Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko opintolainaa ottaa minkä ikäisenä vain?

Vierailija
27.01.2026 |

Olen siis opiskellut yhden maisterin tutkinnon 2000-luvun alussa, mutta en tarvinnut opintolainaa tuolloin.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asia selviää kelan sivuilta. Jos vastauksen etsiminen ei itsenäisesti sieltä onnistu, todellakaan ei ole mitään asiaa tohtorikoulutettavaksi. 

Ps kuinka kannattavaa on opiskella tohtoriksi alalta, jossa ainoa keino kattaa koulutus on lainarahalla? Se on silloin vain kallis, maksullinen harrastus. 

No joku 40 000e tai muu pikkusumma riittänee. Olen tehokas.

ap

Vierailija
22/31 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asia selviää kelan sivuilta. Jos vastauksen etsiminen ei itsenäisesti sieltä onnistu, todellakaan ei ole mitään asiaa tohtorikoulutettavaksi. 

Ps kuinka kannattavaa on opiskella tohtoriksi alalta, jossa ainoa keino kattaa koulutus on lainarahalla? Se on silloin vain kallis, maksullinen harrastus. 

No jatko-opinto-oikeus minulla jo on. Töiden takia projekti on pausella.

ap

Kaikilla maisterin tutkinnon suorittaneilla on jatko-opinto-oikeus 😂😂😂. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No voinhan sitä hakea, mutta olen käyttänyt kaikki käytettävissä olevat viikot ensimmäisen korkeakoulutukinnon yhteydessä. Minulla on toki muitakin vakuuksia, kuten asuntoja ja kiinteistöjä - jos nyt tuolla opintotuella on jokin vakuudellinen tehtävä tuossa."

En kyllä usko enää että olet edes maisteri, niin hemmetin sekavaa ja vääriin käsityksiin perustuvaa settiä tulee 😂

Vai niin. Toivottavasti projisointi helpotti oloasi.

ap

Vierailija
24/31 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joku 40 000e tai muu pikkusumma riittänee. Olen tehokas.

ap

Noniin, trollijan tämä. Aika huono 2/5, pisteet vain vähän omaperäisemmästä aiheesta. 

Vierailija
25/31 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi mikäli on vaan opintotukikuukausia jäljellä. Toisen asteen tutkintoon niitä on käytännössä rajattomasti (eli saa suorittaa vaikka kymmenen tutkintoa, määräajassa toki), mutta korkeakouluun vain rajattu määrä.

Opintotukea en ole hakemassa.

ap

Siinä tapauksessa et saa lainatakaustakaan. En käsitä tätä aloitusta ollenkaan, mutta ilmeisesti haluatkin vaan trollata.

No käsittääkseni olen käyttänyt käytettävissä olevat kuukaudet jo silloin ensimmäiseen tutkintoon. Tarvitsen opintolainaa rahoittaakseni tohtoriopintoni.

ap

Kuten jo todettua, opintolainaan (joka siis on osa opiskelijan tuloa) tarvitaan valtiontakaus, jonka saa opintotuen yhteydessä. Joten jos opintotukikuukaudet on käytetty, niin  neuvottelemaan pankkiin. 

Vierailija
26/31 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi mikäli on vaan opintotukikuukausia jäljellä. Toisen asteen tutkintoon niitä on käytännössä rajattomasti (eli saa suorittaa vaikka kymmenen tutkintoa, määräajassa toki), mutta korkeakouluun vain rajattu määrä.

ap

Ei sitä opintolainaksi kutsuttua saa jos ei hae opintotukea. Se on osa opintotuesta. Jos taas haet pankista omaa lainaa  opiskeluja varten niin se on eri asia. 

No joku vastaaja edellytti opintotuen hakemisen opintolainan ehdoksi. Minä en ole hakemassa opintotukea.

ap

Tohtoriopiskelijaksi vaikutat jokseenkin tyhmältä jankkaajatrollilta, joten unohda ne opinnot. Siellä tarvitaan jotain älyäkin.

Olet jo saanut riitävästi tietoa kysymykseesi. 

Vierailija
27/31 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Siinä tapauksessa et saa lainatakaustakaan. En käsitä tätä aloitusta ollenkaan, mutta ilmeisesti haluatkin vaan trollata.

No käsittääkseni olen käyttänyt käytettävissä olevat kuukaudet jo silloin ensimmäiseen tutkintoon. Tarvitsen opintolainaa rahoittaakseni tohtoriopintoni.

ap

Kuten jo todettua, opintolainaan (joka siis on osa opiskelijan tuloa) tarvitaan valtionta

Olen Nordean Premium- ja Private Banking-asiakas ja uskon, että laina-asia järjestyy ilman valtion tukeakin.

ap

Vierailija
28/31 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

^

Selvä homma. Sinulla on oikeus sinun kokemukseen.

ap

Vierailija
30/31 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvittele onnistuisiko tällainen sinulle. Nostat opintotukea jolloin saat opintolainaan oikeuden. Nostat opintolainan. Jemmaat opintotuet ja palautat ne takaisin kelalle omaehtoisesti (niitä ei voi pitää kun tulorajat ylittyy) ajallaan.

Vierailija
31/31 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy kelasta. Tämä tuntuu olevan väärä paikka kysyä neuvoa.  Onnea opintoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän