Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Pienetkin rahalahjoitukset vaikuttavat jatkossa toimeentulotukeen näin tuki muuttuu tänään"

Vierailija
01.02.2026 |

Kaivattu päivitys! Jatkossa harvinaistuu tod. rahojen lainailut, "lainailut" ja pummailut. 

https://yle.fi/a/74-20207169

Kommentit (274)

Vierailija
121/274 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan tuo ihan järjetön uudistus... Jos 500 km päässä asuva äitini haluaa lahjoittaa minulle syntymäpäivänä 20 euroa, ei ole niin että voisin mennä ostamaan sillä vaikka leivoskahvit juhlan kunniaksi, vaan se on käytettävä täysimääräisesti elämiseen sitten seuraavassa kuussa.

Nyt ei myöskään kannata esimerkiksi myydä itselle tarpeetonta tavaraa, koska mahdollisia kuluja ei huomioida menoina, mutta tulot kuitenkin vähennetään toimeentulotuesta kokonaisuudessaan. Persneton puolelle menee, joten omaa taloudellista tilannettaan ei kannata yrittää parantaa tälläkään tapaa.

Kuinkahan paljon nyt sitten tällä loppujen lopuksi säästetään? Kai siihenkin menee rahaa, että Kela kyttää jokaisen toimeentulotuen saajan jokaista pennuista, joka tilille kilahtaa.

Koko toimeentulotuki pitäisi lopettaa. Ihmisillä näyttää olevan monenlaisia keinoja hank

No eipä kyllä oikeen oo, ainakaan enää. Esimerkiksi minulla on itselleni tarpeettomat lähes käyttämättömät vaelluskengät, joiden alkuperäinen hinta lähenteli 200 euroa. Ihan mielellään ne myisin ja ottaisin muutaman roposen niistä, joilla voisin ostaa jotain mitä oikeasti tarvitsen. Noitten kenkien myymisestä saatava tulo ei kuitenkaan riittäisi kattamaan toimeentulotuen tarvettani, joten mitään taloudellista hyötyä ei siitä ole tulossa. Kunnon homo economicuksena en tietenkään ala näkemään sitä myymisen vaivaa, koska siitä ei ole mitään hyötyä minulle, vaan hilloa niitä niin kauan että myyminen kannattaa.

Kaikilla ei tietenkään ole myytävää omaisuutta. Minulla sattuu olemaan, koska olin keskipalkkaisessa työssä ennen tätä lamaa.

Vierailija
122/274 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalahjoitus ei ole laina. Lahjoitus on sellainen, jota ei makseta takaisin. Lahjoitus on lahjoitus. Laina on sellainen mikä maksetaan takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/274 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös omaishoidon tuki vaikuttaa.

Miettikää nyt hetki, vaikeasti vammaisen lapsen vanhemman voi olla välttämätöntä laittaa lapsi tuettuun asumiseen. 

Onko lopulta säästöä?

Vierailija
124/274 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen talous pelastuu nyt kun ei voi antaa jälkikasvulle muutamaa euroa ruokaan. 

Anna raha käteisenä tai menkää yhdessä kauppaan ja maksa sinä ne ruoat. 

Hankalaa jos välimatkaa on satoja kilometrejä. 

Kyllä se muuttaa lähemmäksi kun rahantulo lakkaa 

Vierailija
125/274 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku sitten ollut niin typerä tähän saakka, että on antanut tällaisten näkyä tilillään?

Ne on vaikuttaneet nimittäin aiemminkin.

Eivät ole vaikuttaneet aiemminkin mikäli eivät ole ylittäneet rajoja (yksinäisellä 50 euroa ja perheellä 100 euroa). Itse ainakin olen ollut niin "typerä", että olen ottanut vanhemmiltani jonkun lahjoituksen silloin tällöin. Nyt en enää voi ottaa.

Ootko kuullu käteisestä- Jos et oikeesti osaa pelata tota asiaa, niin ei sitten

Vierailija
126/274 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viet panttipullon kauppaan ja saat 20centtiä.

Se vähennetään tuista?

Laitat pelikoneeseen 0,50e ja voitat Euron. Se vähennetään tuista?

Kuule veeti, ei vähennetä tuista.

Vierailija
127/274 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää nyt hetki, vaikeasti vammaisen lapsen vanhemman voi olla välttämätöntä laittaa lapsi tuettuun asumiseen. 

Onko lopulta säästöä?

Se on kyllä vaikuttanut ennenkin.

Vierailija
128/274 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lopulta säästöä?

Ja palkka vaikuttaa, ja perintö ja miljoonan lottovoitto. On se surkeaa kun mitään ei saisi olla ja omistaa. Vaadimme toimeentulotukea kaikelle kansalle. 

Vierailija
129/274 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät pysty kuitenkaan puuttumaan marjojen ja sienien myymiseen. Saan niistä käteisenä vuosittain yli 10 000€😅

Juu, rikoksia saat tehdä edelleen. Sama koskee vaikka huoraamistasi.

Keneltä se on pois jos toimeentulotukiasiakas ahkeralla työllä kerää marjoja ja sieniä ja myy ne? Olisiko parempi, että jätetään marjat ja sienet metsään ja maataan makaan sohvalla? 

Mitä tarkoitat. Oletko oikeesti niin tyhmä, että menisit asiasta kylille huuteleen

Vierailija
130/274 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen talous pelastuu nyt kun ei voi antaa jälkikasvulle muutamaa euroa ruokaan. 

Hankalaa jos välimatkaa on satoja kilometrejä. 

No kai te joskus tapaatte? Anna silloin kunnolla käteistä, niin pärjää taas pitkään. 

Vierailija
131/274 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo koskee vain lahjoituksia, lainoja voi edelleen ottaa jos tiliotteessa näkyy että maksat sen takaisin.

Ei pidä paikkaansa. Olen käynyt tämän puhelimitse läpi Kelan virkailijan kanssa. Tiliotteessa luki aivan selvästi "laina 100€" ja kaksi päivää myöhemmin se kun olen samalle henkilölle maksanut "lainan takaisinmaksu 100€". Virkailija; Joo, kyllähän minä sen näen, mutta tämä lasketaan automaattisesti tuloksi, eihän me voida tietää maksoitko oikeasti vai et. Ymmärrän että harmittaa.

??? Ok. Kiitos tästä.

Mitä ihmettä höpisette jostain tiliotteista ?  Eikö mitään muuta tapaa tule mieleen hoitaa asiaa

Vierailija
132/274 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melko hankalaa, jos asutaan satojen kilometrien päässä toisistaan. Kirjeessäkään ei enää saa lähettää. 
-eri 

Teette ruokaostot netissä ja sinä maksat kotiinkujetuksineen. 

Vierailija
133/274 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhiä ihmisiä kiristetään järkyttävältä tavalla. Tämä on hullua. Muilla voi olla vaikka mitä tuloa ja osaketta, taloa ja matkaa. Lainsuojattomia?

Vierailija
134/274 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmiset tietää, että tuossa on pitkää työpäivää tehnyt työntekijä ja tuossa on tuilla elävä työtön?

Jos kaljabaarissa istuu ihmisiä, niin miten pystyy päättelemään, kuka on työssäkäyvä ja kuka ei?

Sama homma kun arvostellaan ihmisten ostoskoreja.

Itse olen köyhä ja ainoa paikka, jossa on varaa käydä on ruokakauppa.

Ei tiedäkään. Itse tein aikoinaan pitkää päivää, kahta työtä ja 7 päivää viikossa ilman minkäänlaisia vapaapäiviä. Ihmiset luulivat minua työttömäksi, koska a) käyn eri aikaan kaupassa kuin he ja b) kun en ollut julkisella sektorilla työssä niin se on sama heille kuin työtön.

Sama jos tekee etätöitä kotoa käsin niin ihmiset luulevat, että on työtön, koska ei poistu joka aamu kotoa ja käy kaupassa epätyypillisinä aikoihin. 

Samat ennakkoluulot on kun käy kaupassa. Jos ostaa kaksi tuotetta niin on varmasti parisuhteessa. Jos ostaa vain yhden niin on sinkku. Jos ostaa herkkuja niin ajatellaan, että kamalaa, sillä ei ole varaa kunnon ruokaan. Jos ostaa kevyttuotteita niin ajatellaan, että se on laihiksella. Jos ei pese ja laita hiuksia joka kerta niin ajatellaan, että sähkö on niin kallista niin sillä ei ole varaa käydä suihkussa. Jos ostaa kerralla paljon, mutta harvoin niin loisii yhteiskunnan tuilla. 

Vierailija
135/274 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla laskettiin aikoinaan jopa Plussaraha, 5 euroa tuloksi. Tein myös mokan saamalla lainan kaverilta  40 euroa joka myös laskettiin tuloksi ja 45 euroa vähennettiin toimarista. Opin nopeasti, miten Kelaa kusetetaan: laina käteen, eivät pääse jyvälle. Onneksi sittemmin muuta rahaa eikä tarvii sen Dziisuksesta seuraavan viraston kanssa asioida ikinä enää!

No tajusit sentään, hyvä niin. Täällä edelleen toiset jankkaa jostain tiliotteesta. Onko porukat tosiaan noin kädettömiä näissä asioissa.

Vierailija
136/274 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ootko kuullu käteisestä- Jos et oikeesti osaa pelata tota asiaa, niin ei sitten"

No kun kaikkien läheiset ei asu niin lähellä, että sitä käteistä voisi tarvittaessa antaa. Kaikilla ei ole myöskään sellaisia kavereita, joiden kanssa voi kaikenlaista kikkailla ja sumplia. Onnekkaita he, joilla on.

Kirpparimyynti käteisellä on hyvin harvinaista nykyisin ja tosi paljon rajoittaa mahdollisuuksia. Vai tuleeko joku esim. Oulusta Turkuun hakemaan tavaran noutona?

Vierailija
137/274 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä mahtaa olla tilanne veronpalautusten kanssa. Lähtikö niistäkin se 50€:n suojaosuus?

Vierailija
138/274 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan isältäni rahaa 500-1000 euroa kk. Käteen olen saanut rahaa aina siltä. Aloin 10 vuotta sitten säästää käteistä koska voitin kenosta 30000 euroa ja en voinut ottaa niitä rahoja tilille vaan hain ne Danske pankista käteen. En olisi saanut toimeentulotukea moneen vuoteen.

Vierailija
139/274 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ruoka ostetaan itse kaupasta tai tilataan kotiinkuljetuksella, ja viedään jälkikasvulle. Jälkikasvu kiittää! 

Vierailija
140/274 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan tuo ihan järjetön uudistus... Jos 500 km päässä asuva äitini haluaa lahjoittaa minulle syntymäpäivänä 20 euroa, ei ole niin että voisin mennä ostamaan sillä vaikka leivoskahvit juhlan kunniaksi, vaan se on käytettävä täysimääräisesti elämiseen sitten seuraavassa kuussa.

Nyt ei myöskään kannata esimerkiksi myydä itselle tarpeetonta tavaraa, koska mahdollisia kuluja ei huomioida menoina, mutta tulot kuitenkin vähennetään toimeentulotuesta kokonaisuudessaan. Persneton puolelle menee, joten omaa taloudellista tilannettaan ei kannata yrittää parantaa tälläkään tapaa.

Kuinkahan paljon nyt sitten tällä loppujen lopuksi säästetään? Kai siihenkin menee rahaa, että Kela kyttää jokaisen toimeentulotuen saajan jokaista pennuista, joka tilille kilahtaa.

Kai te joskus tapaatte kasvotusten. Äiti antaa ne rahat sitten käteen. Jos myyt tavaroita, niin rahat käteen. Kilahtaa tilille ?? mitä ....vettiä, ootko noin avuton 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi