Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaako joku neuvoa: mun Applen tabletti ei yhtäkkiä enää yhdisty nettiin täällä meillä kotona

Vierailija
31.01.2026 |

Lukee vain: ei yhteyttä.

Toimenpiteet, mitä olen tehnyt:

Sammuttanut ja käynnistänyt laitteen monta kertaa.

Päivittänyt viimeisimmän apple päivityksen.

Pistänyt tabletin unohtamaan kotimme wifin ja sitten uudelleen syöttänyt wifin salasanan ja liittynyt verkkoomme.

Tabletti siis löytää tuon wifin, mutta alle tulee oranssilla teksti, ei yhteyttä. Kun yritän mihin tahansa äppiin tai selaimella tuosta tabletista, ei pääse mihinkään.

Wifi toimii normaalisti, sillä kaikilla muilla kodin laitteilla kaikki pääsevät nettiin.

Tuo tabletti toimi vielä keskiviikkona normaalisti.

Tuo tabletti on ostettu ennen koronaa, joskus vuonna 2018-2019.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla  ihan halpis Samsung ja se teki kerran just kaikkia temppuja, niin selasin asetuksia ja siellä oli joku kohta, missä mainittiin, että mulla oli jotain tilaa vain 40% käytössä. Siinä oli joku korjaustäppä  jota painon,niin tuli teksti, että nyt on 100 %.

Olen mummo, joka ei ymäörtänyt mitään, mutta kokeilen aina kaikkea ja tuo tepsi.👵

Rouva menee nyt päiväunille, hoitaja herättää sitten päiväkahville ja käyttää kakalla. 

Vierailija
22/36 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MITEN sää muka olet päivittänyt sen koneen jos ei nettiyhteyttä? Provo olet.

Mulla on Lenovon läppäri tässä, jolla kirjoitan nyt tänne. Läppäriä käytänkin pääasiallisesti.

Sitten mulla on ihan erikseen Applen tabletti, joka väittää, ettei ole nettiyhteyttä, vaikka meillä on nettiyhteys tässä asunnossa, wifi päällä ja kaikki vempeleet toimii, teinien tietokoneet sun muut yhdistyy myös nettiin.

Ainoastaan tuo Applen tabletti väittää, ettei yhteyttä ole! Ja mulla on semmoinen juttu siellä tabletissa, että mun ehdottomasti täytyy päästä sillä nettiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistitilaa on tabletissa hyvin. Tarkistin sen eilen, eikä siinä ollut mitään korjaustäppää.

ap

Vierailija
24/36 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa puhelimesta netti sille tabletille. Ja hommaa uusi reititin.

Vierailija
25/36 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa. Täytyy kysyä teiniltä, kunhan se herää.

ap

Vierailija
26/36 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotain kiinnostaa, niin reititin on ostettu vuosi sitten Gigantista ja sen kyljessä lukee tp link.

Ja tosiaan meidän tulostin ei sitä löydä sillä tavoin, että mun läppärin tiedostoista siis läppäriin tallennettuja juttuja se ei tulosta, mutta jos tulostan gmailista suoraan, silloin se tulostaa. Ihan outoa.

ap

Vierailija
27/36 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja teinien koneilta ei pysty tulostaa mitään tuon uuden reitittimen hankkimisen jälkeen.

Meillä on siis tuommoin HP Laser Jet langaton tulostin.

Vierailija
28/36 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tabletissa vika. Reititin ja muut laitteet toimii.

Vierailija
29/36 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus halpisreititin ei vain toimi, jos on paljon häiriöitä, esim. kerrostalossa. Mulla oli hyvä, joka hajosi, ja ostin sitten halvan.  Sen kanssa netti toimi yleensä mutta pätki tosi usein, eikä mikään auttanut. Ostin sitten taas kunnollisen, ja ongelmat loppuivat siihen. 

Vierailija
30/36 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus on jo kysymyksessä. Vinkki: etsi kysymyksestä tuotemerkki.

Vierailija
31/36 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus halpisreititin ei vain toimi, jos on paljon häiriöitä, esim. kerrostalossa. Mulla oli hyvä, joka hajosi, ja ostin sitten halvan.  Sen kanssa netti toimi yleensä mutta pätki tosi usein, eikä mikään auttanut. Ostin sitten taas kunnollisen, ja ongelmat loppuivat siihen. 

Joo pätkii mutta yhdistää kuitenkin. Ap:lla ei yhdisty ollenkaan.

Vierailija
32/36 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tietää, tuo on kai tuommoinen halpisreititin. Poika osti sen, maksoi jotain 70 euroa kai.

ap

Vierailija
33/36 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus on jo kysymyksessä. Vinkki: etsi kysymyksestä tuotemerkki.

Apple siis? Kyllä täällä applen kännykkä toimii.

ap

Vierailija
34/36 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa. Täytyy kysyä teiniltä, kunhan se herää.

ap

Olisko aika ruveta opettelemaan? En väitä että itselläkään olisi nämä asiat parhaalla mahdollisella tavalla hallussa, mutta kyllähän kodin langattoman verkon asetukset ja käytössä olevien laitteiden yhdistäminen reitittimeen on asia, mikä aikuisen ihmisen pitäisi ymmärtää ja osata. Googlettamalla löytyy netistä tietoa, joku toinen ihminen on selvittänyt samaa ongelmaa aiemmin ja sitä kautta saat johtolankoja, mitä voit tutkia eteenpäin.

Netin jakaminen puhelimesta on helppo googlettaa ja niillä ohjeilla saat tabletin nettiin. Sen jälkeen voit googletella niitä Applen yhteysongelmia. Siitä reitittimestäkin kannattaa ottaa selvää, miten se jakaa kaistaa eri laitteiden välillä. Jos joku pelaa netissä ja toinen katsoo videota, niin sitä kaistaa voi olla nihkeästi jaossa sellaiselle sovellukselle, joka ei tarvitse niin paljon dataa. Onko siellä reitittimessä jotenkin määritelty, miten siihen saa yhteyden? Voiko olla että se vanha Apple käyttää jotain vanhaa protokollaa, jota reititin ei tue?

Netistä löytyy kaikki tarvittava tieto aivan varmasti. Nyt kun sinulla on vikatilanne päällä, niin luulisi löytyvän motivaatiota sen asian selvittämiseen. Se teini kasvaa aikuiseksi ja muuttaa kotoa pois, eikä halua olla loppuelämäänsä äitinsä päivystävä IT-tukihenkilö. Sinä saat itsellesi lisää varmuutta, kun opettelet ratkomaan vastaantulevia ongelmia.

Vierailija
35/36 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jotain kiinnostaa, niin reititin on ostettu vuosi sitten Gigantista ja sen kyljessä lukee tp link.

Ja tosiaan meidän tulostin ei sitä löydä sillä tavoin, että mun läppärin tiedostoista siis läppäriin tallennettuja juttuja se ei tulosta, mutta jos tulostan gmailista suoraan, silloin se tulostaa. Ihan outoa.

ap

Ei tuo ole mitenkään outoa. Jos se printteri kerran saa yhteyden nettiin ja pystyt tulostamaan sähköpostin kautta, niin ehkä siinä printterissä on sähköpostipalvelin, joka pystyy vastaanottamaan sähköposteja ja tulostamaan sähköpostissa lähetettyjä liitteitä.

Pitäiskö sun ihan katsoa Youtubesta jotain videoita, missä selitetään miten Internet toimii, tai edes miten reititin toimii ja miten reititin hanskaa ne lähiverkossa olevat laitteet ja hoitaa sitä liikennettä lähiverkon ja Internetin välillä? Kun saat hahmotettua ison kuvan, saat vähän paremman ymmärryksen siitä, mitä ongelmia siinä laitteen ja reitittimen välisessä yhteydessä voi olla. 

Se reitittimen manuaali olisi ihan ensimmäinen, mitä kannattaisi nyt opiskella. Ja sitten netistä etsiä tietoa siitä, mitä tietoliikenneprotokollia se vanha Applen padi tukee.

Vierailija
36/36 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, täytyypä perehtyä näihin asioihin.

Kiitos vinkeistä ja ohjeista.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi