Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painoa tullut 5 puolessa vuodessa - menopaussi vai hkh syynä?

Vierailija
30.01.2026 |

Niin, kumpaa veikkaatte? Massaa on kertynyt etenkin reisiin. Laihduin esivaihdevuosissa hyvään painoon.

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yöunen katkeilu liittyy esivaihdevuosiin. Tästä puhuin gynen kanssa. Olen ollut aina hyvä nukkuja, ja minulla on kaikki kunnossa sen osalta. Hyvä sänky, oma makuuhuone (vaikka parisuhteessa elänkin), pimennysverhot, viileää, hiljaista. En tuijota kännykkää ennen nukkumaanmenoa enkä mene pyörimään sänkyyn, jollei nukuta. Stressiä puran liikkumalla. Yöuneni katkeavat kuin nappia painamalla. Aamuyöllä silmäni aukeavat ja olen ihmeissäni, että miksi heräsin kun ei ole vessahätä eikä mistään kuulu ääniä. Eli hyvin tyypillistä heräilyä ikäisilleni. Ns. 5am club."

Mulla on katkeillut yöuni jo 25-vuotiaasta lähtien. Eli ei liity esivaihdevuosiin kaikilla huonot unet. Menin muutama kuukausi sitten verikokeisiin, FSH hormoni oli alle 10 ja tulos: ei vaihdevuosien käynnistymistä vielä ole.

Pisin unipätkä on 3 tuntia putkeen tämän reilu 20 vuoden aikana. Uni katkeaa noin 10 kertaa yössä. Valvon usein tuntikausia yöllä u

Niin, se että on olemassa muutakin unettomuutta, ei kyllä sulje pois sitä, että vaihdevuodet aiheuttavat unettomuutta. Oikeastiko koet olevasi oikea ihminen kommentoimaan jälkimmäistä, jos sinulla ei ole siitä vielä mitään kokemusta?

Vierailija
62/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti oli se, että jotkut ovat kärsineet unettomuudesta vuosikymmeniä, eikä se liity vaihdevuosiin mitenkään. Eli he tietävät, mitä unettomuus on ja miten se vaikuttaa jaksamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin luulin, että korvaushoito pitäisi estrogeenit aikaisemmalla tasolla, mutta ei se taida olla ihan niin. Estrogeenitasot laskevat, vaikka olisi korvaushoito. Lihominen liittyy monilla siihen asiaan. 

Itsekin olin aina tosi hoikka, kunnes tuli nämä vaihdevuodet. Nyt lievästi ylipainoinen. Kuulemma tämä paisuminen loppuu aikanaan. Sitä ootellessa.

Rasvakudoksesta, jos sitä ei ole ihan holtittomasti, on hyötyäkin tässä iässä. Se osallistuu estrogeenin tuottamiseen ja estää osteoporoosia. Toisaalta lisääntynyt paino yhdessä estrogeenin vähentymisen kanssa käy niveliin. Rutto tai kolera. Minulla on aina ollut fiksu kroppa, joka on osannut hakeutua oikeisiin mittoihin kussakin elämäntilanteessa. Luotan siis siihen, ettei tämä pyöristyminen ole mikään katastrofi. Sopeutumista se kyllä vaatii, kun peilissä ei olekaan enää sporttinen mimmi, vaan pyöreähkö täti.

Vierailija
64/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kellään mitään ajatuksia?

Miun paino noussut 10 kiloa ja vatsa giganttinen.Nyt juoksen eri kokeissa, eivät löydä mitään , mutta en voi ymmärtää mistä johtuu. Liikun säännöllisesti noi 8 km päivässä joskus vähempi tai tuplasti.

Ruokavallio alta 1000 kaloria , en edes voi syödä kun vatsa niin turvoksissa. Kerta päivään syön lasten annoksen. Tänään 2 keitettyä perunaa ja savukala .

Surullista. 

Vierailija
65/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihosin rajusti myös teininä, kun söin e-pillereitä. Olisi kiva tietää, että onko estrogeeni vai progesteroni se, joka lihottaa.

Onko kenelläkään mitään ajatuksia tästä?

Mulla kävi päinvastoin kun nyt kesällä aloitin esivaihdevuosioireisiin e-pillerit, laihduin useamman kilon. 

Vierailija
66/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän hiipivään painon nousuun tarvitse mitään muuta syytä, kuin vaikka ihan pieni syömistapojen muuttuminen. Jos tarvitsee noita lääkkeitä, niin pitää sitten vähentää syömistä.

Yleensäkin kaikki toiminnot hidastuvat vanhetessa. 

Vierailija
67/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nyt on normaalia painonvaihtelua. Kysymys kuitenkin vain muutamasta kilosta puolessa vuodessa. Minulla on noussut joskus 12 kg puolessa vuodessa ja se tuli puhtaasti liikaa mässäämällä, mutta 5 kg nyt voi tulla muutoinkin.

Vierailija
68/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estrogeeni sitoo nestettä, minulla on tuota estrogeeniä liikaa ja keltarauhashormonia liian vähän. Syödessäni keltarauhashormonia paino putoaakin nesteturvotukselta 3kg yhdessä yössä ja vyötäröltä lähtee useampi sentti. Tämä ei ole laihtumista vaan liiallisen nestekertymän poistuminen. Estrogeenin ylivalta myös aiheuttaa IBS-tyyppisiä suolisto-oireita, koska se vaikuttaa aineenvaihduntahormoneihin, suoliston limakalvoihin ja niin edelleen.

Keltarauhashormoni (progesteroni, progestiini) puolestaan väsyttää kamalasti, koska se aktivoi aivojen GABA-järjestelmää ja aiheuttaa mm. vireystason laskua ja muuta kivaa. Vältyn haitoilta kun syön kuurin aina iltaisin ennen nukkumaanmenoa.

Vierailija
69/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienelle prosentille keltarauhashormoni taas aiheuttaa unettomuutta. Itse siis otan keltarauhashormonitabletin aamuisin, mutta silti se vaikuttaa yöuniin. Eli 12 pv kuukaudessa en juuri nuku. Eli otan sitä 12 vikaa päivää kierrossa, Terolut.

Vierailija
70/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin luulin, että korvaushoito pitäisi estrogeenit aikaisemmalla tasolla, mutta ei se taida olla ihan niin. Estrogeenitasot laskevat, vaikka olisi korvaushoito. Lihominen liittyy monilla siihen asiaan. 

Itsekin olin aina tosi hoikka, kunnes tuli nämä vaihdevuodet. Nyt lievästi ylipainoinen. Kuulemma tämä paisuminen loppuu aikanaan. Sitä ootellessa.

Rasvakudoksesta, jos sitä ei ole ihan holtittomasti, on hyötyäkin tässä iässä. Se osallistuu estrogeenin tuottamiseen ja estää osteoporoosia. Toisaalta lisääntynyt paino yhdessä estrogeenin vähentymisen kanssa käy niveliin. Rutto tai kolera. Minulla on aina ollut fiksu kroppa, joka on osannut hakeutua oikeisiin mittoihin kussakin elämäntilanteessa. Luotan siis siihen, ettei tämä pyöristyminen ole mikään katastrofi. Sopeutumista se kyllä vaatii, kun peilissä ei olekaan enää sporttinen mimmi, vaan pyöreähkö täti.

En itse kyllä pysty siihen mitenkään sopeutumaan, varsinkin, kun tämä "tursuaminen" on ihan samanlaista kuin nuorena e-pilkerien kanssa.

Vierailija
71/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo nyt on normaalia painonvaihtelua. Kysymys kuitenkin vain muutamasta kilosta puolessa vuodessa. Minulla on noussut joskus 12 kg puolessa vuodessa ja se tuli puhtaasti liikaa mässäämällä, mutta 5 kg nyt voi tulla muutoinkin.

Todella ahdistavaa tämä on. 

Vierailija
72/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihasmassan määrä vähenee iän myötä, ellei käy puntilla säännöllisesti. Lihasmassan määrä määrittää ihmisen energiankulutuksen. Eli jos olet menettänyt vaihdevuosissa lihasta, kulutus laskee pysyvästi ja ruokavalio pitää sopeuttaa siihen. Pätkäpaastot ovat usein lihasmassalle haitallisia, eli suhtaudu kriittisesti ylistyslauluihin. Usein pätkäpaastoilijat laihduttavat lihaksesta, ja joutuvat syömään yhä kituliaammin vuosi vuodelta. Ei ole kovin kestävä ratkaisu.

Vierailija
73/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötyäni progesteronikuurin olen ihan käsittämätön pallo. Tekeekö hormonikierukka saman?

Vierailija
74/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai taas tätä "vaihdevuosi-iässä lihoo automaattisesti"- läppää? 

Vierailija
75/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni sanoo, että oaino alkaa hilautua ylös jo esivaihdevuosissa, mutta itse laihduin silloin ja kukoistin. Huomiota tuli ovista ja ikkunoista. Nyt nopea painonnousu, joka on tapahtunut alke puolessa vuodessa hkh:n aloittamisesta. Jos pitää valita, niin otan mielummin kuumat aallot ja enemmän kosteutusta vaativan ihon kuin läskin.

Vierailija
76/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syötyäni progesteronikuurin olen ihan käsittämätön pallo. Tekeekö hormonikierukka saman?

En tiedä mitä kierukassa tarkalleen on, mutta minipillereissä on ilmeisesti progestiinien sijaan saatavissa myös muita teollisia keltarauhashormoneja, joilla väitetään olevan progestiineja lievempiä sivuvaikutuksia. Ehkä siis perehtyisin noihin hormonikierukoiden sisältämiin keinohormoneihin ja niiden tunnistettuihin sivuvaikutuksiin? Sit vertaisin niihin, joita olen aiemmin syönyt.

Vierailija
77/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 kilon muutokset painossa eivät ole mitenkään normaaleja. 5 kg on myös vaikea tiputtaa, jos ei ole merkittävää ylipainoa.

Vierailija
78/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai taas tätä "vaihdevuosi-iässä lihoo automaattisesti"- läppää? 

En usko tähän, ja siksi mietinkin, että onko hkh kohdallani virhe, kun e-pilleritkään eivät koskaan sopineet?

AP

Vierailija
79/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pointti oli se, että jotkut ovat kärsineet unettomuudesta vuosikymmeniä, eikä se liity vaihdevuosiin mitenkään. Eli he tietävät, mitä unettomuus on ja miten se vaikuttaa jaksamiseen.

Olen kärsinyt unettomuudesta vuosikausia. Vaihdevuodet toivat uuden twistin tähän unettomuuteen. Aiemmin nukuin neljä tuntia, valvoin ja saatoin nukahtaa vielä tunniksi. Nyt heräilen kymnenen kertaa yössä. Unettomuutta on siis kaikenlaista. Yhtäkaikki nautin, jos joskus saan nukuttua edes kuuden tunnin yhtenäiset unet. 

Vierailija
80/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 kilon muutokset painossa eivät ole mitenkään normaaleja. 5 kg on myös vaikea tiputtaa, jos ei ole merkittävää ylipainoa.

Tämä juuri. Lähtökohta ratkaisee. Olen hoikka, ja se neljä kiloakin tuntuu, ja vaikea saada pois. Tosin en enää yritäkään. Kuhan ei tule lisää.