Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei vanhukset voisi olla hyvinkin perillä IT-asioista?

Vierailija
27.01.2026 |

Oma äitini tajusi perehtyi tietokoneisiin varsin hyvin ollessaan työttömänä 90-luvun laman aikana ja sen tietotaidon avulla pääsi suht nopeasti takaisin työelämään. Nyt hän on yli 80-vuotias eläkeläinen ja osaa reitittimet ja linuxit tasan tarkkaan.

Kommentit (143)

Vierailija
21/143 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset nimenomaan ovat perillä IT-asioista. Tiktok-sukupolvi on se, joka on niiden kanssa ongelmissa. Osaavat vain somettaa, mutta eivät edes päivittää tietokonetta. 

Oman äidinkin tuttapiirissä on paljon +60v ketkä ei osaa käyttää tietokonetta ja käyvät pankissakin nostamassa rahaa. Onneksi äitiäni ei tietokoneet saatika pankkikortit pelota.

No nyt ei puhuttu sinun äitisi tuttavapiiristä, vaan yleisellä tasolla. Vanhempi ikäluokka osaa IT-asiat paremmin kuin somesukupolvi, koska somesukupolvi on kasvanut älylaitteet kädessä. Äylaitteet eivät ole IT-osaamista. 

Vierailija
22/143 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 64 ja olen rakwn ellut omat koneeni ja asennellut niihin köyttikset. Pärjäilen. Rakensin myös venesähköt ja sinne nmea-verkot ja wifit. Hoituu. Humanisti koulutukseltani. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/143 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti voi olla. Mun isoisäni koodasi jo 70-luvulla. 

Silloin se itse asiassa oli paljon haastavampaa.  Nykykoodarit voivat viis veisata ongelmille, joita silloin oli. Ja koodia tulee, mega, giga -kaupalla eikä kukaan ole enää oikein selvillä kuinka se oikeastaan toimii, kunhan nyt näyttää toimivan 

Vierailija
24/143 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 64 ja olen rakwn ellut omat koneeni ja asennellut niihin köyttikset. Pärjäilen. Rakensin myös venesähköt ja sinne nmea-verkot ja wifit. Hoituu. Humanisti koulutukseltani. 

Suomen kieli ei selkeästi ollut pääaineesi. 

Vierailija
25/143 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyisin onkin. Omalle isälle tietokoneiden tuli pakolliseksi 80-luvun lopulla. Ekassa läppärissä oli jopa nelivärinäyttö.

Vierailija
26/143 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin on hyvin vähän terveitä vanhuksia, jotka eivät osaa käyttää tietokoneita. Enemmän IT-taidottomia löytyy alle 25-vuotiaista. Yhden parikymppisen harkkarin kanssa piti lähteä ihan siltä tasolta, että "tämä on hiiri ja se toimii näin". Ei ollut koskaan käyttänyt perinteistä tietokonetta. 

Vierailija
27/143 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivän vanhukset on porukkaa joka kehitti ja rakensi kuluttajakäyttöön tarkoitettuja laitteita ja käytti niitä niin töissä kuin vapaa-ajallakin. Samalla he ovat sitä porukkaa, joille nykyiset äly(ttömät)laitteet jäivät vieraiksi ja etäisiksi. Se vaarinvanha kotimikro voi olla hyvinkin tuttu ja helppokäyttöinen, ja samaan aikaan lapsenlapsen tabletti täyttä hepreaa.

Eihän tabletti ole ict-taitoiselle hepreaa, kun niitä osaa käyttää suunnilleen vauvakin.

Vierailija
28/143 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivän vanhukset on porukkaa joka kehitti ja rakensi kuluttajakäyttöön tarkoitettuja laitteita ja käytti niitä niin töissä kuin vapaa-ajallakin. Samalla he ovat sitä porukkaa, joille nykyiset äly(ttömät)laitteet jäivät vieraiksi ja etäisiksi. Se vaarinvanha kotimikro voi olla hyvinkin tuttu ja helppokäyttöinen, ja samaan aikaan lapsenlapsen tabletti täyttä hepreaa.

Eihän tabletti ole ict-taitoiselle hepreaa, kun niitä osaa käyttää suunnilleen vauvakin.

Itseasiassa on. Tabletin toimintalogiikka on erilainen kuin perinteisen tietokoneen. Tästä syystä älylaitteet voivat olla mahdottoman vaikeita koko ikänsä IT-laitteita käyttäneille. Ja sama toisinpäin: vauvasta saakka älylaitteita käyttänyt ei välttämättä osaa käyttää edes alkeiden tasolla IT-laitteita. 

Vierailija
29/143 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen toiminut tietotekniikan parissa 80-luvulta lähtien.

Samoin! 

Commodore64 rulez!

Vierailija
30/143 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bill Gates on 70-vuotias, ja niin olisi myös Steve Jobs, jos eläisi. Heidän ikäpolvensahan keksi nykyisenlaiset tietokoneet ja internetin, ja nykyiset 50-vuotiaat ovat näitä jo lapsesta tai viimeistään teini-iästä asti käyttäneet.

Vierailija
31/143 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen omanikäisiäni eläkeläisiä, joista muistan työaikoinaan, miten kielteisiä olivat kaikenlaiseen it-maailmaan. Eivät uskoneet kun sanoin, että kaikki asiat siirtyy vähitellen digimaailmaan, jos haluaa pysyä ajan tasalla, niin kannattaa oppia työssä niin paljon it-asioita kuin mahdollista, ja kotona lisää. Nauroivat, ja sanoivat, että ei heidän tarvi sitten eläkkeellä tietää tietokoneista mitään. No nyt ovat jotkut heistä pyytämässä minua apuun tämän tästä kun ei edes ihan yksinkertaisia asioita osata. Aikoinaan kun olisi opetellut jotain, niin pärjäisi tässä ajassa paremmin. 

Vierailija
32/143 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotimikroja alettiin myymään jo kasarilla ja ysärillä monet noista ihmisistä olivat töissä tai löytyi säätöjä eli rahaa tietokoneeseen oli... ei vain haluttu koska "mihin sitä tarvitsee?" asenteella mentiin ja mennään hautaan asti. Muut saa hoitaa näiden asiat kun ovat itse liian hyviä sellaiseen. 

Aivan, kyllä Suomessa kotimikroja myytiin jo kasarilla ja väestömäärään suhteutettuna aika paljonkin. 

Vierailija
33/143 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olenkin ajatellut jättää tabletit ja älypuhelimet jne vauvoille.  Minä käytän tietokonetta.

terv: ykköspena

Vierailija
34/143 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorison käsitys siitä, mitä iäkkäät osaavat ja mitä eivät, vaihtelee tietenkin sen perusteella, mitä he ovat nähneet ja kuulleet vanhempiensa ja isovanhempiensa osaavan. Itsehän olin mukana nimenomaan siinä kehityksessä, kun Suomeen rakennettiin ensin maailman suurin valokuiturengasverkko (Helsingin kaupungille, 40 000 konetta), joka sitten toimi edelläkävijänä internetin laajemmalle käyttöönotolle koko maassa ja maailmassa.

Opiskelin tuolloin käyttöjärjestelmiä ja koodaamista. Ohjelmistot, niiden asentaminen ja optimointi ja esim. verkkosivujen teko on hallussa. Samoin tietokoneen operointi ja verkon määrittely. Kuvankäsittelyä pitäisi opetella varsinkin nyt kun sitä voi tehdä tekoälyavusteisesti. Huppari-veeteiltä ei suju edes räjäytetyn piirakkadiagrammin teko taulukkolaskentaohjelmalla tai tietokannan ja lomakkeiden rakentaminen.

N60

Vierailija
35/143 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa on. Tabletin toimintalogiikka on erilainen kuin perinteisen tietokoneen. Tästä syystä älylaitteet voivat olla mahdottoman vaikeita koko ikänsä IT-laitteita käyttäneille. Ja sama toisinpäin: vauvasta saakka älylaitteita käyttänyt ei välttämättä osaa käyttää edes alkeiden tasolla IT-laitteita. 

Kyse on käyttöliittymästä. Kun on tottunut käyttämään tiedonsyöttöön hiirtä ja näppäimistöä ja kymmensormijärjestelmää, on vähän hankala opetella tökkimään ja toisinpäin.

Vierailija
36/143 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät vanhukset ole kiinnostuneita it:stä. Yhtä vähän kuin nuoret Olavi Virran musiikista.

Vierailija
37/143 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen kieli ei selkeästi ollut pääaineesi. 

Sinun kielesi taas on selvästikin täydellinen mutta et keksi mitään järkevää sanottavaa koskaan. 

Vierailija
38/143 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän päivän kasikymppiset ovat tehneet koko ikänsä tietotekniikan kanssa töitä. 

Tietokoneet tulivat toimistoihin ja teollisuuteen 60-70-luvulla, samoin  elektroniset kassakoneet kauppoihin, ensimmäiset kännykät 1986, internet 80-luvulla, samoin maksettiin laskut tietokoneella. 

Tämäkin palsta oli jo 90-luvulla, 

Eli melko outoa, jos äitisi ei hallitsi tietokoneen käyttöä. 

Vierailija
39/143 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa laitteissa on se alkukynnyksensä tyyliin mistä sen saa päälle, mistä ohjelmat tai valikot löytyy etc. Sen jälkeen tabletti tai varsinainen tietokone on hyvin samanlaiset.

Aikanaan sai naureskella kun porukka koitti jossain tietokoneluokassa keksiä mistä sen koneen saa päälle ekalla tunnilla. Mutta siitä se sitten sujuvoitui kun alusta oli päästy eteenpäin. 

Vierailija
40/143 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän moni boomeri hakkaa nykyiset z-toopet tietotekniikan käytössä. Z-toopeilta ei onnistu kuin doom scrollaus puhelimella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä