Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Edunvalvontavaltuutus ja todistajat

Vierailija
28.01.2026 |

Aikomus viimeinkin tehdä edunvalvontavaltuutus jolloin lapseni saisi hoitaa raha-asioitani. Teen paperin itse valmiin mallin mukaan mutta ongelma on todistajat joita tarvitaan kaksi. Onko joku saanut todistajaksi esimerkiksi pankin tai asianajotoimiston henkilökuntaa luonnollisesti maksua vastaan, vaikka on itse laatinut paperin? Naapurit ovat kaikki sairaita vanhuksia eikä ollenkaan niin läheisiä että kehtaisin edes pyytää todistajiksi. Ystävät asuu toisella puolella maata enkä näe järkeä siinä että matkustaisin yhden allekirjoituksen vuoksi kaksi päivää. Mistä nämä todistajat löydän mahdollisimman edullisesti? Kokemuksia?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ilmeisesti ole töissä etkä asioi koskaan kirjastossa tai missään muussakaan sellaisessa paikassa, jossa olisi työssä vähintään kaksi ihmistä samaan aikaan.

Valtakirjan voit antaa pankissa tai suomi.fi:n kautta, jos kyse on vain pankkiasioitten hoidosta.

Me emme kirjastossa saaneet todistaa papereita oikeiksi. En tiedä, onko asia muuttunut, kun olen ollut nyt 2 vuotta eläkkeellä kirjastotyöstä.

Kun mieheni kanssa teimme testamentin pankin lakimiehen kanssa, 2 pankin työntekijää kävivät todistamassa.

Olit maksava asiakas, koska käytit pankin lakimiestä (tai vähintään maksoit bonuksilla). Käveleppä itse tekemäsi testamentin kanssa pankkiin ja yritä saada pankista joku todistamaan se oikeaksi - ei onnistu.

Tietenkin olin maksava asiakas. Eikä pankkiin "kävellä". Aika pitää varata ja henkilöllisyys todistaa.

Vierailija
22/35 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet siis suututtanut kaikki naapurisi kun jätit yhteiset maksut maksamatta, ja nyt et saa edes 40 vuotta naapurissa asunutta entistä ystävää todistamaan että allekirjoitat paperin.

Hyvin sä vedät, J.

Vtu sä oot nolo. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverit?

Vierailija
24/35 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet siis suututtanut kaikki naapurisi kun jätit yhteiset maksut maksamatta, ja nyt et saa edes 40 vuotta naapurissa asunutta entistä ystävää todistamaan että allekirjoitat paperin.

Hyvin sä vedät, J.

Mitkä yhteiset maksut? Entinen ystävä? Minun ystävät asuu toisella puolella maata. Ei meillä ole mitään muuta yhteistä kuin sama katu. Ei olla vihoissa mutta tuntuu kohtuuttomalta edes pyytää todistajiksi kun pysyykö niin vanhoilla enää edes kynä kädessä. Kotihoito heillä käy monta kertaa päivässä ja ambulanssi aika usein. Toisin kuin sinä minä en halua ahdistella ihmisiä tällaisilla asioilla koska en itsekään suostuisi todistajaksi täysin ventovieraille tai edes naapureille. Mieluiten hoitaisin vaikka pankissa.

Vierailija
25/35 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä kirjekuoressa niille kauempana asuville tutuille

Vierailija
26/35 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähetä kirjekuoressa niille kauempana asuville tutuille

Tämä ei toimi, koska molempien todistajien ja valtuuttajan pitää olle paikalla samaan aikaan.

Vierailija
27/35 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä todistivat naapurit. He vain todistivat paikan päällä, että minä itse allekirjoitin heidän läsnäollessa mun allekirjoituksen eikä kukaan muu. He eivät lukeneet siis valtuutusta.

Vierailija
28/35 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku saanut esimerkiksi pankista todistajat allekirjoitukselle ja mitä ovat veloittaneet?

Olen saanut pankista todistajat testamenttiin, ei maksanut mitään.

Kiitos!

Vierailija
29/35 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy asiaa pankista, sillähän se selviää. Mulle asianajaja teki valtakirjan ja pankin toinen työntekijä oli toisena todistajan, mutta en tiedä miten toimii jos olet tehnyt paperin itse.

Vierailija
30/35 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ilmeisesti ole töissä etkä asioi koskaan kirjastossa tai missään muussakaan sellaisessa paikassa, jossa olisi työssä vähintään kaksi ihmistä samaan aikaan.

Valtakirjan voit antaa pankissa tai suomi.fi:n kautta, jos kyse on vain pankkiasioitten hoidosta.

En ole työelämässä. Enkai nyt voi tai kehtaa missään kirjastossa tai muussa asiaan kuulumattomassa paikassa pyytää jotain todistamaan allekirjoitustani? Kuka sellaiseen suostuisi kesken omien töiden, itse en ainakaan. Pitäähän siihen todistajienkin laittaa allekirjoitus. Kyse on muustakin kuin pankkiasioista, esimerkiksi asunnon ylläpidosta ja myymisestä.

Miksi et voi? Meillä äidin allekirjoituksen todisti kampaaja kun käytin äitiä hiuksia laitattamassa.  Toisen todistajan saimme samalla reissulla marketin infotiskillä. Pitää

todistajien pitäsi kai olla yhtä aikaa paikalla.

Vierailija
31/35 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me emme kirjastossa saaneet todistaa papereita oikeiksi. En tiedä, onko asia muuttunut, kun olen ollut nyt 2 vuotta eläkkeellä kirjastotyöstä.

Kun mieheni kanssa teimme testamentin pankin lakimiehen kanssa, 2 pankin työntekijää kävivät todistamassa.

Pelkkä allekirjoitushan siinä todistetaan, eikä mitään papereita. 

Meillä kyllä mies on äitinsä edunvalvoja ja ei siinä mitään todistajia tarvittu. Lääkärin lausonto yleensä tarvitaan. 

Digi ja väestö viranomaisen hyväksyntä!

Virallisen edunvalvojan on saanut yksi sukulainen ja sekin pelkällä lääkärinlausonnolla.

Vierailija
32/35 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tahansa luotettava ja tavoitettavissa oleva ihminen voi olla todistajana. Myös pankin henkilökunta, jos toimivat yksityishenkilön roolissa. Pankin nimissä toimiessa se pitää olla pankissa tehty paperi. Sen paperin voimaan saattamiseen tarvitaan lääkärintodistus ja toimitetaan yhdessä valtuutuksen kanssa DVV-virastoon.

Vierailija
33/35 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin pankin eikä kirjaston työntekijät ei enää todista mitään allekirjoituksia, koska heille se ei työnsä puolesta kuulu, ja siinä voi vahingossa sotkeutua ties mihin velkomis-valhe-huijauskeissiin. Toisin sanoen, esim. kirjaston työntekijöitä on KIELLETTY jopa todistamasta esim. kopio kopioksi.

Ei voi pitää paikkaansa ,koska kirjastossa voidaan ottaa myös oikeaksi todistettavia kopioita.

Kannattaa huomata se, että kummankin todistajan on oltava samaan aikaan paikalla, tunnistaa allekirjoittajan ja nähdä omin silmin hänen kirjoittavan asiakirjan.  Ei siinä todisteta oikeaksi asiakirjaa (paitsi se kopio) vaan allekirjoitus.

Vierailija
34/35 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin viestiin nro 31, mutta moderointiin katosi. Tässä uudestaan.

Tässä on kyse ALLEKIRJOITUKSEN oikeaksi todistamisesta, ei asiakirjan. Ei todistajien tarvitse tietää edes sitä, mikä se asiakirja on. Pitää vaan todistaa , että tunnistettu henkilö on omakätisesti tähän tämän allekirjoituksen kirjoittanut.

Virallinen edunvalvonta tulee käräjäoikeuden päätöksellä. Sekä valtuutuksen toimeenpanoon että viralliseen edunvalvontaan tarvitaan lääkärintodistus.

Vierailija
35/35 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tein testamentin, minulla oli sama ongelma. Kysyin pankistani, mutta he eivät suostuneet todistamaan, kysyin notaarilta, mutta he eivät suostuneet todistamaan. Lopulta sain todistajat eräältä paikalliselta järjestöltä, jonka kanssa en ole koskaan ollut missään tekemisissä, mutta tuo järjestö auttaa huono-osaisia ja sen johtaja ja työntekijä suostuivat vahvistamaan testamentin allekirjoitukseni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan