Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Painoa tullut 5 puolessa vuodessa - menopaussi vai hkh syynä?

Vierailija
30.01.2026 |

Niin, kumpaa veikkaatte? Massaa on kertynyt etenkin reisiin. Laihduin esivaihdevuosissa hyvään painoon.

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumpikaan noista vaan syöt liikaa kaloreita kulutukseesi nähden. Ole hyvä.

Vierailija
22/100 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole hyvä ja lopeta tuon yksinkertaisen valheen levittäminen. Siitä ei ole mitään hyötyä kenellekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole hyvä ja lopeta tuon yksinkertaisen valheen levittäminen. Siitä ei ole mitään hyötyä kenellekään.

Ei se voi lopettaa, se on tyhmä.

Vierailija
24/100 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen puolestaan laihtunut koska vatsa niin huonossa kunnossa ettei kärsi syödä oikein mitään. 

Vierailija
25/100 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässä pitäisi miettiä esim. lihaskuntoa eikä jotain reisien ympärysmittoja. 

Vierailija
26/100 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa miettinyt. Mulla paino noussut 3-4 siitä, kun aloitin 6 kk sitten Lenzetton. Hirvittää, miten paljon tässä vielä paisuukaan. Nettihakujenikan perusteella lenzetto voi nostaa painoa.

Mulla estrogel minimannoksella + terolut kuuri säännöllisesti.

AP

Ei kuulosta oikeaoppiselta hormonikorvaushoidolta.

En tiedä, lihottaako Terolut, mutta hormonikorvaushoidossa vältetään annostelemasta mitään suun kautta.

Voihan olla myös, että estrogeeniannos on liian pieni.

Yleensä vaihdevuodet ovat se, mikä lihottaa.

Minua ei estrogeeni ole lihottanut, päin vastoin. Liian iso määrä keltarauhashormonia kai lihottaa.

Vierailija
27/100 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöt liikaa. Sama vastaus kuin psyykelääkkeidtö lihoville. Työnnät vain liikaa ruokaa suuhusi

Kerroin tuolla Aiemmin olleeni vielä puolisen vuotta sitten hoikka. En ole muuttanut ruokailutottumuksiani.

Mitä muutoksia olet tehnyt ruokavaliossasi?

Vierailija
28/100 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukkeutuneet hikirauhaset.

Vierailija
29/100 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöt liikaa. Sama vastaus kuin psyykelääkkeidtö lihoville. Työnnät vain liikaa ruokaa suuhusi

Tämä. Huomasin painoni nousevan pikkuhiljaa menopaussin jälkeen. Pätkäpaasto (8/16) ja vhh auttoi. Ensimmäiset 4 vkoa oli kokoajan nälkä,mutta nyt kaikki sujuu loistavasti ja olen normaalipainossa ja energinen! Vanheneminen ei pysähdy mutta hyvinvointia voi tukea monin tavoin . 

Vierailija
30/100 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroin tuolla Aiemmin olleeni vielä puolisen vuotta sitten hoikka. En ole muuttanut ruokailutottumuksiani.

Mutta kaikki sun hormonit on muuttuneet. Estrogeenin väheneminen vähentää insuliiniherkkyyttä, se pitää huomioida elintavoissa.

Joo, mutta se paino on noussut hkh:n aloituksesta lähtien, joten en tiedä kummasta tilanne johtuu.

Vierailija
31/100 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa miettinyt. Mulla paino noussut 3-4 siitä, kun aloitin 6 kk sitten Lenzetton. Hirvittää, miten paljon tässä vielä paisuukaan. Nettihakujenikan perusteella lenzetto voi nostaa painoa.

AP

En tiedä, lihottaako Terolut, mutta hormonikorvaushoidossa vältetään annostelemasta mitään suun kautta.

Minua ei estrogeeni ole lihottanut, päin vastoin. Liian iso määrä keltarauhashormonia kai lihottaa.

Ihan on lääkärin määräämä hoito, ja toimii hyvin. Estrogel on iholle levitettävä geeli.

Vierailija
32/100 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan naitava olet jos tussu kostuu. varmaan on tissitkin kasvaneet.

Vierailija
33/100 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Huomasin painoni nousevan pikkuhiljaa menopaussin jälkeen. Pätkäpaasto (8/16) ja vhh auttoi. Ensimmäiset 4 vkoa oli kokoajan nälkä,mutta nyt kaikki sujuu loistavasti ja olen normaalipainossa ja energinen! Vanheneminen ei pysähdy mutta hyvinvointia voi tukea monin tavoin . 

Käytätkö siis hkh vai et?

Vierailija
34/100 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Miten niin vältetään annostelemasta suun kautta? Miten muuten voi käyttää progesteronia, jos ei laiteta kierukkaa?

Vierailija
35/100 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä rahani sen melkein ainoa syyn takia mikä lihottaa että mässäillä ja herkuttelet enemmän kun kulutat. Se ei oikein ole fyysisesti mahdollista lihota jos kuluttaa enemmän kun tankkaa.

Mutta hei keksi vain lisää tekosyitä että ei tarvi vahingossakaan myöntää edes itselleen että on laiska joka ei liiku mutta tykkää syömisestä

Vierailija
36/100 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hkh aloituksen jälkeen mulla paino alkoi tippua.

Vierailija
37/100 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä painoin 53 kiloa ns aina, mutta vaihdevuosien lähestyessä paino nousi 64 kiloon tosi lyhyessä ajassa, parin vuoden aikana.

Pöhötys alkoi vähän helpottaa, kun aloitin hormonit. Kai se on kuitenkin yksilöllistä.

Vierailija
38/100 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pysynyt koko aikuisikäni samassa painossa, hoikkana. Esivaihdevuosioireita alkoi tulla muutama vuosi sitten. Elämäntavat on pysyneet samana tai jopa parantuneet muuten, mutta yöunet tahtoo olla katkonaisia. Vuoden aikana on yhtäkkiä tullut 5kg. En keksi muuta syytä kuin hormonitoimintani luontaisen muutoksen.

Nyt pätkäpaastoan ja pidän tiukkaa seurantaa syömisistäni. En koe tarvetta laihduttaa, mutta yhtään enempää en painoa halua kertyvän.

N45

Vierailija
39/100 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistä rahani sen melkein ainoa syyn takia mikä lihottaa että mässäillä ja herkuttelet enemmän kun kulutat. Se ei oikein ole fyysisesti mahdollista lihota jos kuluttaa enemmän kun tankkaa.

Mutta hei keksi vain lisää tekosyitä että ei tarvi vahingossakaan myöntää edes itselleen että on laiska joka ei liiku mutta tykkää syömisestä

Koska et ymmärrä naisten vaihdevuosista mitään, on parempi ettet puutu tähän asiaan. Kiitos jo etukäteen!

Vierailija
40/100 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kaikki sun hormonit on muuttuneet. Estrogeenin väheneminen vähentää insuliiniherkkyyttä, se pitää huomioida elintavoissa.

Joo, mutta se paino on noussut hkh:n aloituksesta lähtien, joten en tiedä kummasta tilanne johtuu.

Mutta syy on kuitenkin todennäköisesti ns. Normitasosta vähentynyt estrogeeni, vaikka saatkin jonkin verran keinohormonia. Kokeile kuukausi pätkäpaastoa, se alentaa insuliinitasoja ja antaa kropan käyttää vararasvan energiaksi. Voi olla ettet tarvitse korvaushoitoakaan sen jälkeen, koska suurin osa vaihdevuosioireista johtuu liian korkeasta insuliinista.