Tekoäly keksii omia ohjeita?
Tein äsken makaronilaatikkoa, johon rikoin yksitellen pinnalle kananmunat ja sekoitin ne myös yksitellen seokseen. Yksi munista haisi oudolta ja keltuainen ei ollut kokonainen. En sekoittanut sitä ruokaan vaan ongin sen keltuaisen ja ympäröivääkin nestettä ja makaronimassaa pois kauhalla. Ruoka on nyt uunissa paistumassa 200 asteessa ja pidän sitä siellä tunnin.
Ajattelin, että kysäisenpä Googlen tekoälyltä, voiko ruokaa nyt syödä. Se tivasi minulle sinnikkäästi, miten nyt pitäisi heittää koko ruoka pois, miten siinä on varmasti salmonella ym. Omituisen tästä teki se, että Googlella ei löytynyt mitään vastaavaa ohjetta ihan normaaleilta nettisivuilta.
Keksiikö tekoäly näitä juttujaan myös jotenkin "itsenäisesti"?
Ajattelin nyt kuitenkin syödä ruokani, vaikka siinä olisikin koko isossa vuoallisessa jäljellä ehkä 2 millilitraa pilaantunutta kananmunaa. En usko, että saan siitä yhtään mitään eikä ruoan maussakaan tällainen äärimmäisen pieni määrä tietenkään tule mitenkään läpi.
Kommentit (22)
Mitä täällä oikein tapahtuu? Miksi mun kommentit poistetaan?
Gemini on siitä hauska vekkuli, että se muuttaa "mielipidettä" heti jos vastaat myös tietäväsi asiasta jotain.
Ensimmäinen vastaus voi olla mitä vaan varsinkin jos kysyy muuta kuin pelkkää tiedepohjaista asiaa.
Olen käsittänyt, että sen pohjana käytetään myös internetin keskustelualustoja joista se ottaa
tyyliä ja mallia tekstin sanontoihin ja rakenteeseen.
Jos keskustelee sen kanssa kauemmin, se alkaa sotkea osia aikaisemmista keskusteluista mukaan ja lopputulos on hyvin erikoista liibalaabaa, esim. leivonta ja musiikin kuuntelu voi olla vertailtuna keskenään joissain kohdin.