Autoilijana tykkään kun pyöräilijöihin panostetaan
Taustaa: Olen 45-vuotias, asun Helsingissä ja työskentelen kantakaupungin alueella. Teen harva se päivä lyhyitä pistoja Vantaalle, Tuusulaan tai Sipooseen ja kuljetan mukanani vaihtelevaa määrää tavaraa. Auto on olennainen osa työpäivääni ja autoilen myös vapaalla.
En saa kiinni siitä, miksi autoilija ja pyöräilijät (ja joukkoliikenne) koko ajan pelataan toisiaan vastaan. Minusta oma kulkemiseni helpottuu sitä enemmän, mitä enemmän pyöräilyyn ja joukkoliikenteeseen satsataan. Mitä useampi ottaa fillarin tai julkisen, sitä vähemmän kaistoilla on ruuhkaa. Tuntuu, että liikenne sujuu ja pääsen jouhevammin kulkemaan joitain ongelmakohtia lukuun ottamatta.
Tykkään jopa kaupunkifillareista, vaikka ne on vieneetkin parkkipaikkoja (just meidän yhden toimiston edestäkin parhaat paikat!). Mieluummin parikymmentä fillaria siihen, joilla ajetaan se sata matkaa päivässä, kuin että kaikki tulisivat autoillaan tappelemaan niistä parista ruudusta.
Voisko joku avata sitä ajatusmallia, missä pyöräilyyn panostaminen on aina paha? Fillarointi vähentää terveydenhoitokulujakin. Itekin pitäis liikkua enemmän.
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti: Tekosyysi mikset itse pyöräile?
Tekosyysi mikset itse osaa lukea?
Samaa ihmetellyt. Itse pyöräilen paljon (n. 5000km/v) mutta ajan myös autolla paljon (n.30.000km/v). Ja oikeastaan jokainen tuntemani innokas pyöräilijä omistaa myös auton. Autoilun ja pyöräilyn sujuvuudet eivät ole millään tavalla ristiriidassa. Useimmiten päinvastoin. Kun pyörillä on omat sujuvat väylänsä niin myös autoilu on helpompaa kun pyöräilijät eivät sompaile autojen joukossa.
Autojen ja pyöräilijöiden vastakkainasettelu on täysin keinotekoinen ja vain osa nykymaailman täysin turhaa polarisaatiota.
Jos vaikka pyöräilijöille kerrottas heidänkin liikennesäännöt. Ei niitä tiedä jos ei ole käyny autokoulua. Itse kävin autokoulun n. 30 vuotiaana ja voi että mulla silmät meni pyöreäksi ja posket punaiseksi,miten mä olen ollu sitten teiden hirmu koko ikäni pyörällä kulkiessa. Olis haluttanu ryömiä kuusen alle häpeämään. Vois olla joku lehtinen joka tulee mukana aina pyörää ostaessa. No mutta nyt ainakin autoillessa olen tarkkaavainen, koska pääkopassa on ajatus et kaikki pyöräilijät ei välttämättä tiedä mistään mitään vaan painavat vaan pyörällä menemään.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmetellyt. Itse pyöräilen paljon (n. 5000km/v) mutta ajan myös autolla paljon (n.30.000km/v). Ja oikeastaan jokainen tuntemani innokas pyöräilijä omistaa myös auton. Autoilun ja pyöräilyn sujuvuudet eivät ole millään tavalla ristiriidassa. Useimmiten päinvastoin. Kun pyörillä on omat sujuvat väylänsä niin myös autoilu on helpompaa kun pyöräilijät eivät sompaile autojen joukossa.
Autojen ja pyöräilijöiden vastakkainasettelu on täysin keinotekoinen ja vain osa nykymaailman täysin turhaa polarisaatiota.
Mullakin on fillari, mutta tulee poljettua pääasiassa lyhyitä kauppareissuja ja sen sellaista. Jos päivittäis pyörän niin voisin saada yhden-kaksi fillaripäivää työmatkoihin viikossa ja oisin pois ruuhkauttamasta parkkipaikkoja. Nytkin vois tietty suunnata niinä päivinä bussiin ja metroon mutta...
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka pyöräilijöille kerrottas heidänkin liikennesäännöt. Ei niitä tiedä jos ei ole käyny autokoulua. Itse kävin autokoulun n. 30 vuotiaana ja voi että mulla silmät meni pyöreäksi ja posket punaiseksi,miten mä olen ollu sitten teiden hirmu koko ikäni pyörällä kulkiessa. Olis haluttanu ryömiä kuusen alle häpeämään. Vois olla joku lehtinen joka tulee mukana aina pyörää ostaessa. No mutta nyt ainakin autoillessa olen tarkkaavainen, koska pääkopassa on ajatus et kaikki pyöräilijät ei välttämättä tiedä mistään mitään vaan painavat vaan pyörällä menemään.
Joo, kaikille päivitystä osaamiseen, se on tärkeää!
Ite liikun harvoin pyörällä, mutta edellisessä duunissa kuljin 2 km matkan noin puolet päivistä pyöräillen. Ensin metsässä, sitten vilkkaa Sahaajankadun yli ja teollisuusalueella vielä pätkä. Ja että mulla meni joka kerta aivan hermo siihen Sahaajankadun ylitykseen! Siinä on aamuisin kovasti liikennettä. Kun seisoin jalkakäytävän vieressä ilman talutettavaa pyörää, minulle annettiin tietä. Kun seisoin mummopyörää sarvista pidellen, aina vasta viides tai kuudes auto muisti, että jalankulkijalle annetaan tietä suojatiellä.
Samaa olen ihmetellyt. Autoille jää enemmän tilaa, jos suurin osa ihmisistä kulkisi pyörällä tai joukkoliikenteellä. Tämän näkee konkreettisesti pyöräilymaissa, esim Hollannissa. Siihen tilaan minkä 2 autoa vie liikennevaloissa, mahtuu 20 pyörää.
Tekosyysi mikset itse pyöräile?