Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Professori sanoo suoraan: on tullut aika leikata eläkkeitä

Vierailija
03.02.2026 |

"Hallitus toisensa jälkeen pitää kiinni eläkelupauksesta. Siksi nuoret sukupolvet joutuvat tinkimään eikä sukupolvien välinen epäoikeudenmukaisuus hellitä, Talouspolitiikan arviointineuvoston puheenjohtaja Niku Määttänen sanoo."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011737478.html

Kommentit (268)

Vierailija
201/268 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monen terveys kestää 48 työvuoden uraa kuten isoilla iläluokilla ja heitä vanhemmilla?

Tätäkin vauvaa kun lukee nuorilla on vaivaa jos jonkinlaista, lääkkeistä asiantuntevaa keskustelua ja mittarit käsivarressa jo nelikymppisenä vaivasta joka on ollut vanhojen vaiva aikaisemmin.

Vanhojen työkyvyttömyyd ollut tuki-ja liikuntaelimistä.  Nyt pää yleisin syy.

Sairaudet näkyy nykyään magneettikuvissa.

Taitaa vähemmän korvien välin viat magneetissa näkyä.

Olet nuori mutta työelämä on paljon keventynyt. Fyysistä työtä on automatisoitu, tullut apulaitteita,  työsuojelu kehittinyt.  Mutta se siitä, paöstakirjoittelijat eivät ole fyysistä työtä nähneetkään saati menneillä v

Kyllä magneettikuvissa näkyy monikin sairaus, joka päässä on, kuten ocd, ms-tauti-als jne.

Vierailija
202/268 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis als

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/268 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos trauma niin sekin näkyy pään magneettikuvissa ja uudet aivovammat.

Vierailija
204/268 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä enemmän tulee jälkeläisille perintöä, mitä enemmän vanhukset saa eläkettä. 

- vanha suomalainen sananlasku

Vierailija
205/268 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, eläkkeitä ja myös pieniä palkkoja pitäisi leikata, onhan terveyspalvelujakin huononnettu Sote uudistuksella.

Vierailija
206/268 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvinvointialueen kotipalvelut eläkeläiselle on maksullisia.

Paitsi vammaisstatuksella.

Vanhukset ovat tässä eriarvoisia: samalla toimintakyvyllä varustettu ei-vammainen maksaa palveluista siinä missä vammainen saa ne maksutta.

Vrt. Kaisa Juuso: "Eivät kaikki vanhukset voi muuttua vammaisiksi!" - s.o. kaikille ei voi myöntää palveluja maksuttomina, vaikka tarve on sama.

Tätä ennakoiden hain itselleni vammaisdiagnoosin kuuskymppisenä. 

Vierailija
207/268 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan röntgenkuvista näkyy vaikka polvien ja lonkkien nivelrikot ja selkäkin.

Toki magneettikuvat on hyviä vaikka vatsan kuvauksissa, syövät löytyy sillä ja millä tieokonekuvilla nopeammin.

Näkyy myös pään sairaudet.

Siis magneettikuvissa näkyvät pään sairaudet.

Paljon onnsitrem kolmikymppisissä alsia ja altzheimeria ym sairastavia kun  joukottain pääsevät eläkkeelle.

Vierailija
208/268 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se heimona että on pakon edessä joutunut maksamaan yli 40 vuotta eläkemaksuja ja saa sitten kuunnella tällaista puhetta.

Olet kuitenkin saanut töitä ja elänyt Suomen historian parhaimman ajan, toisin kuin nuoret.

Vierailija
209/268 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyisikö tämänkään verran lapsia jos olisi kolmen kuukauden äitiysloma, ei päivähoitoa, ei muitakaan perhe-etuuksia.

Vierailija
210/268 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen rukoillut että eläkkeistä leikataan. Raha kuuluu saada työstä, ei ilmaiseksi. Laittakoot rahastoon ne, jotka tarvitsevat eläkettä

Mites me, jotka jäämme lähivuosina eläkkeelle. Nytkö mulle ei enää makseta eläkettä yli 40 vuoden työuran jälkeen, jotta nuoremmat saisi enemmän käteen. Ja veikkaan, että yli puolet heistä ei edes osaa säästää omaa eläkettään. 60- ja 70-luvuilla syntyneet halutaan tässäkin jättää väliinputoajiksi. 

Missä 60-70-luvulla syntyneet olisivat väliinputoajia? Hehän ovat koulutetuin ikäluokka. Nauttivat hyvinvointiyhteiskunnan hedelmät.

Vierailija
211/268 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin antaa euron tai kaksi, vaikka saan kansaneläkettä. Enempään en pysty. Pienistä puroista syntyy iso virta, tosin tuo pussi taitaa olla pohjaton. Ja minusta kansanedustajat pystyvät helposti antamaan satasen tai kaks  kuukaudessa,puhumattakaan muista suurituloisista.

Vierailija
212/268 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme vasta eläkkeelle jäänyt pariskunta ja tiedämme kyllä, että eläketulomme ovat huimasti keskivertoa paremmat. Ei silti hävetä yhtään nostaa kovalla työllä ansaittuja eläkkeitä ja samalla pitää epäoikeudenmukaisena lähes 6% raippaveroa, joka suuremmista eläketuloista joudumme maksamaan. Se on tasaveroisen kohtelun vastainen laki, joka tulee poistaa. Normaali progression pitää riittää myös eläketuloista.

Vierailija
213/268 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen rukoillut että eläkkeistä leikataan. Raha kuuluu saada työstä, ei ilmaiseksi. Laittakoot rahastoon ne, jotka tarvitsevat eläkettä

Mites me, jotka jäämme lähivuosina eläkkeelle. Nytkö mulle ei enää makseta eläkettä yli 40 vuoden työuran jälkeen, jotta nuoremmat saisi enemmän käteen. Ja veikkaan, että yli puolet heistä ei edes osaa säästää omaa eläkettään. 60- ja 70-luvuilla syntyneet halutaan tässäkin jättää väliinputoajiksi. 

Missä 60-70-luvulla syntyneet olisivat väliinputoajia? Hehän ovat koulutetuin ikäluokka. Nauttivat hyvinvointiyhteiskunnan hedelmät.

Paljon enemmän saaneet yhteiskunnalta verovaroista kuin kansakoulun käyneet vanhempansa.  Ja kun tämän palstam mukaan kaikilla oli vakityöt hyvillä palkoilla niin kiitelkäähän suuria ikäluokkia eduistanne ja maksuttomasta opiskelusta tukineen.

Vierailija
214/268 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis als

Ei näy magneettikuvissa. Mitä sä trollaat?

Vierailija
215/268 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syntyvyys laski alle uudistusmiluvun (2,1 lasta per nainen) 60-luvulla eikä ole enää sen jälkeen noussut tarpeeksi suureksi. Nykyiset eläkkeensaajat olivat tuolloin lapsentekoiässä. Eläkeläiset voivat syyttää siis itseään siitä, että nykyään ei ole tarpeeksi työntekijöitä maksamaan heidän ylisuuria eläkelupauksiaan. 

Olen nykyinen eläkkeensaaja ja olen syntynyt 60-luvulla. En todellakaan ollut silloin lapsentekoiässä. Myöhemmin kyllä olen synnyttänyt 5 lasta, jotka nyt ovat työelämässä. Riittääkö se?

Vierailija
216/268 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1946 ja minun eläkeikäni alkoi 58 vuotiaana. Vuonna 2004. Tarkka aika oli 58v 3kk ja muutama päivä päälle. Tein töitä 14v alkaen eli elätin itseni ja myöhemmin perhettäni. Opiskelin aikuisena ylioppilaaksi sen jälkeen useita tutkintoja. Työurani oli pääosin kolmivuorotyötä akuuttisairaanhoidossa ( esh). Aikoinaan tuli kysely eläkeiän valinnasta ja valitsin kahdesta vaihtoehdosta toisen, sen joka johti siihen että pääsin eläkkeelle 58- vuotiaana. Moni valitsi samoin ja osa toisin ja olivatkin sitten työelämässä pitempään. 

Vierailija
217/268 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvinvointialueen kotipalvelut eläkeläiselle on maksullisia.

Oletko tietoinen, miten paljon vanhainkoti maksaa?

Vierailija
218/268 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1946 ja minun eläkeikäni alkoi 58 vuotiaana. Vuonna 2004. Tarkka aika oli 58v 3kk ja muutama päivä päälle. Tein töitä 14v alkaen eli elätin itseni ja myöhemmin perhettäni. Opiskelin aikuisena ylioppilaaksi sen jälkeen useita tutkintoja. Työurani oli pääosin kolmivuorotyötä akuuttisairaanhoidossa ( esh). Aikoinaan tuli kysely eläkeiän valinnasta ja valitsin kahdesta vaihtoehdosta toisen, sen joka johti siihen että pääsin eläkkeelle 58- vuotiaana. Moni valitsi samoin ja osa toisin ja olivatkin sitten työelämässä pitempään. 

Lisään edelliseen että opiskelin työn ohella iltaoppikoulussa. Kuusi vuotta( keskikoulu+lukio) koska lapsuudessa ei ollut mahdollista käydä oppikoulua. 

Vierailija
219/268 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään edelliseen että opiskelin työn ohella iltaoppikoulussa. Kuusi vuotta( keskikoulu+lukio) koska lapsuudessa ei ollut mahdollista käydä oppikoulua. 

Silloin oli kaupunkien iltaoppikoulut täynnä kun moni suoritti vähintään keskikoulun päästäkseen hakemaan oppilaitoksiin.

Vierailija
220/268 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset kansoittavat kaupat päivisin ja monen ison möhköauton ratissa on eläkeläinen. Eläkeläiset pitävät pystyssä teatterit, museot ja ryhmämatkat yms. 

Näinhän se on ja mitä se kertoo yhteiskunnasta, kun työssäkäyvillä ei ole varaa kampaajalla käymiseen saati möhköautoihin, mutta tuilla elävillä on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi