Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Remontteja tehdään liikaa taloyhtiöissä. Vastikkeet nousevat turhaan.

Vierailija
29.01.2026 |

Vastikkeet on nousseet monessa talossa järkyttävästi. Isännöitsijöillä ( ja hallituksen jäsenillä) on kytköksiä remppafirmoihin.

Esim suuressa taloyhtiössä, jossa omistan asunnon, tehtiin julkisivuremontti, jossa vaadittiin osakkalta järkyttäviä lisäkuluja. 

Kaikilla on koko asunnon levyinen parveke. Jokainen pakotettiin ottamaan sekä nyt pakolla asennettavien parvekelaseihin että lisäksi niiden sisällä oleviin tavallisiin ikkunalaseihin sälekaihtimet. En olisi halunnut kumpiakaan. 

Kaiken kukkuraksi sille valtavan leveälle parvekkeelle oli pakko ottaa kallis irrallinen korokelattia, muovinen. En olisi halunnut sitäkään. 

Yhtiökokouksessa oli reippaasti yli sata osallistujaa. Esitin perustellun puheenvuoron, että nämä olisivat vapaaehtoisia ja ei tarttis maksaa siitä, mitä ei tarvitse. 

Hallituksen edustaja sanoi, että julkisivun on hyvä olla yhtenäinen. Kukaan muu ei sanonut mitään. Mokomat lampaat. 

En olisi halunnut parvekelaseja, en niiden kaihtimia enkä niiden sisäpuolella oleviin ikkunoihin kaihtimia. En myöskään irrallista koroketta parvekkeelle. Pakko vaan oli. 

Yhtiövastike on rahoitusvastikkeineen nyt järjettömän suuri. 

(Näiden yhteydessä tehtiin myös paljon muuta remppaa ja 6 vuotta sitten oli tarpeellinen putkiremppakin ja myös rakennettiin täysin uudet hissit.)

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tyytyväinen, että otetaan niin paljon velkaa, että naapurit joutuvat maksuvaikeuksiin. Itse maksan 20 000e käteisellä ja naapuri maksaa 10 vuoden maksuajalla siitä 30 000e. 

Vierailija
62/72 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tyytyväinen, että otetaan niin paljon velkaa, että naapurit joutuvat maksuvaikeuksiin. Itse maksan 20 000e käteisellä ja naapuri maksaa 10 vuoden maksuajalla siitä 30 000e. 

Vaan 20 tonnia kätsyllä, et sä hirveen rikas ole. Mä naksoin 170 tonnia käteisellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

huoltofirman ja isännöinnin kulut nousee vuodessa 10%

oma palkka 2%

Ne molemmat kannattaa kilpailuttaa parin vuoden välein niin ei nouse. Kummallakaan ei myöskään ole mitään irtisanomisaikaa, eikä isännöitsijä päätä asoyssä mistään.

Vierailija
64/72 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimpia on taloyhtiöön pesiytynyt swaippaaja. Varsinkin vanhoissa jugend tms. yhtiöissä. Oman kämpän kosmeettisen fiksaamisen jälkeen nämä alkaa ajaa koko rakennuksen julkisivu-, porrashuone-, piha-, yms. remontointia jotta rakennus näyttäisi myyvältä ulospäin. Kun tai jos näihin lähdetään, niin sen jälkeen rahastavat ja myyvät oman kämppänsä pois, ja muut jää maksamaan myyntimeikkauksen lainoja.

Vierailija
65/72 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki 70-luvun 3-kerroksiset talot joutaa pistää kumoon. Puuttuu ilmastlointi ja hissi.

Täällä on aika moneen rakennettu se hissi viimeisen vuosikymmenen aikana.

Vierailija
66/72 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

putkirempassa isännöitsijä voi esim laskuttaa 50000 eur projektin "valvonnasta"

vaikka vastuu rempasta on aivan toisilla tahoilla

asukkaan kannattaa todellakin olla tarkkana näissä

Yhtiön ei kannata allekirjoittaa mitä isännöitsijäliiton mallisopimusta, niissä on yleensä 1-2 prossan provisio  urakan loppusummasta. Isoissa rempoissa kannattaa palkata kunollinen valvoja, joka kyllä tienaa palkkionsa karsimalla turhat lisätyöt.

Vierailija
67/72 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen taloyhtiön hallituksen jäsen. Voiko joku kertoa, että miten saan nuo kytkökset remonttifirmoihin ja paljonko sillä yleensä tienaa? 

Hyvin tienaa. Jos et vaan osaa, etkä älyä, niin ei kukaan tule sua taluttamaan. Get over it.

Paremmin tienaa, kun selvittää ne kytkökset ja käy isännöitsijän puheilla kysymässä, että saanko cäshbäkkiä vai teenkö rikosilmoituksen puuhistasi.

Suomi nyt vaan on tällainen vähäryskälä get over it!

Vierailija
68/72 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hallituksen puheenjohtaja. Vaikea on kenenkään päästä tienaamaan koska rempoista pyydetään tarjoukset useammalta firmalta.

Mutta yksi valitaan. Ja sitten remontin alettua löytyy kaikenlaista yllättävää, mikä nostaa kuluja.

On ihan normaalia, että vastaan tulee kaikenlaista yllättävää, kun on kiinteistä betonirakenteista kyse. Eikä se hallitus niitä keksi, yleensä se rakennuliike löytää niitä.

Tosin on niitäkin, jotka laajentaa remppaa sen aikana. Äitini taloyhtiössä oli putkiremppa, joka venyi ja venyi, kun lisättiin nettikaapelointi, uudet sulakejärjestelmät huoneistoihin, uudet hienot ulko-ovet, jotka avautuu kytkintä painamalla, uudet lukot huoneistoihin, uudet hissit ja ties mitä. Aikaisemmassa parvekerempassa tehtiin lopuksi piha turhaan hienoksi ja kalleilla materiaaleilla, mm. nelj

Lukot on syytä vaihtaa aina tietyssä vaiheessa, viimeistään silloin, kun avaimet on kopioitavissa pikasuutarilla. Meillä vaihdettiin aika pikaisesti sähkölukkoihin, kun rupesi olemaan varkauksia kellaritiloissa, mihin oli menty avaimilla. Ei ne ovet tuossa mainitsemassasi rempassa ole viimeisen päälle, kun joutuu kytkintä painamaan. Ne nimittäin voisivat aueta itsekseen ulos mennessä liiketunnistimen avulla ja ulkoa taas näyttämällä avainta lukijalle. Aluksi se vaikutti lähes turhakkeelta, mutta kyllä se helpottaa viittä eri lajin roskapusseja viedessä, ettei tarvitse lukkoa räplätä niiden pussien kanssa ulos päästäkseen. Sisäänpääsykin olisi nyt hankalaa, kun joudun pärjäämään nyt yhdellä kädellä. 

Vierailija
69/72 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän taloyhtiössä pakotettiin kaikki ne, jotka eivät olleet itse vielä hankkineet parvekelaseja, hankkimaan ne tietyssä vaiheessa. Perusteluna oli parvekkeiden kunnon säilyminen, kun lumen sulaminen ja jäätyminen loppui parvekkeilla. Siihen loppui myös yläkerran sulamisvesien valuminen meidän parvekkeen oven pieleen, kun siellä oli rako seinän vieressä, normaalisti vesi valuisi parvekkeen ulkolaidalta alas. 

Vierailija
70/72 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli syytät hallitusta ja isännöitsijää vaikka päätöksen teki yhtiökokous

Yhtiökokoukset eli osakkaat ovat usein helposti vedätettävissä. Yhtiökokouksissa tyhmyys tiivistyy.

Siitä huolimatta päätöksen on tehnyt yhtiökokous eikä hallitus tai isännöitsijä. Oletko muuten itse mukana hallituksessa?

Vierailija
71/72 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lukot on syytä vaihtaa aina tietyssä vaiheessa, viimeistään silloin, kun avaimet on kopioitavissa pikasuutarilla. Meillä vaihdettiin aika pikaisesti sähkölukkoihin, kun rupesi olemaan varkauksia kellaritiloissa"

Lukot voi sarjottaa uudelleen, ei niitä lukkoja tarvii kokonaan vaihtaa. Ja ovikin uusittiin viimesen päälle ei pelkkää lukitusta. Budjetti ylittyi yli miljoonalla, kun keksivät koko ajan uutta laitettavaa.

Vierailija
72/72 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaan kun parvekeremppa viimein tehty kunnolla. Pitkällä juoksulla halvempi ja parempi ratkaisu. 

Ja meilläpäin ainakin julkisivulautqkunta vaatinut yhtenäistä ilmettä joissain yhtiöissä. Välillä näkee kun muilla lasit ja pari nuukapierua ei ottanut laseja, itsekin asuin vuokralla tälläisessä, eipä vuokraloordi ollut muutakaan päivittänyt

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi