Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voimat vähissä narsistisen vanhuksen kanssa

Vierailija
28.10.2024 |

Kyseessä siis oma äitini. Hän jäi leskeksi viisi vuotta sitten. Hän on koko elämänsä keskittynyt rahan haalimiseen, haukkui kaikki läheisest ihmiset sukulaisista televisionkuuluttajiin. Suosi sisaruksia, aina välillä joku oli suosiossa ja käänsi välillä meidät toinen toisiamme vastaan. Toimin äitini terapeuttina useiden vuosien ja tämä kaikki on kyllä ollut todella raskasta.Olen kuitenkin koko elämäni saanut kuulla siitä miten hyvä vanhempi hän on ollut kun olen saanut opiskella ja myös taloudellista tukea.

Isäni kuoleman jälkeen äitini on mennyt lähes pakkomielteiseksi omaisuutensa suhteen. Hän on lähetellyt minulle useita kertaa viikossa omaisuusluetteloita, joihin minun olisi pitänyt ottaa jotenkin kantaa. Kuolinpesän jako meni tietenkin riitaisaksi (lapsuudesta johtuen välit olleet aina etäiset), sillä yksi sisaruksista ei suostunut jakoon. Nyt olen viiden vuoden ajan lähes viikottain kuullut valitusta rahasta ja saanut mitä kummallisimpia viestejä, jotka aina liittyvät rahaan. Aina kun olen käynyt kylässä hänen luonaan, hän on tehnyt uuden luettelon rahoistaan.

Nyt on sitten käynyt ilmi, että äitini on käyttänyt huomattavan summan tämän jakamattoman kuolinpesän varoista (tämä on pitkä tarina). Hän on itse myöntänyt asian, mutta ei näe asiassa mitään väärää.

Olen nyt konsultoinut muutamaa asianajajaa ja heidän kehotuksestaan hakenut ulkopuolista pesänjakajaa, sillä nämä äitini käänteet muuttuva koko ajan uskomattomampaan suuntaan. Tämä kuolinpesä muuttuu koko ajan vain monimutkaisemmaksi. Samoin kuin äitini viestit ja pakkomielteiset ajatukset.

Tarkoituksena on vain saada tämä asia pois päiväjärjestyksestä. En jaksa enää yhtään viestiä äidiltäni. 

Äitini käytös vie aivan kohtuuttoman paljon energiaa. Ja nyt sain sitten puhelun äidiltäni, että olen hänen rahojen perässä. Että käräjäoikeus ja juristit vievät häneltä koko omaisuuden. Hän siis luulee, että nyt jaetaan hänen omaisuuttaan vaikka kyseessä on 5 vuotta sitten kuolleen isäni omaisuuden jako.

Tämä on aivan toivotonta. Onko kenelläkään samanlaista? Tekisi mieli muuttaa johonkin toiseen maahan, että saisin etäisyyttä...Mitä tässä voi tehdä?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiivistä!

Vierailija
2/31 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä suhde poikki äitiisi, taitaa tosin sullekin se perintö olla liian tärkeä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinä on mamma oikeassa, että nyt sen sun isäsi perinnön kyllä kuittaa lakimiehet. Mutta eihän teillä muuta vaihtoehtoa ole kuin tehdä tuo noin.

Vierailija
4/31 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistä suhde poikki äitiisi, taitaa tosin sullekin se perintö olla liian tärkeä. 

Itse asiassa se perintö ei ole minulle tärkeä. Pärjään hyvin ilman sitä. Olen myös sitä mieltä, että kaikki hänen läheisensä olisivat olleet onnellisempia, jos äitini olisi käyttänyt rahansa vaikka omaan hyvinvointiinsa.

Ap

Vierailija
5/31 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärtänyt sanaakaan.

Vierailija
6/31 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista että samaan syssyyn hänellä on alkava tai jo edennyt muistisairaus. Meillä ollaan tilanteessa, jossa narsistisella sukulaisvanhuksella on myös muistisairaus ja meno on niin älytöntä että oksat pois. Ei sellaista kukaan jaksa. Pesänjako loppuun ja jos mahdollista niin vanhus edunvalvontaan. Kuulostaa tosi kylmältä mutta tiedän kokemuksesta että omaa elämää ei kannata pistää tällaisella pilalle. Siinä on pian itse burnoutissa.

Vierailija
7/31 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollista että samaan syssyyn hänellä on alkava tai jo edennyt muistisairaus. Meillä ollaan tilanteessa, jossa narsistisella sukulaisvanhuksella on myös muistisairaus ja meno on niin älytöntä että oksat pois. Ei sellaista kukaan jaksa. Pesänjako loppuun ja jos mahdollista niin vanhus edunvalvontaan. Kuulostaa tosi kylmältä mutta tiedän kokemuksesta että omaa elämää ei kannata pistää tällaisella pilalle. Siinä on pian itse burnoutissa.

On tietty mahdollista. Hänelle on kyllä tehty muistitestejä ja ainakaan niissä ei ole ollut mitään sairauteen viittaavaa. Näissä suppeammissa testeissä kyllä voi kuulemma huijata.

Täällä meno on myös aivan tolkutonta. En jaksa olla enää tässä osallisena. Äitini olisi pitänyt jo saada edunvalvontaan, mutta suhteet sisaruksiin jäissä ja emme kommunikoi. Toivon, että ulkoisen pesänjaon myötä myös edunvalvonta toteutuu.

Ap

Vierailija
8/31 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärtänyt sanaakaan.

Pahoillani, teksti ehkä sekava. Myös voimani vähissä.

Ap

Vierailija
9/31 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki aluksi uusi ja salainen puhelinnumero, tarpeen vaatiessa jopa prepaid ja estä äitisi numero. Muuta, jos ei nyt ulkomaille niin toiseen kaupunkiin ja salaa osoitetietosi. Kieltäydy siitä perinnöstä, jota olet mahdollisesti saamassa ja ota etäisyyttä asioihin. Tämä tarkoittaa siis myös välien katkaisemista äitiin ja kieltäytymistä myös äidin mahdollisesti jättämästä perinnöstä. Jos suinkin mahdollista on parasta hankkia joku ulkopuolinen selvittämään asioita. Oma rauha ja mielenterveys ovat mahdollista perintöä tärkeämpiä asioita. Tätä on helpompi lähestyä ajattelemalla, että ne mahdolliset perittävät rahat ja omaisuus ovat olleet alunperin jollekin toiselle kuolleelle ihmiselle kuuluneita ja olisi vaan ollut parempi, jos tämä olisi käyttänyt ne eläessään itse. Paljon helpompaa oikeasti olisi, jos kukaan ei jättäisi mitään perintöä kenellekään.

Myönnän, että olen itse vaatimassa rahaa Kelasta ja pettynyt kun saan sieltä niin vähän rahaa, mutta en voisi kuvitellakaan kerjääväni rahaa yksittäisiltä ihmisiltä ja toivon, että en saa perintöä enää keneltäkään. Elämässäni ei ole ketään sillä tavalla läheistä tai tärkeää ihmistä, että tuntisin ansaitsevani tai haluavani heidän rahojaan. Toivottavasti nämä muutama ihminen, joiden perijä kai ainakin teoriassa olen käyttävät itse rahansa tai tekevät testamentit. Kenenkään testamenttia en ole kiistämässä tai lakiosuutta vaatimassa.

Vierailija
10/31 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet tekemisissä narsistin kanssa? Se että on sukulainen ei oikeuta per....mään. Itse katkaisin nuorena välit narsistiseen äitini sukuun. Kauheaa ajatellakin että olisin tekemisissä. Nyt itsekunnioitusta peliin!!! 

Vierailija
11/31 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa raskaalle. Olisin ihan loppu minäkin tuollaisesta.

Sun ei tarvitse muuttaa edes ulkomaille ottaaksesi etäisyyttä, otat vaan. Sanoit, että sisarusten kanssa ette kommunikoi, mutta voisiko äidin asioiden hoitamista silti jotenkin jakaa, ettei kaikki kaadu sinulle. Tai sitten ulkoistat kaiken missä äitiäsi autat tällä hetkellä.

Vierailija
12/31 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun ei tarvitse muuttaa edes ulkomaille ottaaksesi etäisyyttä, otat vaan. Sanoit, että sisarusten kanssa ette kommunikoi, mutta voisiko äidin asioiden hoitamista silti jotenkin jakaa, ettei kaikki kaadu sinulle. Tai sitten ulkoistat kaiken missä äitiäsi autat tällä hetkellä.

Kiitos tsemppiviestistä! Valitettavasti äitini kategorisesti kieltäytyy kaikesta ulkopuolisesta avusta, sillä raha. Ja minulla ei ole taloudellisesti mahdollista maksaa hänen esim siivoojaa tai kotiapua. Mutta etäisyyttä on nyt pakko ottaa.

Ap

Vierailija
13/31 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sun oma puhelin. Päätät itse mihin vastaat. Ei tarvi pomppia narsistin oikkujen mukaan oli tämä minkä ikäinen tahansa. 

Vierailija
14/31 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärtänyt sanaakaan.

Minä ymmärsin.

Kyseessä on trolli.

Vierailija
15/31 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärtänyt sanaakaan.

Minä ymmärsin.

Kyseessä on trolli.

Niin minäkin olen usein ajatellut. Että voiko näin sekopäistä lapsuudenkotia olla. Mutta valitettavasti on totta.

Ap

Vierailija
16/31 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up vielä. Kenelläkään muulla ollut samanlaista?

ap

Vierailija
17/31 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ihan ole sama tilanne kun molemmat vanhemmat elävät ja asuvat samassa taloudessa.

Mutta tuo saituus yhdistyneenä rahapakkomielteeseen on kyllä tuttua, samoin muiden ihmisten panettelu ja lopa lievä vainoharhaisuus. Muistisairautta ei ole todettu.

En voi sanoa muuta kuin että pidä pääsi kylmänä ja koeta suojella itseäsi. Minullakin on edessä vaikea päätös siinä miten jaksan mahdollisesti huolehtia vanhemmistani, joiden epävakaa käytös ja kylmyys vaikeutti suuresti oman elämäni rakentamista. Helpottaisi sekin jos tämän kokemuksen voisi jakaa jioidenkin sukulaisten tai sisarusten kanssa. 

Ihmiset joilla on pakkomielle rahoistaan ja omaisuudestaan ovat mielestäni aina olleet puistattavia, jopa sairaita henkisesti. Juuri tämä että nauttia ei osata, ainoastaan vertailla, kytätä ja haalia. Ja pakotetaan joku kuuntelijaksi tietenkin.

Vierailija
18/31 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tsemppiviestistä! Valitettavasti äitini kategorisesti kieltäytyy kaikesta ulkopuolisesta avusta, sillä raha. Ja minulla ei ole taloudellisesti mahdollista maksaa hänen esim siivoojaa tai kotiapua. Mutta etäisyyttä on nyt pakko ottaa.

Ap

Tuollaisille ihmisille on lähes mahdotonta maksaa mikstään palvelusta. Ja jos pakon edessä joutuvat näin tekemään varmaa se valitus miten ahneita ja laiskoja ihmiset olivat jne..Ihan helvettiä kuunnella tälläistä jatkuvalla syötöllä.

Vierailija
19/31 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihan sama asia, mut isä itse kertoi: hänen luonaan alkaneet vierailla nämä meidän kotitummat, ja useinkin. Arvasin, mitä he ajoi takaa. Sanoin isälle, et ne jos alkaa täällä pyörimään, niin saat hommata itsellesi toisen asioittenhoitajan.

Sanoi sitten vähän ajan päästä, että ei niitä ole enää täällä käynyt, oli sanonut niille, että poika (siis minä) ei tykkää siitä, että käytte täällä.

Sitten hän sai muistisairaus-diagnoosin ja kotihoito alkoi. Kysyin kumminkin (varulta), et vieläkö niitä tummia on täällä pyörinyt? - Ei ollut. Se homma loppui sitten kerralla.

Vierailija
20/31 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästä henkisesti irti taakastasi. Asiat on niin kuin on, eikä sille usein voi mitään. Siksi ei kannata hermostua.

Ihan turhaa ahdistua sellaisen henkilön käytöksestä, joka ei enää ole  ihan terve.

Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi