Kuinka väkivaltainen ja narsistinen käytös näkyy alkuaikoina suhteessa?
Otsikossa kysymys. Eli kaikki narsistien ja väkivaltaisten kumppaneiden uhrit: mitkä olivat merkit ensimmäisen vuoden aikana?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Äh, kuulostaa pelottavan tutulta. Mites tällaisesta ihmisestä pääsee eroon?
ap
Ghostaa
Mahtaakohan ghostaaminen riittää, ettei hän sitten ilmesty ovelleni?
ap
Vierailija kirjoitti:
ap
Sun täytyy saada hänet jättämään sinut, muuten hänen hauras itsetunto saa kolauksen jota hän kostaa ja kostaa ja kostaa....
Ei mitenkään. Kauan on palvottu prinsessa ja sellainen voi olla ilman narsistiakin. Pikkuhiljaa alat tekemään jotain väärin kaikessa tai olet vääränlainen, toinen tietysti virheetön ja ylivertainen.
Jos alkuun toinen on aivan ihana. Tekee perinteisiä romanttisia maneereja: kukat, kalliit lahjat, hotelliyöt, ruualla hemmottelu. Eli rakkauspommitus. Kun meno menee överiksi, kokeile ihan piruuttasi kieltäytyä jostain näistä jutuista. Hänen reaktionsa kertoo paljon! Jos suuttuu, hän osoittaa sen, että lahjoilla yritti saada susta ihailevan ja kehuvan reaktion aikaan, eikä lahja tullutkaan sydämestä. Ja sekin kertoo, jos tällaisten rakkauspommitusten välissä heittää ihan yhtäkkiä lauseen, joka saa sut hämilleen ja epäilemään omia ajatuksiasi tai itsetuntoasi, voi myös vedota empatiaasi. Eli jos yhtäkkiä epäilet, pitävätkö ystäväsi sittenkään sinusta, taustalla tod.näk. on joku narsistin heitto.
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei riitä. Se vain kerryttää vihaa narskun sisälle, ja sen vihan voimin voi laittaa lisää paukkuja piippuun. Suosittelen keräämään kaikki omat kamat ja lähtemään. Sen jälkeen viestillä ilmoitus, että tämä oli tässä enkä aio olla tekemisissä enää. Varmasti tulee vastapalloon itkunsekaisia viestejä ja itsesyyttelyä, etten tarkoittanut ja anna anteeksi, parannan tapani. Tässä kohtaa PYSY ASIASSA: älä helly, toista kylmästi, että sanoit mitä tarkoitit ja tämä on tässä. Ei selityksiä, pyörtämistä, älä anna mitään enempää. Jos ei luovuta, varoita että seuraavasta ilmoitat poliisille häirinnästä ja tee myös niin, jos ei usko.
Vierailija kirjoitti:
Äh, kuulostaa pelottavan tutulta. Mites tällaisesta ihmisestä pääsee eroon?
ap
Riippuu tilanteesta, miten vaikeaa on. Onko teillä jo yhteinen asunto joka on molempien nimissä?
Epäjohdonmukaisuus oli hyvä!
Jaan tässä vinkin, jonka olen jakanut monessa muussakin tätä aihessa käsittelevässä ketjussa, vinkki miten pääsee eroon narsistista, jos yhtäkkiä huomaakin että edessä on sellainen.
Ala kertoa suoraan tai epäsuoraan, miten huono saalis olet. Esim. miten köyhä olet, miten tiedossa on pian puhkeavia sairauksia, ala käyttää rumempia vaatteita kun haluaisit ja jätä meikkaamatta, ole todella epävarma ja tuo esille kaikenlaista arkista, joka tekee sinusta tylsän ja vähän masentuneen tallaajan. Ala saada kohtauksia, jos et saa nähdä häntä, valita sietämättömän säälittävästi.
Kerro narsistille, miten pelkään kohtelevasi häntä kaltoin, miten olet jo kohdellut kaltoin ja miten hirveä ihminen olet, eikä narsistin kannata olla kanssasi, sillä hän ansaitsee parempaa. Narsistin itsetunto ei kestä ajatusta, että hän olisi ehdoin tahdoin "huonomman" naisen kanssa kuin mitä kuvittelee ansaitsevansa eikä hän jää taistelemaan siitä, että saisi olla ihmisen kanssa, joka on tylsä, arkinen ja vastenmielinen. On toiminut eikä ole jäänyt soittelemaan, suosituksia tullut myös muilta,
Ja muista, että tämä et ole sinä, vaan narsistia varten luotu rooli. Oikeasti olet ihana!
Vierailija kirjoitti:
Jaan tässä vinkin, jonka olen jakanut monessa muussakin tätä aihessa käsittelevässä ketjussa, vinkki miten pääsee eroon narsistista, jos yhtäkkiä huomaakin että edessä on sellainen.
Ala kertoa suoraan tai epäsuoraan, miten huono saalis olet. Esim. miten köyhä olet, miten tiedossa on pian puhkeavia sairauksia, ala käyttää rumempia vaatteita kun haluaisit ja jätä meikkaamatta, ole todella epävarma ja tuo esille kaikenlaista arkista, joka tekee sinusta tylsän ja vähän masentuneen tallaajan. Ala saada kohtauksia, jos et saa nähdä häntä, valita sietämättömän säälittävästi.
Kerro narsistille, miten pelkään kohtelevasi häntä kaltoin, miten olet jo kohdellut kaltoin ja miten hirveä ihminen olet, eikä narsistin kannata olla kanssasi, sillä hän ansaitsee parempaa. Narsistin itsetunto ei kestä ajatusta, että hän olisi ehdoin tahdoin "huonomman" naisen kanssa k
Nää on hyviä! Lisäksi voisit kertoa, että sinulla on jokin tosi paha gynekologinen tulehdus, etkä voi harrastaa seksiä ainakaan kuukauteen...
Vierailija kirjoitti:
Kerro narsistille, miten pelkään kohtelevasi häntä kaltoin, miten olet jo kohdellut kaltoin ja miten hirveä ihminen olet, eikä narsistin kannata olla kanssasi, sillä hän ansaitsee parempaa. Narsistin itsetunto ei kestä ajatusta, että hän olisi ehdoin tahdoin "huonomman" naisen kanssa k
Tajuan tän tarkoituksen, ei pidä olla haluttu. Mutta keinojen kanssa saa olla tarkkana, sillä sama alistuneisuus on myös narsistin bensaa. Hän voi hyvin kun toinen voi huonosti, hän kokee olevansa parempi. Nauttii kun toinen kärsii hänen takiaan. Eli ei saa mennä hänen temppuihin mukaan, vaan olla alentunut vain tilanteissa, joissa narsisti ei sitä odota. Eli jos hän sanoo, että onpa sulla roikkuvat vaatteet, ei pidä hätkähtää ja vaihtaa niitä, vaan todeta, että en ansaitse enempää. Tässä pitää uhrilla olla hyvin selvä kaava, miten narsisti toimii ja mitä toivoo. Vain siten pystyy olemaan narsistin mielestä kelvoton.
Nainen raivoaa asioista jotka on itse kavalasti järjestänyt, vain siksi että saa raivota, heittää millä tahansa esineellä joka on kätensä ulottuvilla mutta ei omalla puhelimellaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhteistä asuntoa.
ap
Ihan ekana ota oman kämppäsi avain häneltä. Niin ettei huomaa. Sitten pikkuhiljaa vie omia tavaroita pois, vaikka valheen varjolla, mieluiten salaa. Tarviit tätä kotona, äiti pyysi lainaan, vien pesuun tms. Vasta kun olet saanut omasi pois, ilmoita että tämä oli tässä. Muuten hän roikkuu sussa kiinni ja pitää kamojasi panttina ja syynä olla yhteydessä.
Mies sanoi mulle tapailun alussa, että minusta saa ylimielisen ja itsekeskeisen kuvan. Mies vielä lisäsi vettä myllyyn kertomalla olevansa umpirakastunut, ja sydän on riekaleina kun minä sillä leikittelen. Olin aivan päinvastainen, suorastaan naurettavan empaattinen ja anteeksi kun olen täällä-tyyppinen. Minulla oli heikko itsetunto ja mies sai noilla jutuillaan minut varpailleen ja todistelemaan, kuinka paljon minä hänestä tykkään ja häntä arvostan.
Itse hän leikki sitä kylmää ja kuumaa. Kertoi olevansa kipeänä ja perui treffit. Sitten yhtäkkiä (samana iltana) soittaa minulle ja käskee olla puolessa tunnissa valmis, taksi tulee hakemaan. Minä tottelin koska pidin elettä romanttisena. Sinne menin sitten ravintolaan iltaa viettämään. Mies ei ollut kipeä. Sätti minua moneen otteeseen ja haukkui mm. käsilaukkuni. Muiden kuullen (työporukkaansa oli siellä) sitten ylisti, että elämänsä nainen on löytynyt.
Kyllä sitä oli nuorena hölmö. 7 saakelin vuotta hukkasin tuohon törppöön.
Minä olen ollut fyysisesti väkivaltaisessa suhteessa parikymppisenä.
Ennen fyysistä väkivaltaa alkoi raju rajoittaminen, mollaaminen, pettämisestä epäily, tenttaaminen, kuulustelut jne.
Fyysinen väkivalta oli sitten kaikkea mahdollista: kiinni pitämistä, riuhtomista, repimistä, päin seinää viskaamista, lattialle viskaamista, painimista, nyrkillä lyöntiä, karateiskuilla lyöntiä, potkimista, kuristamista, puremista. Kaikki väkivallanteot alkoivat ns. tyhjästä, ilman edeltävää riitaa. Saatoin vaikka ajaa hiljaa autoa, katsoa hiljaa telkkaria, syödä hiljaa, kun hän hyökkäsi yhtäkkiä kimppuuni. Autossa sain siis nyrkin ohimoon varoittamatta. Ja väkivallan aikana hän huusi näitä pettämisepäilyjään, olin h uora, joka taatusti on jakanut p illuaan hänen selkänsä takana. Että semmoinen suhde.
Sanomattakin on selvää, että jätin miehen, muutin muualle ja katkoin kaikki siteet yhteisiin tuttaviin, katosin kaikkialta, osoitteet salaisiksi, en ole somessa jne.
Kyl se vaan näkyy, jos tuntosarvet toimii, niin parin eka kuukauden aikana.
Nyt alkoi tosi hyvä sarja aiheesta, Lovers. Suosittelen jo ekan jakson perusteella kaikille, jotka eivät ihan vielä käsitä narsistin toimintatapoja.
Toinen vinkki: youtubessa on monta jaksoa narsisti vs. minä. Tän kautta itse opin todella paljon, ja sain myös voimaa ja energiaa kohdata narsistin tosielämässä.
Alussa kehuu ja liehakoi ihan ylen määrin, jotta saa sinut pauloihinsa. Kun olet lieassa, iskee totuus.