Miten keitetään kahvia yhdelle hengelle?
Kommentit (34)
Mitä hittoa? Yritäksä iskeä mua? Todella kieroa peliä. Haluat minun vastaavan, että jos olet yksin, voisin tulla näyttämään?
Vierailija kirjoitti:
Osta sellainen suodatinsuppilo, jonka voi laittaa kupin/mukin päälle. Keitä vesi kattilassa tai vedenkeittimessä. Siitä sitten mittaat saman kokoisella kupilla veden kahviin.
Keitän useimmiten näin. Ei mene kallista kahvia hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
1) Ostat semmosen mukin päälle laitettavan suodattimen ja kestosuodattimen sen päälle
2)Annostelet suodattimeen 1 mitallisen kahvia
3)Keität mukillisen vettä vedenkeittimellä tai mikrossa.
4) Asetat suodattimen, jossa kahvia mukin päälle
5) Kaadat keitetyn veden suodattimeen
Käy se näinkin mutta jos vesi kiehuu niin se on 100 asteista. Optimaalista kahvia tulee kun veden lämpötila on 92-96 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Keitetään pannullinen ja laitetaan se termariin.
Näin olen tehnyt jo kymmenien vuosien ajan. Joskus saatan joutua keittämään kaksi tai kolme pannullista päivän aikana.
Ihan samalla periaatteella kuin useammallekin ihmiselle. Kaadat haluamasi määrän vettä säiliöön ja vastaaan määrän kahvia ja laitat keittimen päälle. Mä laitan normaalisti vettä asteikon 4 lukemaan ja 4 kahvimitallista kahvia. Sillä tulee 2 isoa mukillista. Jos haluaa vähemmän niin sitten 2 tai 3.
Vierailija kirjoitti:
Mä panen aina 14 lusikallista kahvia.
riippumatta vesimäärästä, otaksun.
Otetaan yksi Nespresso-nappi, laitetaan se Nespresso-koneeseen ja painetaan koneen nappia. Wupti, kupillinen höyryävän kuumaa ihanalla cremalla on hetkessä valmis.
Laita yks lisikallinen muru kahvia kuppiin ja kaada kiehuva vesi päälle.
Helppoo ja nopeaa.
Kahvinkeitto on ohjeilla usein pielessä.
Kupillinen (cup) on 2,3 tai 2,4 dl. Amerikkalainen tai englantilainen. Suomalainen kahvikuppi on noin 1,5 dl voi olla 1-2 dl on erimalleja.
Mitallinen on kanssa epämääräinen mittayksikkö. Painoyksikkö x grammaa kuppillista kohtaan hieman tarkempi.
Jotkut paahtimot ilmoittavat 7 gr / cup tai 9 gr / cup. Sekin on SI yksikön ja kansallisen yksikön epätarkka sekoitus.
Eli kokeilemalla kukin itsekseen löytää oikean seos suhteen. Keittoaika ja uuttoaika on vielä erikseen.
Lusikallinen pikakahvijauhetta pieneen mukiin ja vettä päälle. Kuumennan mikrossa 1,5 minuuttia.
Mä keitän aina 2 kupillista, mikä on pienin määrä jonka mun keittimellä saa tehtyä. Käytännössä juon aina ison mukin kahvia, eli menee nuo 2 kupillista kerralla.