Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Akateeminen ura + lapsiperhe = vaikea yhtälö?

Vierailija
28.01.2026 |

Hei,

Miten olette yhdistäneet uran akatemiassa sekä perheen perustamisen? Uralla tarkoitan tohtoriopintoja ja tutkijan ammattia. 

Työskentelen parhaillani väitöskirjan tutkimussuunnitelman parissa. Huomaan jo tässä vaiheessa, että tutkimukseen kuluu valtavasti aikaa. Koen aiheen kylläkin erityisen kiinnostavaksi. 

Samalla pohdin, että laittaako lapsihaaveet tauolle, mikäli minut hyväksytään jatko-opiskelijaksi. Olen tekemässä artikkeliväikkärin eli julkaisujen ajankohdat rytmittävät työskentelyä. Rahoitusta saa nykyään kuulemma pääsääntöisesti kolmeksi vuodeksi.

Kokemuksia, näkemyksiä? Tutkimus on minulle tärkeää. Olen ihan pihalla tämän lapsiasian suhteen.

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseltä vöitöskirjan tekeminen meni kuin voideltu porkkana. Hmmmmm, olen imettänyt lastani 2,5 vuotta enkä ole kertaakaan käyttänyt liivinsuojia. Maito pysyy kyllä tisseissä eikä ole koskaan valunut itsestään. En koe, että olisin maidolle haissut.

Mä en oo imrttänyt kuin 3kk, mutta tarvitsin liivinsuojia, ensimmäisinä päivinä kun maito nousi niin todella oli paita usein märkä suojista huolimatta. Yleensä ne rinnat vuotavat siinä vaiheessa kun vauvalla alkaa olla nälkä. En mä ainakaan imettänyt kaupassa tai ravintolassa. Kerran terveyskeskuksessa tuli imetettyä kuin maitopullo unohtui kotiin, mun vauva oli todella levoton ja imettäminen ei ollut sen takia helppoa. 

Vierailija
62/95 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä pitäisi päättää, kumpi on tärkeämpää: perheen perustaminen vai tutkijan ura. Se väittelykään ei muuten millään tavalla takaa akateemista uraa.

Kommentoisitko jotain noin typerää myös miehelle, joka haluaa isäksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihanaa aikaa

Vierailija
64/95 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun täti ja äiti nuuskutteli mun lasta yhtenään, kun se tuoksuu niin ihanalle (lämpimälle maidolle ja unelle).

Vierailija
65/95 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat ihmiset ei saa lapsia

*

Vierailija
66/95 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katkera ihmisille, joilla on lapsia. Minä en uskaltanut. Kaduttaa

Vierailija
67/95 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisyys saada vauva, jos harrastaa seksiä joka ovulaation aikaan ja vähän sitä ennen, kun on 40 vuotias on 60,8 %

Koska:

25-vuotiaana raskauden mahdollisuus on 25 prosenttia yhden kierron aikana. 35-vuotiaana se laskee 12 prosenttiin. 40-vuotiaana mahdollisuus on enää 6 prosenttia ja 45-vuotiaana 0,5 prosenttia, Poranen täsmentää.

Lähde:

https://aamuset.fi/artikkeli/4745605

Todennäköisyys tulla raskaaksi sen vuoden aikana kun on 40, on kuitenkin

P = ( 1 - 0,94^12 )* 100 % = 52,4 %

Todennäköisyys tulla raskaaksi sen vuoden aikana kun on 40 vuotias on 52,4 %

Todennäköisyys että 40-vuotias ei saa keskenmenoa on 71 %

Lähde:

The miscarriage rate after ultrasound confirmation of pregnancy was approximately: 29% at age 40

https://advancedfertility.com/patient-education/causes-of-infertility/a

Todennäköisyys tulla raskakaaksi, eikä se pääty keskenmenoon on

P = 0,71 *( 1 - 0,94^12 ) * 100 % = 37,2 %

Jos 40 vuotias nainen mittaa tarkasti ovulaation, tämä todennäköisyys nousee 10-20 % asti per kierto. Jos oletamme sen olevan sama kuin jäädytetyistä siittiöistä tehty inseminaation naisen ovuloidessa. Inseminaation onnistumisen todennäköisyys yhtä hoitokertaa kohti vaihtelee 10-20 % välillä. Jäädytetyistä siittiöistä kuolee puolet, jota voidaan pitää positiivisena asiana, jos sitä verrataan luonnollisesti tehtyyn hedelmöitykseen.

Lähde:

https://felicitas.mehilainen.fi/palvelut/lapsettomuushoidot/hoitotuloks

Tällöin:

P = 0,71 * ( 1 - 0,85^12 )* 100 % = 60,8 %

Todennäköisyys tulla raskakaaksi, jos harrastaa seksiä joka ovulaation aikaan ja vähän sitä ennen, eikä se pääty keskenmenoon on sen vuoden aikana kun on 40 vuotias on 60,8 %

Vierailija
68/95 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näköjään joku esiintyy minuna.

Kiitos kommenteistanne. Nimenomaan rahoituksen pätkittäisyys ja pienituloisuus huolestuttavat. Puolisoni on huolehtivainen, mutta epäilen, että jäisi koti-isäksi. Vanhempani ovat elossa ja hyväkuntoisia, mutta he ilmoittivat jo kauan sitten, ettei heistä tule hoitajia, vaan suunnitelmissa on viettää eläkepäiviä muilla tavoin. Miehen vanhemmat ovat jo ikäihmisiä.

