Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei asuntovälittäjä! Niistä myytävien asuntojen ilmoituksissa olevista kuvista...

Vierailija
29.01.2026 |

Jos näen kuvissa yhdenkään s44tanan torkkupeiton aseteltuna "puolihuolimattomasti" sängylle, jää se kämppä varmasti väliin. 

Puhumattakaan niistä kahdesta vihreästä oksasta maljakossa, se sama maljakko sitten kiikutetaan joka huoneen tasolle ja saunan lauteille.

Koittakaan nyt j*malauta keksiä jo jotain muuta sen "ihanan, rennon ja ilmavan" tunnelman luomiseksi...

Kommentit (180)

Vierailija
161/180 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole verhoja yhdessäkään ikkunassa. Onko se ok kuvissa? Muutama matto on, mutta lattiaa on todella paljon näkyvissä. 

Vierailija
162/180 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole verhoja yhdessäkään ikkunassa. Onko se ok kuvissa? Muutama matto on, mutta lattiaa on todella paljon näkyvissä. 

Seinät on hyvä kanssa olla tyhjät. Sekä pattereiden edustat. Kylpyhuone myös hyvä olla tyhjä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/180 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On teillä ongelmat.

Minä en tee ostopäätöstä muutamien kymppien irtonaisten sisustusratkaisujen vuoksi.

Jos on ostamassa vaikka 200 000 euron asuntoa, niin luulisi ettei stailauksia katella vaan kiinnitetään ihan muihin asioihin huomiota. 

Juuri näin! Kaiken huippu on, kun joissain ilmoituksissa on läjäpäin kuvia jostain epäolennaisesta yksityiskohdasta, tai juurikin jostain kuvausta varten paikalle roudatusta rekvisiitasta, mutta ei ollenkaan kunnollisia kuvia joista hahmottaisi itse asunnon. Sehän juuri ostajaa kiinnostaa. Ei hän niitä maljakoita ja torkkupeittoja ole osatamassa, vaan sen asunnon.

Vierailija
164/180 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö kiinteät kaapit siivota? Katsotteko kaappeihin sisälle kun käytte näytöillä?

Vierailija
165/180 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjapiirros, sijainti, maalämpö, hoitovastike, rahoitusvastike, alueen kaava, alueen palvelut, asunnon kunto, taloyhtiön tehdyt ja tulevat korjaukset. Sekä hinta alueen vastaaviin asuntoihin. Näitä nyt lähinnä katson ilmoituksista. 

Juuri niin pitäisi tehdä. Jotkut lillukan varret maljakossa ovat täysin toisarvoisia. 

Vierailija
166/180 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei häiritse, jos asunto on stailattu vaikka sitten niillä kiinteistönvälittäjän tuomilla tavaroilla, kunhan ne eivät ole pääosassa niissä kuvissa. Ihan liikaa näkee asuntoilmoituksissa lähikuvia keittiön tasolle asetelluista tavaroista sen sijaan, että olisi joku yleiskuva keittiöstä. Tai zoomattu juuri siihen kylpytakkiin ja tohveleihin eikä koko kylppäriin. Sit ilmoituksessa on joku 50 kuvaa, joista puolet on näitä installaatiolähikuvia. Vähempikin kuvamäärä riittäisi, jos niistä hahmottaisi sitä asuntoa kokonaisuutena. Ja myös se laajakuvalinssin käyttö ärsyttää, kun näyttää joku 10 neliön kopperokin melkein kaksi kertaa suuremmalta.

Samaa mieltä. Tällainen mielikuvilla myyminen on muutenkin ihan turhaa, koska huijaus paljastuu jokatapauksessa kun ostajaehdokas tulee sitä asuntoa katsomaan. Mitä se hyödyttää houkutella porukkaa näyttöihin huijaamalla? Siinähän vaan tuhlaa kaikkien aikaa. Paljon parempi olisi, kun jo kuvista saisi mahdollisimman totuudenmukaisen kuvan itse asunnosta. Silloin näyttöihin tulevat olisivat oikeasti kiinnostuneita siitä asunnosta.

Vierailija
167/180 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö kiinteät kaapit siivota? Katsotteko kaappeihin sisälle kun käytte näytöillä?

Joo, mutta en mä ainakaan katso sitä mitä siellä kaapissa säilytetään tai onko esimerkiksi vaatteet siististi pinottu hyllyille vai työnnetty vaan ruttuisiksi mytyiksi. Mua kiinnostaa ne säilytystilat itsessään. Kunhan sen verran näkee, että pystyy arvioimaan onko säilytystilat omiin tarpeisiin sopivat.

Vierailija
168/180 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua se stailaus häiritse, voi tehdä kivammankin näköiseksi jos kuvaan lisätään jotain vihreää tai pehmeää kangasta.

Mutta noin yleisesti ottaen suomessa kiinteistönvälittäjät ottaa kyllä AIVAN LUOKATTOMAN HUONOLAATUISIA kuvia kohteista. Luulis että ois varaa ainakin pieneen oikeaan digikameraan, ettei tarvitse ottaa kännykällä vessaselfieitä niin että välittäjä itse vielä sieltä peilistä heijastuu! Tai tuoda lamppua mukaan ettei koko kuva ole ihan pimeä, tai ottaa kuvaa päiväsaikaan siten että valo täyttää asunnon.

Toinen juttu on ne esittelytekstit. Tuntuu että kukaan ei osaa edes äidinkieltä koska ovat täynnä yhdyssanavirheitä. 

Välittäjät, skarpatkaa! Mistä me teille oikein maksetaan??? Kattokaapa vaikka ruotsin tai tanskan ilmoituksia, aivan eri meininki!

Vierailija
169/180 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On teillä ongelmat.

Minä en tee ostopäätöstä muutamien kymppien irtonaisten sisustusratkaisujen vuoksi.

Jos on ostamassa vaikka 200 000 euron asuntoa, niin luulisi ettei stailauksia katella vaan kiinnitetään ihan muihin asioihin huomiota. 

No mikä FUNKTIO sillä stailauksella ja tyylikkäillä esineillä lähikuvineen on jos niillä ei ole mitään merkitystä asunnon kiinnostavuuden ja myynnin kanssa? Miksi niihin tuherretaan aikaa ja vaivaa?

Vierailija
170/180 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni asuntokuvien digistailaaminen on kuluttajan harhaanjohtamista koska kohde ei vastaa myytävää kohdetta.

Jaa, no tuskin sinä siellä niitä huonekaluja olet ostamassa? Digikuvastahan saat helposti idean, miltä huone näyttää sisustettuna.

Paitsi, ettei aina saa, jos digistailaus on tehty pienentämällä kalusteita siten, että kuvassa näkyy 3-istuttava sohva, mutta todellisuudessa tilaan mahtuu vain 2-istuttava.

Vierailija
171/180 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Aloitus on selvästi sen verran agressiiviseen tyyliin kirjoitettu, että ongelma lienee myös ap:n asenteessa. 

Hän varmasti ymmärtää miksi ne torkkupeitot ja muovihedelmät kuvissa pyörii---> koska ne tuo väkeä paikalle. Ja monesti välittäjän ja myyjän kannalta on jopa parempi että mielikuvia ostavat tulevat paikalle kuin faktantarkastajatinkaajat. 

Reilua? No miten sen nyt ottaa... kaikkea myydään mielikuvilla. Miettikää nyt vaikka automainoksia. Tai mitä vaan. Tärkein on, että faktoja ei hukata risujen alle. Vaikka niitä saatetaan vähän häivyttää sinne, jolloin  vaaditaan myös ostajan vastuu ja median suodatuskyky. Että päätös perustuisi myös faktoihin. 

Eli siinä mielessä Ap on oikealla asialla. Vaikka ei parhaalla mahdollisella tavalla ilmaissutkaan. 

Vierailija
172/180 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpis- tai ketjukuvaajan tunnistaa helposti jos hän laittaa kameran ovenkahvan korkeudelle tai sitä alemmaksi. Silloin kannattaa huolestua.

Vierailija
173/180 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon tyhjiä asuntoja jotka on ku iin kalustettu netistä otetuilla kuvilla. Näyttävät hienoilta. Mutta kun menet paikalle, tyhjää, kolkkoa, kolhiintunutta.

Vierailija
174/180 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahinta oli ilmoitus jossa oli kuva talosta ulkoa,kuva yläkertaan vievistä portaista joilla oli lyhty ja kuva kukkavaasista lipaston päällä. Miksei muista huoneista ollut kuvia? Mitä salattiin? Talon kunnoksi oli merkitty  "välttävä ".

Aina asunnosta ei saa sisäkuvia, jos siellä asuu vuokralainen. Toki muitakin syitä on.

Vierailija
175/180 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä stailasin ihan itse asuntoani, kun sitä viime vuonna myin. Koska asuntojen myyntitilanne nyt vaan oli ja on tosi hankala, ainakin omalla alueella vsnhoilla asunnoilla. Maalasin jonkin verran seiniä, vaihdoin kylppäriin nätit pyyhkeet ja saippupullon ja maton, keittiöön kukkia maljakkoon jne. Ihan ilman välittäjän ohjeita. Välittäjän tuoma kuvaaja otti kuvat asunnosta ilman mitään välittäjän stailauksia. Ihan hyvät kuvat tuli, imartelevassa valossa mutta kuitenkin aika realistiset.

Käytin Kiinteistömaailmaa, he eivät taida stailauksia harrastaa. Käsitykseni on että Bo:t ja jotkin muut pienemmät firmat harrastavat.

Virtuaalisisustusta ei luojan kiitos käytetty kuvissa. Sitä kai yleensä käytetään tyhjien asuntojen "kalustamiseen"? Sellaisesta en pidä yhtään, että virtuaalikuvissa vääristellään olemassaolevaa tai sellainen kuva on ilmoituksessa heti ensimmäisenä.

Vierailija
176/180 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai katson. Kaappien siisteys kertoo paljon siitä, miten asunnossa on asuttu. Varsinkin roskiksen ja allaskaapin kunto kertoo paljon. Ja jos se legendaarinen uuni on puhdistamatta, niin aika huonon kuvan saa.

Vierailija
177/180 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On teillä ongelmat.

No mikä FUNKTIO sillä stailauksella ja tyylikkäillä esineillä lähikuvineen on jos niillä ei ole mitään merkitystä asunnon kiinnostavuuden ja myynnin kanssa? Miksi niihin tuherretaan aikaa ja vaivaa?

Ensivaikutelman merkitystä ei voi korostaa liikaa. Se koskee sekä ilmoitusta että asuntoa itseään.

Vierailija
178/180 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme asioihin kiinnitätte huomiota.

Itse kiinnitän näihin.

- Sijainti

- Koko ja hinta

- Ikä

- Pohja

- Asumismuoto / OKt osake, paritalo jne yms

- Tontin omistus

- Tehdyt ja tulevat remontit sekä keittiön / kylppärin kokonaistilanne.

- Lämmitysmuoto

jne yms. paljon muuta... 

Jotkut torkkupeitot ja maljakon oksat menee ohi silmien. Jos nuo ylläolevat osuu kohdalleen/ on helposti muokattavissa itselle sopivaksi, tarjous lähtee sisään.

Yksinkertaista 

Niin, mutta aloituksen pointti taitaakin olla juuri siinä että ne kaikki risut ja romut niissä kuvissa on aivan turhia! Normaalijärjellä varustettua ostajaa ei tosiaan kiinnosta pätkääkään kuva risuista ja pyyhkeestä aseteltuna pöydälle koska se ei liity asunnon myyntiin pätkääkään. Eli miksi, miksi niitä turhia kuvia pitää edes ottaa? Välittäjä kuskaa hirveän romukuorman kohteeseen kuvia varten. No, ehkä myyjä sitten maksaa tämänkin lystin välittäjän palkkiossa.

Vierailija
179/180 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme asioihin kiinnitätte huomiota.

Itse kiinnitän näihin.

- Sijainti

- Koko ja hinta

- Ikä

- Pohja

- Asumismuoto / OKt osake, paritalo jne yms

- Tontin omistus

- Tehdyt ja tulevat remontit sekä keittiön / kylppärin kokonaistilanne.

- Lämmitysmuoto

jne yms. paljon muuta... 

Jotkut torkkupeitot ja maljakon oksat menee ohi silmien. Jos nuo ylläolevat osuu kohdalleen/ on helposti muokattavissa itselle sopivaksi, tarjous lähtee sisään.

Yksinkertaista 

Kyllä nuo psykologiset kikat toimivat, ei niitä muuten käytettäisi. Jos olisi sievä mimmi saunan lauteilla, kiinnostus asuntoon lisääntyisi heti.

Vierailija
180/180 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On teillä ongelmat.

En tiedä. Ostin asunnon, jonka sisutus oli ihan hirveä, suorastaan silmiin koski räikeine väreineen, mutta ei sillä ollut mitään merkitystä ostopäätökseeni. Tein pintaremontin kauppojen jälkeen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme