Painoa tullut 5 puolessa vuodessa - menopaussi vai hkh syynä?
Niin, kumpaa veikkaatte? Massaa on kertynyt etenkin reisiin. Laihduin esivaihdevuosissa hyvään painoon.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pysynyt koko aikuisikäni samassa painossa, hoikkana. Esivaihdevuosioireita alkoi tulla muutama vuosi sitten. Elämäntavat on pysyneet samana tai jopa parantuneet muuten, mutta yöunet tahtoo olla katkonaisia. Vuoden aikana on yhtäkkiä tullut 5kg. En keksi muuta syytä kuin hormonitoimintani luontaisen muutoksen.
Nyt pätkäpaastoan ja pidän tiukkaa seurantaa syömisistäni. En koe tarvetta laihduttaa, mutta yhtään enempää en painoa halua kertyvän.
N45
Sähän mainitsit itsekin toisen mahdollisen syyn, sä nukut katkonaisesti. Yritä korjata se, niin kilot lähtee pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pysynyt koko aikuisikäni samassa painossa, hoikkana. Esivaihdevuosioireita alkoi tulla muutama vuosi sitten. Elämäntavat on pysyneet samana tai jopa parantuneet muuten, mutta yöunet tahtoo olla katkonaisia. Vuoden aikana on yhtäkkiä tullut 5kg. En keksi muuta syytä kuin hormonitoimintani luontaisen muutoksen.
Nyt pätkäpaastoan ja pidän tiukkaa seurantaa syömisistäni. En koe tarvetta laihduttaa, mutta yhtään enempää en painoa halua kertyvän.
N45
Sähän mainitsit itsekin toisen mahdollisen syyn, sä nukut katkonaisesti. Yritä korjata se, niin kilot lähtee pois.
Yöunen katkeilu liittyy esivaihdevuosiin. Tästä puhuin gynen kanssa. Olen ollut aina hyvä nukkuja, ja minulla on kaikki kunnossa sen osalta. Hyvä sänky, oma makuuhuone (vaikka parisuhteessa elänkin), pimennysverhot, viileää, hiljaista. En tuijota kännykkää ennen nukkumaanmenoa enkä mene pyörimään sänkyyn, jollei nukuta. Stressiä puran liikkumalla. Yöuneni katkeavat kuin nappia painamalla. Aamuyöllä silmäni aukeavat ja olen ihmeissäni, että miksi heräsin kun ei ole vessahätä eikä mistään kuulu ääniä. Eli hyvin tyypillistä heräilyä ikäisilleni. Ns. 5am club.
Aamuyöllä 2 tuntia hereillä ja uni jatkuu tai ei. Ei hormonikorvaushoitoa. Liikun ja syön entiseen tapaan, mutta kilot tulevat nyt liian helposti. Annoskoon pienennys auttaa. Onko estrogeenin vähenemisestä johtuvaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt liikaa. Sama vastaus kuin psyykelääkkeidtö lihoville. Työnnät vain liikaa ruokaa suuhusi
Kerroin tuolla Aiemmin olleeni vielä puolisen vuotta sitten hoikka. En ole muuttanut ruokailutottumuksiani.
Mutta kaikki sun hormonit on muuttuneet. Estrogeenin väheneminen vähentää insuliiniherkkyyttä, se pitää huomioida elintavoissa.
Joo, mutta se paino on noussut hkh:n aloituksesta lähtien, joten en tiedä kummasta tilanne johtuu.
Mutta syy on kuitenkin todennäköisesti ns. Normitasosta vähentynyt estrogeeni, vaikka saatkin jonkin verran keinohormonia. Kokeile kuukausi pätkäpaastoa, se alentaa insuliinitasoja ja antaa kropan käyttää vararasva
Olen ollut jo vuosia pätkäpaastolla. Paino putosi hienosti esivaihdevuosieen aikana, vaikka varmaan silloinkin estrogeenit laskivat. Se putosi itseasiassa lisää vielä n. 5 kk viimeisten kuukautisten jälkeen. Hkh tuntuu olevan tosi hyväksi iholle, limakalvoille ja yöunille, mutta paino arvekuttaa. Tuntuu, että painonhallinta ei ollut ikinä ennen ollut niin helppoa kuin edivaihdevuosissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N45
Tämähän on yksi klassinen vaihdevuosioire.
Lihosin rajusti myös teininä, kun söin e-pillereitä. Olisi kiva tietää, että onko estrogeeni vai progesteroni se, joka lihottaa.
Olen jo vähän epätoivoinen. Pitääkö valita pulskuuden ja kuivan ihon ym. rappeutumisen välillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosien kynnyksellä helposti kertyy painoa mutta kyllä hormonien käyttö helposti lihottaa.
Olin hoikimmillani vuosikausiin vielä puoli vuotta viimeisten menkkojen jälkeen. Nyt hkh:n aikana paino noussut.
Miksi tätä on alapeukutettu?
"Yöunen katkeilu liittyy esivaihdevuosiin. Tästä puhuin gynen kanssa. Olen ollut aina hyvä nukkuja, ja minulla on kaikki kunnossa sen osalta. Hyvä sänky, oma makuuhuone (vaikka parisuhteessa elänkin), pimennysverhot, viileää, hiljaista. En tuijota kännykkää ennen nukkumaanmenoa enkä mene pyörimään sänkyyn, jollei nukuta. Stressiä puran liikkumalla. Yöuneni katkeavat kuin nappia painamalla. Aamuyöllä silmäni aukeavat ja olen ihmeissäni, että miksi heräsin kun ei ole vessahätä eikä mistään kuulu ääniä. Eli hyvin tyypillistä heräilyä ikäisilleni. Ns. 5am club."
Mulla on katkeillut yöuni jo 25-vuotiaasta lähtien. Eli ei liity esivaihdevuosiin kaikilla huonot unet. Menin muutama kuukausi sitten verikokeisiin, FSH hormoni oli alle 10 ja tulos: ei vaihdevuosien käynnistymistä vielä ole.
Pisin unipätkä on 3 tuntia putkeen tämän reilu 20 vuoden aikana. Uni katkeaa noin 10 kertaa yössä. Valvon usein tuntikausia yöllä unien välissä. Kokonaisunimäärä on jotain 4-6 h per yö.
N48
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt liikaa. Sama vastaus kuin psyykelääkkeidtö lihoville. Työnnät vain liikaa ruokaa suuhusi
Kerroin tuolla Aiemmin olleeni vielä puolisen vuotta sitten hoikka. En ole muuttanut ruokailutottumuksiani.
Kannattaisi muuttaa niitä ruokailutottumuksia. Näinhän sen pitäisi aina olla muutosten tullessa.
Itsellä nousi nelisen kiloa puolessa vuodessa, sen jälkeen kun kk loppuivat. Liikun yhä saman määrän, mutta syön vähemmän. Eipä tuo paino juurikaan pudonnut. En jaksa stressata, suurin osa vaatteista mahtuu, eikä painoa ole enää tullut lisää viimeisen vuoden aikana. Korvaushotoa kokeilin, mutta kovasti sivuoireita, niin lopetin. Hikoillaan yöt ja silleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi muuttaa niitä ruokailutottumuksia. Näinhän sen pitäisi aina olla muutosten tullessa.
Miten niitä pitää muuttaa kun ne ovat hyvät ja laihduin nille monta kiloa esivaihdevuosien aikana?
Vierailija kirjoitti:
Lihosin rajusti myös teininä, kun söin e-pillereitä. Olisi kiva tietää, että onko estrogeeni vai progesteroni se, joka lihottaa.
Onko kenelläkään mitään ajatuksia tästä?
Minulla paino lähti nousuun viitisen vuotta ennen menopaussia. Sain laastarin vasta menopaussivuonna.
10 kg tuli, vaikka aloin syömään vähemmän ja pätkäpaastoa. sitten painon nousu loppui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N45
milläs se korjataan? Olen eri, mutta käynyt uniohjaajalla, saanut triptyliä, saanut siihen hormonia, tehnyt muutoksia. Mutta ei, niin ei.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä on hkh.
Hetki piti miettii itsekkin hormonikorvaushoito
Typeryytesi suorastaan säkenöi tästä viestistä joten arvelen ettei sulla paljoa rahoja ole laitettavana panokseksi.