henkilön kanssa?

Ihan rehellisesti: 

Ei mitään ongelmaa työ on työtä ja Keskityn siihen.

Tsemppiä 🍀

Vierailija
22/38 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko näitä Mirkkuja ja Leenoja, jotka vielä vanhoina märehtivät mitä se Tuulikki sanoi silloin lastentarhassa? Teitä on nähty ja paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Get over it. 

Vierailija
24/38 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumauta, naiset, huoh. Niistä tulee vihaisia kuin lapsista joilta on viety kaikki lelut ja karkit, kun joku silloin sanoin kerran nenää rumaksi. Eläkepaperit vetämään kelaterapian kautta. 

Vierailija
25/38 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla taitaa olla hippasen harhainen itsekuva. Tähän asti kehuttu ja kannustettu, vaikka et osaisikaan hommaa ja nyt todellisuus on märkä turbaani vasten kasvoja. 

Vierailija
26/38 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskityt työpaikalla ja työajalla siihen työhösi ja teet sen ammattitaidolla. Kollegan "epäasiallisuus" työajan ulkopuolella ei liity siihen mitenkään, koska työajan ulkopuolella on tosiaankin työajan ulkopuolella. Riittää, että työajalla ja työpaikalla käyttäytyy asiallisesti ja on kunnolla. 

Höpö höpö. Jos työyhteisö on päihdeongelmaisille häiriköille väylä etsiä ja alkaa maalittamaan saman yhteisön sisäisiä uhreja niin tuo on erittäin iso ongelma työpaikalle. Vai ajatteletko, että jos kollega lyö tai r aiskaa sinut vapaa-ajalla, niin sitten olette vaan ihan muina miehinä 8h päivässä kuin tuota ei olisi tapahtunutkaan? Taidat olla itse tällainen ongelmakeissi kun tuollaista puolustelet

Vierailija
27/38 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se e ole kollegan vika jos et pääse jo sovitusta asiasta yli. On yksi ihminen joka seuraa sinua seuraavaankin työpaikkaan, ja se olet sinä itse.  

Vierailija
28/38 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskityt työpaikalla ja työajalla siihen työhösi ja teet sen ammattitaidolla. Kollegan "epäasiallisuus" työajan ulkopuolella ei liity siihen mitenkään, koska työajan ulkopuolella on tosiaankin työajan ulkopuolella. Riittää, että työajalla ja työpaikalla käyttäytyy asiallisesti ja on kunnolla. 

Höpö höpö. Jos työyhteisö on päihdeongelmaisille häiriköille väylä etsiä ja alkaa maalittamaan saman yhteisön sisäisiä uhreja niin tuo on erittäin iso ongelma työpaikalle. Vai ajatteletko, että jos kollega lyö tai r aiskaa sinut vapaa-ajalla, niin sitten olette vaan ihan muina miehinä 8h päivässä kuin tuota ei olisi tapahtunutkaan? Taidat olla itse tällainen ongelmakeissi kun tuollaista puolustelet

Vetelet mutkia suoriksi, kun et muuhun pysty, ja sitten hyökkäät henkilön kimppuun, joka ei aivan yhtä mustavalkoinen eikä yksimielinen kanssasi? .. 
Hyvin sä harhoissas vedät👍🏻 Oletko harkinnu ammattiauttajan apua, vaikka sen kadonneen maalaisjärkesi etsinnässä? .. 

Vierailija
29/38 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu ap:lle:

Mieti itsellesi selkeä raja ja toimintamalli, jota noudatat jos ongelma toistuu. Voit suhtautua tyyppiin töissä etäisen kylmästi mutta asiallisesti ja noudattaa henkilökohtaista rajaasi siitä, että seuraavalla kerralla vastaavassa tilanteessa esim. Ilmoitat suoraan hr:ään etkä reagoi itse tällaiseen käytökseen mitenkään. Jos tyyppi yrittää olla liian läheinen tai muuten asiaton niin selkeä tieto hänellekin siitä että asia etenee jos käytös ei lopu.

Sitten se on vaan yrityksestä kiinni onko heillä selkärankaa vai onko kyseessä joku r ape-yhteisö. Suomessakin nimittäin on tällaisia yrityksiä, missä häirintä ja sekoilu katsotaan kuuluvan kuvioon ja olevan ihan normaalia ja inhimillistä. Jos yritys on tällainen niin sitten voi olla kannattavampaa itse vaihtaa firmaa sen sijaan että alkaa siivoamaan kaatopaikkaa

Vierailija
30/38 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vetelet mutkia suoriksi, kun et muuhun pysty, ja sitten hyökkäät henkilön kimppuun, joka ei aivan

Sössön sössön, olet selkeästi itse ahdistelija joka syyttää uhria sen sijaan että kasvaisi aikuiseksi, lopettaisi sekoilun ja toisten ahdistelun. Klassinen defenssi hyökätä uhrin kimppuun kun on itse toiminut väärin.

Vierailija
31/38 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu täysin epäasiallisuuden vakavuudesta. Jos kollega on esimerkiksi ahdistellut AP:tä baarissa, voi olla vaikeaa olla luontevasti töissä yhdessä. Myös jos kollegalla on suhde alaiseen, niin kyllähän se haittaa työilmapiiriä. Ja niin edelleen.

Vierailija
32/38 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko näitä Mirkkuja ja Leenoja, jotka vielä vanhoina märehtivät mitä se Tuulikki sanoi silloin lastentarhassa? Teitä on nähty ja paljon.

Joo, kaikenlaisia omien ongelmiensa projisoijia on maailma täynnä, mutta eihän tässä siitä puhuta.

Työkaveri käyttäytyy epäasiallisesti työajan ulkopuolella, miten suhtautua töissä. Erittäin rajattu ja hyvä kysymys.

Vierailija
33/38 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus kommenttiin 30: 

Voidaan sopia vaikka sitten niin, jotta sinun heiveröinen mielesi enempää mene särkirikki. 
Minun elämääni eikä maailmaani vaikuta mitenkään, sillä reaalimaailma tietää totuuden. 

Vierailija
34/38 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jahas, lumihiutaleet saapuneet työelämään, jippii. Töissä käydään, että saadaan palkkapäivänä rahaa tilille, jotta voi vapaa-ajalla tehdä, mitä haluaa. Kaverisuhteet on sitten erikseen. Töissä on kestettävä elämän erilaisuutta. Helpottaa, kun ottaa jokaisen ihmisen sellaisena kuin ovat, mutta ei minun tarvitse kenenkään tekemisistä tai sanomisista omaa päivääni pilata. T:Paksunahkainen dinosaurus viime vuosituhannelta

Höpö höpö. Tiesitkö, että monet ystävystyvät työkavereidensa kanssa? Esim. itseltäni se käy monesti lähes väkisin, ja miehenikin löysin töistä.

Ja vaikka työkaverit pitäisikin tiukasti erillään muusta elämästä, se asiattomasti vapaa-ajalla käyttäytyvä kollega on ihan se sama ihminen myös töissä. Vaikka siltä ajalta palkkaa saadaankin.

Vierailija
35/38 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan firman juhlissa tuli mies työkaveri yllättäen suutelemaan. Se oli joku 20 vuotta sitten. Ei jäänyt traumoja. On myös otettu takapuolesta kiinni kun oltii työkavereitten kanssa risteilyllä. Eri mies kyseessä tuolloin.

Ei ollut kummankaan kanssa mitää vispilänkauppaa, ennen eikä jälkeen. 

Ap, voisitko kertoa mitä tapahtu?

Vierailija
36/38 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muutu.

Miksi minun pitäisi olla joku kovahipiäinen dinosaurus?
EI.

Jos surettaa, suren. Jos ahdistaa, sitten ahdistaa. Ei nämä tunteet katoa sillä, että "UUUH, MULLA ON PAKSU NAHKA!".

Voisin nähdä itseni mainiosti ap:n kengissä. Ainakin pirun epämukava olo olisi jatkossa kyseisen työkaverin kanssa. Toki riippuen täysin siitä, mitä olisi käynyt.

Olen herkkä. Mutta herkkä ei tarkoita uusavutonta ja heikkoa kuten media tykkää asian esittää. Ei. Vaikka olen herkkä, en ole tunteideni vietävissä, ja olen järkiperäinen ihminen. Kestän epämukavuutta. Mutta mieluiten valitsen ympäristöni niin, että hermostollani on hyvä olla.

En ole vaivaksi teille kenellekään, vieläpä. ITSEKKÄÄMPIÄ OVATKIN NE, jotka oksentavat kaiken pahan olonsa muihin äksyilemällä, vittuilemalla, huutamalla.

Vierailija
37/38 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hm, ehkä. Esittämäsi vaihtoehtådot pahoinpitelystä tai r ais kauksesta ei kuitenkaan vastaa aapeen alkuperåistä  kuvausta siitä, että asia on puhuttu ja sovittu (vaikka hön ei pääsekään yli). Väkivaltarikoksia kun ei noin vain puhumalla sovita.

Vierailija
38/38 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hm, ehkä. Esittämäsi vaihtoehtådot pahoinpitelystä tai r ais kauksesta ei kuitenkaan vastaa aapee

Niin, siis aapeen työkaveri on selittänyt että kännissä tuli tehtyä näin ja näin. Ei se tehtyä tekemättömäksi saa, kuten ei monesti oikea anteeksipyyntökään.

Ohis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä