Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lohjan uimahalli aikoo luopua sukupuolen perusteella rajatuista tiloista

Vierailija
27.01.2026 |

"Jukka Vienonen esittelee toimintamallia, jossa kaikki sukupuolet ja erityisryhmät käyttävät samoja puku- ja suihkutiloja.

- Muutaman vuoden takainen translain muutos aiheutti hämmennystä ja sekavuutta uimahallimaailmassa. Tämä on on nyt erittäin tasa-arvoinen toimintamalli, Vienonen sanoo."

"Jukka Vienosen mukaan uusi toimintamalli tuo parhaimmillaan säästöjä sekä investointi- että käyttökustannuksiin.

Malli saattaa tuoda helpotuksen myös nykyisellään ajoittain toistuvaan sukupuolisidonnaiseen ongelmaan.

- Saattaa olla tilanne, että ei pystytä ottamaan asiakkaita vastaan, jos tulijan oman sukupuolen pukutila on täynnä eikä toiselle puolelle voi mennä, vaikka siellä tilaa olisikin."

https://yle.fi/a/74-20205567

Ihanaa, kun kenenkään ei enää tarvitse miettiä mihin tiloihin menee tai miten naisten pukuhuoneessa näkyvään penikseen tulisi suhtautua. Samalla säästyy rahaakin, joten kaikki voittaa!

Kommentit (419)

Vierailija
381/419 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi piti päästä miesten klubiin? Sen nimen takia

Vierailija
382/419 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miksi mies ei saa kokea tätä? Montako esim. miesten kuntosalia on?"

Haluatko sinä nostaa painoja alasti tai pelkissä kalsareissa miesten omalla salilla? Nyt puhutaan pukkareista, pesutiloista ja saunoista.

puhutaan tasa-arvosta. BTW naiset on intissä alasti miesten kanssa ja sitä ajateltiin voimaantumiseksi ja yhdenvertaisuudeksi.

Toistaiseksi inttiin meno on naisille vapaaehtoista, joten rinnastuksesi ei toimi. Ja kyllähän sielläkin pyritään mahdollistamaan peseytyminen naisille ilman heiluvia heppejä ympärillä.

Jos rakennetaan uimahalli verorahoilla, niin siellä pitää varmistaa se, että naiset ja tytöt voivat asioida turvallisesti ilman kullillisten läsnäoloa pukkarissa, pesutilassa ja saunassa.

Uimahalliin meno on myös vapaaehtoista. Intin tilat on myös verovaroin. Ei heillä ole omia tiloja siellä koska se olisi syrjintää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/419 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluatko sinä nostaa painoja alasti tai pelkissä kalsareissa miesten omalla salilla? Nyt puhutaan pukkareista, pesutiloista ja saunoista.

puhutaan tasa-arvosta. BTW naiset on intissä alasti miesten kanssa ja sitä ajateltiin voimaantumiseksi ja yhdenvertaisuudeksi.

Naiset on alasti intissä miesten kanssa vain sun runkkufantasioissasi. Naisille on omat peseytymis- ja pukeutumistilat, eikä mitään kimppasuihkuja.

eli naisia syrjitään intissä?

Vierailija
384/419 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt olla suvaitsevainen ja ymmärtäväinen tälle nykymaailman menolle. Tunnen muutaman transsukupuolisen ihmisen, ja tulen heidän kanssaan toimeen ilman sen kummempia. Tämä Lohjan uimahallin uusi tyyli on kuitenkin syvältä. Naisten kuuluu saada pitää omat heille kuuluvat tilansa. Miesten kuuluu saada pitääomat heille kuuluvat tilansa. Woke ei saa määritellä enemmistön, normi-ihmisten elämää. Muuten saavat kaikki kukat mun puolesta ihan rauhassa kukkia. 

Me halutaan työpaikat ja intti.
-miehet

Vierailija
385/419 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt olla suvaitsevainen ja ymmärtäväinen tälle nykymaailman menolle. Tunnen muutaman transsukupuolisen ihmisen, ja tulen heidän kanssaan toimeen ilman sen kummempia. Tämä Lohjan uimahallin uusi tyyli on kuitenkin syvältä. Naisten kuuluu saada pitää omat heille kuuluvat tilansa. Miesten kuuluu saada pitääomat heille kuuluvat tilansa. Woke ei saa määritellä enemmistön, normi-ihmisten elämää. Muuten saavat kaikki kukat mun puolesta ihan rauhassa kukkia. 

Jep. Miksi kaikkien muiden pitää kärsiä muutaman sukupuolihämmentyneen, muuten "erityisen" henkilön tai vasemmiston unisex-unelman takia.

tahdon2013.

Vierailija
386/419 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jos pesutiloissa ja saunassa kuljetaan uima-asussa ja pukuhuoneen puolella on lukittavat vaatteiden kopit, niin mikäs tuossa on ongelma?

Mä olen käynyt kylpylässä, jossa oli kyllä pesu- ja saunatilat sukupuolen mukaisesti, mutta pukuhuone vastaavalla ratkaisulla kuin tuossa jutussa eikä mitään ongelmia ollut. Samoin olen saunonut esim. saunalautoilla, joissa siis ollaan kaikki samassa saunassa, uima-asut päällä. No problems.

Tuollainen yhteispukuhuone-pesutila -systeemi auttaisi myös perheitä, jos vaikka äiti haluaisi kouluikäisen pojan kanssa uimaan tai vaihtoehtoisesti isä kouluikäisen tyttären kanssa.

Peset itsesi uimapuku päällä. Aha. 

Ei, vaan peset itsesi normaalisti suljettavassa suihkukopissa. Pukeutuminen ja riisuminen tapahtuu suljettavassa eriössä. Lisää kysyttävää?

Vierailija
387/419 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun mielestä on tasa-arvoa päästää kullit naisten ja tyttöjen tiloihin, koska on yksityisiä vain naisille tarkoitettuja kuntosaleja? Voihan sen noinkin kokea :DDD

Miksi sitten miesten klubiin piti naisten päästä? Halusivat kulleja?

Millaisilla "miesten klubeilla" sinä käyt katsomassa kulleja? Tai älä sittenkään kerro. Eihän sulla pysy kiihtymykseltäsi pakka koossa. 

Vierailija
388/419 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan tykkää olla alasti edes saman sukupuolen edustajan kanssa samoissa tiloissa. Ehdottomasti pukukopit ja suihkukopit.

Sitähän se yhteistila tarkoittaa. Pukukoppeja ja suihkukoppeja ja saunassa ollaan uima-asussa.

Vierailija
389/419 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset on alasti intissä miesten kanssa vain sun runkkufantasioissasi. Naisille on omat peseytymis- ja pukeutumistilat, eikä mitään kimppasuihkuja.

eli naisia syrjitään intissä?

Pistä kansalaisaloite tulille, jos olet huolissasi naisalokkaiden pääsystä samaan suihkuun miesalokkaiden kanssa.

Vierailija
390/419 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jos pesutiloissa ja saunassa kuljetaan uima-asussa ja pukuhuoneen puolella on lukittavat vaatteiden kopit, niin mikäs tuossa on ongelma?

Mä olen käynyt kylpylässä, jossa oli kyllä pesu- ja saunatilat sukupuolen mukaisesti, mutta pukuhuone vastaavalla ratkaisulla kuin tuossa jutussa eikä mitään ongelmia ollut. Samoin olen saunonut esim. saunalautoilla, joissa siis ollaan kaikki samassa saunassa, uima-asut päällä. No problems.

Tuollainen yhteispukuhuone-pesutila -systeemi auttaisi myös perheitä, jos vaikka äiti haluaisi kouluikäisen pojan kanssa uimaan tai vaihtoehtoisesti isä kouluikäisen tyttären kanssa.

Ei, vaan peset itsesi normaalisti suljettavassa suihkukopissa. Pukeutuminen ja riisuminen tapahtuu suljettavassa e

Miten ajattelit siirtyä pukkarieriöstä peseytymiseriöön niin, että uimapuku ja pyyhe pysyvät puhtaina? Onko miellyttävää hengailla märässä uima-asussa, jos haluaa levätä ja vilvoitella ennen pukeutumista?

Vierailija
391/419 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan peset itsesi normaalisti suljettavassa suihkukopissa. Pukeutuminen ja riisuminen tapahtuu suljettavassa e

Kuka tämän idiotismin alullepanija on? 

Ja sitten:

Viikon lottonumerot?

Kuka voittaa hiihdon olympialaisiss miesten 50 km:n matkan?

Vierailija
392/419 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en oikein tajua että mikä tää sukupuolettomuus villitys on nykyään. Miksi päättäjät haluaa häivyttää sukupuolet pois ja miksi me ei enää hyväksytä sukupuolia(ja niiden eroavaisuuksia).

Minulle on jäänyt sellainen kuva että nykyään sukupuolieroja ei saa olla, sukupuolierot nähdään epätasa-arvona ja että tasa-arvo on sitä että sukupuolet ovat samanlaisia. 

Toki täydellinen tasa-arvo on mahdonta saavuttaa koska ulkonäön eroavaisuuksia ei voida poistaa. 

Paitsi että muslimeille kyllä tarjotaan omat uimahallivuorot ja mahdollisuus sukupuolitettuihin intiimitiloihin. Jostain syystä kantisnaisille ja tytöille ei haluta mahdollistaa kullittomia tiloja, vessoja, pukkareita ja pesutiloja, vaan unisex-unelmaa. Make it make sense, vihervassut.

Vierailija
393/419 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en oikein tajua että mikä tää sukupuolettomuus villitys on nykyään. Miksi päättäjät haluaa häivyttää sukupuolet pois ja miksi me ei enää hyväksytä sukupuolia(ja niiden eroavaisuuksia).

Minulle on jäänyt sellainen kuva että nykyään sukupuolieroja ei saa olla, sukupuolierot nähdään epätasa-arvona ja että tasa-arvo on sitä että sukupuolet ovat samanlaisia. 

Toki täydellinen tasa-arvo on mahdonta saavuttaa koska ulkonäön eroavaisuuksia ei voida poistaa. 

Paitsi että muslimeille kyllä tarjotaan omat uimahallivuorot ja mahdollisuus sukupuolitettuihin intiimitiloihin. Jostain syystä kantisnaisille ja tytöille ei haluta mahdollistaa kullittomia tiloja, vessoja, pukkareita ja pesutiloja, vaan unisex-unelmaa. Make it make sense, vihervassut.

Kanttisväki halutaan sukupuolettomaksi ja muslimeille sallitaan sukupuoli eroavaisuudet. Johtuuko tämä kulttuurista vai mistä? Suomen kulttuurissa on sukupuolet samanlaisia kun taas muslimeiden kulttuurissa sukupuolet ovat erilaisia? 

Vierailija
394/419 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kanttisväki halutaan sukupuolettomaksi

Ehkä joku vihervassu haluaisi selittää logiikan tässä, että kantiksille tarjotaan unisex-unelmaa ja musliminaisille kullittomat uimavuorot, pukkarit ja pesutilat? Miksi muslimien ei tarvitse osallistua unisexiin ja sukupuolen moninaisuuteen. Hyväksytäänkö muslimikulttuurissa transnaiset täysiksi naisiksi?

Vierailija
395/419 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tässä varsinaisena syynä huivipäiden kumartelu? Samalla voi niputtaa muut vähemmistöt samaan. 

Pääkapunkiseudulla on ilmaantunut viime vuosina vähin äänin uimahalleihin naisten puolen tiloihin suihkuun ja pukuhuoneeseen suihkuverhoja. Missään ei ole kerrottu niistä mitään, ei ole mitään kylttejäkään, mutta vaikuttaa siltä että ne on varattu ensisijaisesti huivipäitä varten. Osassa suihkuista on siis suihkuverho vedettävissä eteen. 

Lomakausilla sitten onkin puolet suihkuista rikottuina ja luitte mitä viime kesänä tapahtui uimapaikoilla. 

Se että kaikki käyttäisivät samoja pukuhuoneita ja suihkuja edellyttää sitä, että jokaiselle on oma yksityinen koppero. Niitä huivipäät kuitenkin piakkoin vaativat, niin tuossahan se samalla vaivihkaa toteutuu. ''

Niin, sitä saa mitä tilaa. Pääkaupunkiseutulaiset äänestävät SDP:tä, Vihreitä ja Vasemmistoa ja tulos on nähtävillä. Eipä nuo murheet onneksi vaikuta minuun. Omalle mökille pääsee rauhassa saunomaan uimaan - vaikka talvella avantoon.

Vierailija
396/419 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä vihervassut voisi kertoa että jos heidän mielestään sukupuolia ei ole eli sukupuolieroja ei ole muussa kuin ulkonäössä niin mitä mieltä he ovat sukupuolikiintiöistä? Eikö heidän mielestään esim perhevapaauudistus ja eduskunnan sukupuolikiintiöt pitäisi purkaa?

Jos sukupuolieroja ei ole niin eikö koko tasa-arvo ole täysin turha kun kaikki ollaan ihmisiä? 

Vierailija
397/419 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun mielestä on tasa-arvoa päästää kullit naisten ja tyttöjen tiloihin, koska on yksityisiä vain naisille tarkoitettuja kuntosaleja? Voihan sen noinkin kokea :DDD

Miksi sitten miesten klubiin piti naisten päästä? Halusivat kulleja?

Millaisilla "miesten klubeilla" sinä käyt katsomassa kulleja? Tai ä

Juna klubilla.

Vierailija
398/419 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä saa laitettua nykyisen kaltaisiin pukuhuonetiloihin paljon enemmän. Jossain kylpylöissä tuollainen ratkaisu voisi toimia paremmin, ehkä, mutta miettikää miten paljon pukukoppeja pitäisi olla ruuhka-aikoina. Ja osa ihmisistä ihan haluaa käydä kunnolla suihkussa eikä vähän huuhdella itseä uikkari päällä ennen ja jälkeen uinnin. En oikein usko tuollaiseen vaihtoehtoon. Vaatisi todella paljon tilaa toimiakseen. 

Vierailija
399/419 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten- ja naisten puolet on tunkkainen ajatus menneisyydestä - onneksi järki voittaa ja uudet käytännöllisemmät ratkaisut yleistyy

Taas tehdään jotain josta ei sitten tiedetä pitkäaikaisia tai lyhytaikaisia seurauksia edes.

Vierailija
400/419 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri olin Sveitsissä hotellin saunassa täysin alasti, kuten kaikki muutkin. Myös ne teinitytöt. Em usko että kukaan ahdistui.

M46

Älkää tunkeko samaa paskaa Suomeen. Kiitos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi