Turun saaristossa matkaileminen ja punkit
Uskaltaako Turun saaristoon tehdä kesälomareissua ilman punkkirokotteita? Tarkoitus olisi kesällä lähteä Turun saaristoon asuntoautolla.
Kommentit (26)
Ei kannata uskoa ketään vähättelijää. Ne vähättelee, joilla on se ominaisuus, että punkit ei kiinnostusta jostain syystä koskaan puremaan.
Rokote + punkkikarkoite + valkosipulikapseleita + vaaleat peittävät vaatteet + punkkisyyni joka ilta.
On ne rasittavia otuksia ne punkit, pitäisi harventaa peurakantaa...
Turun saaristossa on erittäin paljon punkkeja.
Turussakin on. Puutarhuri Arno Kasvi (se tunnettu) sanoi jossain, että Ruissaloon saapuville pitäisi olla varoituskyltti puutiaisista.
Hänhän itse teki elämäntyönsä Ruissalon kasvitieteellisessä puutarhassa.
Ei punkit hae mitään hiilidioksidia vaan mahdollisimman ohutta ihoa johon pureutua. Siksi se löytyy yleensä taipeista tai vyötärön alueelta. Jos se on kiinnittynyt niin ei sitä vain "hätistetä" pois vaan nypätään pihdeillä.
Peurat ja kauriit levittää niitä eniten, niiden kannat alas niin punkkikantakin pienenee, mutta eihän metsästäjät sitä halua.
Hyvä vaatetus kun liikkuu varvikossa/heinikossa ja punkkitarkastus aina ulkoilun päätteeksi. Kuivilla ja kallioisilla alueilla punkkeja harvemmin on. Eli nauti lomasta!
Punkkeja toki on kaikkialla, mutta niitä on selvästi enemmän tietyissä paikoissa kuten merenrantakaupungeissa. Esim Turussa vanhempieni pihassa on paljon punkkeja. Siis lyhyellä nurmella.
Tampereella on punkkeja vasta hyvin harvakseltaan.
Ja nuo toistetut nyrkkisäännön ei ole kovin päteviä.
1. Punkkisyyni kerran päivässä riittää. Ei riitä. Myös borrelioosi voi tarttua hetikin. (Multa meni kuulo toisesta korvasta kokonaan yhtäkkiä. Sitten se palautui kuitenkin osittain. Borrelioosin perehtynyt Oksi piti merkityksellisenä tietona, että mua oli purrut punkki muutaman sekunnin, kunnes hätistin sen. Teetätti borrelioositestit. Ei ollut.)
2. Sukat housunlahkeiden päälle. Ei auta muuta kuin huomaamaan housuissa kiipeävät punkit. Ei ne luovuta, vaan alkaa kiivetä ylemmäs hengityksen hiilidioksidin houkuttelemana. (Mua on purrut vyötärölle.)
3. Rinkulan tarkkailu: harhaanjohtava sääntö, sillä puolelle borrelioosin saaneista ei tule rinkulaa.