Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnhakuvelvoite ja työkkärin yhteydenpito

Vierailija
02.02.2026 |

Nyt kun taas kiristetään työttömyystukien ehtoja ja puhutaan julkisuudessa siitä, miten jokainen työtön hakee vähintään neljää paikkaa kuukaudessa, ja toisaalta työttömiä on paljon, pohdin, onkohan muilla työttömillä sama tilanne kuin minulla: 

Olen ollut työtön työnhakija vuoden 2025 alusta alkaen. Työkkäristä soitettiin helmikuussa 2025, ja sain ohjeen hakea vähintään kahta työpaikkaa kuukaudessa. Hain, ja raportoin työkkärin palveluun. En työllistynyt. Velvoite täyttyi toukokuussa 2025, ja sen jälkeen asiaan ei ole palattu. En siis ole ollut seurannassa moneen kuukauteen, ja ansiosidonnainen juoksee, vaikken tee hakemuksia. Ihan höpöpuhetta, että tehdään paljon jotta kaikki olisivat töissä, eikä vastikkeettomia tukia saa kukaan. Minä saan, 75 prosentin leikkurilla melkein 2000 euroa kuukaudessa vielä syksyyn asti. 

Onkohan työkkärit vieläkin ihan kaaoksessa viime vuoden muutoksen takia, vai miksi eivät ole työttömiin yhteydessä?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan ole kuulunut mitään pitkään aikaan.

Vierailija
2/26 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaaoksessa ollaan, oikein arvasit. Vanhoihin asiakkaisiin ei välttämättä ehditä ottaa yhteyttä, kun uusia on niin paljon ja lisäksi pomot hälläväliä piittaa pitkäaikaistyöttömistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 2024 vika yhteydenotto. Eli eipä liiemmin muutosya

Vierailija
4/26 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä eo työnhakuvelvoitetta ole ollut aikoihin

Vierailija
5/26 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole minäkään mitään kuullut puoleen vuoteen. Olen kyllä yrittänyt kohentaa tilannetta itsenäisesti.

Vierailija
6/26 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysivät käymään. Kun jäin työttömäksi viime syksynä. Nyt ei ole kuulunut mitään. Suunnitelma loppui viime kk alussa. Isoissa kaupungeissa voi joskus mennä tovi, että soittelevat.

Nyt helmikuu on vieläkin ruuhkaisempi. Koska toimeentulotukiasiakkaat ryntäävät työkkäriin.

Siellä on se yhteydenottopyyntö sarake. Jos haluaa jutella.

Itse haen kaikkia sopivia työpaikkoja. Eikä tarvitse listata niitä koneelle kenellekään. Kun soittavat taas. Ei se omalla kohdallani tarkoita muuta. Kuin listauskelpoisten paikkojen ilmoitus. Onneksi on melko varma duuni kesäksi tiedossa. 

Ehdin töitä silloinkin kun uudistuksen aikaan kukaan ei soittanut vuoteen.

Vierailija
7/26 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just oli 8 kk väli tapaamisissa ja voimassaolevaa suunnitelmaa tai hakuvelvoitetta ei ollut moneen kuukauteen. Nyt taas 2 paikkaa per kk.

Vierailija
8/26 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa, luulin että seuraavaksi tulee automaattisesti 4 paikkaa/kk. Saa nähdä milloin minulle tulee velvoite, ja millainen. /AP

Vierailija
9/26 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muhun on oltu puhelimitse yhteydessä 3 kuukauden välein. Ensi viikolla pitää käydä siellä. Olen osatyökyvytön ja pitää ilmoittaa 1 haettu paikka kuukaudessa.

Vierailija
10/26 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut unohdettiin kerran 1.5 vuodeksi. 

Sitten ikävä kyllä taas muistettiin. 

Vierailija
11/26 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sama tilanne 2016 kun jäin työttömäksi. Sipilä uhkaili joka päivä uutisissa mutta ei sitten työkkärillä ollut mahdollista sellaista seurantaa pitää kun mitä vaadittiin. Kertaakaan ei kukaan mitään kysellyt. Joku voisi laskea työttömien määrän ja siihen jokaiselle kerta kuussa tunti asiakaskontaktia, paljonko menisi aikaa päivässä. Eikä se tunti riitä siihen muuhun taustatyöhön, kirjelmät ja valitukset ja päätökset vielä lisäksi. 

Vierailija
12/26 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

M E N E    T Ö I H I N

Vierailija
13/26 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla ole ansiosidonnaista. Moni saa pysyvästi pari satasta. Ei ole tuollaisia summia nähnytkään. Eikä saa työttömyysturvaa, sekin olisi paljon pienempi jos olisi. Ja orjapajalle vaativat, kierrätyspaikkaan luteiden sekaan tai jatkuvaan sossun valvontaan. Kuka menee huudettavaksi ja kytättäväksi.

Vierailija
14/26 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M E N E    T Ö I H I N

Tullaan kaikki huomenna sun työpaikalle töihin.

Vierailija
15/26 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta ei ole pyydetty mitään kahteen vuoteen ja ansiosidonnainen tulee hakematta tilille 6500 netto. Revi siitä Riikka häh häh häh!

Vierailija
16/26 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ansionsidonnainen netto on 950e. Vuokraan menee 712e.

Vierailija
17/26 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, luulin että seuraavaksi tulee automaattisesti 4 paikkaa/kk. Saa nähdä milloin minulle tulee velvoite, ja millainen. /AP

Ei tule automaattisesti. Työkkäristä pitää ensin ottaa suhun päin yhteyttä ja täti tekee sitten uuden työnhakusuunnitelman seuraavaksi 3 kk ajaksi. Mulla sama suunnitelma on ollut nyt vuoden. Yleensä menee 1-3 kk edellisen suunnitelman loppumisen jälkeen ennenkun ottavat yhteyttä.

Vierailija
18/26 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta vuosi työkkärin kirjoilla. Olen osa-aikatyössä. Kukaan ei ole ottanut mitään yhteyttä. 

Vierailija
19/26 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laittanut säännöllisesti säästötilille usean vuoden tuet. Mukava pesämuna vanhuuden varalle. Puolison tulot riittää elämiseen.

Vierailija
20/26 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, olen sijoittanut palkkaani tehokkaasti ja omaisuutta on nyt vähän yli puoli miljoonaa. Hätää ei siis ole, eikä yleistukea tipu koska on pääomatuloja. Ajattelin nyt kuitenkin "velvoitteista" huolimatta nostaa ansiosidonnaisen loppuun. Velvoitteitahan siis ei juuri ole olluy. Töihin en ole menossa, pärjään kyllä eläkeikäön asti po-tuloilla. /AP