Miten teinin saisi vaihtamaan kotivaatteet? Samoissa farkuissa missä istuu ostarin lattialla (koska penkit poistettu) istuu kotona sohva
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paha olo näillä nuorilla nykyään on, kun mieluummin istutaan ostareitten lattioilla kun ollaan kotonaan?
Paha olo? :D Etkö sinä teininä hengaillut kavereiden kanssa missään?
Ei ap
No en minä ainakaan hengannut missään ostareilla. Olin kavereiden kanssa treeneissä, kisoissa ja leireillä. Joskus käytiin yhdessä mäkkärissä syömässä ja leffassa, mutta se tekeminen oli oikeaa tekemistä eikä mitään päämäärätöntä hengailua. Ja ainakin noita nykyteinejä seuratessa ne ostareilla hengaavat nuoret eivät ole kyllä mitään tulevaisuuden toivoja. Lähinnä säälittää, kun ei ole sen parempaa tekemistä kuin pyöriä ostareilla rikkomassa järjestyssääntöjä ja aukoa päätään vartijoille ja vanhuksille.
Meillä päin ne paikallisessa kauppakeskuksessa hengailijat on sellaisia roadmanin näköisiä poikia tai sitten tyttöjä kauheissa meikeissä ja avonaisessa kaula-aukossa, vaikka osalla ikää on ehkä 10v. Kirosanat raikaa ja vartijoita uhkaillaan. En antaisi omien lasten ikinä viettää aikaa tuollaisissa porukoissa.
Ei ole aivan normaalin aikuisen käytöstä olla noin huolissaan kodin ulkopuolelta kotiin kulkeutuvista bakteereista, että vaatii perhettään vaihtamaan vaatteet ja menee hiukan pois tolaltaan siitä, että sisäleikkipuistossa jalassa olleet sukat koskettavat kotona sohvaa...
Jotakin bakteereista ja viruksista ymmärtävänä voin kertoa, että ne eivät kulje farkkujen persauksissa tai sukkien pohjassa, siirry sitten sohvalle ja sohvalta takaisin toiseen ihmiseen. Ja miksi ihmeessä tuo ostoskeskuksen lattia nyt on jokin paha paikka. Oletettavasti nuorella on housut jalassa myös koulussa, missä istuvat - herranjumala sentään - eri tuolilla joka oppitunti ja ruokalassakin vielä. En uskalla edes ajatella, missä välituntisin istuvat.
Hankkisin itselleni apua, jos bakteerit ja "lika" huolestuttavat noin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paha olo näillä nuorilla nykyään on, kun mieluummin istutaan ostareitten lattioilla kun ollaan kotonaan?
Paha olo? :D Etkö sinä teininä hengaillut kavereiden kanssa missään?
Ei ap
No en minä ainakaan hengannut missään ostareilla. Olin kavereiden kanssa treeneissä, kisoissa ja leireillä. Joskus käytiin yhdessä mäkkärissä syömässä ja leffassa, mutta se tekeminen oli oikeaa tekemistä eikä mitään päämäärätöntä hengailua. Ja ainakin noita nykyteinejä seuratessa ne ostareilla hengaavat nuoret eivät ole kyllä mitään tulevaisuuden toivoja. Lähinnä säälittää, kun ei ole sen parempaa tekemistä kuin pyöriä ostareilla rikkomassa järjestyssääntöjä ja aukoa päätään vartijoille ja vanhuksille.
Jotkut ovat erilailla sosiaalisia. Meillä kasarilla harvalla oli harrastus. Oltiin kavereilla, kaverit meillä, kuunneltiin musiikkia, istuttiin isommalla porukalla kiskalla. Rakennettiin majoja metsään. Tässä ny alkuun. Vm-71
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tosi tarkkaa vaatteiden kanssa, kotivaatteet vaihdettiin aina kotiin tullessa ja syy oli se, ettei tahrita ja kuluteta parempia vaatteita kotona. Ja sama käytäntö on edelleen aikuisena. Farkut kaiken lisäksi kiristää, on ihanaa saada lökärit päälle!
Käsketäänkö lasten kavereidenkin samalla riisuutua?
Ja minä luulin olevani pöpökammoinen.. 😂
Luin nyt ton vastauksen kaksi kertaa ja en näe kyllä mitään mainintaa siinä jostain pöpöistä. Vaan sen, että niitä kouluvaatteita ei saanut pitää kotona, että säilyvät pidempään hyvinä ja siisteinä.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoitko itse nuorena? Mä ainakin muistan että kun tulin kotiin, ni heitin vaan repun naulaan ja menin mun huoneeseen sänkyyn makaamaan. Samat farkut jalassa, joissa olin ollut koulussa ja bussissa. Ei mulla ollut mitään kotihousuja.
No mä ainakin vaihdoin, joka kerta! Tosin ysärillä farkut oli 100% puuvillaa ja aika epämukavat kotona löhöillä.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoitko itse nuorena? Mä ainakin muistan että kun tulin kotiin, ni heitin vaan repun naulaan ja menin mun huoneeseen sänkyyn makaamaan. Samat farkut jalassa, joissa olin ollut koulussa ja bussissa. Ei mulla ollut mitään kotihousuja.
En minäkän vaihtanut ja koulussa istuttiin lattialla odottamassa tunnin alkua kun ei ollut juurikaan penkkejä.
Itse otin päällyshousut pois ja pesin kädet tultuani koulusta.
Olin kotona sitten päällishousujen alla olleilla ohuilla sukkahousuilla. (Tuohon aikaan ei naisille ollut pitkiä kalsareita. Nykyään on ja edelleen riisun housut ja olen kotona pitkillä kalsareilla/legginseillä.
Vierailija kirjoitti:
Laita sille viltti siihen sohvalle alle. Meillä on sellanen jöö asian suhteen et en halua edes mitään sisäleikkipuistossa käytettyjä sukkia kotisohvalle tai lattioille, et revin ne vaikka itte heidän jaloistaan jos ei itte vaihda. Yök.
Onnea matkaan!
Vierailija kirjoitti:
Laita teinin sänkyyn muovilakana tms. Niitähän käytetään silloin, kun joku laskea säännöllisesti allensa. Sama sohvalle suojaksi. Teineille voi seikkaperäisesti kertoa, että mitä hän sieltä lattialta raahaa mukaansa, mm. narkkarien verta, räkää ja koiranpaskaa noin alkajaisiksi.
Eihän se sohva teiniä varten ole !
Vierailija kirjoitti:
Itse otin päällyshousut pois ja pesin kädet tultuani koulusta.
Olin kotona sitten päällishousujen alla olleilla ohuilla sukkahousuilla. (Tuohon aikaan ei naisille ollut pitkiä kalsareita. Nykyään on ja edelleen riisun housut ja olen kotona pitkillä kalsareilla/legginseillä.
En tiedä milloin oot syntyny, mutta mulla oli punaiset kalsarit kasarilla. Vm-71
Mä siivoon työkseni tuommosta ostaria ja voin kertoo et todellakin kannattaa vaatteet vaihtaa tuolta kotiutuessa jos sattuu että on ollu siellä hengailemassa ennen siivousta. Joiltain ne ihan peruskäytöstavat ja siisteys unohtuu julkiselle ja puolijulkiselle piakallle eksyessä tai ehkä levittelevät eväänsä kotonakin seiniin, kirjottelevat viestejä huonekaluihin ja räkivät lattioille ja viskovat ruoat sinne tänne.
Jotkut ovat erilailla sosiaalisia. Meillä kasarilla harvalla oli harrastus. Oltiin kavereilla, kaverit meillä, kuunneltiin musiikkia, istuttiin isommalla porukalla kiskalla. Rakennettiin majoja metsään. Tässä ny alkuun. Vm-71
Tämäkin kannattaa ehkä suhteuttaa aikaan missä elää. Silloin tuo oli aika normaali tapa elää. Nykyisin fiksujen perheiden lapset on harrastuksissa ja käyvät ostareilla tekemässä oikeasti jotain eikä vaan viettämässä päämäärättömästi aikaa. Nuo ostareilla hengaavat ovat sitä porukkaa, joiden vanhempia ei kiinnosta lastensa elämä. Tai pitävät sitä räkimistä ja aikuisille kettuilua normaalina käytöksenä. Tiedä lähivuosilta parikin tapausta pk-seudulta, jossa hengailijatyttö on päätynyt huumeporukoihin ja monella tapaa hyväksikäytetyksi.
hyi hitto. myös nää menee busseihin, junat, bussit tosi likaisia. aikuisemmatkin istuu katukiveyksillä ... kodin sohvat ja päiväpeitteet tosi likaisia. joo kotiasu päälle, naisilla vaikka iso paituli tai kotiklököt- mukavuuskin edellä. sit toi mikä nyppii- sovituskopeissa pyöritään lattialla sukkasillaan, nillä sukilla himaan ja jopa jalat vedetään persiin alle.
ite yritän taiteilla kopissa siten, että kenkä jalkaan istuen vaikka-jotenkin, että en sukkasillaan .. jos ois pienestä pitäen oppinut vaihtamaan- ehkä sitten taipuisi yhä noudattamaan käytäntöä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka avuton sinusta kasvoi jos nuorena roikuit 24/7 äidin ja isin lahkeissa kiinni? Asut varmaan edelleen kotona vanhempiesi helmoissa?
Kasvatus meni vaikeaksi kun kurin käyttö kiellettiin. Enää vanhemmat eivät voi määrätä vaan voivat vain yrittää ylipuhua lapsen jotta tämä korjaisi käytöstään.
Suosittelen samaa. En minä ole koskaan kotonakaan oleillut missään kauhtanassa. Farkuissa aika usein, ja saman kokoisissa kuin 90-luvullakin.