Keksitään älyttömiä asioita, joihin joku ottaa velkaa?
Tämä ketju Velkaantuneet sarjan innoittamana.
Häät ja vihkisormukset
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki velan ottaminen. Ikinä en ole sentin jeniä enkä pennin pyörylää velkaa ottanut. Kaiken, jopa talon, ostin töillä tienaamillani ja säästämilläni rahalla. Tosin puoleksi vaimon kanssa mutta hänkin tienasi ne ensin.
Mulla on sama mutta en ostanut taloa vaan asunnon kerrostalosta puoliksi vaimon kanssa ja minulla kyseessä oli vielä ensiasunto, että tulipa sekin tehtyä sitten ilman asuntolainaa vaikka ei mitään kovapalkkaisia töitä eikä perintöjä eikä muita tuollaisia ollut.
Sähköauto, koska pakko vaan saada.
Ja taas nämä "minä en ottanut yhtään mitään milloinkaan kun minä tein näin ja näin" - tyypit täällä lesoomassa omaa paremmuuttaan. Ylläriiii.
Vierailija kirjoitti:
Auto
Meinasin sanoa myös auto, koska se on omaisuutta, jonka arvo lähes aina vain laskee.
Toisaalta auto voi olla myös tuottava investointi, jos sitä käytetään rahan ansaitsemiseen. Auto on joissain töissä välttämätön.
Vierailija kirjoitti:
Asunto
Riippuu tilanteesta. Jos haluaa käyttää sijoituksissa velkavipua niin asuntolainassa on järkeä.
Kauan, kauan sitten muinaisella 80-luvulla, kun ei ollut internettiä, vaan värikuvat ulkomailta katseltiin erilaisista lehdistä. Telkkarissa oli muutama kanava, josta kaupallinen, voi kauhistus, saattoi näyttää jopa Miami Vice-sarjaa. Siellä näkyi komeita miehiä, monen värisiä.
Mainittakoon, että minkäänlainen väestönvahto-ilmiö ei ollut edes sanakirjoissa. Muutama satunnainen ruskea ihminen saattoi koko maassa olla.
Opiskelukaverini oli tämmöisistä kansainvälisistä eri värisistä ihmisistä, miehistä nimittöin, kovin kiinnostunut.
Otti maksimisumman opintolainaa, meni kaupungin matkatoimistoon ja halusi Miamiin viikoksi. Näin tehtiin. Kaikki velaksi. Opinnot ei oikein koskaan edenneet, ei tainnut saada niitä koskaan valmiiksi.
Tosi tarina. Mlle terkkuja.
Kauneusleikkaukset
Statustavarat, esim. tietynlainen auto
Luksuslomat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkat. En ymmärrä miten joku pystyy nauttimaan reissusta, kun tietää, että sen maksaminen on vielä edessä päin.
Toinen on häät. En ymmärrä muutenkaan, että käytetään 15k häihin. Saati sitten, jos se tehdään velkarahalla.
6kk kuluttua erotaan ja 10 tonni juhlista vielä maksamatta, hyvin tyypillistä tämän päivän selkärangatonta touhua.
Ennen ei ollut selkärankaa erota, kun muut katsovat pahalla. Nykyään ollaan vahvempia ja lähdetään huonosta suhteesta pois.
Kaikkein älyttömintä on ottaa velkaa, jotta amerikkalainen lentäjäsulhanen voi ostaa lentolipun tullakseen Suomeen.
On pitänyt lukea pitempi psykologian ja sosiologian oppimäärä, jotta voi ymmärtää tämän paradoksin, että rikkaan amerikkalaisen lentäjän, kenraalin tai jonkun muun ainoa toivo on suomalainen eläkeläinen, jonka pitää laittaa hänelle rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Asunto
Taas tätä tultu alanuolettamaan, näissä mielipiteissä ei ole mitään johdonmukaisuutta, muille veloille naureskellaan mutta asuntovelka se se on järkevää velkaa tai jotain.
Sisustus, huonekalut, erilaiset kotiremontit.
Vierailija kirjoitti:
Sähköauto, koska pakko vaan saada.
Tai joku huippumallin puhelin kk maksulla. Pakko vaan saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auto. Ai niin... näin tekee melkein kaikki, eli ei se silloin ole älytöntä. Miljoona paskakärpästäkin on ihan oikeassa.
...ja melkein kaikki paskakärpäset valittavat rahan puutetta ja pitää ottaa joka asiaan lainaa, tässä yksi merkittävä syy asiaan, otetaan velkaa autoon, jonka arvo putoaa lyhennystä nopeammin, 100 varma tuplatappio
Autoon ei kannata sitoa pääomaa. Se kannattaa aina ostaa velalla, mutta osamaksu pitää osata mitoittaa siten, että se kattaa auton arvon alenemisen. Silloin ei tule valheellista kuvaa autoilun kustannuksista. Mitään muutaman tonnin kinnereitä ei tietenkään pidä ostaa velalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki velan ottaminen. Ikinä en ole sentin jeniä enkä pennin pyörylää velkaa ottanut. Kaiken, jopa talon, ostin töillä tienaamillani ja säästämilläni rahalla. Tosin puoleksi vaimon kanssa mutta hänkin tienasi ne ensin.
Mulla on sama mutta en ostanut taloa vaan asunnon kerrostalosta puoliksi vaimon kanssa ja minulla kyseessä oli vielä ensiasunto, että tulipa sekin tehtyä sitten ilman asuntolainaa vaikka ei mitään kovapalkkaisia töitä eikä perintöjä eikä muita tuollaisia ollut.
Eli olet voinut jossain asua superedullisesti, jos olet voinut säästää koko asunnon hinnan?
Minä otin heti lainaa asuntoon, kun sain vakityöpaikan. Olisin joutunut aika pitkään säästämään muuten, kun silloin samalla olisi pitänyt maksaa vuokraa. Maksoin lainan 15 vuodessa korkojen ollessa alhaalla.