Suomalaiset riitelee perinnöstä.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011739105.html?utm_term=Autofee…
Onko perintö riitoja tiedossa. Onneksi meillä ei riidelty. Tosin oli vain kaksi jotka perivät eli minä ja veljeni. Äitini omaisuus meni puoliksi veljeni kanssa. Veljeni on tosin maailman surkein hoitamaan omaa taloutta. Se tuhlasi 200000 euroa parissa vuodessa ja kaikki meni alle 5 vuodessa. Saatiin molemmat siis 360000 euroa. Minulla on vielä 10 vuoden jälkeenkin rahaa paljon.
Kommentit (14)
Silloin kun on useita perijöitä riita syntyy helposti varsinkin jos on jo ennestään huonot välit. Toisaalta jos lain mukaan toimitaan, ei pitäisi olla nokan koputtamista. Silti on aina joku " jolle kuuluu"enemmän kuin muille. Itse koin sen että veljeni vain päätti että talo kuuluu hänelle ja oli jo muuttamassa kakaroineen taloon joka oli viiden perijän yhteinen. No, hävisi tietysti jutun ja kantanut kaunaa jo 20 vuotta siitä hyvästä.
Ei todellakaan riidelty veljen kanssa vaan molemmat varmistelivat, että toinen on tyytyväinen jakoon. Noin yleisesti perinnöistä on ihan turha riidellä jos se on vain muutama tonni, niin pienestä rahasummasta ei kannata rikkoa välejä. Jos taas perittävää on paljon niin siitä riittää varmaan kaikille. Jos välit eivät ole kovin hyvät niin ei ehkä kannata pitää esim. mökkiä yhteisomistuksessa.
Riidelty ei ole siskon kanssa. Peritty sata vuotta suvussa ollut perintötila vituttaa molempia ihan tasapuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun on useita perijöitä riita syntyy helposti varsinkin jos on jo ennestään huonot välit. Toisaalta jos lain mukaan toimitaan, ei pitäisi olla nokan koputtamista. Silti on aina joku " jolle kuuluu"enemmän kuin muille. Itse koin sen että veljeni vain päätti että talo kuuluu hänelle ja oli jo muuttamassa kakaroineen taloon joka oli viiden perijän yhteinen. No, hävisi tietysti jutun ja kantanut kaunaa jo 20 vuotta siitä hyvästä.
Eli nyt talo on ollut autio 20 vuotta?
Kiinnostaisi, että mitä veljesi sai aikaan elämässä sen 5 vuoden aikana, kun käytti tai "tuhlasi" 360 000 euroa?
Me saatiin isältä kesämökki v 2016 samoihin aikoihin kun äiti kuoli. Isä on siis elossa vielä mutta niin vanha ettei jaksanut hoitaa sitä eikä remontoida. No ehdotin veljelle että remontoidaan se mutta e ei halunnut laittaa rahaa siihen joten mökki jäi yksin minulle. Laitoin remonttiin 70000 euroa itse, myin mökin muutaman vuosi sitten koska se oli kaukana asuinpaikastani. Sain hyvän voiton. T: ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli nyt talo on ollut autio 20 vuotta?
Ei ole, vuoden riitelyn jälkeen myytiin koko tila metsineen päivineen ja ostaja löytyi viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi, että mitä veljesi sai aikaan elämässä sen 5 vuoden aikana, kun käytti tai "tuhlasi" 360 000 euroa?
Lisäyksenä tuohon vielä että itsehän olen siis mt-ongelmainen pitkäaikaistyötön ja elänyt koko aikuiselämäni köyhyysrajan alapuolella. Tuollainen rahasumma muuttaisi oman elämäni ihan totaalisesti ja riittäisi silti ainakin 10-15 vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Me saatiin isältä kesämökki v 2016 samoihin aikoihin kun äiti kuoli. Isä on siis elossa vielä mutta niin vanha ettei jaksanut hoitaa sitä eikä remontoida. No ehdotin veljelle että remontoidaan se mutta e ei halunnut laittaa rahaa siihen joten mökki jäi yksin minulle. Laitoin remonttiin 70000 euroa itse, myin mökin muutaman vuosi sitten koska se oli kaukana asuinpaikastani. Sain hyvän voiton. T: ap
Pitäisikö meidän nyt kehua sinun viisauttasi, vai miksi teit tämän aloituksen?
Onko mökki Porvoossa?
Yksi veli, eikä riidelty. Raha meni puoliksi. Veli ei tahtonut mitään tavaraa, eli ei tarvinnut edes neuvotella. Vaikka olisi halunnut, ei olisi riitaa tullut. Ja joo, ihan kantiksia olemme.
Mites mahtaa sen Kirsi paakkasen perinnölle käydä. Nehän riitelee siitä ja joku huvilakin on hoitamatta joten siitä tulee varmaan remonttikuluja paljon.
Meilläkään ei riidellä, serkkujen kanssa perimme tätimme ja jo vuosia pidetty papan ja mamman taloa sovussa kesäpaikkana. Siskon kanssa hoidamme äitimme asioita ja toivottavasti kun hänestä aika jättää saamme hautajaiset, perunkirjat ja asunnon myynnin hoidettua sovussa.
Ei ole riidelty veljen kanssa. Kesämökki tuli perinnöksi ja porukassa sitä pidämme yhteistuumin.