Onko 5 km työmatkan kävely joka työpäivä liikaa?
Eli 10 km päivässä? Kysyn ihan tosissani. En halua mitään rasitusvammaa.
Kommentit (69)
En aloittaisi näillä pakkasilla. Maalis-huhtikuussa kun vähän sulaa niin alat tekemään eka muutaman kerran viikkoon, mut ei joka päivä. Siitä se lähtee. Kesällä vedät joka päivä ongelmitta.
Mun työmatka on tuollainen, helposti menee kävellen
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä täällä on taas minuutissa ylimieliset himoliikkujat vastailemassa. On liikaa 50 km 5 päivässä. Kävele vain kotiinpäin ensin. Se ei ole liikaa. Eestaas on liikaa.
Töissä ja koiran kanssa lenkillä tuli yhteensä 20 kilometriä päivässä, ei ole rasitus vammoja ikää 54 v.
Hyviä vinkkejä. Kävele vaikka aina kotiin, se piristää töitten jälkeen ja loppuillan voit hyvällä omallatunnolla laiskotella kotona. Polkupyörä on tuollaiseen matkaan täydellinen valinta.
Joku jos olisi kysynyt tällaista vaikka 70 luvulla olisi passitettu hoitoon.
Eräs ukko käveli työmatkaa 21 mailia että eihän tuo ole edes paljoa.
Sä kävelet tuon 5km. n. 40-45min riippuen vauhdista. Aika ihanteellinen päivittäinen lenkki, siis jos/kun kävelet sen molempiin suuntiin. Ei voi olla näkymättä parempana kuntona ja hoikistumisena!
Vierailija kirjoitti:
Minä kävelen joka päivä koiran kanssa vähintään 10 kilometriä. Ei ole rasitus vammoja tullut
Niin ja teet rankan työpäivän vai mitä iniset.
Menkää nukkumaan kukaan ei nykyään kävele viiden kilometrin matkaa suuntaan ... työpaikalle joten antaa olla, no ehkä joku joka liikuu maastossa päivittäin, mutta sinnekin mennään varmaan kulkuneuvoilla ja ne ei ole jalat muut haistakaa kukkanen höpötyksistä.
5 km suuntaansa on optimaalinen työmatka. Hyvällä kelillä sen kulkee pyörällä kymmenessä minuutissa ja surkealla kelillä voi hyvällä omatunnolla ajaa autolla tai kulkea bussilla. Kävellen tuohon menee yli puoli tuntia, lähemmäs tunti jos ei kulje sellaista lenkkeilyvauhtia ja halua aloittaa työpäivää hikisenä. Jos ei ole pyörää käytettävissä etkä ole ennen kävellyt tuollaista matkaa säännöllisesti, aloittaisin kulkemalla edes töistä kotiin kävellen joinain päivinä viikossa.
Mulla oli työmatka jotain 4 - 5 km väliltä ja parhaimmillaankin jaksoin kävellä sen 4 krt/viikossa. Raskaana ollessa oli tietysti vielä suurempi koitos.
Riippuu aika paljon minkälaista työtä. Jos istumatyötä niin ihan hyvää vaan tekee kävely. Pyöräily varmaan hyvää vaihtelua sillonkun kelit sallii, jos kävely kyllästyttää
Vierailija kirjoitti:
5 km suuntaansa on optimaalinen työmatka. Hyvällä kelillä sen kulkee pyörällä kymmenessä minuutissa ja surkealla kelillä voi hyvällä omatunnolla ajaa autolla tai kulkea bussilla. Kävellen tuohon menee yli puoli tuntia, lähemmäs tunti jos ei kulje sellaista lenkkeilyvauhtia ja halua aloittaa työpäivää hikisenä. Jos ei ole pyörää käytettävissä etkä ole ennen kävellyt tuollaista matkaa säännöllisesti, aloittaisin kulkemalla edes töistä kotiin kävellen joinain päivinä viikossa.
Puol tuntia? 10km/h on jo ihan kohtuullisen kova hölkkävauhti. Reippaasti kävelemällä tuon menee alle tuntiin
Vierailija kirjoitti:
Minä kävelen joka päivä koiran kanssa vähintään 10 kilometriä. Ei ole rasitus vammoja tullut
No ei tietenkään tule jos on tottunut. Rasitusvammat tulee sillonkun liikunnan määrää tai laatua ykskaks kasvatetaan huomattavasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mie kävelen noin 10 kilsaa päivässä ja vielä käyn viikonloppuinakin kävelyillä. Ihan tavan matami oon ja hyvin jaksaa. Päinvastoon antaa energiaa ja kaikki tuntuu kevyemmältä. Anti mennä vaan!
Onko sinulla muuta elämää, kuin 10km kävely ja työ?
En oikeen ymmärrä kysymystä. Työmatkani on lyhimmillään 3,5 kilsaa suuntaansa ja sen lisäksi käyn kauppamatkat ja kaikki muutkin kävellen kunnei oo autoa. Eli noin kymppi tulee päivässä. Se on sitä minun elämää. Viikonloppuna käyn kävelyillä ja kuuntelen äänikirjaa tai musiikkia, lasken senkin elämäksi.
Olisiko parempi ajaa autolla kuntosalille ja mennä juoksumatolle kävelemään että olisi elämää?
Joillekin sopii, joillekin ei. Riippuu sopiiko aika, lämpötila, maisema, ilmanlaatu.
Kyllähän siihen menee aikaa, jos molempiin suuntiin kävelee. Toisaalta itse olen kulkenut pyörällä töihin 14 km/ suunta, meneehän siihenkin aikaa, koska en ole mikään urheilijatyyppi. Kiva kun voi kuunnella äänikirjoja ja podcasteja samalla.
Oon yli 50-vuotias.
Näillä pakkasilla mulle kyllä tämä pari kilsaakin tuntuu aika vastenmieliseltä. Ehkä odottaisin vähän keväämmällä ennen kuin aloittaisin 5-kilsaset matkat. Työmatkat on kuitenkin ihan eri asia kuin käpöstely koiran kanssa.
Se ei ole liikaa, mutta jos et ole tähän mennessä kävellyt päivässä paria kilometriä enempää ja rupeat nyt tekemään tuota joka päivä, niin yhtäkkinen muutos voi olla niin iso, että saat oikeasti jotain rasitusvammoja. Kannattaa aloittaa vähitellen.