Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin opiskella, mutta en tiedä onko se enää mahdollista noiden uudistusten takia

Vierailija
02.02.2026 |

Mulla on opintotukikuukausia jäljellä, mutta ne ei riitä koko tutkintoon ja leikattu toimeentulotuki on naurettavan pieni, jos sillä joutuu loppuajan rahoittamaan. En voi myöskään säästää opintolainoja tulevaisuuteen koska joutuisin sitten kituuttamaan jo etukäteen ja koko toimeentulotukikin varmaan evättäisiin säästöjen takia. Ja millä elän kesät, jos en saa kesätöitä? Asumistuki mulla onneksi pyörii ympäri vuoden joka tapauksessa. Avoimen korkeakoulun kursseihin mulla ei ole rahaa (enkä voi edes teoriassa säästää, koska elän toimeentulotuella) ja omaehtoista kouluttautumista työttömyystuella ei työvoimavirainen halua tukea. Oon umpikujassa.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

36: Ensikertalaiskiintiöt vaihtelevat paljonkin koulutusohjelman mukaan. Ja ei-ensikertalaisella on oikeasti monesti paremmat taidot. Itse olen siis päässyt ei-ensikertalaisena juurikin sellaiseen koulutusohjelmaan, jossa paikkoja oli kiintiöity 3 kpl (ekalla yrittämällä). 

Tuossa mihin mä aion hakea, on 5 aloituspaikkaa ei-ensikertalaisille. Minusta se ei ole kauhean vähän ja harvalla toista tutkintoa opiskelevalla on edes mahdollista opiskella tutkintoa päiväopintoina. Mutta yritän nyt vielä selvittää onko mun mahdollista saada kuntoustusrahaa, kun terveydentila on mennyt vaan huonompaan niiden ensimmäisten hakemusten jälkeen (mulle puhkesi toinen sairaus).

Ap

Vierailija
42/47 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti mun pitää joka tapauksessa hakea tuota kuntoutusrahaa eläkevakuutusyhtiöstä eikä Kelasta, koska mä olen ollut työelämässä?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/47 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyysetuudella pääsee opiskelemaan kyllä, jos opinnot selkeästi edistäisivät työllistymistäsi. Mitään höpöhöpöä ja "mä haluaisin" ei tueta. Jos sinulla on vahvat perustelut siihen, miten opinnot oikeasti auttavat työllistymisessä,  voi työttömyyskorvauksella opiskella. On siinä toki muitakin ehtoja sitten vielä, mutta lähtökohta on tämä.

Olen kysynyt jo asiaa eikä heru lupaa, koska mulla on jo "hyvä" tutkinto. Mitään takeita kun ei ole siitä, että työllistyisin edes sen uuden tutkinnon avulla.

Ap

Onko nykyisellä tutkinnolla mahdollisuus työllistyä? Työttömyysetuudella voi saada opiskella, jos nykyisen koulutuksen perusteella on huono mahdollisuus työllistyä (ei ole töitä alalla tai terveyden takia ei sovellu) ja uusi tutkinto ehkä poikisi työpaikan.

Vierailija
44/47 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyysetuudella pääsee opiskelemaan kyllä, jos opinnot selkeästi edistäisivät työllistymistäsi. Mitään höpöhöpöä ja "mä haluaisin" ei tueta. Jos sinulla on vahvat perustelut siihen, miten opinnot oikeasti auttavat työllistymisessä,  voi työttömyyskorvauksella opiskella. On siinä toki muitakin ehtoja sitten vielä, mutta lähtökohta on tämä.

Olen kysynyt jo asiaa eikä heru lupaa, koska mulla on jo "hyvä" tutkinto. Mitään takeita kun ei ole siitä, että työllistyisin edes sen uuden tutkinnon avulla.

Ap

Onko nykyisellä tutkinnolla mahdollisuus työllistyä? Työttömyysetuudella voi saada opiskella, jos nykyisen koulutuksen perusteella on huono mahdollisuus työllistyä (ei ole töitä alalla tai terveyden takia ei sovellu) ja uusi tutkinto ehkä poikisi työpaika

Periaatteessa kyllä, mutta useimmiten tie tän alan asiantuntijatöihin kulkee ruohonjuuritason töiden kautta. Fyysistä työtä en pysty tekemään ja koulutusta vastaavista tehtävistä mulla on kokemusta vain harjoittelun ajalta.

Ap

Vierailija
45/47 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihan ymmärrä, miksi kaikki pitäisi yhteiskunnan maksaa. Opintolainaa on aina otettu, ja sillä osittain opiskeltu, ja asuttu kimppakämpissä opiskellessa, niin ei ollut yksinäinenkään. Mitä vähemmän kertyy verotuloja, sitä enemmän vaaditaan kaiken kustantamista valtiolta.

Yksikin herra (joka ei luultavasti ole kykenevä työelämään,) vaatii jo kolmannen tutkinnon suorittamiseen toimeentulotukea, opiskelutukea  ja kaikkea mahdollista tukea yhtäaikaa. Pitäisi pystyä päättämään onko työtön onko opiskelija tms

Pitäisi ainakin olla jonkinlaiset edellytykset saada työpaikka koulutusalaltaan niin, ettei makseta kolmen ammatin opiskelua turhaan. Tietysti joku työ voi jäädä pois teknisen muuttumisen takia tai alan tarve työntekijöille vähentyä.

Vinkki: ainakin vanhusten hoito tulee pitkään tarvitsemaan työntekijöitä.

Mieluusti ottaisin vaikka sitä opintolainaa opintojen rahoittamiseksi, mutta multa loppuu opintotukikuukaudet kesken opintojen eikä sen jälkeen ole mahdollista saada enää lainaa.

Ap

Vierailija
46/47 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä on kiristetty. Nykyisin ei taida saada edes niihin työllistäviin aloihin

Vierailija
47/47 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän samanlainen tilanne. Opintotukikuukausia on jäljellä alle yhden vuoden opintoihin. Jos nyt pääsisinkin vaikka kolmen vuoden tutkintoa tekemään, niin millä ihmeellä eläisin ne kaksi vuotta? Osa-aikatyötä tai muuta duunia en saa edes nyt. Työkkäri on ollut hyvin nihkeä mihinkään opiskeluihin koska minulla "on jo hyvä tutkinto", jolla tosin en saa töitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi