Miksi niihin vanhojentansseihin pitää laittaa 1000e?
Taas se ajankohtainen aihe voi voi vanhojentanssit maksaa tonnin ja perheen talous on koetuksella. Kun tarvitaan uus mekko, kampaaja, meikkaaja, kengät, käsilaukku.
Torissa ja Vintedissä on ihan ääretön valikoima mekkoja alle 100 eurolla, jopa 50 eurolla. Useisiin saa vielä vannehameen mukaan samaan hintaan.
Miksi pitäisi aina saada se uusi mekko? Siinähän ei ole mitään järkeä ostaa kallista uutta mekkoa jos talous on tiukalla.
Kommentit (142)
Uusi mekko tyttärelle maksoi 150 ei. Ei käynyt meikissä (itse teki), hiukset laitoin minä, enkä todellakaan ole mikään kampaaja, mutta hänen ohjeidensa mukaa tein ja oli tyytyväinen.
Ei siis pukua enempää panostettu ja kaunis hän oli.
Puvun voi tilata halvalla ulkomailta. Kertakäyttöpuvun ei tarvitse olla laadukas. Puvun voi ostaa käytettyä tai lainata kaverilta, ostaa kirpparilta. Nuorten kauniiden ihmisten ei tarvitse käydä ammattimeikkaajalla, osaavat itsekin ehostaa. Ka1mpauksenkin saa tehtyä kotikonsteien. Ei pidä lähteä kilpailemaan kenenkää kanssa. 50-100€ riittää hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Uusi mekko tyttärelle maksoi 150 ei. Ei käynyt meikissä (itse teki), hiukset laitoin minä, enkä todellakaan ole mikään kampaaja, mutta hänen ohjeidensa mukaa tein ja oli tyytyväinen.
150e on iso summa jostain yhden päivän pelletansseista.
Ei tarvitse. Joillakin vaan menee överiksi ja kilpavarusteluksi. Mekon saa satasella, kenkiä tarvitsee muutenkin, kampauksen voi tehdä kaveri eikä ole pakko meikata.
Vielä halvemmaksi tulee pukeutua tanssiparin pojaksi, biologisesta sukupuolesta riippumatta.
Miksi ei lukioissa ole keksitty vapaavalintaiseksi kurssiksi vanhojentanssipuvun valmistusta? Onhan siellä tanssikurssikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen puvun voi myydä eteenpäin ja saada vähän rahaa takaisin.
Lukio on kyllä suurimmaksi osaksi pelkkää pelleilyä. Pelkkää ajanhukkaa.
Oma tytär aikoo mennä rippipuvussaan. On sellainen keijumekko, päälle ostan palan lisäkangasta (10e), niin saa irtohelman päiväksi. Illaksi voi napata pois niin on polvipituinen.
Se on tärkeä hetki monelle nuorelle. Silloin aletaan rakentaa luokkayhteiskuntaa ja haaveilla prinsessahäistä.
Vierailija kirjoitti:
Hameeseen voi jonkin verran panostaa JOS sille on oletettavissa käyttöä myös myöhemmin (yliopiston vuosijuhlat ym.) mutta meikit ja hiukset nyt kai tyttö osaa itsekin laittaa. Pojille voi ostaa frakin jos pituuskasvu jo pysähtynyt, sille on enemmänkin käyttöä myöhemmin.
Ei kai missään päiväjuhlassa frakkia käytetä? Vai järjestetäänkö vanhojentanssitkin nykyään klo 18:n jälkeen? Se voi olla hyvä ajatus. Jää sitten vähemmän aikaa pämpätä kännissä, kun pitää olla skarppina vielä illalla.
Oi niitä aikoja, kun ne järjestettiin koulupäivän aikana ja alempien luokkien oppilaat pääsivät katsomaan.
Vierailija kirjoitti:
Se on tärkeä hetki monelle nuorelle. Silloin aletaan rakentaa luokkayhteiskuntaa ja haaveilla prinsessahäistä.
Monelle , joo. Myös pojalle?
Oma tyttäreni halusi ehdottomasti käydä kaksoistutkinnon nimenomaan vanhojentanssien ja valkolakin vuoksi. Tanssi tanssittiin kohtuullisen halvalla, valkolakki on joka vappu unohtunut kotiin ja työuraa on tehnyt ammattityössään. Eikä ole näkynyt prinsessahäitä vaan on pikemminkin naureskellut toisten överihäitä varsinkin siinä vaiheessa, kun ero on tullut pian niiden jälkeen.
Naurettavaa ensin ostaa kallis mekko ja kengiksi kuitenkin valitaan likaiset lenkkarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppimistilanne? Juomaan ne opettelevat vanhojen tansseissa. Kysypä lukiolta, millaisia määriä opettajat takavarikoivat kakaroilta viinaa vanhojen päivänä. Ei ole yksi tai kaksi pulloa...
Ei nykynuoret enää juo samalla tavalla kuin ennen. Joku yksittäinen lonkerotölkki saattaa löytyä jälkikäteen.
Et selvästikään tiedä lukion menosta mitään.
Joo en varmastikaan, kun sellaisessa opetan :D juuri viime vuonna olin kakkosryhmän ro.
Pitäisihän sinun ymmärtää, että paikkakunnilla on vaihtelua
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa ensin ostaa kallis mekko ja kengiksi kuitenkin valitaan likaiset lenkkarit.
Eihän niitä kenkiä näy.
Siskontyttö meni jo puolitoista vuotta sitten tapahtumaan, jossa myytiin noita käytettyjä hameita. Sieltä löytyi mieluinen. On ollut aikaa sitten ostaa siihen sopivat kengät ja laukku. Ne ovat sellaisia, joita voi käyttää vuosia. Viime viikolla hameeseen tehtiin pieni kavennus (osti hieman ison varmuuden vuoksi).
Meikki tehdään itse kuten myös kampaus. Yhteensä kaikki 200€.
Sitten juhliin ja ruokiin, ml jatkot menee varmaan toiset 200€.
Ei halpaa, mutta kun on jaettu pitkälle aikavälille niin pystyy kyllä maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä mekkoja voi käyttää uudelleen.
Vanhojen tanssit on sosiaalisen statuksen tarkistus. Tähän kuuluu sekä kyvykkyyden, varallisuuden ja ulkonäön esittely. Sosiaalinen status loppuajaksi, seuraavan vuoden stipendit/lahjoitukset ja muut sosiaaliseen statukseen pohjautuvat asiat määräytyy tämän perusteella, samoin kuin potentiaaliset kumppani valinnat.
Jos ei ole 1000-2000€ pistää tämmöiseen tilaisuuteen, on sosiaalinen status aika matala ja tulevaisuuden mahdollisuudet huonot.
Puvun voi myös vuokrata niin meillä tehtiin koska ei ole käyttöä sille sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vanhojen tanssit on sosiaalisen statuksen tarkistus. Tähän kuuluu sekä kyvykkyyden, varallisuuden ja ulkonäön esittely. Sosiaalinen status loppuajaksi, seuraavan vuoden stipendit/lahjoitukset ja muut sosiaaliseen statukseen pohjautuvat asiat määräytyy tämän perusteella, samoin kuin potentiaaliset kumppani valinnat.
Jos ei ole 1000-2000€ pistää tämmöiseen tilaisuuteen, on sosiaalinen status aika matala ja tulevaisuuden mahdollisuudet huonot.
Et tainnut huomata, että tässä ketjussa keskustellaan tavallisten suomalaislukioitten vanhojentansseista. Tuskin kukaan edes abivuonna edes muistaa, millaisissa hepenissä kun tanssi.
Oman lapseni koulukavereista parhaassa sosiaalisessa asemassa on kymmenen vuotta myöhemmin hän, joka ei edes tanssinut vaan toimi tanssien juontajana. Puku taisi olla hänen veljensä vanha rippipuku, vaikka hän tyttö olikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikä ole. Toivottavasti sulla ei ole lapsia. Mene pelle töihin.
Öööh, niillä kansanjoukoilla jotka vielä syövät makkarakastiketta. Ööö.