Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aivoverenvuodosta toipuminen

Vierailija
03.02.2026 |

Kiitos, että kerrotte kokemuksianne. Palautuiko puhe normaaliksi? Seurasiko vuotoa afasia? Miten pitkä toipumisloma? Hätä vaimoni puolesta, joten kerro kokemuksia. Vaikka ikäviäkin. Pelottaa.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun iäkäs äiti toipui ekasta aivoinfartista hyvin, kotikuntoiseksi ja itsenäiseksi.

Infarkti on tukos, eli täysin eri kuin vuoto.

Miten näiden hoiti eroaa? Mulla oli pieni tukos ja sain vain  verenohennuslääkkeen.

Vuotoa ei hoideta ohennuslääkkeillä kun vuotaa jo ja vuoto ei lopu verta ohentamalla päinvastoin. Vuodosta jää aina "mustelma" aivoihin, kun ei se vuotanut veri sieltä lähde pois 

Vierailija
22/26 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun n 60v äidille jäi aivoverenvuodosta vasemmanpuoleinen halvaus, mutta pystyy varaamaan vasemmalle jalalle painoa niin, että voi köpöttää muutamia askelia. Puhe on aika selvää.

En ymmärrä miksi ihmiset ei lue kysymystä vaan vastailee tulpista ja infarkteista ketjun alkupäässä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennuste aivoverenvuodolle riippuu ihan sen laajuudesta, ja myös siitä missä se sijaitsee (lukinkalvonalainen-, aivokalvonalainen-, takaraivo- tai sisäinen verenvuoto). Myös henkilön ikä, akuuttivaiheen hoito ja kuntoutuksen aloittaminen jo sairaalassa ensimmäisinä päivinä on merkittävimmät tekijät paranemisprosessissa.

Ennustetta on mahdotonta antaa aloittajan tiedoilla, kokemuksia kaikista ääripäiden välillä kuntoutumisen suhteen.

Vierailija
24/26 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on joulukuussa, kaiketi pieni koska olin vain kolme päivää sairaalassa. Toisesta silmästä sumeni näkö mutta sillä näkee kuitenkin, Ajolupa on pois ja 3 kk päästä on silmälääkäri.

Kuvaukissa mulla kuitenkin todetiin pieni meningeooma. Luin diagnooin omakannassa, sitä ei sairaalassa kerrottu. Tuota kai seurataan silloin vuoden päästä. En tiedä pitääkä tuosta olla huolissaan?

Ei kai, kun se on aivokalvossa eikä aivoissa. Mutta en ole lääkäri, itsellä ollut aivokasvain. Kysy sieltä, missä diagnoosi tehtiin.

Vierailija
25/26 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun n 60v äidille jäi aivoverenvuodosta vasemmanpuoleinen halvaus, mutta pystyy varaamaan vasemmalle jalalle painoa niin, että voi köpöttää muutamia askelia. Puhe on aika selvää.

En ymmärrä miksi ihmiset ei lue kysymystä vaan vastailee tulpista ja infarkteista ketjun alkupäässä?

Lisään vielä, että äitini saatiin nopeasti sairaalaan ja leikkaukseen. En muista enää kauanko oli teholla, monta päivää kuitenkin. Siirrettiin sitten lopulta suoraan kuntoutussairaalaan, jossa oli kuukausia.

Vierailija
26/26 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset lukee kysymyksen, mutta he eivät erota noita kahta toisistaan. Jos ei ole miettinyt tai ei ole kokemusta niin niputtaa ne samaan kategoriaan. Vähän sama kuin ihmiset niputtaa diabetekset vaikka ykkönen on täysin eri sairaus kuin kakkonen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä