Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin opiskella, mutta en tiedä onko se enää mahdollista noiden uudistusten takia

Vierailija
02.02.2026 |

Mulla on opintotukikuukausia jäljellä, mutta ne ei riitä koko tutkintoon ja leikattu toimeentulotuki on naurettavan pieni, jos sillä joutuu loppuajan rahoittamaan. En voi myöskään säästää opintolainoja tulevaisuuteen koska joutuisin sitten kituuttamaan jo etukäteen ja koko toimeentulotukikin varmaan evättäisiin säästöjen takia. Ja millä elän kesät, jos en saa kesätöitä? Asumistuki mulla onneksi pyörii ympäri vuoden joka tapauksessa. Avoimen korkeakoulun kursseihin mulla ei ole rahaa (enkä voi edes teoriassa säästää, koska elän toimeentulotuella) ja omaehtoista kouluttautumista työttömyystuella ei työvoimavirainen halua tukea. Oon umpikujassa.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon tukikuukausia on jäljellä? Opiskele mahdollisimman tehokkaasti, maisterin saa hyvin tehtyä neljässä vuodessa. Jos työllisyystilanne paranee niin voit tehdä töitä opiskelun ohella tai ainakin kesäisin.

Vierailija
22/47 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, jos alkaisit opiskella opintotuella, tipahtaisit siltä yleiseltä asumistuelta opiskelijan asumislisän piiriin. Eli ei voi sanoa "Asumistuki mulla onneksi pyörii ympäri vuoden joka tapauksessa"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliskohan vielä joku vaihtoehto, jota en ole huomannut? 

Voiskohan se olla mahdollista, että teen tuosta tutkinnosta sen verran mihin tukikuukaudet riittää ja mietin sen jälkeen uudelleen (mikäli pääsen edes sisään)? Jos kahden vuoden kuluttua olisi vaikka parempi työllisyystilanne ja opintoja voisi rahoittaa työnteolla.

Ap

Ehdottomasti kannattaa hakea opiskelemaan, siinä et menetä mitään. Ajat on nyt todella kovat ja työttömyys korkealla, joten nyt kannattaa opiskella. Mistä sitä tietää, jos muuttuu vielä maksulliseksi koko opiskelu. 

Vierailija
24/47 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja koska mulla on kaksi työkykyä alentavaa pysyvää sairautta/vammaa, niin en voi mennä opiskelemaan oikein mitään toisen asteen duunaritutkintoa, koska mun fyysinen toimintakyky ei riitä sellaisiin töihin.

Ap

Miksi ihmeessä Kela ei maksa opintojasi, jos sinulla on tuollainen tilanne ja siitä lääkärintodistus?

Vierailija
25/47 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele omilla säästöillä

Vierailija
26/47 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerää pulloja ja mene mäkkäriin iltavuoroon

Vierailija
27/47 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin, jos alkaisit opiskella opintotuella, tipahtaisit siltä yleiseltä asumistuelta opiskelijan asumislisän piiriin. Eli ei voi sanoa "Asumistuki mulla onneksi pyörii ympäri vuoden joka tapauksessa"

Opiskelija on yleisen asumistuen piirissä jos taloudessa asuu oma tai puolison alaikäinen lapsi.

Vierailija
28/47 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitapa tuo viesti ministerien sähköpostiin.

Eiköhän sen viestin lue avustaja, jota on kielletty välittämästä eteenpäin köyhien tarinoita.  

Vierailija
29/47 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja koska mulla on kaksi työkykyä alentavaa pysyvää sairautta/vammaa, niin en voi mennä opiskelemaan oikein mitään toisen asteen duunaritutkintoa, koska mun fyysinen toimintakyky ei riitä sellaisiin töihin.

Ap

Tuossa tapauksessa voit ehkä saada järjestettyä koulutuksen kuntoutukseksi ja rahoittaa opinnot Kelan kuntoutusrahalla.

Kuntoutustukihakemus hylättiin sekä eläkevakuutusyhtiöstä että Kelasta. Kahdesti.

Ap

Kuntoutustuki ja kuntoutusraha on kaksi eri asiaa.

Ammatillista kuntoutusta haettiin ja toisen kerran jotain osittaista tukea. En muista termejä enää.

Ap

Vierailija
30/47 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan ymmärrä, miksi kaikki pitäisi yhteiskunnan maksaa. Opintolainaa on aina otettu, ja sillä osittain opiskeltu, ja asuttu kimppakämpissä opiskellessa, niin ei ollut yksinäinenkään. Mitä vähemmän kertyy verotuloja, sitä enemmän vaaditaan kaiken kustantamista valtiolta.

Yksikin herra (joka ei luultavasti ole kykenevä työelämään,) vaatii jo kolmannen tutkinnon suorittamiseen toimeentulotukea, opiskelutukea  ja kaikkea mahdollista tukea yhtäaikaa. Pitäisi pystyä päättämään onko työtön onko opiskelija tms

Pitäisi ainakin olla jonkinlaiset edellytykset saada työpaikka koulutusalaltaan niin, ettei makseta kolmen ammatin opiskelua turhaan. Tietysti joku työ voi jäädä pois teknisen muuttumisen takia tai alan tarve työntekijöille vähentyä.

Vinkki: ainakin vanhusten hoito tulee pitkään tarvitsemaan työntekijöitä.

Vierailija
31/47 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi ihmeessä Kela ei maksa opintojasi, jos sinulla on tuollainen tilanne ja siitä lääkärintodistus?

"Työkykysi ei ole heikentynyt työeläkelakien

tarkoittamalla tavalla, ja tämän vuoksi olemme hylänneet hakemuksesi." Ei auttanut lääkärintodistukset eikä 300 päivän sairausloma.

Ap

Vierailija
32/47 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaat ajan jollekin ohjaajalle (kelaan  tai työkkäriin vissiin) ja selvität mikä tilanteesi on, ja mitä vaihtoehtoja on.  Ei taida täällä onnistua.

Vierailija
33/47 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihan ymmärrä, miksi kaikki pitäisi yhteiskunnan maksaa. Opintolainaa on aina otettu, ja sillä osittain opiskeltu, ja asuttu kimppakämpissä opiskellessa, niin ei ollut yksinäinenkään. Mitä vähemmän kertyy verotuloja, sitä enemmän vaaditaan kaiken kustantamista valtiolta.

Yksikin herra (joka ei luultavasti ole kykenevä työelämään,) vaatii jo kolmannen tutkinnon suorittamiseen toimeentulotukea, opiskelutukea  ja kaikkea mahdollista tukea yhtäaikaa. Pitäisi pystyä päättämään onko työtön onko opiskelija tms

Pitäisi ainakin olla jonkinlaiset edellytykset saada työpaikka koulutusalaltaan niin, ettei makseta kolmen ammatin opiskelua turhaan. Tietysti joku työ voi jäädä pois teknisen muuttumisen takia tai alan tarve työntekijöille vähentyä.

Vinkki: ainakin vanhusten hoito tulee pitkään tarvitsemaan työntekijöitä.

Kaikki ei saa opintolainaa, eikä kukaan yli 30v opiskelija mihinkään kimppakämppään muuta.

Vierailija
34/47 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

tarkoittamalla tavalla, ja tämän vuoksi olemme hylänneet hakemuksesi." Ei auttanut lääkärintodistukset eikä 300 päivän sairausloma.

Ap

No sittenhän sinulla ei todellisuudessa ole kahta sellaista työkykyä alentavaa vammaa, että työnteko on suljettu pois.

Vierailija
35/47 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin sanoa, koska mä kuulun yleisen asumistuen piiriin vaikka olisin opiskelija.

Ap

Vierailija
36/47 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan kannalta sinun lisäkouluttamisesi  on turhaa koska et työllistyisi kuitenkaan. Veisit vain opiskelupaikan joltakin jolle opiskelusta olisi hyötyä.

Omalla rahallasi voit toki kouluttua vaikka kuinka.

Onko se sitten yhteiskunnalle hyödyllistä, että on koko loppuelämänsä työttömänä?

Miten niin loppuelämän. Tilanteet muuttuu, suhdanteet muuttuu ja äkkiä tämän ketjun ap löytääkin töitä joilla rahoittaa opinnot. Ihme asenne joka saata*an ketjussa porukalla että ilmasta tultava ovista ja ikkunoista tai hanskat tippuu siihen. Loppuelämäksi. Koittakaa nyt vähän itsekin yrittää. 

Enemmän olisin kyllä huolissani opiskelupaikan saamisesta. Toista tutkintoa opiskelemaan hakeville on noin kaksi paikkaa tarjolla per koulutusohjelma. Saattaa kulua aika mOnta vuotta opiskelupaikkaa hakiessa eikä sIltikään tärppää. Että mietis ap kuiitenkin ammattitutkintoa. Sinne saa tukea ja lainaa vaikka 10 tutkinnon verran. 

Vierailija
37/47 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon tukikuukausia on jäljellä? Opiskele mahdollisimman tehokkaasti, maisterin saa hyvin tehtyä neljässä vuodessa. Jos työllisyystilanne paranee niin voit tehdä töitä opiskelun ohella tai ainakin kesäisin.

Käytetyt korkeakouluopintojen tukikuukaudet: 28

Ap

Vierailija
38/47 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömälle sallitaan sohvalla makaaminen. Muusta rangaistaan.  Varsinkaan ei saa tehdä mitään, mikä voisi edistää työllistymistä.

Vierailija
39/47 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

No sittenhän sinulla ei todellisuudessa ole kahta sellaista työkykyä alentavaa vammaa, että työnteko on suljettu pois.

En ole niin väittänytkään. Mulla on työkykyä jäljellä, mutta ei kaikkiin maailman töihin.

Ap

Vierailija
40/47 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

36: Ensikertalaiskiintiöt vaihtelevat paljonkin koulutusohjelman mukaan. Ja ei-ensikertalaisella on oikeasti monesti paremmat taidot. Itse olen siis päässyt ei-ensikertalaisena juurikin sellaiseen koulutusohjelmaan, jossa paikkoja oli kiintiöity 3 kpl (ekalla yrittämällä). 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän