Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuosilomien vähentämisestä saisi säästöjä hyvin 2kk palkallista lomaa on epäreilua!

Vierailija
27.01.2026 |

Mietin, eipä ole vielä keksitty tehokkaammin puuttua siihen, kun Suomessa lomapäivien laskentatapa vaihtelee perusteettomasti eri sektoreiden välillä. Valtiolla, kunnissa ja hyvinvointialueilla työskentelevillä vuosilomakertymät ovat usein runsaampia, eikä lauantaita lasketa lomapäiväksi. Sen sijaan monilla muilla aloilla lauantai kuluttaa lomapäiviä, vaikka se ei ole virallinen työpäivä eikä useimmille edes säännöllinen työpäivä. Hyvinvointialueilla on monet saaneet lopputilin, olisiko kohtuuttomista lomapäivistä luopuminen auttanut joidenkin pitämään työpaikkansa?

Mitä olette mieltä, onko reilua? Tällä laskentaperiaatteella em. työssäoleville maksetaan jopa 1kk enemmän kun toisille, vai ihan ok?

Yleensä 30 lomapv vuodessa, näistä vähennetään lauantait vs. 38 lomapäivää ja näistä ei vähennetä lauantaita pois. 

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähennettävät lomapäivät pitää sitten näkyä palkassa.

Vierailija
2/30 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä joskus vertasin huvikseni KVTES:n ja Tietotekniikan palvelualan TES:ien palkkoja. Otin kummastakin TES:tä vastaavat tehtävät, ja ei niissä oikeasti paljoa eroa ollut. Joo ehkä yksityisellä vähän korkeammat palkat, mutta ei huomattavasti. Tämä siis verrattaessa saman tasoisia tehtäviä toisiinsa, tietysti kunnalliselta puolelta puuttuu sellaisia tehtäviä mitä yksityisellä on (myyjät, konsultit jne), mutta ihan perus-IT:tä tehdään kummassakin.

En tiedä muiden alojen palkkauksesta, mutta jostain olen lukenut että hoitoalan palkat saattavat olla julkisella paremmat kuin vastaavien tehtävien palkat yksityisellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä joskus vertasin huvikseni KVTES:n ja Tietotekniikan palvelualan TES:ien palkkoja. Otin kummastakin TES:tä vastaavat tehtävät, ja ei niissä oikeasti paljoa eroa ollut. Joo ehkä yksityisellä vähän korkeammat palkat, mutta ei huomattavasti. Tämä siis verrattaessa saman tasoisia tehtäviä toisiinsa, tietysti kunnalliselta puolelta puuttuu sellaisia tehtäviä mitä yksityisellä on (myyjät, konsultit jne), mutta ihan perus-IT:tä tehdään kummassakin.

En tiedä muiden alojen palkkauksesta, mutta jostain olen lukenut että hoitoalan palkat saattavat olla julkisella paremmat kuin vastaavien tehtävien palkat yksityisellä.

Siis vertasit palkkoja ja lomein määrää, mutta et mitään muuta? Sinäpä se noheva olet! Osasithan katsoa, miten palkka kehittyy työvuosien myötä ja osasit verrata samantasoisia töitä (sen jos teit, niin olet varsinainen ammattiyhdistysguru).

On ihan ikioman ammttiliittosi asia saada sinullekin pitkät lomat ja huonot työsuhde-edut sekä surkeat palkat.

Vierailija
4/30 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellä on 2 kk palkallista lomaa?

Niitä julkisen puolen pitkiä lomia on alle 4 prosentilla kaikista Suomen työssäkäyvistä, joten en pitäisi tuota erityisen isona ongelmana etenkin kun iso osa heistä joutuu pätkimään lomansa. Julkisella puolella lomaa saa keskimäärin 3 vko putkeen, ei mitään yhtenäistä pitkää kesälomaa.

Vierailija
5/30 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis vertasit palkkoja ja lomein määrää, mutta et mitään muuta? Sinäpä se noheva olet!

Siinähän pilkkaat ja saivartelet. Tilastojen mukaan samoista tehtävistä maksetaan yksityisellä sen verran enemmän, että jos erotus otettaisiin palkattomina lomapäivinä, lopputulos olisi melko sama.

Saman huomasin itsekin siirryttyäni valtiolta yksityiselle. Loma lyheni, mutta palkka parani samanlaisissa tehtävissä.

Vierailija
6/30 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni paremmat lomat ovat komepensoineet aikoinaan huonompaa palkkaa. Nyt on paremmat lomat ja paremmat palkat.

Julkisen palkkasumma on suurempi kuin yksityisen nykyään. Pitkällä aikavälillä kestämätön tilanne. Eiköhän lomat tule lyhenemään sitten kun ollaan konkurssissa. 

Vierailija
7/30 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. koodaajilla on kyllä yksityisellä selvästi isommat palkat kuin valtiolla. Samoin paremmat muut edut paitsi loman pituus. Tuolla isommalla palkalla tosin ottaa paljon enemmän palkatonta lomaa halutessaan kuin mitä valtiolla siinä voittaa.

Vierailija
8/30 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pitkät kappalevälit.

Lomat ovat ok.

Vierailija
9/30 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni paremmat lomat ovat komepensoineet aikoinaan huonompaa palkkaa. Nyt on paremmat lomat ja paremmat palkat.

Julkisen palkkasumma on suurempi kuin yksityisen nykyään. Pitkällä aikavälillä kestämätön tilanne. Eiköhän lomat tule lyhenemään sitten kun ollaan konkurssissa. 

Julkisella palkat ovat selkeästi surkeammat, lakimies saa noin 5000 e/kk julkisella ja 8000 e/kk yksityisellä puolella ja ainakin minun mielestäni sellainen lähes 40 000 e/v erotus palkkasummassa on huomattava!

TESsejä vertaamalla ei voi tietää, mitä osaamista oikeasti edellytetään tietyntasoiseen palkkaan päästäkseen eikä julkisellakaan enää ole mitään ikälisiä, joiden automatiikkaan voisi vedota.

Lisäksi hyvin harva muistaa, että ei julkiselle töihin tulevalla ole sen parempia lomia kuin muillakaan, lomaakin kun kertyy eri tavalla kuin yksityisellä.

Vierailija
10/30 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis vertasit palkkoja ja lomein määrää, mutta et mitään muuta? Sinäpä se noheva olet!

Yksityisellä on ihan tyypillistä, että palkankorotuksia saa tasan yleiskorotusten verran ja jos haluat "oikean" palkankorotuksen, sinun on vaihdettava työpaikkaa. Mikä on nykymaailmassa suhteellisen haastavaa. Julkisella sentään mennään ihan taulukkopalkkojen mukaan ja siellä on määritelty kokemusvuodet jne.

Vierailija
11/30 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta saat sen 38 lomapäivää, sinulla pitää olla 15 työvuotta julkisella puolella, aika harva tuohon nykyisin pystyy. Yksityisen puolen työvuosia hyväksytään kertymään hyvin nihkeästi.

Jokainen meistä voi neuvotella oman työnantajansa kanssa vastaavat lomat, pitää vain avata suunsa ja kertoa, että haluaa työsopimukseen merkinnän tästä. Jos ei onnistu, niin mieti, eikö osaamiseni riitä moiseen.

Vierailija
12/30 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ne kuuluisat 38 päiväähän saa 15 vuoden työnteon jälkeen. Palkkahuippu om 10 vuodessa, sen jälkeen se ei nouse. Omat kokemusvuosilisät ovat reilut 180 euroa, johan tätä kannatta kadehtia. Etenkin kun teen työtä, johon ap ei edes suostuisi.

Vierailija
13/30 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotta saat sen 38 lomapäivää, sinulla pitää olla 15 työvuotta julkisella puolella, aika harva tuohon nykyisin pystyy. Yksityisen puolen työvuosia hyväksytään kertymään hyvin nihkeästi.

Jokainen meistä voi neuvotella oman työnantajansa kanssa vastaavat lomat, pitää vain avata suunsa ja kertoa, että haluaa työsopimukseen merkinnän tästä. Jos ei onnistu, niin mieti, eikö osaamiseni riitä moiseen.

Mä olen tehnyt koko työurani yksityisellä puolella, vuodesta 1998, eli mitäs siitä tulee 28 vuotta. Lomia on aina ja ikuisesti se max 30, lauantait lasketaan. Mä olisin saanut julkisella nauttia pari viikkoa pidemmistä lomista jo yli 10 vuotta.

Vierailija
14/30 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi tuo lomien lyhentäminen aloittaa eduskunnasta, töihinkin eduskuntaan  voivat mennä ja lähteä silloin kun huvittaa.

Vierailija
15/30 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin valtiolla on hyväksytty mikä tahansa 15 vuoden työkokemus ihan eri aloilta tuntemieni ihmisten osalta. Hups vaan niin saatiin käytännössä 13 päivää enemmän lomaa. 

Vierailija
16/30 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nostaisin palkkoja ja maksaisin palkkaa vain tehdyistä työpäivistä. Lomalla saisi olla sitten niin paljon kuin huvittaa.

Vierailija
17/30 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loma ajan palkka on sen ajan vuokraruoka ja työntekijät maksaa sen ihan itse etukäteen.   Se on siis omaa rahaa.   Samoin kuin sä maksat sun palkasta sun omaa eläkettä ja verot sä maksat lomarahaa.  Et ihan omia rahoja ne on .  Älä ala pilaamaan hyviä asioita !   Juudas. 

Vierailija
18/30 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenellä on 2 kk palkallista lomaa?

Niitä julkisen puolen pitkiä lomia on alle 4 prosentilla kaikista Suomen työssäkäyvistä, joten en pitäisi tuota erityisen isona ongelmana etenkin kun iso osa heistä joutuu pätkimään lomansa. Julkisella puolella lomaa saa keskimäärin 3 vko putkeen, ei mitään yhtenäistä pitkää kesälomaa.

Itse pätkin ekaa kertaa noin kymmenen lomapäivää tälle talvelle. Mulla on ollu nyt monet pitkät vapaat, nytkin olen yli viikon pois,.siitä on 2 lomapäivää ja 6 vapaapäivää. Vasta olin viiden päivän vapaalla, siinäkin pari lomapäivää. Sit mulla oli kuuden päivän vapaaputki,siinäkin pari lomapäivää. Ens kuussa mulla tulee varsinainen lomaviikko. 12 työpäivää ollu tässä tammikuussa, loput vapaita ja lomapäiviä. Mulla ei haittaa yhtään pätkiä näitä lomia,kun mulla kuiten jää vielä pitkiäkin lomia. Tuntuu et tää tammikuu tehty täyspäiväsen palkalla osa-aikasen töitä.

Vierailija
19/30 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne 38 lomapäivää kertyy jo ennen 15 vuoden työssäoloa, tunnen monta hyvinvointialueella työskentelevää, jotka lomalla vähän väliä. On useat sanoneetkin, että sen vuoksi siellä työskennelläänkin ;) Nyt asiaa voisi miettiä siitä näkökulmasta, onko tämä reilua? Onhan tehdas-ja tuontantotyössäkin vaikka kuinka raskas työ se sama 30 pv vuodessa. 

Vierailija
20/30 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilta ja oppilailta 50% lomia pois kunnes tulokset paranee!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme