"Tapa, jolla isäni lähti, oli väärä" - Lukijat kertovat saattohoidon todellisuudesta: kivunlievityksessä ongelmia, moni kuoleva toivoo eutan
Loppumetreillä olevan syöpäpotilaan kivunhoitoa Panadolilla, kuoleman saapuminen ennen kipupumppua. Hidas kuihtuminen pois janoisena ja ilman ravintoa. Läheisensä saattohoidosta järkyttyneet omaiset vastasivat Avun kyselyyn saattohoidon nykytilasta. 86 prosenttia vastanneista toivoo eutanasian laillistamista.
Kysyimme lukijoiltamme kokemuksia läheisen saattohoidosta ja mielipiteitä eutanasiasta. Osa jutussa esiin nostetuista vastauksista voi järkyttää.
- Äidin jalka oli kokonaan kuoliossa, hän huusi tuskissaan. Sain kipupumpun anestesialääkkeineen, mutta silti heräsi huutamaan tuskissaan karjui niin, että kuului käytäville. Jalka mätäni, kudosnesteet valuivat lakanoille. Halusi eutanasiaa jo 2 kk aiemmin, joutui kitumaan hirveitä tuskia. Pyysi minuakin auttamaan hänet pois.
- Äiti kieri tuskissaan, kouristellen ja potkien selällään, kantapäät verillä, valtava huuto/ulina kuin kidutuksessa kuului käytäville useamman päivän. Toivoi kuolemaa ilman kärsimystä ei sallittu. Oma loppu pelottaa jo etukäteen.
- Isäni kuolinkamppailua katsoessani ajattelin, että tällaista on helvetissä.
- Janoinen, nestettä ei annettu. Limaa kurkussa, hengitys rohisi kovasti. Tuntui hirveältä.
Kommentit (147)
Elämän loppuvaiheessa tehty nesteytys vain pahentaa kuolevan ihmisen vointia. Suuta voi ja täytyykin kostuttaa. Mutta ilman kipuja toivoisi itse kunkin lähtevän täältä.
Veljeni sai morfiinia niin että näin kuin virnisti kun sydän loppui toimimasta.
En ikinä unhda enkä ymmärrä sitä että hänen jano ja nälkä oli kamalat , eikä voitu tehdä muuta kuin kostuttaa hänen huulia.
Viimeisillä voimilla pyysi minua viemään hänet pois , yritti nostaa käsiä mutta ei ollut voimia.Minun rakas pikkuveli,
Itku!
Se, että eutnasia estetään, niin sen esteenä on pelkästään raha. Halutaan mielummin, että imetään kuolevista ihmisistä loputkin rahat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen lapsi ei auta vanhempaansa kuolemaan, kun hän sitä pyytää?🥺
Sellainen joka ei halua saada murhasyytettä.
Kyllä tuon pystyy helposti järjestämään ilman kiinnijäämistä.
Vaikka eutanasia sallittaisiin eduskunnassa niin lääkärit eivät sitä tekisi. Pelkäisivät, että jostain ilmestyy se omainen, joka haastaa oikeuteen että "ei mummo sitä olisi halunnut, sää t@poit sen!" Jos on hoitotahto, niin sitten kiistellään, MILLOIN on se ajanhetki, että pistoksen voi laittaa.
Olen ollut sairaanhoitajana seuraamassa ikävää tilannetta, jossa vanhuksen hoidot lopetettiin ja lähimmät omaiset ymmärsivät. En voi tarkemmin kertoa, mutta tilanne oli kuin elokuvasta, kun yksi omainen oli keksinyt mitä olisi pitänyt vielä tehdä. Tämä omainen ilmestyi paikalle ja veti kaikki mahdolliset asianhaarat esille ja tilanne oli hankala sekä mulle että lääkärille.
Eli eutanasia vanhukselle on vaikea toteuttaa. Järjissään olevalle syöpäpotilaalle helpompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusterve anoppi alkoi hoivakodissa temppuilemaan syömisen kanssa. Päättivät siirtää hänet saattohoitoon. Eli tämän jälkeen puolitoista viikkoa.
Tapahtui viime marraskuussa.No tuskin oli perusterve kun noin nopeasti meni
Ei fyysisiä sairauksia.
En lukenut kaikkia kommentteja, mutta kerron, että vastustan ankarasti eutanasiaa.
Kunnollinen palliatiivinen hoito voi saada ihmisen vielä jaloilleen ja elämään hieman pitempään, haluamatta enää kuolla kipujen takia. Olen nähnyt niin tapahtuvan. Kyseinen ihminen sai vähän lisää kelvollista elinaikaa, kunnes kunto sitten nopeasti putosi ja loppu tuli sedaatiossa nukkuen.
Kuka täällä on niin suunnattoman naivi, ettei usko, ettei laillistetusta eutanasiasta tulisi uusi keino hoitaa köyhyyttä? Katsokaa vaikka tätä nykyistä ihmisvihahallitusta ja Suomessa vallitsevaa viha-ilmapiiriä. Tälläkin palstalla näkee jatkuvasti toiveita, etteivät köyhät saisi tukia ja niin ollen joutuisivat nälissään taivasalle pakkaseen. Työpaikka ei ole noin vain otettavissa.
Mutta potilashan päättää itse, te sanotte.
Kuolemansairas ihminen on heikoimmillaan, altis painostettavaksi perillistensä taholta. Hän saattaisi ihan uhrautua, kun tietää lastensa sitä toivovan.
Hyvällä palliatiivisella hoidolla hän saisi ehkä vähän lisää kivuttomia, jopa ihan hyviä elinpäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Perusterve anoppi alkoi hoivakodissa temppuilemaan syömisen kanssa. Päättivät siirtää hänet saattohoitoon. Eli tämän jälkeen puolitoista viikkoa.
Tapahtui viime marraskuussa.
Miten perusterve voi olla hoivakodissa?
Vierailija kirjoitti:
Vaikka eutanasia sallittaisiin eduskunnassa niin lääkärit eivät sitä tekisi. Pelkäisivät, että jostain ilmestyy se omainen, joka haastaa oikeuteen että "ei mummo sitä olisi halunnut, sää t@poit sen!" Jos on hoitotahto, niin sitten kiistellään, MILLOIN on se ajanhetki, että pistoksen voi laittaa.
Olen ollut sairaanhoitajana seuraamassa ikävää tilannetta, jossa vanhuksen hoidot lopetettiin ja lähimmät omaiset ymmärsivät. En voi tarkemmin kertoa, mutta tilanne oli kuin elokuvasta, kun yksi omainen oli keksinyt mitä olisi pitänyt vielä tehdä. Tämä omainen ilmestyi paikalle ja veti kaikki mahdolliset asianhaarat esille ja tilanne oli hankala sekä mulle että lääkärille.
Eli eutanasia vanhukselle on vaikea toteuttaa. Järjissään olevalle syöpäpotilaalle helpompi.
Eutnasiaa varten koulutettaisiin ihan omat lääkärit ja hoitajat, sekä ei sitä eutnasiaa heti anneta kun toinen sitä pyytää. Se on usein pitkä prosessi.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut kaikkia kommentteja, mutta kerron, että vastustan ankarasti eutanasiaa.
Kunnollinen palliatiivinen hoito voi saada ihmisen vielä jaloilleen ja elämään hieman pitempään, haluamatta enää kuolla kipujen takia. Olen nähnyt niin tapahtuvan. Kyseinen ihminen sai vähän lisää kelvollista elinaikaa, kunnes kunto sitten nopeasti putosi ja loppu tuli sedaatiossa nukkuen.
Kuka täällä on niin suunnattoman naivi, ettei usko, ettei laillistetusta eutanasiasta tulisi uusi keino hoitaa köyhyyttä? Katsokaa vaikka tätä nykyistä ihmisvihahallitusta ja Suomessa vallitsevaa viha-ilmapiiriä. Tälläkin palstalla näkee jatkuvasti toiveita, etteivät köyhät saisi tukia ja niin ollen joutuisivat nälissään taivasalle pakkaseen. Työpaikka ei ole noin vain otettavissa.
Kuolemansairas ihminen on heikoimmillaan, altis painostettavaksi perillistensä taholta. Hän sa
Siis samaan aikaan eutanasialla poistettaisiin köyhiä tuhlaamasta verorahoja ja omaiset kyttäävät miljoonaperintöjä?
Kun niitä nesteitä ei kuolevalle anneta kun ei enää imeydy mihinkään eikä auta janoon. Aiheuttaa vaan turvotusta kudoksiin. Tätä eivät omaiset ymmärrä. Sama ruuan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tapahtui viime marraskuussa.
Perusterve saattohoitoon, tuo on vale.
Vierailija kirjoitti:
Kuolemansairas ihminen on heikoimmillaan, altis painostettavaksi perillistensä taholta. Hän sa
No voihan samalla tavalla jo nytkin omaiset ajaa henkilön tekemään itselleen jotain, kun se olisi "omaisille parempi"
Eli tuo teksti oli vain paskapuhetta ja pelottelua.
Koko tekstisi puhuu pelkästään rahaa. Sinua ei kiinnosta muiden ihmisten kärsiminen ja kärsimyksen helpottaminen heidän haluamien toiveiden mukaan, vaan sinua ainoastaan kiinnostaa heidän raha. Tuosta huomaa, miten se on pelkästään raha, mikä kiinnostaa, koska sanot sen itsekkin, että hoidoilla EHKÄ saadaan kivuttomia päiviä lisää. Mutta todennäköisesti ei. Ja noita hoitoja ei välttämättä kuoleva ihminen edes halua, mutta sinä haluat pakottaa, että saat siitä rahaa
Kyllä, näin se on, mutta tässä keskustelussa on puhuttu lähinnä vanhusten kärsimyksistä. Siis vanhusten jotka eivät enää osaa kommunikoida ja pyytää. Syöpäsairas voisi mennä tietylle klinikalle ja keskustella eutanasiasta jo etukäteen.
T. Sairaanhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapahtui viime marraskuussa.Miten perusterve voi olla hoivakodissa?
Masennus ja tod.näk. muistisairaus.
Juu parempi lähteä oman käden kautta kun vielä pää jotenkin toimii. Toisten ihmisten varaan jääminen on aika riskialtista?
Vierailija kirjoitti:
Kun niitä nesteitä ei kuolevalle anneta kun ei enää imeydy mihinkään eikä auta janoon. Aiheuttaa vaan turvotusta kudoksiin. Tätä eivät omaiset ymmärrä. Sama ruuan kanssa.
Niin, eli pitää antaa kuolevien kärsiä nälästä ja janosta, sen sijaan, että tarjottaisiin eutnasia ja näin kivuton ja rauhallinen kuolema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapahtui viime marraskuussa.Perusterve saattohoitoon, tuo on vale.
Niin on, hoitokodissa ei ole perusterveitä eikä heitä saattohoitoon pistetä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, näin se on, mutta tässä keskustelussa on puhuttu lähinnä vanhusten kärsimyksistä. Siis vanhusten jotka eivät enää osaa kommunikoida ja pyytää. Syöpäsairas voisi mennä tietylle klinikalle ja keskustella eutanasiasta jo etukäteen.
T. Sairaanhoitaja
Jokainen vanhenee jossain vaiheessa. Jokainen voisi itse päättää jo ennen tiettyä ikää, haluavatko eutnasian tietyssä vaiheessa. Se on vähän sama, kun saa laittaa luovuttaako elimensä kuolessaan vai ei.
Ja lähdehän on täysin puolueeton kristillisen lähetysjärjestön kanava...