Huomioiko Kela tuloksi esim. verkkokauppojen palautusrahat?
Kysymys jo otsikossa.
Eli jos tilaan vaatetta esim.Zalandolta, palautan jotain ja saan hyvityksen tilille, ottaako Kela sen huomioon toimeentulotuessa?
Koska laina/lainan takaisin maksu ja vaikka vuokranantajalta tullut hyvitys liikavuokrasta katsotaan sinulle tuloksi?
Kommentit (57)
Hain aikoinaan persaukisena toimeentulotukea. Oli pakko ottaa pikavippi, kun ei ollut yhtään rahaa ja hakemuksen käsittelyssä kesti. Katsoivat tuon pikavipin tulokseni. Tästä tosin on jo monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Hain aikoinaan persaukisena toimeentulotukea. Oli pakko ottaa pikavippi, kun ei ollut yhtään rahaa ja hakemuksen käsittelyssä kesti. Katsoivat tuon pikavipin tulokseni. Tästä tosin on jo monta vuotta.
Tietenkin pikavippi on tuloa.
Olin työkokeilussa ja siitä sain 9 euroa päivässä. Säästi sitä rahaa tilillä 350 euroa ja kela vähensi ne rahat toimeentulotuesta. Lopetin samantien työkokeilun. Sain siis toimeentulotukea jotain 570 euroa ja siitä vähennettiin
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa maksaa Klarnalla.
Ojasta aallikkoon...
Mitenkähän, jotkut takuuasiat tai vakuutuskorvaukset menee? Jos vaikka tietokone hajoaa, ja saan siitä korvausta joko takuun tai vakuutuksen perusteella, saanko käyttää korvauksen uuden hankintaan vai pitääkö nekin rahat käyttää elatukseen?
Entäs kun ystävä sairaana ja ystävä vaikka maksaa kaupassa käynnin ostoksista? Enkö voi enää toimeentulotuella autella ystävää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain aikoinaan persaukisena toimeentulotukea. Oli pakko ottaa pikavippi, kun ei ollut yhtään rahaa ja hakemuksen käsittelyssä kesti. Katsoivat tuon pikavipin tulokseni. Tästä tosin on jo monta vuotta.
Tietenkin pikavippi on tuloa.
On, mutta Kelan mukaan sitä ei tarvitse maksaa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain aikoinaan persaukisena toimeentulotukea. Oli pakko ottaa pikavippi, kun ei ollut yhtään rahaa ja hakemuksen käsittelyssä kesti. Katsoivat tuon pikavipin tulokseni. Tästä tosin on jo monta vuotta.
Tietenkin pikavippi on tuloa.
On, mutta Kelan mukaan sitä ei tarvitse maksaa takaisin.
Miten tämä mihinkään liittyy? Se raha joko on tilillä tai ei ole, muu on epäolennaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa maksaa Klarnalla.
Ojasta aallikkoon...
Miten niin?
Ostat 50e housut, jotka ei sovikkaan jalkaan ja palautat ne, saat 50e takaisin, jotta voit ostaa uudet sopivammat housut. Kela vei sulta just housut. Äänestä persuja.
Selitä hakemuksessa asia ja kuitti mukaan tai kerro mikä päivä ja summa tiliotteessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kyllä. Ennen riitti että selitti asian hakemukseen. Säännöt siltä osin tiukentuneet. Kaikki panot on tuloja.
Ei ole, lainat ei vaikuta jos maksat ne takaisin, eikö vaikuta palautuksetkaan.
Vtut. Tarkistin tämän Kelasta noin kaksi vuotta sitten. Virkailija ihan kirkkaalla äänellä kertoi kuinka "Juu-u, kyllähän tuossa lukee laina" (tililleni 100€), "Ja olet näköjään maksanut takaisin" (Viestinä Lainan takaisin maksu kolme päivää myöhemmin), "mutta niin, kyllähän tämä tuloksi lasketaan. Ei voi mitään, tosi harmi sulle". Ja sen sadan euron takia multa otettiin 40% pois toimeentulotuesta seuraavalta kuukaudelta, ja se oli ainoa tulonlähteeni tuolloin. Ihan loogista, että satasen lainan (jonka maksoin takaisin) vuoksi Kela otti tuestani pois noin 240€.
Vierailija kirjoitti:
Miten toimeentulotuella elävällä on varaa shoppailla netissä? Ihan käsittämätöntä.
Mitä eroa sillä netissä shoppailussa on kaupassa käyntiin? Vai eikö toimeentulotukea saava saa käydä Prismassa? Käsittämätöntä! Tukiloinen tarvitsee ruokaa/ kengät/ pyykinpesuainetta/ tiskirätin/ laastaria. Siis OMG.
Vierailija kirjoitti:
Entäs kun ystävä sairaana ja ystävä vaikka maksaa kaupassa käynnin ostoksista? Enkö voi enää toimeentulotuella autella ystävää?
Ei.
Ja kyllä sitä perusosaa myös alennetaan. Väittivät ettei perusosan alentaminen ole yleistä vaan koskee harvoja tuenhakijoita - silti piti muuttaa lakia suuren ongelman vuoksi, että nykyään perusosaa alennetaan 50 %:a ja siitä alennetusta perusosasta maksat vielä kohtuullisten asumismenojen ylittävän osuuden.
Tietääkö kukaan ylitetäänkö lain suoma valta kun tukea tarvitsevan käyttöön jäämä tuki jää huomattavasti pienemmäksi kuin 50 %:lla alennettu perusosa?
Tietääkö kukaan, miten lain kohtuullisuustulkintaan sovelletaan "eläkeikään saakka 50 prosentilla alennetun perusosan sekä kohtuullisten asumiskulujen ylittävällä osuuden" -leikkauksesta - onko kohtuullista siihen saakka kunnes työtön saadaan pakkotyöhön tai kauppatavaraksi?
Ei kai vuokraa koskaan kokonaan korvatakaan?