Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pitää tehdä jos en keksi mitään ammattia eikä uravalmentajakaan auta?

Vierailija
27.01.2026 |

Yritän tässä keksiä suuntaa mitä tehdä. Kävin joskus 25v. taidealan puolelta ammattikoulun, joka ei tietysti työllistänyt. Sitä ennen olen tehnyt kaikenlaisia "nuorten" kesätöitä, mutta nykyään en enää pääse sellaisiin. En osaa markkinoida itseäni tai tuoda esille, että työllistäisin itseäni taiteella enkä tiedä olenko edes niin hyväkään. Nyt olen käynyt 3 kertaa uravalmentajalla ja hän vain kysellyt multa, että mitä haluaisin tehdä ja sitten puhuimme edellisistä työpaikoista, missä olen ollut hyvä jne. Mutta mitään selvää ei ole tullut mieleen kummallekaan, että mille alalle hakisin? LIsäksi se ala ei saisi olla mikään "huuhaa ala", joka ei taas työllistä. MItä muut olette tehneet tälläisessä tilanteessa, menittekö vain jotain opiskelemaan?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus se keksiminen pitää siirtää sivuun ja pelkästään ottaa ja lähteä tekemään jotta oppisi tekemään.

Joo,näin se on ,niskasta ittee kii vaa ja menox duuniin heti , ovi vaan auki ja askelta eteenpäin.

puol miljoonaa työtöntä.....

Vierailija
42/51 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatinvalintapsykologeilla on päteviä pitkiä erilaisia testejä, joista saa kaavion profiilista ja siihen liittyvät parhaiten soveltuvat ammatit. Voi tiedustella työvoimahallinnosta. Olen itse käynyt niissä ja voin suositella. Profiili tässä tarkoittaa lahjakkuuden profiilia (esim. kielellinen, tekninen, matemaattinen, avaruudellien hahmotus yms.)  ja persoonallisuuden piirteitä (esim. introvertti, taiteellisesti luova, huolellinen, numerotarkka, tykkää rutiinista, suurpiirteinen yms.)  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala ryypätä...siihen ei tarvitse aivokapasiteettia eikä minkäänlaista muutakaan panostusta..

Vierailija
44/51 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkonomi

Vierailija
45/51 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylellisyyttä tuollainen että miettii mitä työtä haluaisi tehdä. Minä teen sitä työtä mitä löydän. Pääasia että elätän itse itseni. Niitä mieleisiä asioita teen sitten omalla ajallani.

Vierailija
46/51 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ystäväni teki samoin. Opiskeli taidealaa, koki, ettei saanut hyviä töitä alalta. Meni sitten toimistoon yli kymmeneksi vuodeksi papereita pyörittelemään.

Lopulta rohkaistui ja alkoi vetämään taidekursseja ja maalaamaan itse. Elää sillä nyt, ei aina leveästi, mutta erittäin onnellisena.

Vierailija
47/51 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi visualisti (yksi liiketoiminnan ammattitukinto)? Aikuisopiskeluna nopeampaan tahtiin. Voisit hyödyntää kuvataiteen osaamista, jos sinulla oli sellaista.

Vierailija
48/51 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ollut 25v saakka pärjännyt pelkällä peruskoululla?

Vierailija
49/51 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sain ammatinvalintapsyologilta apua. Päädyin alalle, mitä en olisi ikinä uskonut tekeväni. Mutta tehtiin ammatinvalintatestejä, mietittiin kuinka paljon olen valmis panostamaan opiskeluun, olin työkokeilussa, pohdin, katsoin millaisia työpaikkoja on tarjolla eri ammatteihin (esim vaikka sosionomi tai lähihoitaja) ... eli ei sitä kukaan muu ratkaise kuin sinä. Mutta se vaatii vähän itseltäkin pohdintaa ja tekoja. 

No mulla on vaikee kun luovuus on se mun juttu mutta se ala ei työllistä niin en voi sitä tehdä

Tee kuten miljoonat muutkim ihmiset: Opiskelet ammatin ja käyt töissä, ja harrastat luovuutta. Kansalaisopistot ei muuta teekkään kuin mahdollistavat luovuuden toteuttamista meille taviksille, jotka kyllä kokee taiteem omaksi jutukseen mutta eivät saa siitä elantoaan. 

Vierailija
50/51 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en keksi minkä ammatin valitsisin työttömyydelleni :( Vaihoehtoja on liikaa ! 

Poliitikko olisi epäuskottava koska minulla ei todettua psykopatiaa. Toisaalta, tarkemmin ajatellen... Jos olisi psykopatia niin voisi alkaa vaikka valtiovarainministeriksi !

Vierailija
51/51 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sain ammatinvalintapsyologilta apua. Päädyin alalle, mitä en olisi ikinä uskonut tekeväni. Mutta tehtiin ammatinvalintatestejä, mietittiin kuinka paljon olen valmis panostamaan opiskeluun, olin työkokeilussa, pohdin, katsoin millaisia työpaikkoja on tarjolla eri ammatteihin (esim vaikka sosionomi tai lähihoitaja) ... eli ei sitä kukaan muu ratkaise kuin sinä. Mutta se vaatii vähän itseltäkin pohdintaa ja tekoja. 

No mulla on vaikee kun luovuus on se mun juttu mutta se ala ei työllistä niin en voi sitä tehdä

Ehkä kannattaa tyytyä siihen alaan jossa sitä jonkin verran tarvitaan? 

Hautaustoimistoissakin vaaditaan luovuutta kun meikataan edesmennyt elävän näköiseksi.

USA:ssa kyllä, Suomessa ei meikkailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi