Hei asuntovälittäjä! Niistä myytävien asuntojen ilmoituksissa olevista kuvista...
Jos näen kuvissa yhdenkään s44tanan torkkupeiton aseteltuna "puolihuolimattomasti" sängylle, jää se kämppä varmasti väliin.
Puhumattakaan niistä kahdesta vihreästä oksasta maljakossa, se sama maljakko sitten kiikutetaan joka huoneen tasolle ja saunan lauteille.
Koittakaan nyt j*malauta keksiä jo jotain muuta sen "ihanan, rennon ja ilmavan" tunnelman luomiseksi...
Kommentit (180)
Minkä takia? Minä ainakin katson sijainnin ja pohjapiirustuksen. Ihan sama noille sisustusjutuille.
Kävin katsomassa asuntoa, josta en ollut nähnyt yhtäkään kuvaa. Tein samantien tarjouksen ja nyt asun täällä.
Sulta on voinut mennä hyvä asunto sivusuun jonku torkkupeiton tai kukan takia. Kannattaisiko kuitenkin miettiä kahteen kertaan.
Jos tosissaan on etsimässä asuntoa, niin aika typerää sivuuttaa asunto tuollaisten pikkujuttujen takia. Oletko ikinä ostanut asuntoa?
Olen ollut välittäjänä yli 20 vuotta enkä ole koskaan yhteenkään asuntoon vienyt mitään stailaus tuotteita tai tavaroita.
Yleensä myyjät kyselee mitä voisi tai pitää tehdä, että asunto on myyvä. Silloin olen heille kertonut vinkkejä mitä kannattaa tehdä.
Pitää muistaa, että jokaisen koti on omistajilleen tärkeä ja arvokas, eikä kannata mennä liikaa toisten tontille omia mielipiteitä viemään.
Et sinä mitään asuntoa ole etsimässä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut välittäjänä yli 20 vuotta enkä ole koskaan yhteenkään asuntoon vienyt mitään stailaus tuotteita tai tavaroita.
Yleensä myyjät kyselee mitä voisi tai pitää tehdä, että asunto on myyvä. Silloin olen heille kertonut vinkkejä mitä kannattaa tehdä.
Pitää muistaa, että jokaisen koti on omistajilleen tärkeä ja arvokas, eikä kannata mennä liikaa toisten tontille omia mielipiteitä viemään.
Sinä et sitten ole siinä firmassa jonka esittelykuvissa sama rekvisiitta esiintyy joka asunnossa ja asunnon sisälläkin vielä seikkailee huoneesta toiseen. Niitähän juuri lähikuvataan kuin ne olisivat erityisen tärkeitä yksityiskohtia asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä yksi kiinteistövälittäjä kun tuli asuntoa arvioimaan käski (no ehdotti että kannattaisi) maalata seinät neutraalimmaksi ja vaihtaa keittiön kaapit. Se minusta on aikamoista toisen tontille tulemista. Emme maalanneet emmekä vaihtaneet emmekä ottaneet ko välittäjää ja saimme asunnon myytyä mieluisalla hinnalla. "Puutteineen" päivineen.
Onhan niitä hassuja kuvia, yhdessäkin oli monta kuvaa sisäoven kahvasta. Olihan se toki kaunis. Ehkä jopa niin tärkeä että parasta siinä asunnossa.
Ennen oli paremmin. Ihan ne asunnot itsessään riittivät ilman mitään kikkailuja ja kaikki löysivät sopivan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä puolustelijoilla tahallista ivallista väärinymmärrystä vai ettekö oikeasti tajua mistä ap ja osa porukasta puhuu? Onhan se hölmöä ja ärsyttävääkin kun samat kliseiset elementit toistuvat lähes joka asunnon myyntikuvissa, mitä merkitystä niillä oikeasti on asunnon pohjan, kunnon ja myynnin kannalta? Eivätkö ihmiset/potentiaaliset ostajat osaa enää katsoa ihan sitä asuntoa itseään vaan lumoutuvat kaikista öljypulloista, oksamaljakoista, tohveleista ym? "Asunto oli ihan surkea eikä yhtään omaan makuuni mutta kun siellä oli se ihana torkkupeitto ja nätti sängynpeitto ostin sen"?
Minä en ole koskaan edes huomannut tuollaisia kuvissa, ap näyttää olevan itse ainoa, joka niitä katsoo. Vieläpä kuulemma periaatteesta ei osta asuntoa, jossa on kuvassa sängyllä torkkupeite. Ei kovin älykästä mielestäni.
Täällä toinen, jota lukuisat yksityskohtakuvat asetelmineen häiritsevät. Niissä ei ole mitään informaatiota. Mielestäni olisi paljon parempi, jos kuvia olisi vähemmän, ja ne kuvaisivat todellista asiaa.
Lisäksi minua häiritsevät suunnitteluohjelmilla sisustetut kuvat, joissa ei mainita kuvien olevan tietokoneella luotuja. Jotenkin typerää katsella kiinteistövälittäjien myyntikohteita, joissa melkein kaikissa on samat huonekalut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette unohtaneet sen ruskean, paksun saippuapullon sieltä lavuaarin laidalta.
Eikö saa käyttää kaunista saippuapulloa? Minulla on sellainen. Pitäisikö se vaihtaa rumannäköiseen asunnon myyntiä varten?
Ilmeisesti tässä ketjussa on ihmisiä, jotka eivät käsitä, että muilla on oikeasti kauniisti sisustettu koti ja että se ei ole lavastusta.
Kiinteistövälittäjän stailaaja todennäköisesti kiikuttaa kauniin saippuapullosi piiloon kuvauksen ajaksi, koska se ei sovi hänen valitsemiensa pyyhkeiden ja tohveleiden väriin.
Pahinta oli ilmoitus jossa oli kuva talosta ulkoa,kuva yläkertaan vievistä portaista joilla oli lyhty ja kuva kukkavaasista lipaston päällä. Miksei muista huoneista ollut kuvia? Mitä salattiin? Talon kunnoksi oli merkitty "välttävä ".
myytävistä tonteista on harvoin ilmakuvat, jonka luulisi olevan tärkeintä.
Itseäni ärsytti eniten se, että myynnissä olleen asuntoni välittäjän kuvaaja tuli helmikuussa klo 14.30 pilvisenä päivänä, ja halusi sammuttaa asunnosta kaikki valot "ettei lampun kohta ylivalotu kuvissa". Asunnostani on etelään ja länteen isot ikkunat ja asunto on todella valoinen ja värikäs. Näissä "ammattilaisen" ottamissa kuvissa asunto näytti vaan pimeältä mörönpesältä, kaikki nurkat kuin likaisen harmaita.
Olen piakkoin myymässä asuntoa ja mietin, mitä teen kanin järsimälle sohvalle. Ajattelin heittää torkkupeiton siihen kohtaan, jotta sohva näytäisi siistimmältä ja näin koti hyvin pidetyltä. Ja todellakin peitto pitää heittää siihen puolihuolimattomasti, sijainnin tähden.
Mutta se on siis kiellettyä?
Millainen ihminen edes kiinnittää tuollaisiin asioihin huomiota tai ylipäätään kuviin? Asunnon ostamisessa on tärkeintä sijainti, neliöt ja hinta. Eikä kait kukaan ole ostamassa torkkupeittoa tai kukkamaljakkoa. Ja suurin osa tekee asuntoon remontin, jotta saa asunnosta itsensä näköisen kodin, jossa viihtyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä sen sanon, että ei minua haittaa "trendikkäät" saippuapullot, kipot ja kapot tai muu sisutuskrääsä. Minua haittaa kuvat niistä. Siis ne ruskeaan pumppupullosaippuaan zoomatut kuvat. Tai niihin maljakossa ristissä oleviin heiniin zoomatut kuvat. Ihan sama, mitä rompetta siellä asunnossa on, jos kuvista näkyy pohja, pinnat suurimmaksi osaksi ja se, miten valoisa se on. Mutta mitään informaatioita en saa lipaston kuvasta. En ole ostamassa sitä lipastoa, vaan asuntoa.
Nimenomaan tämä on se asia, minkä osa haluaa väkisin ymmärtää väärin. Jokainen saa ihan rauhassa sisustaa ja stailata asuntonsa niin kuin parhaaksi näkee, mutta asuntojen myynti-ilmoituksiin on turha änkeä lähikuvia sisustuskrääsästä, kun sitä krääsää ei olla ostamassa.
Varsinkin, kun se lähikuvissa näkyvä krääsä on sitä välittäjän stailaajan mukanaan tuomaa tavaraa.
Mua ei häiritse, jos asunto on stailattu vaikka sitten niillä kiinteistönvälittäjän tuomilla tavaroilla, kunhan ne eivät ole pääosassa niissä kuvissa. Ihan liikaa näkee asuntoilmoituksissa lähikuvia keittiön tasolle asetelluista tavaroista sen sijaan, että olisi joku yleiskuva keittiöstä. Tai zoomattu juuri siihen kylpytakkiin ja tohveleihin eikä koko kylppäriin. Sit ilmoituksessa on joku 50 kuvaa, joista puolet on näitä installaatiolähikuvia. Vähempikin kuvamäärä riittäisi, jos niistä hahmottaisi sitä asuntoa kokonaisuutena. Ja myös se laajakuvalinssin käyttö ärsyttää, kun näyttää joku 10 neliön kopperokin melkein kaksi kertaa suuremmalta.
Yleinen mielipide on sitten tässä asiassa väärässä. Olen itse työskennellyt alalla ja minulla on ollut pääsy statistiikkaan siitä, kuinka paljon mitäkin klikataan ja kuinka paljon yhteydenottoja tulee. Siihen perustuu kaikki, mitä kirjoitin. Jos ei olisi kannattavaa stailata, sitä ei tehtäisi, koska koko ala pyörii rahalla.