Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnhakuvelvoite ja työkkärin yhteydenpito

Vierailija
02.02.2026 |

Nyt kun taas kiristetään työttömyystukien ehtoja ja puhutaan julkisuudessa siitä, miten jokainen työtön hakee vähintään neljää paikkaa kuukaudessa, ja toisaalta työttömiä on paljon, pohdin, onkohan muilla työttömillä sama tilanne kuin minulla: 

Olen ollut työtön työnhakija vuoden 2025 alusta alkaen. Työkkäristä soitettiin helmikuussa 2025, ja sain ohjeen hakea vähintään kahta työpaikkaa kuukaudessa. Hain, ja raportoin työkkärin palveluun. En työllistynyt. Velvoite täyttyi toukokuussa 2025, ja sen jälkeen asiaan ei ole palattu. En siis ole ollut seurannassa moneen kuukauteen, ja ansiosidonnainen juoksee, vaikken tee hakemuksia. Ihan höpöpuhetta, että tehdään paljon jotta kaikki olisivat töissä, eikä vastikkeettomia tukia saa kukaan. Minä saan, 75 prosentin leikkurilla melkein 2000 euroa kuukaudessa vielä syksyyn asti. 

Onkohan työkkärit vieläkin ihan kaaoksessa viime vuoden muutoksen takia, vai miksi eivät ole työttömiin yhteydessä?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta vuosi työkkärin kirjoilla. Olen osa-aikatyössä. Kukaan ei ole ottanut mitään yhteyttä. 

Saatko soviteltua tukea?

Vierailija
22/26 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne soittele sellaiselle jolla on elämä kunnossa ja tietävät systeemit ja miten töitä haetaan. Itsekkin juttelin sen kunnan työntekijän kanssa pitkään ja kerroin tän kunnan työpaikoista kaikenlaista mihin olen hakenut. Ei se ole vuoteen soittanut minulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin työttömäksi joulukuussa ja laittoivat sen 4 paikkaa per kuukausi velvoitteen.

Vierailija
24/26 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesteistä päätellen kunnat ei ole kovinkaan hyvin pystyneet noita hommiaan hoitamaan.

Vierailija
25/26 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mulle soittelevat täsmällisesti 3kk välein. 

Oletettavasti paikkakunnilla, jossa työtä on vaan yksinkertaisesti liikaa, on priorisoitu kontaktoinneissa sellaiset työnhakijat, jotka hyötyvät eniten siitä, että joku heidän peräänsä vähän katselee. Jos ikää on vähän enemmän tai työuraa tai vastaavasti työttömyyttä paljon takana, saanee olla aika rauhassa. Tuskin vaikeasti työllistettäviäkään (esim. puolikuntoisia työnhakijoita) ihan heti yritetään saada johonkin työpaikkaan. Paukut nuoriin ja helposti työllistävillä aloilla työttömänä oleviin sekä niihin, jotka voidaan ohjata johonkin palveluun, näin kun voi jonkun saada pois työttömyystilastoista.

Vierailija
26/26 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ne soittele sellaiselle jolla on elämä kunnossa ja tietävät systeemit ja miten töitä haetaan. Itsekkin juttelin sen kunnan työntekijän kanssa pitkään ja kerroin tän kunnan työpaikoista kaikenlaista mihin olen hakenut. Ei se ole vuoteen soittanut minulle.

No ei pidä paikkaansa! Mulla on elämä kunnossa, enkä todellakaan saanut olla rauhassa! Mulla oli jopa tiedossa, milloin työt taas jatkuu, että tuntuihan se turhalta, että mun niskassa oltiin niin innokkaasti, varmasti sopivampiakin kohteita olisi ollut.