Missä ne pörssisähkö hehkuttajat ovat?
Kommentit (360)
Vierailija kirjoitti:
He valittavat joka päivä. Eivät pese pyykkiä eivätkä astioita astianpesukoneella, haisevia ruoka- astioita ja vaatteita kertyy, koska pakkanen jatkuu ja pörssisählö on kallista. Huoneiden lämpötilaa pitää laskea alemmas, jopa viiteentoista. Sairastuminen siitä kaikesta seuraa. Luulivat olevansa viisaita, ovatkin tyhmiä...
Vain suomalainen käyttää iltansa kateelliseen panetteluun, maailman onnellisen kansa? antakaa jokaisen tehdä oma päätös, mitä ottaa. Kummassakin hyvät ja pahat puolet ja jokainen kantaa itse riskinsä, jos valitsee pörssisähkön, tai hyödyn, jos on hyvä vuosi.
Otin eilen pörssisäkön, kun myyjä sanoi, että kohta on loppuvuosi ilmainen.
Loppuvuoden rahat on kuulemma jo tienattu nykysoppareilla.
Vierailija kirjoitti:
He valittavat joka päivä. Eivät pese pyykkiä eivätkä astioita astianpesukoneella, haisevia ruoka- astioita ja vaatteita kertyy, koska pakkanen jatkuu ja pörssisählö on kallista. Huoneiden lämpötilaa pitää laskea alemmas, jopa viiteentoista. Sairastuminen siitä kaikesta seuraa. Luulivat olevansa viisaita, ovatkin tyhmiä...
Antaa toisten. Miksi olet kiinnostunut siitä, miten muut elää? Tulee tuosta vaan sellainen mielikuva, että et ole tyytyväinen omaan sähkösopimusvalintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä hehkutan aina vuosikulutusta. Hehkutin juuri, että viime vuosi oli 4,5 senttiä kwh ja sitä edellinen vuosi 5,5 kwh.
Tulen tammikuussa 2027 kertomaan taas. Millään muullahan ei ole väliä kuin vuosikulutuksella.
Ei niin. Mutta jos elää kädestä suuhun ja eurot on laskettava päivä-, viikko- tai kuukausitasolla, pörssisähkö ei sovi. En elä lasku kerrallaan vaan kokonaisuus kerrallaan:
Sähkö maksaa vuodessa (tai kahdessa vuodessa) tietyn summan, otan sen mikä on vuodessa halvin vaihtoehto. Samasn tapaan kuin esim. vakuutusmaksut. Ne on vuositasolla, ei kuukausitasolla.
Ei pörssisähkö kaikille sovi. Meidän perheelle edullisin vaihtoehto.
Pörssisähkö sopii niille jotka voivat suunnitella sähkönkäyttänsä. Ei siis sähkölämmittäj
Jaa, enpä " tiennyt ", sähköllä toimii lattialämmitys ( yöllä päällä ) ja ilp. 😅Vuoden keskihinta hiukan päälle 5 cent
Vierailija kirjoitti:
Otin eilen pörssisäkön, kun myyjä sanoi, että kohta on loppuvuosi ilmainen.
Loppuvuoden rahat on kuulemma jo tienattu nykysoppareilla.
Myyjä on varmaan voinutkin sen luvata :)
Minulle soitteli joka päivä jossain välissä sähkön myyjiä joilla oli toinen toistaan mielikuvituksellisempia tai mielikuvituksettomia sähkösopimuksia mielessään, joissa oli monimutkaiset laskukaavat kuinka oma kulutus vaikuttaa sopimuksen hintaan, tai kuinka pörssisähkön hinta yhdistetään kiinteähintaiseen sopimukseen, jne, eipä jaksanut kuunnella, vaan totesin että suora pörssisähkö pienimmällä välittäjän palkkiolla ja kuukausimaksulla oli valintani.
Heh, alkoi taas sähköyhtiöiden myynti virkistyä kun pörssisähkön hinta on huipussaan. Tänäänkin lähestyi puhelulla, mutta en vastannut. Arvatenkin sieltä tarjotaan muka edullista sopimusta 9 sentin kwh-hinnalla ja vain 9 euron kk-maksulla!
sahkonhinta.fi:ssä 6kk sopimus kesäkuun loppuun asti on myös aika miehekkään hintainen n. 11500 kwh kulutuksella.
Kuukausimaksu: 4.95 €/kk
Energiamaksu: 7.24 snt/kWh
Arvioitu vuosikustannus: 892.00 €/vuosi
Vaikka olen pudottanut kulutukseni puoleen, niin sähkölasku on silti suunnilleen sama kuin 10 vuotta sitten? Törkeää sikailua tämä on, olipa kiinteä, hybridi tai pörssi.
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään minkään hehkuttajat jotka arvostelevat toisen valintoja ovat idiootteja. Oli sitten kyseessä auto, sähkösoppari tms. asia tahansa. Ja juu, on mullakin tällä hetkellä halpa määräaikainen, mutta en ole tyhmä hehkuttaja joka iloitsee toisen huonosta tuurista.
En sanoisi huonoksi tuuriksi, sen verran halpa keskihinta on ollut pösällä. Tuskin vuoteen olisi saanut 5 cent sopimusta
Vierailija kirjoitti:
Tänään meillä hehkutetaan sähkökiuasta pörssisähköllä. Hyvin tuo pörssisähkökin näyttää kiukaan kuumentavan.
Minulla lämpiää öisin, voi huomenna saunoa mihin aikaan vaan
Vierailija kirjoitti:
Faktahan on, että pörssisähköilijän sähkö/vuosi voi olla halvempi kuin määräaikaisen.
Voisin kuvitella, että iloa himmentää, mikäli joutuu tammi-helmikuun maksamaan huippuhintaa ja miettimään, keittäisikö perunat vai ovatko raakana parempia tai kävisikö saunassa taas maaliskuussa.
Miksi miettisi ? En minä ainakaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsotaan sitten joulukuussa, mikä on koko vuoden keskihinta verrattuna määrikseen. Määriskin pohjautuu sähköpörssiin, eivätkä sähköfirmat myy tappiolla. Jos tältä talvelta tulee takkiin, niin seuraavat määrikset ovat sitten kalliimpia.
Selvästi alkaa epävarmuus siis hiipiä jo puseroon.
Ja voit olla huoleti, sähköyhtiöt tekevät voittoa molemmilla sopimustyypeillä riippumatta siitä kumpi tulee asiakkaalle edullisemmaksi. Ei kannata kuvitella että tämän päivän pörssihinnan ja määräaikaisten sopimusten hintojen perusteella pystyisit tietämään kumpi sopimus tulee sähköyhtiölle kannattavammaksi.
En ymmärrä, miksi minun pitäisi miettiä sähköyhtiön etua, kun valitsen oman sähköni? Voisitko avata nökökantaasi? Itse lasken oman kulutukseni, sen jakautumisen vuodenajan ja vu
Laskelmasi ei ota huomioon tärkeintä muuttujaa, eli petosta. Tuotantoketju ei pyri minimoimaan sähkön hintaa, vaan päin vastoin maksimoimaan sen. Siksi tulee erilaisia huoltoja ja muita häiriöitä, että saadaan kate kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Kumma, että sähkönhinnan nillittäjät ovat 100 % pösäläisiä, koskaan ei yksikään kiinteänsopimuksen tehnyt ole valittanut sähkönhinnoista. Olisiko myös järjellä osansa tähän jatkuvaan valittamiseen.
Pitkin vuotta se sopparilaiset valittavat, liekö sitten järjen puutetta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran hiljaista pösän hehkuttajien suunnalta että on selvästi epävarmuus hiipinyt puseroon sen suhteen onko pösä paras valinta vai ei...
On se edelleen paras. Jos katsotaan vaikka mikä sopimus viimeisen kahden vuoden aikana on kokonaisedullisin. Pörssisähkö voittaa tässä vertailussa.
Ja kun laitetaan periodiksi viisi vuotta niin asia ei enää olekaan näin.
Kuinka niin? Tuolla välillä myytiin näitä 30 snt / kWh määräaikaisia sopimuksia. Eikä ollut halvempia edes saatavilla.
Ainakin niihin verrattuna pörssisähkö oli paljon.
Tottakai. Mutta jos on poiminut markkinoilta halvimman määräaikaisen jonka vaihtohetki ei ole osunut ihan pahimpaan saumaan (niinkuin yleensäkin määräaikaiset kannattaa vaihtaa kesällä) niin keskihinta hakkaa pörssin keskihinnan. Vuonna 2022 pörssin keskihinta oli 19 c/kWh. Monella oli silloin vielä alle vitosen sopimuksia päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma, että sähkönhinnan nillittäjät ovat 100 % pösäläisiä, koskaan ei yksikään kiinteänsopimuksen tehnyt ole valittanut sähkönhinnoista. Olisiko myös järjellä osansa tähän jatkuvaan valittamiseen.
Pitkin vuotta se sopparilaiset valittavat, liekö sitten järjen puutetta
2022- energiakriisin aikana huonon pitkäaikaisen sopimuksen tehneet kyllä valittivat, varmaan ihan oikeusasteita myöten.
Monilla oli toistaiseksi voimassa oleva sopimus tai määräaikainen päättyi ja sähköyhtiö tarjosi toisteiseksi voimassa olevaa 60 senttiä / kWh (ehkä joku jätti sen huomioimatta ja maksoi jonkun kuukauden todella kalliilla, ennen kuin huomasi että 60 senttiä on vähän liikaa), tai sitten tarjottiin 20-30 senttiä kWh sopimuksia pitkällä määräajalla 24 kk, joista on valitettu.
Moni pelkäsi 2022- pörssisähköön siirtymistä, se oli outoa, mutta oli pakko, ja kun tottui siihen että ei pörssisähkö ole paha, vaan oikeastaan hyvä, niin tietysti nyt on pettymys kun on kallista, mutta toivotaan että vain pari kuukautta ja poikkeuksellisesti,
Minulla meni 170 euroa sähköön enemmän kuin siirtoon viime kuussa, eli sen verran lasken tappioksi, vaikka oikeasti pörssisähkö on tammikuussa aina ollut kalliimpi kuin siirtohinta, mutta täytyy aina laskea tappiot isoiksi, niin muistaa ja oppii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsotaan sitten joulukuussa, mikä on koko vuoden keskihinta verrattuna määrikseen. Määriskin pohjautuu sähköpörssiin, eivätkä sähköfirmat myy tappiolla. Jos tältä talvelta tulee takkiin, niin seuraavat määrikset ovat sitten kalliimpia.
Selvästi alkaa epävarmuus siis hiipiä jo puseroon.
Ja voit olla huoleti, sähköyhtiöt tekevät voittoa molemmilla sopimustyypeillä riippumatta siitä kumpi tulee asiakkaalle edullisemmaksi. Ei kannata kuvitella että tämän päivän pörssihinnan ja määräaikaisten sopimusten hintojen perusteella pystyisit tietämään kumpi sopimus tulee sähköyhtiölle kannattavammaksi.
En ymmärrä, miksi minun pitäisi miettiä sähköyhtiön etua, kun valitsen oman sähköni? Voisitko avata nökökantaasi? Itse lasken oman kulutukseni, sen jakautumisen vuodenajan ja vu
Ei sinun tarvitsekaan. Vastaus oli tarkoitettu hänelle joka ajatteli että määräaikaisen sopimuksen olisi tultava asiakkaalle pörssisähköä kalliimmaksi tai sähköyhtiö tekisi muuten tappiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran hiljaista pösän hehkuttajien suunnalta että on selvästi epävarmuus hiipinyt puseroon sen suhteen onko pösä paras valinta vai ei...
On se edelleen paras. Jos katsotaan vaikka mikä sopimus viimeisen kahden vuoden aikana on kokonaisedullisin. Pörssisähkö voittaa tässä vertailussa.
Ja kun laitetaan periodiksi viisi vuotta niin asia ei enää olekaan näin.
Kuinka niin? Tuolla välillä myytiin näitä 30 snt / kWh määräaikaisia sopimuksia. Eikä ollut halvempia edes saatavilla.
Ainakin niihin verrattuna pörssisähkö oli paljon.
Tottakai. Mutta jos on poiminut markkinoilta halvimman määräaikaisen jonka vaihtohetki ei ole osunu
Jep. Meillä 2021-2025 painoton keskihinta määriksillä on ollut 8,29 c/kWh kun pörssisähkön keskihinta 2021-2025 on ollut 9 c/kWh + marginaali eli 9,50 c/kWh. Todellinen ero on meillä ollut vieläkin suurempi koska kulutus on painottunut niin paljon talveen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faktahan on, että pörssisähköilijän sähkö/vuosi voi olla halvempi kuin määräaikaisen.
Voisin kuvitella, että iloa himmentää, mikäli joutuu tammi-helmikuun maksamaan huippuhintaa ja miettimään, keittäisikö perunat vai ovatko raakana parempia tai kävisikö saunassa taas maaliskuussa.
Miksi miettisi ? En minä ainakaan
En minäkään. Jotain pitää olla vialla tuollaisella älyttömällä hekumoijalla joka saa kiksejä siitä, että maksaa jostain vähemmän kuin joku toinen. Kyllä minä keitän perunat kypsiksi, asunto on lämmin ja käyn saunassa jos huvittaa. Ihme sekoilija. Ihan takuulla en rieku täällä, enkä ole nähnyt muidenkaan niin tekevän silloin, kun sähkö on miinusmerkkistä. Hankkis apua ongelmiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Minä hehkutan aina vuosikulutusta. Hehkutin juuri, että viime vuosi oli 4,5 senttiä kwh ja sitä edellinen vuosi 5,5 kwh.
Tulen tammikuussa 2027 kertomaan taas. Millään muullahan ei ole väliä kuin vuosikulutuksella.
Meidän vuosikulutus 3,2 senttiä, 4 henkisen perheen omakotitalossa.
Ompas typerä tämäKin keskustelu. Jokainen tekee miten lystää sähkönsä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ompas typerä tämäKin keskustelu. Jokainen tekee miten lystää sähkönsä kanssa.
Sanos muuta. Selasin ällistyneenä tätä keskustelua. Voivatko sähkösopimustyypit todella herättää näin voimakkaita tunteita ja intohimoja ihmisissä?
Mun tammikuun keskihinta 11,2 snt. Ajattelin, et ois ollut enemmän, koska en oo katsellut hintoja, joten en näin ollen ole optimoinut kulutusta. Eipä tuo edelleenkään mahdoton hinta ole, kun suurin osa vuodesta sähkö todella halpaa.