20-vuotias asuu vielä lapsuuskodissa ja on koko ajan huonotuulinen
Opiskelee mutta tukien heikennyksen vuoksi ei ole ollut järkevää hankkia omaa asuntoa.
Yhteiselo alkaa olla aika raskasta. Koko ajan valittaa jostain, ihan koko ajan. On varmaan opiskelustressiä ja yksinäisyyskin vaivaa kun opinnot pääasiassa etänä eikä juuri tapaa muita. Mutta en jaksa kun kaikki kaadetaan mun päälle.
Kommentit (52)
On aika itsenäistyä ja muuttaa pois mamman helmoista. Siitä tuo kielii.
Hänen tulisi löytää itsensä. Nyt hän ei ole sitä vielä tehnyt.
Itsenäistymään vaan maailmalle. Solu esimerkiksi takaa sen ettei ihan yksin tarvitse olla ja kulut on pienet.
Oletko sanonut asiasta? Ihan rehellisesti ja suoraan? Lapsi on kuitenkaan jo ihan aikuinen. Sano, että asian on muututtava..
Sano sille, että jos tyyli ei muutu, niin saa luvan pakata kamansa ja häipyä.
"Mutta en jaksa kun kaikki kaadetaan mun päälle. "
Kukaan mitään kaada sun päälle, sinä itse haluat ohjata liikaa muita. Minun vaimoni on samanlainen, kun hän on pois, niin poikiemme kanssa ei ole mitään ongelmia; siivoavat, tekevät ruokaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan mitään kaada sun päälle, sinä itse haluat ohjata liikaa muita. Minun vaimoni on samanlainen, kun hän on pois, niin poikiemme kanssa ei ole mitään ongelmia; siivoavat, tekevät ruokaa jne.
Miksi eivät siivoa ja kokkaa kun äiti on kotona? Onpa ikävää käytöstä heillä kun äitiä eivät viitsi auttaa. Oletteko kaikki naisvihaajia? Hieno perhe teillä.
Lakkaat pesemästä sille pyykit yms. sit kiukutelkoot ihan itteelleen jos ei ole puhdasta vaatetta.
Vierailija kirjoitti:
Aika paska aviomies olet jos hyväksyt pojilta tuollaisen äitiä väheksyvän käytöksen.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta aikuista poikaa teillä asuu?
Vierailija kirjoitti:
Eli kun nainen on talossa niin te miehet ette viitsi tehdä mitään, kaadatte kaiken hänelle? Toivottavasti poikasi eivät ikinä hanki parisuhdetta.
Sano että ottaa vastuun omasta olemisestaan ja pikku hiljaa alkaa katsella osa-aikatöitä että pääsee omilleen. Tuossa iässä toki alkaa jo vanhempien nurkissa pyöriminen useimpia ahdistaa. Ei sun silti tarvitse olla likaämpärinä hänen turhaumilleen. Selkeät rajat.
Onko 20-vuotias lapsuudenkodissaan täyshoidossa? Oletko sinäkin ap niitä vanhempia joiden mielestä lapselta ei voi vaatia kotitöihin osallistumista tai minkäänlaista vastuun ottamista, koska koulunkäynti tai opiskelu on niin raskasta? Millaisia palkintoporsaita te kasvatatte?
Vierailija kirjoitti:
Onko 20-vuotias lapsuudenkodissaan täyshoidossa? Oletko sinäkin ap niitä vanhempia joiden mielestä lapselta ei voi vaatia kotitöihin osallistumista tai minkäänlaista vastuun ottamista, koska koulunkäynti tai opiskelu on niin raskasta? Millaisia palkintoporsaita te kasvatatte?
En minä kotitöistä puhunut. Se on raskasta kun on niin pahantuulinen jatkuvasti.
Ap
Odotappas vaan kun se on sen 40v ja on vieläkin samassa tilanteessa. Terveisiä tutun peräkammarin pojalle.
Näitä tulee nykyään enenevässä määrin vastaan, että lapsen tai vanhempien mielestä ei ole ns. järkeä muuttaa omilleen.
On muka järkevämpää jäädä kotiin, koska yksin asuminen on liian kallista (ei haluta mennä soluun tai kimppakämppäään johon olisi varaa eikä myöskään töihin koska ei opiskelun ohessa jakseta), koska ei ole omaa autoa ja pitäisi kulkea julkisilla, koska kaipaa tukea tai apua vanhemmilta asiaan x y ja z.
Ei siinä pois muutossa aluksi välttämättä mitään taloudellista tai sosiaalista järkeä välttämättä olekaan, ei elämää pysty optimoimaan täydelliseksi ja miellyttäväksi. Siirtymävaiheisiin liittyy aina epävarmuutta ja opettelua. Silti se laastari on jossain vaiheessa repäistävä ja opittava tulemaan toimeen sillä mitä on. Muutaman vuoden päästä elämä rullaa jo eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Näitä tulee nykyään enenevässä määrin vastaan, että lapsen tai vanhempien mielestä ei ole ns. järkeä muuttaa omilleen.
On muka järkevämpää jäädä kotiin, koska yksin asuminen on liian kallista (ei haluta mennä soluun tai kimppakämppäään johon olisi varaa eikä myöskään töihin koska ei opiskelun ohessa jakseta), koska ei ole omaa autoa ja pitäisi kulkea julkisilla, koska kaipaa tukea tai apua vanhemmilta asiaan x y ja z.
Ei siinä pois muutossa aluksi välttämättä mitään taloudellista tai sosiaalista järkeä välttämättä olekaan, ei elämää pysty optimoimaan täydelliseksi ja miellyttäväksi. Siirtymävaiheisiin liittyy aina epävarmuutta ja opettelua. Silti se laastari on jossain vaiheessa repäistävä ja opittava tulemaan toimeen sillä mitä on. Muutaman vuoden päästä elämä rullaa jo eri tavalla.
Tämä. Muutkin opiskelevat ja asuvat omillaan. Miksi juuri tämä aapeen jälkeläinen ei siihen kykenisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhä harvemmalla on varaa vuokra-asuntoon, nyt kun opiskelijan asumistuki on enää runsaat 200 €.
Tämä. Muutkin opiskelevat ja asuvat omillaan. Miksi juuri tämä aapeen jälkeläinen ei siihen kykenisi?
Kykenevät kyllä, mutta vanhemmat kokevat epävarmuutta ja siirtävät sen lapseensa kauhistelemalla, että lapsihan voi vaikka syrjäytyä tai uupua, kun ei heti kaikki ole viimeisen päälle omille muuton jälkeen. Kyllä niitä töitä ja kavereita ja muutakin ajallaan löytyy, kun nuori saa itsevarmuutta ja lähtee itse tekemään. Se kotona nyhjääminen ei ainakaan yksinäisyyttä tai epävarmuutta yhtään lievitä, päinvastoin.
Heitä pihalle, johan tuossa iässä joutaa itsenäistymään.