Ove ja pääomatulot vähentävät yleistukea myös yli 55-vuotiailla
"Yleistuki tulee voimaan toukokuussa, se on tarveharkintainen eli yleistukea vähentävät pääomatulot, omaishoidon tuki, osittainen varhennettu vanhuuseläke, perhehoitajan palkkiot, tekijänoikeuskorvaukset."
www.kela.fi/ajankohtaista/yleistuki-korvaa-kelan-tyottomyystuet-toukoku…
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ilmeisesti omistusasunto ja säästöt eivät vaikuta. Se on hyvä. Olen itse luullut että ensin pitäisi syödä seinät ja säästöt ennen kuin ansiosidonnaisen jälkeen saisi senttiäkään mistään jatkossa.
Jos 55-vuotiaana irtisanotaan niin saa olla isot säästöt, että pärkää kymmenen vuotta eläkeikään asti.
No Täysi idioottihan 55-vuotias on ollut jos EI OLE tajunnut kartuttaa tuottavaa varallisuuttaan. Minä pärjään pelkillä pääomatuloilla, koskematta itse säästöihin käytännössä ikuisesti. Saan siis pääomatuloja ENEMMÄN kuukausittain kuin perusmenoni ovat.
TAJUNNUT? Kaikilla ei ole ollut mahdollista vaikka kuinka olisi tajunnut ja halunnut. Minä luulen että sinä et tajua paljoa mitään vaikka itseäsi nerona pidätkin.
Lainaus:* Ei siellä noin lue. Vain että toimeentulotuki ja asumistuki yhdistetään yleistukeen. Ja kun tarkoituksena on säästää, ei toki tuen määrät pysy ennallaan. *
Siellä lukee täsmälleen näin:
Vaihe2:
Yhdistetään yleinen asumistuki ja toimeentulotuki uudeksi toimeentulotueksi, jolla turvataan säällinen asuminen ja vähimmäistarpeet tyydytyttävä toimeentulo.
Vaihe3:
Yhdistetään työttömän perusturva ja uusi toimeentulotuki yhdeksi yleistueksi.
Vaihe3 tarkemmin:
Muodostuu asumisosasta, perusosasta ja työttömyysosasta (sori, käytin aiemmin hieman vääriä termejä, mutta asia sama)
Osa yleistuen osista kotitalouskohtaisia, osa yksilökohtaisia etuuksia
Omaishoitajuus on rankkaa ja on todella törkeää, että pieni omaishoitajan tuki vaikuttaa yleistukeen.
Tässä hallitus luottaa siihen, etteivät omaishoitajat laita hoidettaviaan laitokseen (mikä tulisi aivan järkyttävän kalliiksi yhteiskunnalle). Mutta, kun omaishoitajalta viedään mahdollisuudet hoitaa kotona niin onhan tässä pakko hakea laitospaikkaa. Ja laitospaikan hakeminen on laitettava saman tien vireille eikä pidä odottaa tuonne toukokuuhun.
Vierailija kirjoitti:
"Irtisanomisten helpottamista kaavaillaan myös virkasuhteisiin."
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/irtisanomisten-helpottamista-kaavailla…
Sekin on hyvä uudistus
Nyt esimerkiksi kuntien yhdistäminen on ollut noiden virkasuhteiden vuoksi äärimmäisen hankalaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ilmeisesti omistusasunto ja säästöt eivät vaikuta. Se on hyvä. Olen itse luullut että ensin pitäisi syödä seinät ja säästöt ennen kuin ansiosidonnaisen jälkeen saisi senttiäkään mistään jatkossa.
Jos 55-vuotiaana irtisanotaan niin saa olla isot säästöt, että pärkää kymmenen vuotta eläkeikään asti.
No Täysi idioottihan 55-vuotias on ollut jos EI OLE tajunnut kartuttaa tuottavaa varallisuuttaan. Minä pärjään pelkillä pääomatuloilla, koskematta itse säästöihin käytännössä ikuisesti. Saan siis pääomatuloja ENEMMÄN kuukausittain kuin perusmenoni ovat.
TAJUNNUT? Kaikilla ei ole ollut mahdollista vaikka kuinka olisi tajunnut ja halunnut. Minä luulen
Ne on niitä jotka eivät ole paljon huomista miettineet, jotka eivät ole saaneet säästöön yhtään mitään
Vierailija kirjoitti:
Lainaus:* Ei siellä noin lue. Vain että toimeentulotuki ja asumistuki yhdistetään yleistukeen. Ja kun tarkoituksena on säästää, ei toki tuen määrät pysy ennallaan. *
Vaihe2:
Yhdistetään yleinen asumistuki ja toimeentulotuki uudeksi toimeentulotueksi, jolla turvataan säällinen asuminen ja vähimmäistarpeet tyydytyttävä toimeentulo.
Vaihe3:
Vaihe3 tarkemmin:
Muodostuu asumisosasta, perusosasta ja työttömyysosasta (sori, käytin aiemmin hieman vääriä termejä, mutta asia sama)
Ja niihin vaikuttaa tulot ja varallisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleistuki on 595 netto, mutta ove vähentää sitä.
Mikäli ylittää 311e, muuten ei vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Omaishoitajuus on rankkaa ja on todella törkeää, että pieni omaishoitajan tuki vaikuttaa yleistukeen.
Tässä hallitus luottaa siihen, etteivät omaishoitajat laita hoidettaviaan laitokseen (mikä tulisi aivan järkyttävän kalliiksi yhteiskunnalle). Mutta, kun omaishoitajalta viedään mahdollisuudet hoitaa kotona niin onhan tässä pakko hakea laitospaikkaa. Ja laitospaikan hakeminen on laitettava saman tien vireille eikä pidä odottaa tuonne toukokuuhun.
Saahan sitä laitospaikkaa hakea, mutta niitä on tarjolla rajoitetusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten se hoidettava pitää kipata kadulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se eroaa tämän päivän tilanteesta? Ei mitenkään. Marinin pellehallitus poisti ikääntyneiden ansiosidonnaisen lisäpäivät eli aika äkkiä tippuu peruspäivärahalle. Demareitten puhdasta ihmisvihaa huokuva päätös jonka ainoa tarkoitus oli ilkeä kiusasteko ja tietoinen heikoimmassa asemassa olevien rääkkääminen. Sellasta ihmiskeskeistä politiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihe2:
Vaihe3:
Vaihe3 tarkemmin:
Ja niihin vaikuttaa tulot ja varallisuus.
Tuohon työttömyysosaan vaikuttaa samalla lailla kuin 1-vaiheessa.
Muodostetaan yleistuen työttömyysosa
Yksilökohtainen etuus
Toteutetaan STM:ssä laaditun lakiluonnoksen mukaisesti (lausuntokierroksella)
Tuossa EK:n paperissa ei ole tuon maininnan jälkeen mitään muutoksia tuohon työttömyysosaan, vaikka täällä jotkut niin yrittävät väittääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellyttäen, että ei ole lisäksi muita pääomatuloja. Sitä paitsi aniharvalla työeläkettä on karttunut alle 622 euroa josta siis puolet on se 311. Eli raja jolloin ove ei vielä vaikuta pienentävästi työmarkkinatukeen. Normaalin työuran tehneellä ihmisellä työeläkettä on yleensä kertynyt vähintään sellaiset 1800 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ajattelit kipata sairaan puolisosi pihalle? No siinähän kippaat, mutta saat kyllä syytteen heitteillejätöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuten olemme viime aikoina saaneet lukea, hoitopaikkojen laatukin on niin kyseenalaista, ettei kukaan omaistaan mielellään mihinkään laita. Karua, mutta omalla kohdallani voin näiltä osin olla kiitollinen, että oma omaishoidettava ei enää tarvitse mitään, mitä tämä aika ja yhteiskunta tarjoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se eroaa tämän päivän tilanteesta? Ei mitenkään. Marinin pellehallitus poisti ikääntyneiden ansiosidonnaisen lisäpäivät eli aika äkkiä tippuu peruspäivärahalle. Demareitten puhdasta ihmisvihaa huokuva päätös jonka ainoa tarkoitus oli ilkeä kiusasteko ja tietoinen heikoimmassa asemassa olevien rääkkääminen. Sellasta ihmiskeskeistä politiikkaa.
Eroaa se sillä tavalla, että vielä tällä hetkellä yli viisvitonen työtön saa edes sen 640 euron työmarkkinatuen, jatkossa sitä ei saa jos erehtyy tai on jo erehtynyt, ottamaan sen oven. Tai jos saa vaikka hiemankaan osinkotuloja tai omistaa metsätilkun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellyttäen, että ei ole lisäksi muita pääomatuloja. Sitä paitsi aniharvalla työeläkettä on karttunut alle 622 euroa josta siis puolet on se 311. Eli raja jolloin ove ei vielä vaikuta pienentävästi työmarkkinatukeen. Normaalin työuran tehneellä ihmisellä työeläkettä on yleensä kertynyt vähintään sellaiset 1800 euroa.
OVEa voi myös ottaa 25%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ajattelit kipata sairaan puolisosi pihalle? No siinähän kippaat, mutta saat kyllä syytteen heitteillejätöstä.<
No ei voi mitään jos rahat ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei haittaa, en aio nostaa muita tukia OVElla, tarkoitus on ottaa lopputili jäädä työttömäksi ja ansiosidonnaiselle kun täytän 60v ja sitten OVElle 62v.
Omaisuutta on sen verran ettei tarvitse muuta tukea.
Ansiosidonnaista saa puolitoista vuotta ja ensimmäinen porrastus tulee kahden kuukauden päästä.
Yli 60 vuotiaana työttömäksi jääneet saa yhä 2 vuotta.
Saako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei haittaa, en aio nostaa muita tukia OVElla, tarkoitus on ottaa lopputili jäädä työttömäksi ja ansiosidonnaiselle kun täytän 60v ja sitten OVElle 62v.
Omaisuutta on sen verran ettei tarvitse muuta tukea.
Ansiosidonnaista saa puolitoista vuotta ja ensimmäinen porrastus tulee kahden kuukauden päästä.
Yli 60 vuotiaana työttömäksi jääneet saa yhä 2 vuotta.
Saako?
Ikäsidonnaisista poikkeuksista luovuttiin.
No onpa onni että persaukisuus on ollut pysyvä olotila joten ei muutoksia.