Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei asuntovälittäjä! Niistä myytävien asuntojen ilmoituksissa olevista kuvista...

Vierailija
29.01.2026 |

Jos näen kuvissa yhdenkään s44tanan torkkupeiton aseteltuna "puolihuolimattomasti" sängylle, jää se kämppä varmasti väliin. 

Puhumattakaan niistä kahdesta vihreästä oksasta maljakossa, se sama maljakko sitten kiikutetaan joka huoneen tasolle ja saunan lauteille.

Koittakaan nyt j*malauta keksiä jo jotain muuta sen "ihanan, rennon ja ilmavan" tunnelman luomiseksi...

Kommentit (180)

Vierailija
141/180 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ärsytti eniten se, että myynnissä olleen asuntoni välittäjän kuvaaja tuli helmikuussa klo 14.30 pilvisenä päivänä, ja halusi sammuttaa asunnosta kaikki valot "ettei lampun kohta ylivalotu kuvissa". Asunnostani on etelään ja länteen isot ikkunat ja asunto on todella valoinen ja värikäs. Näissä "ammattilaisen" ottamissa kuvissa asunto näytti vaan pimeältä mörönpesältä, kaikki nurkat kuin likaisen harmaita.

Taisi olla halpa-kuvausketjun kuvaaja.

Yleinen tapa on sammuttaa valot, koska asunnoissa on hyvin erilaisia polttimoita valaisinissa joiden värilämpötilan vaihtelee keskenään hyvin paljon, jolloin kuva saaminen väreiltään tasapainoiseksi on usein pitkä ja vaativa työ.

Valoisuuta kuvaan on helppo lisätä.

Vierailija
142/180 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole koskaan osannut suhtautua negatiivisesti siihen, että asuntoja stailataan. Pikemminkin huvittaa se, että myyjä/välittäjä tuhlaa aikaansa moiseen. Tärkempääkin tekemistä olisi, mutta asunnon myyjä usein vänkää vastaan. Hän uhriutuu siitä, että asunto pitäisi siivota ja esillä olevia tavaroita karsia ennen valokuvien ottamista. Tuollainen ulina kertoo, että myyjä ei ole aidosti halukas myymään. Hänen panostuksensa on niin vähäistä, että se heikentää asunnon kiinnostavuutta minun silmissäni. 

Jos myynti-ilmoituksen kuviin on tallentunut merkkejä laiskasta siivoamisesta (kylpyhuoneen lattia, seinät tai suihkukaapin lasit pesemättä) niin se on red flag. Paskainen vessa on luotaantyöntävä. Keittiön tasojen, lavuaarien ja hanojen sotkuisuus kertoo, että asukas ei ole kiinnostunut pitämään huolta edes keittiön puhtaudesta. Pinttynyt lika tarttuu kiinni pintoihin ja voi ajan myötä vaurioittaa pintoja. Ostaja joutuisi korjailemaan niitä. Tai kutsumaan ammattisiivoojan, joka "räjäyttää lian pois" eli pesee koko asunnon lattiasta kattoon. 

Itse jouduin kutsumaan siivoojan vuokra-asuntoon, koska asunnon kylpyhuone oli homeessa. Edellinen asukas oli laiminlyönyt siivouksen. Mukava yllätys. Eikä näitä ylläripylläreitä näkynyt asuntoilmoituksen valokuvissa. Onneksi tuo oli vuokrakämppä ja siivouskulut menivät vuokraisännän piikkiin. 

Toisin sanoen: minua kiinnostaa se, mitä asunnossa EI ole tehty. Stailaaminen on turhaa, jos asukas itse laiminlyö siivouksen (säännöllinen viikkosiivous) ja kämppä on epäsiisti. Tai kaikki tasot ja kaapistot niin täynnä tavaraa, ettei tasojen/kaapistojen kuntoa pääse tarkistamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/180 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi asunnot kuvataan lattian rajasta niin ettei edes keittiön pintoja hahmota. Yli suurella laajakulmalla otetut kuvat ärsyttää, on todella ikävä mennä näytölle kun kaksio näyttää messukeskukselta.

Hyvä huomio. Kuvat näyttävät usein asunnon suurempana kuin se onkaan. Ne  eivät välttämättä anna kuvaa todellusuudesta. Onneksi Suomessa ilmoituksissa on pohjapiirrokset. USA:ssa niitä ei yleensä näytetä netissä ainakaan Zillow palvelussa. Jenkkilässä on kovat kiinteistöverot, kun ostaa talon, ostaa oikeuden tulla verotetuksi.

Vierailija
144/180 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asunnon myyjä leikkii marttyyria, se on iso varoitusmerkki. Sekä välittäjille että ostajille. Myös naapurit usein kärsivät. Kannattaa siis kiinnittää huomiota siihen, miten myyjä puhuu.

"Miksi minun pitäisi tehdä X, Y tai Z ennen valokuvien ottamista / asuntonäyttöä?"

"Enkö minä saa muka tehdä X, Y tai Z? Onko se kiellettyä?"

"Tää on mun kämppä. Teen just niinku itse haluan."

Elämäntapamarttyyri on niin raskas ja lapsellinen ihminen, että hänet kannattaa jättää yksin. Hän voi erakoitua ja itkeä karua kohtaloaan (kämppä ei mene kaupaksi) kunnes kuolema tulee ja perikunta myy asunnon. Noin kävi naapurille viime vuonna.

Vierailija
145/180 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teillä ongelmat.

Minä en tee ostopäätöstä muutamien kymppien irtonaisten sisustusratkaisujen vuoksi.

Vierailija
146/180 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On teillä ongelmat.

Minä en tee ostopäätöstä muutamien kymppien irtonaisten sisustusratkaisujen vuoksi.

Jos on ostamassa vaikka 200 000 euron asuntoa, niin luulisi ettei stailauksia katella vaan kiinnitetään ihan muihin asioihin huomiota. 

Vierailija
147/180 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös sen keittiön työtasolle aseteltavan leikkuulaudan ja oliiviöljypullon voisi jo unohtaa. 

Ja sitruunat designvadissa.

Vierailija
148/180 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitetaan vielä se merkkiliikkeen paperikassi eteiseen 

Mitä se haittaa? Jos hinta laatusuhde on kohdallaan ja asunto on sellainen jota etsit?

Huomaa että jengi selaa asuntoilmoituksia kuin jotain instagramia. Ei ne ole sama paikka. 

No kun nimenomaan ei haluta että asuntoilmoitus on kuin instagram. Pistäpä välittäjä tämä vinkki korvan taakse. 

Vierailija
149/180 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkäs teet, kun on niin kaunis koti. 

Kun kerran on niin kaunis koti niin miksi välittäjä/valokuvaaja haluaa tuode sinne ne monessa asunnossa kierrätetyt päälleliimatut maljakot, öljypullot, peitot etc etc? Eikö oma kaunis kotisi riitä sellaisena kuin se on?

Minun asuntooni ei ole kukaan välittäjä tuonut yhtään mitään. Silti minulla on monta noista mainituista sisustuksista.

Aika outoa kuvitella, että jokaisen suomalaisen asunnossa olisi erilainen saippuapullo ja huopa. Et sinäkään ole mikään uniikki lumihiutale, vaikka niin tunnut luulevan. Monilla ihmisillä on samantyyppisiä asioita kodissaan.

Ja jännästi he ovat valinneet juuri B* LKV:n myymään kämppänsä. 

Vierailija
150/180 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös sen keittiön työtasolle aseteltavan leikkuulaudan ja oliiviöljypullon voisi jo unohtaa. 

Samoin se tulppaanikimppu Aalto-vaasissa.

Elleivät ne kuulu kauppaan.

Vierailija
151/180 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni asuntokuvien digistailaaminen on kuluttajan harhaanjohtamista koska kohde ei vastaa myytävää kohdetta.

Jaa, no tuskin sinä siellä niitä huonekaluja olet ostamassa? Digikuvastahan saat helposti idean, miltä huone näyttää sisustettuna.

Vierailija
152/180 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi asuntoa etsiessään ihmiset katselee kotien sisustusta, eikä asuntoa? Eivätkö ihmiset ymmärrä mitä ovat ostamassa, kun torkkupeitto kiinnostaa pohjapiirrosta enemmän?

No siksi kun iso osa kuvista on juuri noista. Selviäisi jos vähänkin noita ilmoituksia katselisi.

Vierailija
153/180 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut välittäjänä yli 20 vuotta enkä ole koskaan yhteenkään asuntoon vienyt mitään stailaus tuotteita tai tavaroita.

Yleensä myyjät kyselee mitä voisi tai pitää tehdä, että asunto on myyvä. Silloin olen heille kertonut vinkkejä mitä kannattaa tehdä.

Pitää muistaa, että jokaisen koti on omistajilleen tärkeä ja arvokas, eikä kannata mennä liikaa toisten tontille omia mielipiteitä viemään.

Meillä yksi kiinteistövälittäjä kun tuli asuntoa arvioimaan käski (no ehdotti että kannattaisi) maalata seinät neutraalimmaksi ja vaihtaa keittiön kaapit. Se minusta on aikamoista toisen tontille tulemista. Emme maalanneet emmekä vaihtaneet emmekä ottaneet ko välittäjää ja saimme asunnon myytyä mieluisalla hinnalla. "Puutteineen" päivineen.

:D:D:D, toinen ystävällisesti kertoo, millä tavoin saisitte asunnosta paremman hinnan niin Kalevi on herkkänahkainen ja suojelee "tonttiaan"...

Vierailija
154/180 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei varaa niin ei kannata huudella. 

Jatka haaveilemista, mutta tee se hiljaa. 

Ja aivan turhan välin jätit virkkeidesi väliin. Kaksi riviä ja teet jo kappalejaon. Ihan oikeasti nyt. 

Äidinkielenope on taas virkeänä ja tarkkana kuin porkkana 😄.

No kyllä tuo välihullu ärsyttää muitakin kuin äidinkielen opettajia.

Vierailija
155/180 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta myyjän huonekaluja saati torkkupeittoja, ne ei muutenkaan tule kaupan mukana. On siis täysin turhaa haaskata rahaa stailaukseen.

Tärkeintä on tyhjentää asunto kaikesta turhasta rojusta.

Jos johonkin asunnon tilaa parantavaan riittää rahaa niin tilaisin perusteellisen siivouksen ennen kuvausta.

Vierailija
156/180 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en taas ymmärrä miksi kaikki asunnot (siis ihan edulliset vuokra-asunnot, ei pelkästään ylikalliit omistusasunnot) stailataan ja kuvat otetaan huonekalujen kanssa!? Jotka siis eivät tietenkään kuulu kauppaan/vuokrasopimukseen!

Mä olen varmaan ainoa, joka haluaisi nähdä kuvat tyhjästä asunnosta! 

Vierailija
157/180 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panostaisin kuvaajan valintaan, halpa-Heikin saat lyhyelläkin varoitusajalla mutta hyvä kuvaajan saaminen paikalle voi viedä parikin viikkoa. Suomessa on vain kourallinen huippuja.

Vierailija
158/180 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Panostaisin kuvaajan valintaan, halpa-Heikin saat lyhyelläkin varoitusajalla mutta hyvä kuvaajan saaminen paikalle voi viedä parikin viikkoa. Suomessa on vain kourallinen huippuja.

Tässä kai oli enneminkin kyse siitä, että kuvissa pitää olla kaikkea turhaa ja ällöjä kliseitä. Huolimatta onko kuvaaja ollut ammattilainen vai ei.

Mä en siis ymmärrä tätä kallista stailaamista ja kallista valokuvaamista. Jonkun maksettavaksi sekin tulee!

Huonekalut ja muu irtain harvoin kuuluu kauppaan. Ja on siis ihan turhaa, koska antaa joillekin ihan väärän kuvan asunnosta! Mua ainakin ennemmin kiinnostaa vaikka onko huoneessa tarpeeksi pistorasioita, kun että onko pöydällä maljakko ja seinällä trendikäs juliste...

Vierailija
159/180 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos myyntikuvista ei saa selvää mitä ikkunoista ja parvekkeelta näkyy, päättelen ettei niistä näy kuin naapuritalon seinä. Siirryn sitten seuraavaan kohteeseen.

Vierailija
160/180 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en taas ymmärrä miksi kaikki asunnot (siis ihan edulliset vuokra-asunnot, ei pelkästään ylikalliit omistusasunnot) stailataan ja kuvat otetaan huonekalujen kanssa!? Jotka siis eivät tietenkään kuulu kauppaan/vuokrasopimukseen!

Mä olen varmaan ainoa, joka haluaisi nähdä kuvat tyhjästä asunnosta! 

Mihin ihmeeseen ne huonekalut pitäis työntää? Asunnossa asutaan, siellä on pakko olla kaikki se kama. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi