Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Turun saaristossa matkaileminen ja punkit

Vierailija
26.01.2026 |

Uskaltaako Turun saaristoon tehdä kesälomareissua ilman punkkirokotteita? Tarkoitus olisi kesällä lähteä Turun saaristoon asuntoautolla.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/24 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos ottaisit ne piikit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Mitä jos ottaisit ne piikit?

Todennäköisesti otammekin. Rokotteet ovat vain aika hintavat enkä toisaalta mielelläni ota mitään rokotteita turhaan.

Vierailija
4/24 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaa. Punkkitarkastus joka ilta, jos huolestuttaa. Punkin pitää olla kiinnittyneenä vuorokauden verran, että siitä tarttuu jotain. 

Olen Turun saaristossa syntynyt ja elänyt 40 vuotta, ja yhden kerran on minuun tarttunut punkki. Toisen kerran käveli iholla mutta ei ollut kiinni. Eli ei kauhea ongelma, paitsi lemmikeille, niille pitää olla karkotteet. Yksi koirani kuoli punkkitautiin, vaikka oli karkotteetkin. 

Vierailija
5/24 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskaltaa. Punkkitarkastus joka ilta, jos huolestuttaa. Punkin pitää olla kiinnittyneenä vuorokauden verran, että siitä tarttuu jotain. 

Väärää tietoa. Tuo pätee vain borrelioosiin, puutiaisaivokuume eri juttu, siihen tarvitaan rokote. 

Vierailija
6/24 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punkkeja on jo Lapissa asti. Kanbattaaottaase rokote jos haluaa mahdolliselta aivokuumeelta suojautua. Muihin punkkien levittäminen tauteihin rokote ei tehoa. 

Vierailija
7/24 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Mitä jos ottaisit ne piikit?

Todennäköisesti otammekin. Rokotteet ovat vain aika hintavat enkä toisaalta mielelläni ota mitään rokotteita turhaan.

Paljonko muka piikki maksaa?

Vierailija
8/24 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko punikkirokotusta olemassa, tuo tuntuu olevan vähintään yhtä vaarallinen tauti?

Vierailija
9/24 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punkkeja on joka paikassa. Puistoissa, metsäpoluilla, ihan kaikkialla.

Vierailija
10/24 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen Turun saaristossa syntynyt ja elänyt 40 vuotta, ja yhden kerran on minuun tarttunut punkki. Toisen kerran käveli iholla mutta ei ollut kiinni. Eli ei kauhea ongelma, paitsi lemmikeille, niille pitää olla karkotteet. Yksi koirani kuoli punkkitautiin, vaikka oli karkotteetkin. 

"TBE-virus leviää puutiaisten pureman välityksellä. Se tarttuu muutamassa minuutissa punkin syljestä jo pureman alkuvaiheessa" 

Itse mökkeilen Paraisilla ja joka kesä useita punkkeja. Pahimmillaan oli liki 20 punkkia samalla kertaa housunlahkeessa. Silloin toki olin kävellyt heinikon poikki. Kiinnittyneitä on ollut joka vuosi muutama, usein pieniä nymfejä, joita ei ehkä ole syynissä huomannut. 

Vierailija
11/24 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhaa tietoa sinulla, ap. Punkit ovat levinneet melkeinpä ihan koko Suomeen. Rokotteet kuntoon asuinpaikasta riippumatta ja siltikin jokailtainen punkkitsekki borrelioosin takia on paikallaan. 

Vierailija
12/24 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä on myös aika paljon. Omalta pihaltakin voi saada punkin. 

Vierailija
13/24 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sulla on varaa matkailuautoon mutta ei tbe-rokotteeseen?

Vierailija
14/24 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni suvun mökki on Nauvossa saarella. Itse olen punkkimagneetti. 

Joka reissulla on kenkien tasolla kävellyt punkkeja. Tarkkailen kenkiäni koko ajan. 

Suihkuta kyllä punkinestoainetta lahkeisiin, jotka on sukkien sisällä. Housut ovat punkkien vuoksi valkoiset, jotta huomaan ne paremmin. 

Omaa huolimattomuuttani on mua purrut 2 kertaa punkki. Otteen ei pitäisi koskaan herpaantua. 

Myös tytär on punkkimagneetti. Hänkin varoo ja yhden pureman on saanut. Emme vieneet häntä aivan pikkulapsena tuonne lainkaan. 

Ota huomioon borrelioosin mahdollisuus myös. Siihen ei ole rokotetta ja vain puolelle tulee rinkula. Hiuksien juuresta on mahdoton havaita punkkia. Ne kiipeävät. Tyttärellä punkki oli kiivennyt rintakehälle ja mulla vyötärölle. 

Jotkut ei saa ollenkaan puremia. Tuolla saarella asuu aika vanha pariskunta ja he sanoi, että heillä ei ole kummallakaan ainuttakaan puremaa. Lemmikeille kuulemma on koko ajan. 

Mieheni täti vietti tuolla kaikki kesät ja aiemmin asui ympäri vuoden. Sai pureman ehkä kerran viidessä vuodessa. Mieheni kulkee siellä huoletta ja hänellä on hyvin harvoin punkki. Siis ehkä 5 koko elämässään. Ja jän ei ole mikään nuori poika.  

Tuolla saarella myös telttaillaan. En ikinä voisi telttailla. Sehän on makuuta maan tasossa. 

Eli: toisia ne puree ja toisia taas ei. Puutiaisaivokuimetta on ehkä kahdella putkilla sadasta. 

Vierailija
15/24 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ap:n mielestä turha rokote?

Vierailija
16/24 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilluhaukka telttalomalla .

Vierailija
17/24 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on alueita, joissa niitä on tiheämmin. Saaristo perinteinen. Kumlingen taudista puhuttiin. Työkaverin talon lähellä oli punkkialue. Sinne ei saanut koiraa laskea. 

Vierailija
18/24 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos menee Kreikan saaristoon. Tai välttää kontaktia punkkeihin.

Vierailija
19/24 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Mikä on ap:n mielestä turha rokote?

Esim influenssarokote tuntuu turhalta ottaa joka vuosi koska olen nuorehko ja perusterve. T.ap

Vierailija
20/24 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Miten sulla on varaa matkailuautoon mutta ei tbe-rokotteeseen?

Auto on vanhempieni vanha rotisko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän