Järjestetäänkö mitään seulontoja enää?
En ole saanut kutsua papa-kokeisiin kymmeneen vuoteen. Rintasyöpäseulonnoista en tiedä mitään, minkä ikäisenä sellaiseen saa kutsun? Vai saako? Olen vm. -81 ja asun Uudellamaalla.
Kommentit (24)
Mulla on tullut sekä papaan, että mammografiaan. Täytän tänä vuonna. Ja mammografiaan sulla ei pitäisi edes tulla kun olet noin nuori.
Ilmeisesti tarkoitat julkisen terv huollon kautta. Vasta yli 50 vuotiaille tulee kutsut papaan ja mammografiaan.
Mutta ihmeessä mene papa kokeeseen yksityiselle. Tärkee asia. Nuoremmillakin on kohdunkaulansyöpää.
Mä kävin viime vuonna papassa, kutsu (valmiilla ajanvarauksella) tuli loppuvuodesta ensin sähköisesti ja vielä myöhemmin paperipostissa. Edellistä kutsua 5v sitten en muista saaneeni, vaikka olisi kuulemma pitänyt tulla. Länsi-Uusimaa vm. 85.
Jos oot syntynyt 81 niin pitäisi tulla papakutsu tänä vuonna.
Rintasyöpää seulotaan 50v eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tullut sekä papaan, että mammografiaan. Täytän tänä vuonna. Ja mammografiaan sulla ei pitäisi edes tulla kun olet noin nuori.
Mihin se luku jäi 50 😂
Itse olen neulontakurssilla haapajärvellä! Sieltä löytyy.
Vierailija kirjoitti: Kuva niin katsotaan.
Setämies ei tunne naisen anatomiaa.
Etsitään heinää neulasuovasta näin se nykyään menee joka toisella askeleella pitää varoa ettei astu käytettyyn huumepiikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Papat alkavat 35 vuodesta
Mistä iästä mammat alkavat?
Sain ensimmäisen kerran kutsun papakokeeseen 31-vuotiaana Helsingissä. Olin silloin raskaana. Näytteen ottaminen epäonnistui, sillä kramppasin kun sanoivat että se voi aiheuttaa keskenmenon.
Ei nuorilta oireettomilta mitään seulota. Hanki HPV-rokotussarja.
Järjestetään ainakin Helsingissä. Kävin mammografiassa viime vuonna ja papakokeessa 2024. Suolistosyövän seulontaankin pääsin/jouduin 2023 ja 2025.
Rintasyöpä seula 50v => kahden vuoden välein
Papa-koe 30v => 5 vuoden välein
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä iästä mammat alkavat?
Sain ensimmäisen kerran kutsun papakokeeseen 31-vuotiaana Helsingissä. Olin silloin raskaana. Näytteen ottaminen epäonnistui, sillä kramppasin kun sanoivat että se voi aiheuttaa keskenmenon.
Mammoseulonnat 50 vuodesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei nuorilta oireettomilta mitään seulota. Hanki HPV-rokotussarja.
Älkää jaksako puhua paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne papat olleet melkoisia ryyppyveikkoja ja löivät korttia savuke huulessa roikkuen.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tarkoitat julkisen terv huollon kautta. Vasta yli 50 vuotiaille tulee kutsut papaan ja mammografiaan.
Mutta ihmeessä mene papa kokeeseen yksityiselle. Tärkee asia. Nuoremmillakin on kohdunkaulansyöpää.
Mä olen papassa käynyt 35v asti julkisella 5v välein. Mammografiaan tulee kutsu 50v.
Vierailija kirjoitti:
Millos tämä on muuttunut? Ihmettelen vaan kun ensimmäinen joukkopapakutsu tuli mulle jo 31- tai 32-vuotiaana. Silloin tosin asuin Itä-Suomessa, mutta luulisi tällaisten juttujen olevan koko maan kattavia.
Ap
Papaseulonnat alkavat joko 25v tai 30v , kunnasta riippuen.
Mammografiaseulonta alkaa 50v iässä ( se vuosi kun täyttää 50v), Suomessa, mikä on aika myöhään. Ruotsissa mammoseulannat alkavat jo 40v iässä.
Kutsu on hukkunut postissa