Ap

Nykyään on normaalia että vauvantekoa mietitään siellä +30v, ja hoidot ovat hyviä jos luonnollinen raskaus ei onnistu,  opiskele esin. Ei asioita kannata tarkoituksella vaikeita tehdä. Ammatti ja työpaikka tuo turvaa perheen elämässä. 

Vierailija
69/95 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimus: Naiset joilla lapsia ovat onnellisempia, kuin lapsettomat

Naiset joilla lapsia ovat onnellisempia ja menestyneimpiä myös 

Kuten tämäkin julkaisu todistaa:

Tutkimus:

Yes, Married Mothers Really Are Happier Than Unmarried and Childless Women 

But children bring not only happiness. These sociologists report that women who are mothers tend to be better off financially than their childless peers.

https://dailycitizen.focusonthefamily.com/yes-married-mothers-really-ar…

Vierailija
70/95 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiselle aina vaikea, miehelle ei koskaan.

Vierailija
71/95 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimus: Vanhemman rakkaus lapseen on muita rakkauden muotoja voimakkaampi

https://yle.fi/a/74-20107036

No nyt on tämäkin itsestäänselvyys tutkittu. Vapaaehtoisesti lapsettomien kommentteja odotellessa.

Vierailija
72/95 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuota spämmääjää hävetä lainkaan tuhota ihan asiallista keskustelua.

Jos yliopistouraa ajattelee, sitä ei oikein voi jatella niin, että ensin opiskelut ja sitten lapset, koska jonkun sortin opiskelu/pätevöityminen jatkuu läpi koko uran. AINA tulee joku seuraavan pätevyyden hankkiminen, ja väikkärin jälkeen niitä varten ei edes ole muodollista koulutusta, vaan on itse luotava se polku, jonka avulla muut sitten jälkikäteen rahoituksen ja tehtävänhauissa arvioivat, että pätevöidyitkö tarpeeksi. Väittelyn jälkeen tulee post doc, sitten dosentuuri, akateeminen johtaminen, jne. Koskaan et tule olemaan valmis. Joillekin muuten jo tuo on luotaantyöntävä ajatus. 

Vierailija
73/95 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ja vauvat on ihania. Niiden seura on mukavaa ja näet niissä itsesi ikään kuin lapsena. Upea kokemus.

Vierailija
74/95 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomaksi jäävien osuus kasvaa matalasti koulutetuilla korkeakoulutetut saavat tavallisesti vähintään kaksi lasta

https://yle.fi/a/3-12370854

Lapsia > 2 

Vierailija
75/95 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ihanaa aikaa

Niin 💕

Vierailija
76/95 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ja vauvat on ihania. Niiden seura on mukavaa ja näet niissä itsesi ikään kuin lapsena. Upea kokemus.

2020-luvun statussymbolit listattiin näillä asioilla erottaudut rahvaasta 

Iso lapsiluku 

Mahdollisuus kasvattaa monta lasta on jo luksusta, ja kunnon katras tarjoaa myös tilaisuuden kerskua oman jälkikasvun saavutuksilla. 

https://www.iltalehti.fi/muoti/a/466f676d-4a61-4dfd-a11e-1d4910bbbda3

Vierailija
77/95 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkijan kammarissa:

Elämäni paras päätös! Vaihdoin sian sonniin! Sonni on siittänyt 2 lasta meille Ja tuntuu, että rintoja taas puristaa ja mahani pömpöttää siunatusti

Vierailija
78/95 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein pitkään - vuosia ja vuosia väitöskirjaa. Se venyi kun lapsia tuli ja tuli. Olen aina unelmoinut äitiydestä. Tunne siitä, että minussa kasvaa uusi elämä, on kiehtonut minua. Hetki, jolloin tajusin olevani raskaana, oli taianomainen. Tunsin syvää onnea ja jännitystä sisälläni. Ajatus siitä, että minusta tulisi äiti, täytti minut kiitollisuudella. Katsellessani ultraäänikuvaa, näin pienen sydämen sykkivän. Kyynel vierähti poskelleni.

Vierailija
79/95 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat elämän tarkoitus. Rakkaus lapseen on rakkauden korkein muoto, jonka harvat saavat kokea. Onnea kaikille vauvoista.

Vierailija
80/95 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että lapseton ei voi koskaan tajuta täysin, millaista on olla vanhempi. Lapseton kuvittelee tajuavansa, niin itsekin kuvittelin. Ei sitä tajua, jos ei itse ole vanhempi. Eikä sisarusten/kaverien lasten seuraaminen vierestä ole sama asia. Vanhempana se vastuu on ihan oikeasti 24/7, eikä sitä kukaan perheen ulkopuolinen näe.

Enkä siis tällä kommentillani tarkoita, että lapseton olisi jotenkin huonompi tai jollain tavalla vajaa. Hän ei vain voi täysin tajuta vanhemmuutta. Ihan samalla tavalla kuin en itse vaikka ymmärrä, mitä koiran omistajan elämä oikeasti on, kun minulla ei ole koiraa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän